• Uskan221

    Vem ska få eget rum ?

    Vem ska få eget sovrum?

    Barnet som bor heltid hos oss, eller ett av syskonen som bor varannan helg?

    Sambo har 2 barn varav mitt barn måste dela rum med ett av hans barn. sen har hans andra barn ett eget rum som står tomt varannan helg / hela veckor

  • Svar på tråden Vem ska få eget rum ?
  • Uskan221
    Jemp skrev 2021-09-28 15:21:36 följande:

    Hur gamla är barnen och hur länge är barnen egentligen där?

    Du skriver både att de är där varannan helg, varannan vecka och frånvarande varannan helg?


    Varannan helg efter skola/ etc så de utnyttjar inte utrymmet egentligen
  • gabi1969
    Uskan221 skrev 2021-09-28 14:50:52 följande:

    Vem ska få eget sovrum?

    Barnet som bor heltid hos oss, eller ett av syskonen som bor varannan helg?

    Sambo har 2 barn varav mitt barn måste dela rum med ett av hans barn. sen har hans andra barn ett eget rum som står tomt varannan helg / hela veckor


    De barn som bor hos er ska få eget rum.

    Att ha ett rum som står tomt är galenskap.

    Om det går så borde även barnet som bor på helgerna få ett rum som hen kan ha, tex gästrum kontor eller liknade.

    Ni borde kanske skaffa större boende om det inte är möjligt att barnen kan ha eget rum.

    Bor man bara periodvis behöver man inget eget rum men i alla fall något eget kryp in som bara blir det barnets när det bor hos er.
  • VickanD
    Uskan221 skrev 2021-09-28 16:02:27 följande:

    Har tyvärr inte råd att köpa större boende eller försörja 50 bonusbarn :/


    Men nu har du väl inte 50 bonusbarn.

    Det är ju ingen vidare bra lösning att bo där ni bor nu om två barn ska behöva dela rum.
  • Limeblad

    Har det med kön att göra att ett av barnen som typ aldrig bor hos er har eget rum? Alltså att dit barn har samma kön som ett av bonusbarnen och därför delar de två?

    Med tanke på att ni köpt tillsammans lär ni ju haft en tanke med nuvarande upplägg.

  • Kusinen
    Uskan221 skrev 2021-09-28 16:03:44 följande:

    Varannan helg efter skola/ etc så de utnyttjar inte utrymmet egentligen


    Vad betyder varannan helg efter skola? Degår väl inte i skolan på helgerna? Är de hos er varannan helg, varannan vecka eller någon annan variant? Det är ju helt omöjligt att svara på din fråga om du inte kan vara tydlig med hur/var barnen bor.
  • Kexsmula
    Uskan221 skrev 2021-09-28 16:02:27 följande:

    Har tyvärr inte råd att köpa större boende eller försörja 50 bonusbarn :/


    Du har inte 50 bonusbarn och att du har bonusbarn öht är helt och hållet självvalt från din sida och då bör du väl också välkomna bonusarna i din familj och då borde du rimligtvis tänka på att de också ska få plats när du/ni skaffar lägenhet.
  • Kvittning

    Barnet som bor heltid borde såklart ha eget rum. Men skulle ni inte kunna ha en lösning där ni vuxna flyttar ut i vardagsrummet varannan helg så kan alla barn få ha eget rum då?

  • fjanten
    Kvittning skrev 2021-09-28 20:34:45 följande:

    Barnet som bor heltid borde såklart ha eget rum. Men skulle ni inte kunna ha en lösning där ni vuxna flyttar ut i vardagsrummet varannan helg så kan alla barn få ha eget rum då?


    Definitivt den bästa lösningen. De två barnen som bor där på heltid resp. varannan vecka får varsitt rum. Barnet som kommer varannan helg får föräldrarnas sovrum dessa helger.

    Blir det så att varannan helg-barnet börjar komma varannan vecka i framtiden så bör de barnen som har samma kön dela rum. Har alla barnen samma kön så får de turas om att ha eget rum kvartalsvis eller något. Eller så får i så fall varannan-vecka-barnen turas om att ha eget rum, och heltidsbarnet alltid dela varannan vecka, för det barnet får ju alltid ha eget rum varannan vecka ändå. Alt. att föräldrarna flyttar till vardagsrummet helt i ett sånt läge.
  • Aliona

    Du måste ge betydligt mer information för att det ska gå att svara på.

    -Hur gamla är barnen?

    -Vilket kön?

    -Vem är syskon med vem?

    -Vem bor vilka perioder hos er?

    Kan ni inte dela av rummen så att alla får om inte eget rum så åtminstone eget krypin?

  • Spucks

    Eftersom barnen är alla jämngamla antar jag att barnet som har eget rum är av ett kön och de andra två av andra könet. Då ser jag det som ett rimlig upplägg, för snart kommer de in i puberteten - om de inte redan är det - och då kommer de nog inte tycka om att dela rum med syskon av annat kön.


    Och jag förstå inte kommentaren angående det tomma rummet. Ett rum är tom när bonussyskonen inte är där oavsett vem som har eget rum.

  • Kexet40

    I princip har väl ditt barn eget rum om de andra bara kommer varannan helg? Om ni redan från början delat in det så (p.g.a. kön?) skulle det ju kännas jättemärkligt att bara byta rätt upp och ned. Som barn hade jag nog känt mig undanskuffad om jag plötsligt blev av med mitt rum på det sättet. Ni kan ju se över rumsfördelningen. Ni föräldrar kanske kan ta ett mindre sovrum (om det finns) så att de som delar får ett större som går att dela av. Eller att ni sover i vardagsrummet varannan helg som någon innan föreslog. Skaffa en riktigt bra bäddsoffa.

  • trollhona
    Uskan221 skrev 2021-09-28 14:50:52 följande:

    Vem ska få eget sovrum?

    Barnet som bor heltid hos oss, eller ett av syskonen som bor varannan helg?

    Sambo har 2 barn varav mitt barn måste dela rum med ett av hans barn. sen har hans andra barn ett eget rum som står tomt varannan helg / hela veckor


    Heltidsboende barnet uppenbarligen. Det är ju löjligt att ha ett rum som står tomt medan två ska dela.
  • GGN

    Men vänta nu, de har egna rum hemma hos sin andra förälder, på heltid? Självklart ska de dela hos er! Att du ens accepterar annat...

  • elsi
    Uskan221 skrev 2021-09-28 16:02:27 följande:
    Har tyvärr inte råd att köpa större boende eller försörja 50 bonusbarn :/
    Fast bonusbarnen har väl en förälder som måste ha råd att försörja dem och se till att de har lämpligt boende när de är hos er? 

    Låter snarare som att ni inte har råd att bo ihop om inte alla barnen får plats. 
  • Fiona M

    Ni har 2 barnrum, och varsitt barn boende heltid, samt ett barn som kommer varannan vecka eller varannan helg?

Svar på tråden Vem ska få eget rum ?