• Pea593

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Björkenli
    LMSM skrev 2024-04-24 14:30:40 följande:
    jag tror vi är flera som känner samma ånger. Jag har haft samma pojkvän i 11 år nu snart och det är helt otroligt att vi inte kolla upp allt detta innan jag precis fyllt 34. Jag hade ju anat under hela tiden att det skulle vara svårt. Gud man blir så arg p sig själv men det finns ju ingenting vi kan göra åt det nu och ångern hjälper oss inte allts. Det bästa vi kan göra är att göra det vi kan nu. 
    Gå på nästa seminarium om du kan, du får en hel del info om man kör donator genom dom. En bok med donatorer med information om allt från ögonfärg till intressen och utbildning. Dessutom egenskaper och utbildning hos föräldrarna till donatorn. Kanske känns tryggt att få så mkt info så du kan välja ngn som är lik dig på flera sätt. Om du nu väljer att gå den vägen.
    Du har förstås helt rätt!!

    Ok låter ju lovande ang att få reda på mer info om donatorn!!
  • Björkenli

    Jag har fortfarande inte fått mens och tidigare har jag fått direkt när har slutat med cyclogest. Tog senast fredag kväll nu. 

    Det är så dumt men jag märker att jag går och hoppas i smyg att testet i helgen visade "fel" . Men jag fattar ju att det inte alls är så. Säkert typ att jag kommit in i klimakteriet istället...😧

    Men jag tänkte att jag testar igen idag bara för att vara helt säker, bara så att jag vet att jag inte sabbar något genom att inte ta mer cyclogest...

    Men så var det slut med test i paketet! Köpte ett 8 pack och har använt 2- fattar ingenting. 

    Nog för att jag är en slarvig person och brukar förlägga saker men jag har ju inte tagit ut test och lagt någon annanstans. 

    Så det blev inget nytt test idag. 

    Mensen kommer säkert imorgon så slipper jag vara i limbo (känslomässig limbo - för även om testet var negativt och jag litar på det så är det svårt att få bort hoppet helt så länge mensen inte kommit märker jag!)

  • Björkenli

    Mathilda88 

    Ja jag förstår verkligen att ni inte vill gå på ÄD direkt nu när ni fått en 6 dagars! Skulle tänkt samma, att har alltid skulle ha undrat. Det är säkert värt pengarna för att få den sinnesron- om inte annat!!

    För dig är ju oddsen bättre att en blastis är av hög kvalitet än hos mig., så chansen för dig att bli gravid med en blastis är ju inte alls så små som det är för mig. 
    Definitivt värt att satsa på, om ekonomin finns. 

    Jag läste på ett annat ställe nu att 1/3 av blastisarna var hög kvalitet hos en 42 åring, dvs mycket bättre än Olgas odds. Så det kanske inte är något man vet helt exakt. 

    Kanske är det värt för mig att testa en gång till. 

    Jag ska se om jag får en tid med Sellmer och kan bolla lite. 

    Men annars så kan jag ju köra på och stimulera, och sen köra insemination istället om jag inte får så många äggblåsor. Mycket billigare, så går ju att göra 3 inseminationer för samma pris som 1 ivf med icsi, typ..

    Skulle jag få 3 äggblåsor varje gång (vilket väl är osannolikt med tanke på tidigare resultat men man kan ju alltid hoppas med tanke på 6 bra äggblåsor sist.., så borde ju ett antal inseminationer iaf ge en viss chans...

    Tänker att det kan vara rimligt att göra några fler försök på det sättet..

    Men omöjligt att veta vad som är bäst. 

  • MeIMyself
    Quincey skrev 2024-04-24 17:14:53 följande:
    LMSM skrev 2024-04-24 14:33:40 följande:
    Jag har också hört att det kan vara positivt vid återföring men annars har jag inte hört ngt. Det är nog ingenting att oroa sig över skulle jag tro. 

    Jag hoppas det! På Eliva frågade läkaren alltid min sambo om han varit sjuk, eftersom resultaten var så dåliga. Men kanske bara påverkar om mannen är sjuk, inte kvinnan.
    Hej,

    påverkar absolut inte, jag var förkyld också under sprutperioden och om allt går hela vägen så har vi vår dotter om 1-2 veckor  :) 
    kämpa på ❤️
  • Björkenli

    Jag hade samtal med koordinator på Olga idag. 

