• Tom Araya

    Privatiseringar - Vad kommer ut av det?

    Vad har resultatet blivit av genomförda privatiseringar och hur kan det bli av privatiseringar som är på gång?

    Positivt/negativt?

    Fritt diskuterande i ämnet, ge oss dina exempel och dina åsikter.

    Länka till artiklar och rapporter om privatiseringarnas konsekvenser och resultat.

  • Svar på tråden Privatiseringar - Vad kommer ut av det?
  • Anonym (friday)
    SolCloud skrev 2024-02-21 11:50:51 följande:

    Myndigheter är usla investerare.


    Kan ju bero på att en myndighet inte är och ska heller inte vara som ett privat företag där prio ett är egna vinster och allmännytta valfritt.

    En myndighet kan ju inte välja sina kunder, de måste serva alla oavsett hur svåra fall det är och då blir effektiviteten givetvis aldrig lika bra som nån som kan skita i alla jobbiga fall och bara ta de som är enklast och genererar mest vinst.

    Problemet här är alltså varför vissa fått för sig att människor alltid måste vara en investering som någon kan tjäna pengar på?
  • Anonym (Medb)

    Skulle Postverket prestera bättre än PostNord? Jag vet inte.

  • Anonym (Medb)

    Vill folk verkligen inte äga sin smartphone från Samsung eller Äpple?

    Hur många på allvar vill låna en egen svenskutvecklad smartphone av Televerket 2024?

  • Anonym (Medb)

    Är det ett jätteproblem för samhället att posten till postfacket bara delas ut var tredje dag? 


    Skulle ett statligt postverk kunna göra bättre? 

  • Anonym (Medb)

    Tänker att privatiseringar kanske inte nödvändigtvis gjort saker så mycket bättre alla gånger, men troligtvis inte så mycket sämre heller..

  • Anonym (Medb)
    Robert 832 skrev 2024-02-20 11:48:56 följande:

    Jag är för privatisering men de företag som vill bedriva sin verksamhet i välfärden måste ha samma villkor som staten när det gäller att göra sin ekonomi och resultat allmänt tillgänglig för granskning.
    t.


    Jo absolut men.. Är inte balansräkningen i ett företag öppen för granskning då? 


    Det är ju kommuner exempelvis som är svårare att granska. Vart tar alla pengar vägen i kommunen? Ja visst det går att granska det också, men det är inte lika svart på vitt och det kräver journalister som intresserar sig för det, vilket inte verkar finnas..

  • Anonym (Medb)

    Skolan i Sverige har ju inte direkt privatiserats heller. Däremot har vi stegvis öppnat upp för friskolor vilket lett fram till den skolsituation vi har idag.

    Ren katastrof på många plan, men det är komplext. Svårt att veta hur skolan ska gå att rädda egentligen. Jag är ganska pessimistisk.

  • KillBill
    Anonym (Medb) skrev 2024-03-04 00:04:50 följande:

    Jo absolut men.. Är inte balansräkningen i ett företag öppen för granskning då? 


    Det är ju kommuner exempelvis som är svårare att granska. Vart tar alla pengar vägen i kommunen? Ja visst det går att granska det också, men det är inte lika svart på vitt och det kräver journalister som intresserar sig för det, vilket inte verkar finnas..


    Du kan inte jämföra bokslut med den offentlighetsprincip som gäller offentlig verksamhet t.ex. kommuner.  Offentlighetsprincipen gör att du kan begära ut brev, mail, beslutsunderlag, fakturor o.s.v. det kan du aldrig göra om utföraren är privat tex en friskola. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Medb)
    KillBill skrev 2024-03-04 07:41:15 följande:
    Du kan inte jämföra bokslut med den offentlighetsprincip som gäller offentlig verksamhet t.ex. kommuner.  Offentlighetsprincipen gör att du kan begära ut brev, mail, beslutsunderlag, fakturor o.s.v. det kan du aldrig göra om utföraren är privat tex en friskola. 

    Nu var det ju för det första inte det jag svarade på, utan påståendet att göra ?ekonomi och RESULTAT alltmer tillgängliga för granskning?.


    Då är det väl nästan lättare att granska ett företag än en stor kommun känner jag rent spontant. Där försvinner ju verkligen pengar som skulle gått till skolan iväg till en massa annat.


    För det andra så sätter det du nämner fingret på problemet med precis ALL annan verksamhet som det offentliga bekostar. Skolorna är väl ungefär det minsta bekymret i sammanhanget.. 

    Som ett exempel då, vad Skanska och NCC mfl gör med alla pengar Trafikverket eller infrastrukturministern skjuter till till olika vägbyggen m.m. kan man ju undra. Oj hoppsan det kostade visst 60 miljarder i stället för 30. Det blev dubbelt så dyrt, men vi måste bli klara så ge oss pengar.. Alla kommunala simhallsbyggen och multihallar mm som blir mycket dyrare än planerat. Sånt oroar mig. Inte att nån friskola går med en liten vinst.

    Bristen på proportioner debatten är ju absurd!

    Visst förbjud gärna vinstdrivande friskolor. Gärna för mig, men förbjud då också alla andra vinstdrivna företag som någon gång jobbat åt stat region eller kommun från att gå med vinst och ta konsekvensen sen när hela Sverige stannar.

  • Tom Araya
    Anonym (Medb) skrev 2024-03-04 10:13:37 följande:

    Nu var det ju för det första inte det jag svarade på, utan påståendet att göra ?ekonomi och RESULTAT alltmer tillgängliga för granskning?.


