• syster yster

    Vad leker era 8 åriga grabbar med

    Om era 8 åriga grabbar tar hem konpisar från skolan. Vad leker de då med? 
    Spelar de bara data/tv spel eller hålleeär på mobiler eller leker de nåt annat? 

  • Svar på tråden Vad leker era 8 åriga grabbar med
  • Dockan

    De spelar en del, vi har tid på PS, switch eller padda. Man får välja en och bara om sonen har tid kvar. Det är 45 min i den de väljer.


    Regeln brukar vara lek först. De är i studsmatt ute, kojan eller lilla skogen närmst. Ibland cyklar de ihop. Vi brukar säga utelek en viss tid, ofta i början av bestämd lek. Med kompisar som bor nära får de ibland bara vara ute om vi ex jobbar/städar eller gör annat inne. 


    Efter utelek får de gärna vara inne och spelar de inte så leker de med Lego figurer, byter Pokémon kort, leker med bilar, skateramp med små mini skateboards (där är även bilar med ibland). Vi har ngt magiset dom vi köpte när sonen kollade Tobbe Trollkarl, det har de tränat på show med (som de aldrig visat, men som lek tränar). Ibland vet jag inte riktigt vad de gör, men de skramlar och dunsar. Typ. 

  • Tow2Mater

    De sprang runt och jagade varann med bollar vad jag minns. Kan inte fortränga de minnena, de har etsats fast.

  • Core

    Tätt födda bröder, så antingen spelar de eller misshandlar varandra, lite olika

  • LFF
    syster yster skrev 2022-11-15 16:13:02 följande:
    Vad leker era 8 åriga grabbar med

    Om era 8 åriga grabbar tar hem konpisar från skolan. Vad leker de då med? 
    Spelar de bara data/tv spel eller hålleeär på mobiler eller leker de nåt annat? 


    Lego, gosedjur, bygger kojor, läser, spelar spel, lägger pussel, ritar.

    Tja, och sen om de får så spelar de lite också. Mina egna 9-åringar har inga mobiler. Kompisars mobiler lämnas på byrån i hallen. 
  • brb92

    De var mest ute och cyklade, spela basket eller fotboll. Men var de inne så blev det mycket spel, pyssel, ps, paddan, byta pokemonkort, lego.

  • snöblask

    Här är det beroende på kompis. Med vissa är de bara ute spela fotboll, innebandy eller tränar tricks på sparkcykeln. Medan några barn bara är intresserade av att spela och allt annat blir tjafs. Förut försökte jag begränsa spelandet med dessa barn men nu får de spela när de är här o leker, enklast så. Sen begränsar jag tiden de får vara här eller hur ofta. Med andra barn vill både spela och leka o där funkar de att säga att nu får ni spela 30 min eller så o sen göra annat. Kolla på Pokémon kort är också något de brukar göra när de är här. 

  • Hyllemor

    Vår 8-åring är svår. Jag TYCKER att han ska leka mer, men han gör det liksom inte. Det är problematiskt när kompisar kommer hem och ser hans lego eller andra grejer. Han vill mest sitta och prata och legomodellerna står på hyllan. Han har ett switch som han spelar på, men inte så ofta, men det brukar sluta med att kompisarna tröttnar och föreslår att de ska spela, fast han inte vill.

    Jag tycker verkligen att det är skitsvårt och börjar dra mig för att bjuda hem kompisar. Min unge vill liksom mest sitta och prata. (Hör det till åldern kanske?) I skolan hänger han mest med tjejerna, men när han väl leker med killarna så vill dessa komma hem och leka. Men min unge leker inte riktigt längre. Han tycker oftast att det är jobbigt att kompisar stökar till i hans rum. 

    Han har varit med kompisar vars föräldrar drar ut på utflykter och grejer, men det gör ju vi ändå, så jag tycker att när han är med kompisar så ska de leka, men det funkar inte alls. Detta trots att vi under hela hans uppväxt har varit på lekplatser med kompisar o. dylikt, men det går inte. Jättesvårt.

Svar på tråden Vad leker era 8 åriga grabbar med