    De kör alltid bara på blastocyster, oavsett hur många ägg man får.  Och de fryser alltid in, så ET är 2 månader senare. 

    Det känns inte realistiskt för min del.. dvs det kommer gå så himla många månader,  för något som har väldigt låg sannolikhet..

    Då känns det ju mer troligt att nå framgång att prova insemination varje månad tänker jag  än att sätta allt hopp till ett enda äggplock. 
    Dvs att det handlar om mängden ägg. Ju fler som får chansen desto större chans att ett bra ägg hittas.

    Jag fick också inlogg till äggdonationskatalogen. Tittade lite på väg till jobbet nu bara, men spontant kändes det väldigt bra! Att få se bild på personen som vuxen och information om henne kändes mycket bättre än att vara veta att det är någon som också är blond typ och har samma ögonfärg, som de matchar efter i Danmark. 

    Men en rätt "sjuk(udda/ ovanlig!) känsla att fundera på att skapa ett nytt liv utifrån en katalog.. Men ja,  känns mer positivt nu med ÄD nu när jag ser bilder och får ett mer personligt intryck av personen.

  • Quincey
    MeIMyself skrev 2024-04-25 16:04:53 följande:
    Hej,

    påverkar absolut inte, jag var förkyld också under sprutperioden och om allt går hela vägen så har vi vår dotter om 1-2 veckor  :) 
    kämpa på ❤️
    Tack snälla för att du säger det. Grattis! vad underbart att slutmålet närmar sig! ❤️❤️
  • Mathilda88
    WinnerBirdie skrev 2024-04-24 00:11:12 följande:
    Tack, blev lite chockad över att det kostade >20tkr extra per eventuell FET och att man måste göra det innan nästa försök i paketet. Hittills har det ju inte ens varit när någon till frysen, men det kan ju bli betydligt mkt dyrare än paketpriset om det skulle bli många FET som sen inte tar sig? Tur jag fick en okej löneökning idag 🤯😬💸💸💸 får höra mer på torsdag.
    Ja jag med första gången jag hörde om det ifjol.. Hos Sellmer gick det på drygt 13 000 för att återföra. Redan glömt vad det kostade att frysa ner den.. 
  • Mathilda88
    WinnerBirdie skrev 2024-04-24 07:18:29 följande:
    ❤️

    3pack med donerade spermier är dyrare så det blir en rätt stor skillnad. ÄD sker än så länge i Finland, ca 4mån väntan för att tajma. så ET där och sedan ev FET i Stockholm. De måste hinna få in ÄD här, så minst 6mån. 
    Visstja, glömde räkna med spermiedonationen! Ja då blir det ju ett mkt bra pris Hjärta. Okej {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-04-24 10:08:09 följande:

    Mathilda88 

    Jag har lyssnat väldigt mycket på evolutionspsykologi och behavioral genetics, och de som forskar inom detta är väldigt överens nu om att miljön har väldigt mycket mindre betydelse än man tidigare trott för hur en person blir. Nästan allt beror på gener. Hade jag trott att man som förälder kunde påverka mer skulle jag sannolikt se lite annorlunda på donerade ägg. 

    Samtidigt ändrar ju inte detta betydelsen av att vara en bra förälder för barnet för att barnet ska få en så bra upplevelse som möjligt, alltså trivas med livet, och så bra förutsättningar som möjlig. 

    Mina föräldrar behandlade mig väldigt dåligt stor del av uppväxten. Min högsta önskan var att få bli adopterad till en familj där jag skulle känna mig omtyckt och bli behandlad som jag såg att kompisar blev behandlade av sina föräldrar. 
    Så gener är verkligen inte allt. 


