• Anonym (Vad tror du?)

    Tror du att stress och sorg över att inte bli gravid kan påverka fertiliteten negativt?

    Tror du det eller kanske har erfarenhet av det?

  • Svar på tråden Tror du att stress och sorg över att inte bli gravid kan påverka fertiliteten negativt?
  • Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2021-11-06 19:20:36 följande:
    Ja
    Inte sällsynt att när ett par adopterat ett barn så kommer ett biologiskt barn efter detta
    Jo, det är väldigt ovanligt. Ca 3% av de som adopterat får senare ett biologiskt barn. Siffran är ungefär densamma bland dem som försökt i flera år. Det är alltså inget "magiskt" som sker iom adoptionen. Paret var inte sterila utan bara infertila och då kan man få barn spontant till slut. De flesta försöker dock inte hur många år som helst så hur många som skulle få barn spontant om de inte slutade försöka förrän vid klimakteriet vet man ju inte. Vissa får barn via IVF, andra adopterar, vissa får barn via ED, vissa ger upp och många börjar därmed använda p-medel för att de faktiskt fått barn eller inte orkar försöka längre. Jag vet att par som kanske inte direkt aktivt försökte i 20 år, men de hade i vart fall oskyddat sex ungefär så länge innan de fick barn vid dryga 40.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jag) skrev 2021-11-06 21:26:09 följande:
    Nej, det är fakta. Men vill du tro att du tänkt dig infertil så gör du det. Men du ska baske mig inte beskylla oss andra för att vi själva orsakat vår infertilitet! Få saker gör mig argare.
    Men va? Det har väl ingen påstått, eller ens insinuerat det allra minsta?
  • Anonym (Lite)
    Tow2Mater skrev 2021-11-06 21:58:49 följande:

    Men va? Det har väl ingen påstått, eller ens insinuerat det allra minsta?


    Inge har påstått det men TS undrar ju om det faktist är så att stress och sorg över att inte bli gravid kan göra det hela värre, så att ännu mer stress och sorg kanske kan påverka en att inte blir gravid.

    (Jag) kanske inte har blivit gravid efter många försök och är ledsen över det och vill då inte låtas tänka att det i sådana fall skulle vara hennes sorg som orkade att hon kanske inte har blivit gravid och därav reaktionen.

    För indirekt, om TS torr att sorg och stress kan påverka, så skulle det ju i sådana fall vara kvinnans egna fel att hon inte blir gravid.

    Men jag kan ha fel, men det är så jag uppfattar det
  • Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2021-11-06 21:58:49 följande:

    Men va? Det har väl ingen påstått, eller ens insinuerat det allra minsta?


    Men självklart beskyller man kvinnorna indirekt när man menar att det är deras tankar, sorg och stress som orsakar att de inte blir gravida? Vad skulle man annars mena?

    Det där "Sluta tänk på graviditet så ska du se att du blir gravid" ÄR att indirekt beskylla kvinnan.
  • Anonym (Vad tror du?)
    Anonym (Jag) skrev 2021-11-06 21:32:17 följande:

    Jo, det är väldigt ovanligt. Ca 3% av de som adopterat får senare ett biologiskt barn. Siffran är ungefär densamma bland dem som försökt i flera år. Det är alltså inget "magiskt" som sker iom adoptionen. Paret var inte sterila utan bara infertila och då kan man få barn spontant till slut. De flesta försöker dock inte hur många år som helst så hur många som skulle få barn spontant om de inte slutade försöka förrän vid klimakteriet vet man ju inte. Vissa får barn via IVF, andra adopterar, vissa får barn via ED, vissa ger upp och många börjar därmed använda p-medel för att de faktiskt fått barn eller inte orkar försöka längre. Jag vet att par som kanske inte direkt aktivt försökte i 20 år, men de hade i vart fall oskyddat sex ungefär så länge innan de fick barn vid dryga 40.


    Fast de flesta som adopterar på grund av barnlöshet är sterila, inte infertila så det är en enorm skillnad.
  • Anonym (Vad tror du?)
    Anonym (S) skrev 2021-11-06 22:09:57 följande:

    Men självklart beskyller man kvinnorna indirekt när man menar att det är deras tankar, sorg och stress som orsakar att de inte blir gravida? Vad skulle man annars mena?

    Det där "Sluta tänk på graviditet så ska du se att du blir gravid" ÄR att indirekt beskylla kvinnan.


