• melinis2020

    Fritt vårdval?

    Jag ska föda mitt andra barn nu när som helst men känner absolut NOLL förtroende till någon av de två förlossningar som går att välja i mitt län. Därför har jag tänkt föda på en förlossning i Stockholms län istället där jag kommer ifrån ursprungligen. Jag fick dock veta imorse att det krävs något intyg för det, det hade jag ingen aning om och det är troligtvis inget jag hinner fixa med nu. Men är det inte så att om jag nu tillfälligt bor i Stockholm de sista dagarna här nu av graviditeten och det drar igång att jag har rätt att få föda där jag hade tänkt i Stockholm ändå, i mån av plats då givetvis? Tänker att det då borde gå under akutvård och att de knappast kan ha rätt att säga åt mig att åka till mitt eget län och föda om det redan dragit igång och de faktiskt har plats hos sig? Någon som VET hur det funkar? 

  • Svar på tråden Fritt vårdval?
  • Fjäril kär

    En förlossning som klart satt igång ja då får du såklart föda där du är.

    Men om en undersökning visar att du förvisso har startat men dom anser att du kan åka hem och vänta tills det är igång på riktigt så kan du bli hänvisad till ditt eget sjukhus om du befinner dig i närheten av dit du egentligen tillhör. 

  • melinis2020
    Fjäril kär skrev 2022-03-10 07:37:01 följande:

    En förlossning som klart satt igång ja då får du såklart föda där du är.

    Men om en undersökning visar att du förvisso har startat men dom anser att du kan åka hem och vänta tills det är igång på riktigt så kan du bli hänvisad till ditt eget sjukhus om du befinner dig i närheten av dit du egentligen tillhör. 


    Okej, tack för svar. Det låter logiskt. Min tanke är ju att jag ska bo hos mina föräldrar veckan runt bf och sen bara ringa in till den förlossning jag önskar föda på när det är uppenbart att det är dags för förlossning men jag blev lite orolig att de ska neka mig enbart pga att jag är folkbokförd i en annan region. Men då antar jag att det bara är att ringa till dem när det drar igång och se vad de säger? Känner bara en fullständig panik över att behöva föda på någon av förlossningarna i mitt hemlän, på den nivå att jag hellre föder hemma isåfall. Hoppas så innerligt på att få föda där jag hade tänkt mig. 
  • Anonym (K)

    Som ovan:

    En förlossning som har dragit igång spontant är akutsjukvård och då får du föda där du befinner dig. (Om det finns plats, det är ju tyvärr många kvinnor som blir hänvisade idag.)

    Det är dock långt ifrån säkert att de kan se din mvc-journal i en annan region så ett tips är att begära ut den på papper och ha den med dig.

    Om du vill vara garanterad att få föda i annan region även om det exv blir induktion osv blir det blir det tyvärr krångligare. Osäker på om region Stockholm över huvud taget tar emot patienter från annan region elektivt med tanke på hur belastad deras förlossningsvård är tyvärr.

    Jag önskar dig lycka till!

  • Kexsmula

    Jag valde att föda tvåan på ett sjukhus i en annan region eftersom födseln av första var traumatisk som fan för mig på sjukhuset i min region (elektivt KS i bägge fall). Det var absolut inga problem eftersom vi har fritt vårdval och jag behövde inget särskilt intyg, detta var precis innan pandemin slog till dock.

  • melinis2020
    Kexsmula skrev 2022-03-10 08:23:59 följande:

    Jag valde att föda tvåan på ett sjukhus i en annan region eftersom födseln av första var traumatisk som fan för mig på sjukhuset i min region (elektivt KS i bägge fall). Det var absolut inga problem eftersom vi har fritt vårdval och jag behövde inget särskilt intyg, detta var precis innan pandemin slog till dock.


    Det låter lovande, tack! Du ringde bara in som vanligt när det drog igång och fick komma in utan några konstigheter eller? Skönt att se att det inte verkar vara helt omöjligt iaf!
  • melinis2020
    Anonym (K) skrev 2022-03-10 08:16:13 följande:

    Som ovan:

    En förlossning som har dragit igång spontant är akutsjukvård och då får du föda där du befinner dig. (Om det finns plats, det är ju tyvärr många kvinnor som blir hänvisade idag.)

    Det är dock långt ifrån säkert att de kan se din mvc-journal i en annan region så ett tips är att begära ut den på papper och ha den med dig.

    Om du vill vara garanterad att få föda i annan region även om det exv blir induktion osv blir det blir det tyvärr krångligare. Osäker på om region Stockholm över huvud taget tar emot patienter från annan region elektivt med tanke på hur belastad deras förlossningsvård är tyvärr.

    Jag önskar dig lycka till!


     


    Tack så mycket!

    Misstänkte nästan att det var så om det skulle bli aktuellt med en igångsättning, det jag funderar på där också är om förlossningen startar med vattenavgång som den gjorde med mitt första barn. Då tog det nästan 2 dygn innan de spontana värkarna kom igång för mig och i det läget tänker jag att risken att de skickar mig till mitt hemlän under tiden kanske är stor, är det då bättre att vara hemma (hos mina föräldrar i Stockholm) tills spontana täta värkar kommit igång och sen ringa till FL i Stockholm för att maxa chansen att få stanna kvar och föda där och inte bli skickad till min region? Jag hade trott att det bara var att föda var man ville utan några konstigheter så när jag nu fick reda på att det i praktiken är lite krångligare än så blev jag plötsligt väldigt stressad med noll förberedelser för det och enbart 11 dagar till beräknad förlossning.. bad bm skicka hem journalkopiorna men sen återstår det att se om de hinner komma fram innan förlossningen startat. 