    Forskningen är klart splittrad på den fronten och av viss egen erfarenhet utifrån hästaveln så både håller jag med och säger att nej det stämmer inte. Jag ser ju att vi tre syskon saknar tonårstrots och att jag ärvt en ridtalang från mamma. Men! ET körs rätt mkt inom hästaveln sen flertalet år tillbaka och där har man definitivt fått känna på epigenetikens genomslagskraft. Man betäckte  högpresterande energiska ston, sköljde ut embryot och återförde i ett annat sto. För att göra det kostnadseffektivt så använde man initialt stora kallblod som är väldigt lugna av naturen. Detta blev inte bra då fölen blev precis lika loja och sega som sina surrogatmödrar istället för så nerviga och explosiva som sina föräldrar och generationer bakåt i leden var. Alltså fick man ändra taktik och nu använder man ston av samma eller liknande prestations-ras för att inte riskera påverka utfallet.
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-04-24 10:14:34 följande:
    Ah ok jag skippade Olgas seminarie i söndags! Dels för att jag sett presentationen och förstod att d
    inte fanns någon chans att jag skulle gå pengarna tillbaka garantin.  Och dels att jag vaknade förkyld och bara ville stanna i soffan. 

    Men hade ju varit intressant att höra om ÄD, låter ju intressant att man kan välja lite egenskaper där!

    Jag känner stressen för jag fyllde 40 i januari så även för ÄD vill jag inte vänta så länge. Kommer vara en process när man väl bestämt sig också, och ta tid innan man ev blir gravid. 

    Önskar jag hade mer tid att fundera...

    Min granne fick barn när hon var 42 och hon är 75 typ nu.  Det känns lite "konstigt" att se hennes dotter så mycket yngre än man kan förvänta sig. De flesta i den åldern fick ju barn mycket tidigare. Jag ville aldrig bli en gammal mamma men det är ju för sent men vill inte att tiden ska gå mer än nödvändig iaf..

    .....
    Jag kan inte komma över att jag inte frysta ägg för några år sedan. Att jag inte kollade upp mer.  Bara stoppade huvudet i sanden och hoppades att det skulle lösa sig om jag nu skulle skaffa själv så småningom. Ett misstag som jag får ångra resten av livet. 

    Jo du kan mest troligt också få pengarna tillbaka garanti, ❤️ dock troligen inte som ex tre pack äggplock utan isåfall skulle jag gissa att de kanske erbjuder en eller ett par äggplock och sen en eller ett par ÄD som ett paket med garanti på. Är det jag förväntar mig få som förslag den som för egen del med då de misstänkte mina ägg redan på beskrivningen av våra försök. Var bla sådana lösningar de presenterade på ett seminarium de höll i februari i Malmö som jag gick på. 


    Förstår vad du menar. Tror också att vi är många som ångrar att vi inte gjort något åt det här tidigare. ❤️

  • Björkenli
    Mathilda88 skrev 2024-04-26 06:49:29 följande:

    Jo du kan mest troligt också få pengarna tillbaka garanti, ❤️ dock troligen inte som ex tre pack äggplock utan isåfall skulle jag gissa att de kanske erbjuder en eller ett par äggplock och sen en eller ett par ÄD som ett paket med garanti på. Är det jag förväntar mig få som förslag den som för egen del med då de misstänkte mina ägg redan på beskrivningen av våra försök. Var bla sådana lösningar de presenterade på ett seminarium de höll i februari i Malmö som jag gick på. 


    Förstår vad du menar. Tror också att vi är många som ångrar att vi inte gjort något åt det här tidigare. ❤️


     Intressant!

    Ja vid samtalet med koordinatorn nämnde hon något om det, 2 egna ivf och 2 äggdonationer...

    Jag tror det blir alldeles för dyrt för mig..

    1 ivf innebär ju 3 resor till Cypern... hysteroskopi tillkommer utöver kostnad för ivf inkl generisk testning och frysning...

    Och att göra 1 ivf där skulle ju ta 2 månader minst... Så 2 ivf blir mycket tid som går...

    För att ha samtal med läkare måste jag ta om amh och göra nytt ultraljud...

    Jag tror kanske jag börjar känna mig lite less på processen... Hade jag haft högre chanser hade jag gjort absolut allt för att försöka få ett eget barn. 

    Men när chanserna är så små, så känns det nästan som jag inte vill lägga ens pengar på ett nytt ultraljud....

    2 ivf på Olga och sen 2 ÄD försök lär blir mycket pengar...

