• Blommise

    Varför dricker 18 åringar?

    En sak jag inte förstår är varför 18 åringar dricker alkohol. sist jag kollade så var det 20 år gräns på all alkohol förutom lättöl och det man serveras på barer eller restauranger.. de får ju inte köpa alkoholen själv så alkoholen de får tag på räknas väl ändå som lagning? 

  • Svar på tråden Varför dricker 18 åringar?
  • myskmalva

    Beror lite på. Du får inte ge en flaska till en artonåring, men det är helt lagligt att servera  alkohol i glas, även som privatperson. 

    Men många får naturligtvis tag i alkohol på olaglig väg. För att de vill och kan.

  • Magical
    Blommise skrev 2022-04-21 10:19:07 följande:
    Varför dricker 18 åringar?

    En sak jag inte förstår är varför 18 åringar dricker alkohol. sist jag kollade så var det 20 år gräns på all alkohol förutom lättöl och det man serveras på barer eller restauranger.. de får ju inte köpa alkoholen själv så alkoholen de får tag på räknas väl ändå som lagning? 


    Drack du inget själv som 18-åring? 

    Det är givetvis spännande, nosa på vuxenvärlden osv. 
  • sextiotalist
    Blommise skrev 2022-04-21 10:19:07 följande:
    Varför dricker 18 åringar?

    En sak jag inte förstår är varför 18 åringar dricker alkohol. sist jag kollade så var det 20 år gräns på all alkohol förutom lättöl och det man serveras på barer eller restauranger.. de får ju inte köpa alkoholen själv så alkoholen de får tag på räknas väl ändå som lagning? 


    Det är fullt tillåtet att servera 18-åringar alkohol på restaurant, så det är inte langning
  • Mimosa86

    Ja, man fick ju det av äldre vänner eller syskon och de tänkte knappast på att det var langning. Vissa brände eget. Vissa tar av föräldrarna och ersätter innehållet med vatten.

Svar på tråden Varför dricker 18 åringar?