    Stort tack för hjälpen förresten, det uppskattas! 

  • Kexsmula
    melinis2020 skrev 2022-03-10 08:30:14 följande:
    Det låter lovande, tack! Du ringde bara in som vanligt när det drog igång och fick komma in utan några konstigheter eller? Skönt att se att det inte verkar vara helt omöjligt iaf!

    Jag valde att föda med planerat kejsarsnitt så det ju lite annorlunda än att föda på vanligt vis. Jag valde att gå på mödravård i den regionen också och därifrån fick jag en bokad tid med läkare som bokade in min tid för KS på sjukhuset jag valde att föda på. Det var inga konstigheter alls eftersom vi har fritt vårdval som sagt. Däremot om jag hade gått på mödravården i min region hade jag behövt få ut journalerna på papper eller faxa dem till sjukhuset i regionen jag valde att föda på eftersom de inte syns i deras system.

    Jag födde i februari 2020 precis innan pandemin/början på den, vet inte om reglerna ändrats sedan dess men tvivlar på det eftersom jag också går på en behandling hos en typ av vårdcentral i en annan region än min egen på grund av det fria vårdvalet.

  • Anonym (Madeleine)

    Du har som sagt rätt att föda på närmsta sjukhus när förlossningen väl dragit igång, dock kan du bli hänvisad till annat närliggande om de har platsbrist. 


    Och bra att ha med journalkopior ifall det är olika system! 


    Ett tips är att ranka de sjukhus i Sthlm du helst vill föda på, så är det kanske större chans att du kan hamna där du vill och känner dig tryggast. 


    Lycka till och berätta gärna sen hur det gick och vart du fick föda! Kram 

  • Anonym (Platsbrist i Sthlm)

    Är det ett specifikt sjukhus du riktat in dig på? Det är ju minst sagt kaos i förlossningsvården i Sthlm efter att många barnmorskor sagt upp sig. Så var inställd på att du kan bli hänvisad till ett annat sjukhus, tex Södertälje. 

  • melinis2020
    Anonym (Platsbrist i Sthlm) skrev 2022-03-10 10:34:52 följande:

    Är det ett specifikt sjukhus du riktat in dig på? Det är ju minst sagt kaos i förlossningsvården i Sthlm efter att många barnmorskor sagt upp sig. Så var inställd på att du kan bli hänvisad till ett annat sjukhus, tex Södertälje. 


    Ja, det är Södertälje jag tänkte på faktiskt. Bor i Södermanland och har lika långt till förlossningen i Nyköping som Sädertälje, men är ifrån Stockholm från början och får rysningar av tanken på att behöva föda här i Eskilstuna eller Nyköping. Mitt första barn är fött på Huddinge sjukhus 2020, men då var jag skriven och gick på mvc i Stockholm så då var det lite annat. Tänker att om Södertälje är fullt provar jag med Huddinge eller SÖS också, det är inte hela världen egentligen. Huvudsaken är bara att jag inte behöver föda här i Södermanland! :) 
  • melinis2020
    Anonym (Madeleine) skrev 2022-03-10 10:29:12 följande:

    Du har som sagt rätt att föda på närmsta sjukhus när förlossningen väl dragit igång, dock kan du bli hänvisad till annat närliggande om de har platsbrist. 


    Och bra att ha med journalkopior ifall det är olika system! 


    Ett tips är att ranka de sjukhus i Sthlm du helst vill föda på, så är det kanske större chans att du kan hamna där du vill och känner dig tryggast. 


    Lycka till och berätta gärna sen hur det gick och vart du fick föda! Kram 


    Det är helt okej för mig egentligen om det blir ett annat närliggande sjukhus så länge det är inom Stockholm, huvudsaken är bara att jag slipper föda här i Södermanland där jag är skriven. Hade tänkt Södertälje men det går lika bra med Huddinge/SÖS eller annat närliggande sjukhus om det är så :)


    Det ska jag göra! Tack så jättemycket för hjälpen, det känns lite mindre skrämmande att ringa in till förlossningen i Stockholm nu när jag fått så bra svar här Solig

  • Anonym (G)

    Du kan ju alltid börja med att informera om att du inte har bil eller möjlighet att få skjuts utan isf får sätta dig på tåget hem. Oavsett om du har tillgång till bil så vet ju inte sjukhuset det.
    sedan kan du ju oavsett bli skickad någon annanstans. men kanske ökar chanserna något iaf 

  • melinis2020
    Anonym (G) skrev 2022-03-10 10:51:00 följande:

    Du kan ju alltid börja med att informera om att du inte har bil eller möjlighet att få skjuts utan isf får sätta dig på tåget hem. Oavsett om du har tillgång till bil så vet ju inte sjukhuset det.
    sedan kan du ju oavsett bli skickad någon annanstans. men kanske ökar chanserna något iaf 


    Smart! Det har du rätt i, det ska jag absolut göra. Tack! Tungan ute
Svar på tråden Fritt vårdval?