    Vet inte hur jag ska gå vidare just nu. 

    Ville ha samtal med Sellmer innan jag får mensen för att höra deras åsikt om mina chanser... de har bara sagt mycket små innan men inte mer än så.. vill fråga dem om infon jag fått från Olga nu. Håller de med om Olgas där att beräkna chansen så är den ju så himla liten..

    Jag vet att man vanligen rekommenderas att vänta en cykel efter ivf men läkaren på Sellmer sa att det gick bra att börja direkt bara man gör ett ultraljud som visar att.. vad det nu var? Minns inte vad de ville kolla.

    Så funderar på om jag ska börja direkt när mensen väl kommer eller inte. 

    Ja säkert många som önskar att ha fryst ner ägg innan såklart. Hjärta

    Tänker på att en kompis tog upp det med mig not vi va 36-37,  att hon funderade på det,  och att min reaktion verkligen var huvudet i sanden. Jag var så inte ens redo att kolla upp någonting. Märkligt. Väldigt stort motstånd.

    Men som sagt det känns mycket bättre med ÄD nu efter att ha fått se en katalog med donatorer. 

    Bara de manliga donatorer jag fattat tyckte för finns kvar också, så skulle det kännas bra. 

    Intressant det du berättade om ston och surrogatmödraskap! 
    Min uppfattning är inte att frågan om arg och miljö är delad inom forskningen, utan att det funnits tvillingstudier sedan årtionden som tydligt visar att det är genetiken som spelar roll. 
    Men- all forskning är ju gjord på barn som varit i sin biologiska mammas mage,  så jag är definitivt öppen för möjligheten att det kan ge påverkan. Tack för att du berättar.  Jag har ju tänkt lite på fosterhem eller adoption också men detta får mig att känna starkare för ÄD.
  • Björkenli

    Måste bara skriva igen- blir helt knäpp av att mensen inte kommer! Har aldrig någonsin varit sen tidigare!!
    Men det var ju så tydligt negativt på testdagen. 
    Ändå kan en del av mig inte låta bli att undra, för det känns så himla ovanligt i kroppen att den är så sen...  Jag känner inte igen kroppen riktigt, svårt att sätta fingret på det. 
    Jag tror ju verkligen inte att testet visade fel men det är väl bara att hoppet är det sista som lämnar en...

    Kommer den inte inatt får jag väl köpa ett test bara för att kunna  sluta tänka på detta en gång för alla. 

    Hade testdag i lördags så nästan 1v efter nu. 

    Den kommer säkert inatt. 

  • Quincey
    Björkenli skrev 2024-04-26 22:58:03 följande:

    Måste bara skriva igen- blir helt knäpp av att mensen inte kommer! Har aldrig någonsin varit sen tidigare!!
    Men det var ju så tydligt negativt på testdagen. 
    Ändå kan en del av mig inte låta bli att undra, för det känns så himla ovanligt i kroppen att den är så sen...  Jag känner inte igen kroppen riktigt, svårt att sätta fingret på det. 
    Jag tror ju verkligen inte att testet visade fel men det är väl bara att hoppet är det sista som lämnar en...

    Kommer den inte inatt får jag väl köpa ett test bara för att kunna  sluta tänka på detta en gång för alla. 

    Hade testdag i lördags så nästan 1v efter nu. 

    Den kommer säkert inatt. 


    Hur har det gått? Har du tagit nytt test?
  • Björkenli
    Quincey skrev 2024-04-28 11:53:26 följande:
    Hur har det gått? Har du tagit nytt test?
    Nej fortfarande ingenting. 
    Har hela tiden tänktatt det nog kommer när som helst.. men nu borde jag köpa nytt test..

    Men nu har jag nästan byggt upp förväntningar så nu känns det jobbigt att testa igen!!! Är det negativt nu 3 v efter ET så är det ju inget snack om saken..

    Tror jag inte vill ta hål på bubblan av känslan att "tänk om"..

    Men jag borde verkligen köpa nytt test idag så att jag kan fejsa verkligheten!

