• Nässla

    Andrahandsuthyrning lägenhet

    Jag har fått tillåtelse av bostadsrättsföreningen att hyra ut min lägenhet i ett år. Men - de måste ?godkänna? hyresgästen? Är detta ok? 



    Jag ansvarar ju (skriftligt) för att hyran betalas i vanlig ordning samt att hyresgästen rättar sig efter de regler som finns i huset. Vad är det som ska godkännas? (Jag får inte riktigt något svar..). Även om det tex är en student utan    ?inkomst? så är det ju mitt ansvar att betala hyra till BRF?.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-09 20:40
  • Svar på tråden Andrahandsuthyrning lägenhet
  • Silverjenny

    Är inte insatt i Brf juridik men jag tror de har rätt att begära att få godkänna hyresgästen. Så är det även när du hyr ut HR. Men om du väldigt gärna vill hyra ut till den här personen och han eller hon t.ex inte har inkomst så kan du kanske gå i borgen för hyran? Lite knäppt eftersom det ju är din lägenhet och som du säger är det ju ändå du som ansvarar för hyran och lägenheten i slutändan. 

  • Anonym (H)

    Den springande punkten är ALLTID vad som står i stadgarna. Så kolla där. 

  • BuoBä

    Troligen är det en ren formalitet i 99% av fallen, men IFALL du vill hyra ut till fler än lägenhet är dimensionerad för (typ 10-barnsfamilj i 2:a), eller till någon som de misstänker kommer driva bordellverksamhet, så vill de ha möjlighet att säga nej. 
    Som någon annan skrev, dubbelkolla stadgarna.

  • Anonym (X)

    En bostadsrättsförening godkänner väl även de som köper en lägenhet, så det är väl inte konstigt att de vill godkänna en hyresgäst?

    Men hyr du ut till en normal, skötsam person så lär de inte säga nej även om det nu är en student.

    Det de inte vill ha är väl en typ knarkare som ordnar högljudda fester varje kväll och som skrämmer grannarna när de möts i trappen, typ.

  • Anonym (brf)

    Om styrlesen kan ställa det som foremllt krav vet jag inte, kolla i stadgarna.

    En anledning kan vara är at veta att det rör sig om en hyresgäst och att du under ett år inte tänkare använda din läenhet som hotel via t ex AirBnB

Svar på tråden Andrahandsuthyrning lägenhet