• Anonym (Tabletter)

    Tvinga minderårig att ta tabletter?

    Om man har ett barn under 18 som har tex autism eller adhd, är det okej att tvinga dom att ta tabletter som man fått utskriven av läkare mot deras vilja? om man tillexempel har en 14-17 åring som inte upplever att de behöver det, kan man verkligen tvinga dom till det?

  • Svar på tråden Tvinga minderårig att ta tabletter?
  • Spucks
    Anonym (Abc) skrev 2022-04-23 19:09:46 följande:

    Jag hade nog gjort som dina föräldrar. Jag gissar att de kanske såg saker som du inte såg gällande om du åt medicin eller inte.

    Jag själv tex hade problem med depressioner när jag var yngre och åt stundtals antidepressiv medicin. Jag tyckte själv aldrig att jag behövde det men min bästa vän som jag delade lägenhet med kunde se det och sa till mig när hon tyckte det behövdes. Och hon hade helt rätt.

    Däremot så borde ni ju haft en dialog tillsammans med läkare kring hur du upplevde medicinen och om det kanske fanns bättre lösningar.


    Samma här, jag tycker också som dina föräldrar - och jag förutsätter här att de var bra föräldrar som bryr sig om sina barn, inhämtar information osv.
    Själv ser man oftas inte ett problem, speciellt inte som tonåring, där man lätt kan tycka att man är den trevligaste och goaste och roligaste och klockaste människa, när man i samma veva är ett levande helvete.
  • Anonym (menar)
    Anonym (Tabletter) skrev 2022-04-22 16:46:25 följande:

    Tack för alla svar, jag har inte själv några barn, utan jag frågar för att jag själv blev tvingad att ta tabletter mot min adhd/add och högfungerande autism tills jag blev 18.. 

    Mina föräldrar hotade med diverse saker som att de skulle stänga ner internet, ta av mig mobilen, osv. när jag vägrade ta tabletterna blev det bråk och gnäll tills man inte orkade säga emot längre.

    Har funderat på om de gjorde rätt,

    För jag ville inte, när jag slutade med mina tabletter så förändrades jag som person och började må bättre, när jag gick på tabletter så kunde jag säga och göra konstiga saker och var inte mig själv.


    Det låter inte alls okej i mina öron. Men det handlar ju egentligen inte om medicinen i sig, utan att de inte lyssnade på dig och/eller struntade i dina invändningar och synpunkter på medicineringen.

    Att lyssna på och diskutera med barn utifrån ålder och mognad tror jag är en av de viktigaste uppgifterna man har som förälder, men många föräldrar ser sig som allsmäktiga med full bestämmanderätt över sina barn. Förr var det ännu mer så, men det hänger kvar hos en del. 
  • Anonym (f)

    Varför jag tycker de gjorde fel, jag har själv ett syskon som tvingades till samma sak, med resultatet att han inte sov bra hela sin uppväxt och var underviktig hela sin uppväxt, mådde psykiskt dåligt av medicinen, fick ångest och depression av medicinen. Hela anledningen var att föräldrarna ansåg honom jobbig utan medicin, från deras synvinkel sett, gjorde saker som de tyckte var pinsamma utåt.

  • Glinda från Oz
    Anonym (f) skrev 2022-04-25 11:07:58 följande:

    Varför jag tycker de gjorde fel, jag har själv ett syskon som tvingades till samma sak, med resultatet att han inte sov bra hela sin uppväxt och var underviktig hela sin uppväxt, mådde psykiskt dåligt av medicinen, fick ångest och depression av medicinen. Hela anledningen var att föräldrarna ansåg honom jobbig utan medicin, från deras synvinkel sett, gjorde saker som de tyckte var pinsamma utåt.


    Jag läste fel, förlåt. Jag ska be FL ta bort mitt inlägg. 
  • Anonym (f)
    Glinda från Oz skrev 2022-04-26 08:47:13 följande:
    Jag läste fel, förlåt. Jag ska be FL ta bort mitt inlägg. 
    Va?
  • Anonym (Hatar fortfarande  auktoritära föräldrar)
    Anonym (f) skrev 2022-04-25 11:07:58 följande:

    Varför jag tycker de gjorde fel, jag har själv ett syskon som tvingades till samma sak, med resultatet att han inte sov bra hela sin uppväxt och var underviktig hela sin uppväxt, mådde psykiskt dåligt av medicinen, fick ångest och depression av medicinen. Hela anledningen var att föräldrarna ansåg honom jobbig utan medicin, från deras synvinkel sett, gjorde saker som de tyckte var pinsamma utåt.


    Helt sjukt av dessa makt&kontroll tokar till föräldrar  att ens ,helt fräckt TVINGA  sitt barn att överhuvudtaget  TA dessa mediciner! De borde i efterhand stämmas  för olaga  tvång och  misshandlade!!
  • Anonym (E)
    Anonym (Hatar fortfarande auktoritära föräldrar) skrev 2024-03-31 22:46:43 följande:
    Helt sjukt av dessa makt&kontroll tokar till föräldrar  att ens ,helt fräckt TVINGA  sitt barn att överhuvudtaget  TA dessa mediciner! De borde i efterhand stämmas  för olaga  tvång och  misshandlade!!
    Ok! Tack för infon.
  • EpicF

    Nej, tekniskt sätt kan man inte tvinga i en 14-17 åring tabletter mot dennes vilja. 

    Dock kan man försöka att prata med dem och väga fördelar med att ta läkemedlet mot nackdelarna med att inte ta det.

    Är det medicin mot ADHD så är det inte livsviktiga att ta och man när absolut inte tvinga. 

    Är det läkemedel mot ex diabetes eller andra livsfarliga sjukdomar där ett läkemedel är avgörande för liv och död då får man försöka övertala barnet att ta läkemedlet. Men tvinga går nog inte i det läget heller. 

  • EpicF
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-22 17:57:53 följande:

    Rätta mig om jag har fel, men det är väl bara lagligt med tvångsmedicinering om man har LPT?


    Ja, tekniskt sätt. Men det gäller dock inom vården. Inte i ett privat hem. 
  • EpicF

    Ser nu att tråden är från 2022, men å andra sidan är ämnet fortfarande aktuellt för många. 

  • Anonym (Ja)

    Ja, det tillhör väl ändå föräldraansvaret att se till att ditt barn får i dig medicin som en läkare bedömt att hen behöver. Att barnet inte "vill" är irrelevant.

  • EpicF
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-31 23:13:05 följande:
    Tvinga minderårig att ta tabletter?

    Ja, det tillhör väl ändå föräldraansvaret att se till att ditt barn får i dig medicin som en läkare bedömt att hen behöver. Att barnet inte "vill" är irrelevant.


    Att tvinga i ett barn medicin som inte är livsnödvändigt kan ha mer föröndrade konsekvenser och göra vont värre.  Och barnet kan i värsta fall bli traumatiserat för all framtid. 
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2024-03-31 23:52:18 följande:

    Det går ju inte! Man får ju övertyga ungdomen. Går det inte alls - då går det inte. 


    Ja, inte mycket man kan göra
Svar på tråden Tvinga minderårig att ta tabletter?