    Jag känner att jag börjar vänja mig vid tanken på ÄD också.  Fick inlogg till Olgas katalog nyligen och en donator där kändes väldigt bra. Hon gillade att plantera precis som jag gör. Ville helst vara i din trädgård hela dagarna,  vilket stämmer med mig. Hon var väldigt kreativ, målade och sydde.. Jag är relativt kreativ också. Hon har katt, jag älskar katter.  Fick väldigt bra intryck av henne generellt.  Som favorit saker att äta angav hon frukt, bär och grönsaker . Jag har varit vegan och äter fortf inte kött eller mejeriprodukter, och vill äta då växtbaserad som möjligt, så det gav bra vibbar också (någon skrev tex kött som favoritmat och det kändes ju inte lockande för mig som inte äter det). Och när jag redan har 2 manliga donatorer som jag valt ut som jag har jättebra intryck av, så kändes tanken på att ha ett barn som blir resultatet av någon av de matchningarna isom något positivt. 

    Det kostar ju en del också men min tanke är att försöka stimulera några cykler till och om jag bara får några enstaka äggblåsor att få göra insemination så att det bör billigare.  Skulle jag göra det några gånger skulle jag nog kunna släppa tanken på mina ägg sen. 

    Jag kan ju inte lägga hur mycket pengar som helst på mina ägg, om jag vill kunna köra ÄD sen.. 
    Om jag faktiskt ska vara realistiskt. 

    Hur går det för er andra? Några uppdateringar?
  • Quincey
    Björkenli skrev 2024-04-28 13:47:45 följande:
    Nej fortfarande ingenting. 
    Har hela tiden tänktatt det nog kommer när som helst.. men nu borde jag köpa nytt test..

    Men nu har jag nästan byggt upp förväntningar så nu känns det jobbigt att testa igen!!! Är det negativt nu 3 v efter ET så är det ju inget snack om saken..

    Tror jag inte vill ta hål på bubblan av känslan att "tänk om"..

    Men jag borde verkligen köpa nytt test idag så att jag kan fejsa verkligheten!

    Jag känner att jag börjar vänja mig vid tanken på ÄD också.  Fick inlogg till Olgas katalog nyligen och en donator där kändes väldigt bra. Hon gillade att plantera precis som jag gör. Ville helst vara i din trädgård hela dagarna,  vilket stämmer med mig. Hon var väldigt kreativ, målade och sydde.. Jag är relativt kreativ också. Hon har katt, jag älskar katter.  Fick väldigt bra intryck av henne generellt.  Som favorit saker att äta angav hon frukt, bär och grönsaker . Jag har varit vegan och äter fortf inte kött eller mejeriprodukter, och vill äta då växtbaserad som möjligt, så det gav bra vibbar också (någon skrev tex kött som favoritmat och det kändes ju inte lockande för mig som inte äter det). Och när jag redan har 2 manliga donatorer som jag valt ut som jag har jättebra intryck av, så kändes tanken på att ha ett barn som blir resultatet av någon av de matchningarna isom något positivt. 

    Det kostar ju en del också men min tanke är att försöka stimulera några cykler till och om jag bara får några enstaka äggblåsor att få göra insemination så att det bör billigare.  Skulle jag göra det några gånger skulle jag nog kunna släppa tanken på mina ägg sen. 

    Jag kan ju inte lägga hur mycket pengar som helst på mina ägg, om jag vill kunna köra ÄD sen.. 
    Om jag faktiskt ska vara realistiskt. 

    Hur går det för er andra? Några uppdateringar?

    Förstår känslan av att inte vilja ha ett slutgiltigt negativt resultat, speciellt när mensen ändå inte börjar och man kan inte göra så mycket mer än att vänta. Skulle du börja med sprutor vid nästa blödning?

    Vad bra att du fick en positiv känsla av en av donatorerna och att hon påminde om dig med många liknande intressen. Måste vara enklare att ge sig in i den processen om man får denna typ av information. Skönt att ha en plan B om det inte skulle gå med egna ägg.


    Jag ska ha plock nångång nästa vecka. Har mycket ångest inför återföring om de väljer att odla till blastocyster. Är ett trauma från de första tre IVF-försöken att vi hade så dålig embryoutveckling och vet inte om vi bara hade tur sist som kunde odla till fem dagar. Vill snabbspola förbi till det är över.

