• Svalan41

    Heter det lussebulle eller lussekatt?

    Lussebulle men jag önskar jag sa lussekatt. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-06 13:09
    Säger ni lussebulle eller lussekatt :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Heter det lussebulle eller lussekatt?
  • Jonnynilsson
    Svalan41 skrev 2021-12-06 12:22:50 följande:
    Heter det lussebulle eller lussekatt?

    Lussebulle men jag önskar jag sa lussekatt. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-06 13:09
    Säger ni lussebulle eller lussekatt :)


    Ja.
  • Aniiee

    Lussebulle är för mig ett samlingsnamn medan lussekatter är Lussebulle med en specifik form. Och den formen är INTE den som de flesta gör och finns i handeln. Den heter "egentligen" julgalt. Lussekatter, för mig, är antingen en större, hel, avlång bulle som klipps upp i kortsidorna och klippen rullas ner/upp liksidigt, eller så är det två smala som rullas liksidigt och sätts ihop. Tror 0 personer förstod den förklaringen...

    Andra trevliga lussebulle-former är pojke, lilja och julkuse.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Guldnovan
    Aniiee skrev 2021-12-06 13:31:05 följande:

    Lussebulle är för mig ett samlingsnamn medan lussekatter är Lussebulle med en specifik form. Och den formen är INTE den som de flesta gör och finns i handeln. Den heter "egentligen" julgalt. Lussekatter, för mig, är antingen en större, hel, avlång bulle som klipps upp i kortsidorna och klippen rullas ner/upp liksidigt, eller så är det två smala som rullas liksidigt och sätts ihop. Tror 0 personer förstod den förklaringen...

    Andra trevliga lussebulle-former är pojke, lilja och julkuse.


    Jag är 1 av de 0 personer som förstår men älskar lussebullar och kommer skratta hela dagen för din kommentar om att 0 personer kommer förstå
  • Aniiee
    Guldnovan skrev 2021-12-06 13:41:55 följande:

    Jag är 1 av de 0 personer som förstår men älskar lussebullar och kommer skratta hela dagen för din kommentar om att 0 personer kommer förstå


    Grattis!
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • sextiotalist

    Jag säger både och, utan fundera på varför

  • Litorina

    Jag säger båda.

    Men, en slät bulle av saffransdeg kan vara en lussebulle, men den kan inte vara en lussekatt. En lussekatt måste ha någon av de traditionella lussekattsformerna.

  • Maymom
    Aniiee skrev 2021-12-06 13:31:05 följande:

    Lussebulle är för mig ett samlingsnamn medan lussekatter är Lussebulle med en specifik form. Och den formen är INTE den som de flesta gör och finns i handeln. Den heter "egentligen" julgalt. Lussekatter, för mig, är antingen en större, hel, avlång bulle som klipps upp i kortsidorna och klippen rullas ner/upp liksidigt, eller så är det två smala som rullas liksidigt och sätts ihop. Tror 0 personer förstod den förklaringen...

    Andra trevliga lussebulle-former är pojke, lilja och julkuse.


    Håller med. Lilja och gullvagn är ett måste här hemma, och några andra som jag aldrig sett nån annan göra, bla typ som en vriden lilja. :)
  • mari123

    Jag tänker att den där saffransgrejen som ser ut som en åtta är en lusseKATT och vanlig rund bulle eller längd med saffran är lusseBULLE!

  • Maymom

    Måste även inflika det viktigaste: är det inte saffran i så är det inte en lussekatt eller lussebulle, utan en vetebulle/vetekatt!!! ;)

Svar på tråden Heter det lussebulle eller lussekatt?