• Torna

    Bebis bajsar bara vid amning

    Nu när min lilla börjar bli stabil i nacken tänkte vi att vi ville börja testa EC. Han är väldigt lätt att tyda innan han ska bajsa och för det mesta även innan kissning så länge han inte sover. Enda problemet är att han nästan uteslutande bajsar medans han ammar. Är som att det sätter igång magen. Och vill ju inte bryta amningen mitt i. Tips på hur vi ska göra?

  • Svar på tråden Bebis bajsar bara vid amning
  • Anonym (natruligt)
    Torna skrev 2022-12-13 20:59:49 följande:
    Bebis bajsar bara vid amning

    Nu när min lilla börjar bli stabil i nacken tänkte vi att vi ville börja testa EC. Han är väldigt lätt att tyda innan han ska bajsa och för det mesta även innan kissning så länge han inte sover. Enda problemet är att han nästan uteslutande bajsar medans han ammar. Är som att det sätter igång magen. Och vill ju inte bryta amningen mitt i. Tips på hur vi ska göra?


    Det är naturligt att bajsa när man äter eller strax efter. Det kallas den gastrokoliska reflexen och den finns hos alla, men jobbas bort hos de flesta av sociala skäl och är en del av orsaken till magproblem hos äldre barn och vuxna.

    Så låt bebisen ha sin naturliga rytm istället för att tvinga in en tidig potträning som ingen efterfrågat. Om bebisens natruliga rytm för att bajsa ändras så kan du börja potta om det ska vara så növändigt. 
Svar på tråden Bebis bajsar bara vid amning