  • Björkenli
    Quincey skrev 2024-04-28 15:23:05 följande:

    Förstår känslan av att inte vilja ha ett slutgiltigt negativt resultat, speciellt när mensen ändå inte börjar och man kan inte göra så mycket mer än att vänta. Skulle du börja med sprutor vid nästa blödning?

    Vad bra att du fick en positiv känsla av en av donatorerna och att hon påminde om dig med många liknande intressen. Måste vara enklare att ge sig in i den processen om man får denna typ av information. Skönt att ha en plan B om det inte skulle gå med egna ägg.


    Jag ska ha plock nångång nästa vecka. Har mycket ångest inför återföring om de väljer att odla till blastocyster. Är ett trauma från de första tre IVF-försöken att vi hade så dålig embryoutveckling och vet inte om vi bara hade tur sist som kunde odla till fem dagar. Vill snabbspola förbi till det är över.


    Ja hua, processen kan verkligen vara krävande...
    Man vet inte vad man ska tro. 
    Jag fungerar så att jag försöker att inte ha några förhoppningar, och så får jag bli positivt överraskad istället... som när jag fick 6 äggblåsor sist fast jag inte ens hade kunnat räkna med en enda eftersom jag också fått noll tidigare på stimulering...
    Så ja slumpen verkar spela en väldigt stor roll!!

    Och sen att just de bra äggen alla väljas ut av kroppen och att man ska få ut dem vid ÄP..

    Nog bara tur och slumpen i slutändan.
  • Björkenli

    Jag är i en lite speciell mental space nu,  förresten, om jag får berätta lite. 

    Mensen har jag ju kommit efter senaste ivf och även fast det är negativt så är det som att jag känner mig som om jag vore gravid. Och det samtidigt som jag precis börjat acceptera tanken på äggdonation. Så nu är jag rätt inställd på att jag kommer få uppleva känslan av att vara gravid på riktigt, så småningom. Och jag har försökt sen dec med den donatorn jag fattat tycke för, så hur konstigt det än låter så har jag iaf en förhoppning till att bli mamma till ett barn som är hälften honom. Även fast det nog inte blir hälften mig. 

    Jag antar att den här känslan jag har nu, med försenad mens, får mig att inse ännu mer hur gärna jag vill bli gravid och ha barn, även om det inte är mitt eget. 

    Ja mycket känslor i omlopp. 

    Off topic men apropå barn.

    min syster vill inte ha kontakt sen 2 år och jag har inte träffat mina älskade syskonbarn på den tiden pga det. Tillslut hörde jag av min för ett tag sen och frågade om jag inte kunde ha kontakt med barnen ändå. Det gick bra för henne. Nu har jag träffat några av barnen. 

    Det är mycket känslor i omlopp. Jag var otroligt nära alla hennes barn och sen helt plötsligt ingenting. Jag saknar barn i mitt liv så mycket. Jag gjorde allt för hennes barn. 
    Måste försöka prata med den äldsta om vad som hände, för hon tror säkert att jag bara övergav henne utan anledning...:(

    Även om jag inte får några egna genetiska barn så ska jag göra allt jag kan för att ha kvar kontakten med mina syskonbarn. Hoppas de kan känna förtroende för mig igen trots att jag var borta 2 år. 

    Så när jag gick en promenad ikväll kom alla känslorna fram. Sorg över att inte få ett eget genetiskt barn, sorg över tiden jag förlorat med syskonbarnen och rädsla att det aldrig ska bli som innan igen mellan oss, då de innan såg mig som en extramamma typ.  Och lite förtröstan att jag nog kanske kan bli mamma ändå kanske nästa år, om än inte med mina gener. 

  • Björkenli

    Testade tillslut igen idag och det var förstås negativt:(

    Skrev igen till kliniken och fick svar av läkaren att mensen ibland kan hoppa över en cykel efter ivf. 

    Jag har en del att fundera på nu.. om jag ska våga lägga pengar på fler försök med mina ägg eller gå direkt till ÄD.. Så jäkla mycket pengar..://

    Jobbigt detta....

    Hur går det för er andra?

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023