    Då är det väl nästan lättare att granska ett företag än en stor kommun känner jag rent spontant. Där försvinner ju verkligen pengar som skulle gått till skolan iväg till en massa annat.


    För det andra så sätter det du nämner fingret på problemet med precis ALL annan verksamhet som det offentliga bekostar. Skolorna är väl ungefär det minsta bekymret i sammanhanget.. 

    Som ett exempel då, vad Skanska och NCC mfl gör med alla pengar Trafikverket eller infrastrukturministern skjuter till till olika vägbyggen m.m. kan man ju undra. Oj hoppsan det kostade visst 60 miljarder i stället för 30. Det blev dubbelt så dyrt, men vi måste bli klara så ge oss pengar.. Alla kommunala simhallsbyggen och multihallar mm som blir mycket dyrare än planerat. Sånt oroar mig. Inte att nån friskola går med en liten vinst.

    Bristen på proportioner debatten är ju absurd!

    Visst förbjud gärna vinstdrivande friskolor. Gärna för mig, men förbjud då också alla andra vinstdrivna företag som någon gång jobbat åt stat region eller kommun från att gå med vinst och ta konsekvensen sen när hela Sverige stannar.


    Du har rätt i ditt påpekande om liknande problem även på andra håll, men rimligen kan man bara komma framåt genom en konsekvent strategi.
  • Anonym (Medb)
    Tom Araya skrev 2024-03-18 03:31:11 följande:
    Du har rätt i ditt påpekande om liknande problem även på andra håll, men rimligen kan man bara komma framåt genom en konsekvent strategi.

    Jo men det blir ju pinsamt att bråka om någon enstaka friskola här och där. Det är ju att sila mygg och svälja kameler x100. 


    Givetvis ska en friskoleägare som på något vis gör fel, fuskar eller begår andra brott straffas för detta enligt konstens alla regler! Tycker jag i alla fall..? Men vänstern gillar ju sällan straff tyvärr. 


    Jag försvarar inte skolsystemet på något vis. Det suger! Jag försvarar inte friskolereformen med skolpeng heller. SYSTEMET MÅSTE GÖRAS OM! Jag försvarar inte heller friskoleaktörer som beter sig dumt på olika vis. Sätt efter dom? Problem inom skolan måste uppmärksammas, oavsett skolform. 

    Men det strider mot sunt hyfs, ärlighet och mot grundläggande rättsprinciper att dra hederliga aktörer i smutsen bara för att några gör fel. Här har samhällets folkvalda aktörer ett ansvar.

    Sverige har många utmaningar. Att blunda för tjogvis med problem och sedan lyfta fram just friskolorna som samhällets fiender blir ju patetiskt. Det är helt enkelt det jag är kritisk till. Inte att någon friskoleaktör som gör fel döms för det.

  • Tukt
    Anonym (Medb) skrev 2024-03-22 11:38:36 följande:

     


    Men det strider mot sunt hyfs, ärlighet och mot grundläggande rättsprinciper att dra hederliga aktörer i smutsen bara för att några gör fel. Här har samhällets folkvalda aktörer ett ansvar.


    Fast det är ju långt från något unikt då det gäller detta ämne. Det är ju snarare så det i regel går till, inte bara i politiken utan även i livet i stort. 
    I stort sätt var enda lag som instiftas kan ha en negativ effekt på befolkningen i stort, även om det bara är ett fåtal man vill åt.
    Därmed inte sagt att det borde vara på ett annat sätt. Men det på intet sätt unikt för just friskolor. Och heller inte, mitt tycke, därför speciellt upprörande. 
  • Anonym (friday)
    Anonym (Medb) skrev 2024-03-22 11:38:36 följande:

    Jo men det blir ju pinsamt att bråka om någon enstaka friskola här och där. Det är ju att sila mygg och svälja kameler x100. 


    Givetvis ska en friskoleägare som på något vis gör fel, fuskar eller begår andra brott straffas för detta enligt konstens alla regler! Tycker jag i alla fall..? Men vänstern gillar ju sällan straff tyvärr. 


    Jag försvarar inte skolsystemet på något vis. Det suger! Jag försvarar inte friskolereformen med skolpeng heller. SYSTEMET MÅSTE GÖRAS OM! Jag försvarar inte heller friskoleaktörer som beter sig dumt på olika vis. Sätt efter dom? Problem inom skolan måste uppmärksammas, oavsett skolform. 

    Men det strider mot sunt hyfs, ärlighet och mot grundläggande rättsprinciper att dra hederliga aktörer i smutsen bara för att några gör fel. Här har samhällets folkvalda aktörer ett ansvar.

    Sverige har många utmaningar. Att blunda för tjogvis med problem och sedan lyfta fram just friskolorna som samhällets fiender blir ju patetiskt. Det är helt enkelt det jag är kritisk till. Inte att någon friskoleaktör som gör fel döms för det.



    Låter som semantik, visst det är våra politiker som infört ett sånt sjukt system som ansvaret ligger på grunden, men samtidigt alla dessa aktörer vet ju mycket väl att de bidrar till det men väljer att dra sitt strå till stacken för egen vinnings skull.

    Ditt argument är lite som att säga att sälja knark är moraliskt rätt bara det är lagligt. Du vet vad din produkt/verksamhet gör för skada men du säljer den ändå för att du själv tjänar pengar.

    Är det verkligen ok att göra något man vet är destruktivt för samhället bara för att det är lagligt?
Svar på tråden Privatiseringar - Vad kommer ut av det?