    Nej, för hos vissa är det så men hos andra inte.
  • Anonym (Lite)
    Anonym (Vad tror du?) skrev 2021-11-06 22:11:24 följande:

    Nej, för hos vissa är det så men hos andra inte.


    Fast vad skulle skilja dig från (Jag) ? Tror du har klampat på en öm tå
  • Anonym (Vad tror du?)
    Anonym (Lite) skrev 2021-11-06 22:14:47 följande:

    Fast vad skulle skilja dig från (Jag) ? Tror du har klampat på en öm tå


    Mycket. Alla är olika och ens kroppar kan reagera olika på stress.
  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2021-11-06 22:09:57 följande:
    Men självklart beskyller man kvinnorna indirekt när man menar att det är deras tankar, sorg och stress som orsakar att de inte blir gravida? Vad skulle man annars mena?

    Det där "Sluta tänk på graviditet så ska du se att du blir gravid" ÄR att indirekt beskylla kvinnan.
    Stress är stress, oavsett hur den kan uppstå. Det betyder ju inte att den orsakat något i individuella fall. 
  • Anonym (Lite)
    Anonym (Vad tror du?) skrev 2021-11-06 22:16:51 följande:

    Mycket. Alla är olika och ens kroppar kan reagera olika på stress.


    Fast ändå, om du antyder eller tror att stress och sorg skulle kunna påverka fertilitet, så lägger du ändå skulden indirekt på att kvinnan, som kanske har svårt ett bli gravid, skulle påverka sig själv negativt pga hennes stress och sorg över att inte bli gravid.

    Du skriver ju själv att alla kroppar reagerar olika och att alla är olika, men hur vet du att du och exemplevis då inte (Jag) fungerar på samma sätt?
  • Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2021-11-06 18:21:12 följande:

    Nej, det påverkar inte. Fysisk stress kan ge ägglossningsrubbningar, men det märks på att mensen blir oregelbunden. Har man äl kan man rent teoretiskt bli gravid hur man än mår psykiskt. Du kan inte med tankar påverka huruvida ägg släpper, huruvida äggledarna har passage, huruvida spermierna är av bra kvalitet, huruvida ägget är av bra kvalitet och därmed dina chanser att bli gravid. Om tankar kunde påverka skulle vi inte behöva p-medel. Dessutom är de flesta inte alls stressade när de börjar försöka bli gravida, men det kanske inte går ändå just för att de är infertila.

    Att säga att psyket/tankar påverkar fertiliteten är ett enormt skuldbeläggande av den enskilda kvinnan. Det blir samma sak som att säga att man själv orsakat sin infertilitet genom vad man tänkt.


    Forskning har visat att stress kan öka produktionen av hormonet prolaktin som kan orsaka menstruationsrubbningar vilket kan göra det svårare att bli gravid. När man försöker hitta orsaker bakom en hormonrubbning är det relevant att även se till personens psykiska mående.
  • Obscenitet
    Anonym (Vad tror du?) skrev 2021-11-06 17:15:01 följande:

    Tror du det eller kanske har erfarenhet av det?


    Skulle vara väldigt stark stress möjligtvis

    Annars skulle det ju inte finnas barn i krigsdrabbade eller extremt fattiga länder, eller hur?
  • Anonym (Villa)

    Jag har ingen forskningsbelägg för detta uttalande.

    Jag kan tänka mig att stress påverkar kroppen precis som vid sjukdom.

    Jag har personer i min omgivning som fått IVF behandling med första barnet men inte med de efterkommande.

  • Anonym (Villa)
    Anonym (S) skrev 2021-11-06 22:09:57 följande:

    Men självklart beskyller man kvinnorna indirekt när man menar att det är deras tankar, sorg och stress som orsakar att de inte blir gravida? Vad skulle man annars mena?

    Det där "Sluta tänk på graviditet så ska du se att du blir gravid" ÄR att indirekt beskylla kvinnan.


    Jag hade ett par i min omgivning som var barnlösa. Mannen var stressad och tog på sig skulden inombords (pratade egentligen inte om det utan en enstaka gång på fyllan) för hans föräldrar hade haft svårt att bli gravida och fick bara honom. Han fick också kommentarer som slappna av så går det kanske.

    Det behöver inte nödvändigtvis vara enbart kvinnan som är stressad över situationen.
Svar på tråden Tror du att stress och sorg över att inte bli gravid kan påverka fertiliteten negativt?