• Alinass

    Socialtjänsten

    Hej. För en tid sedan hamnade jag på psykakuten pga dåligt mående under en längre tid. Ja har ett bonusbarn och ett eget barn. Socialtjänsten blev inblandad då min läkare skrev en orosanmälan. Det blev inget av den då de visade sig att det inte fanns något att oroa sig över. Socialtjänsten måste ändå utreda och kom fram till att de i te behövde gå vidare. De sa till mig att man måste få må dåligt utan att hamna hos Socialtjänsten. De hela blev överdrivet men man kan ju aldrig veta vilka barn som far illa osv. Hur som helst fick vi idag hem papper på utredningen att den skulle läggas ner och där de stod information om mig vad jag sökt hjälp för. Inga problem man ska ju få ta del av det dom skriver. Mitt problem är att samma papper även skickades hem till mitt bonusbarns förälder där det framgår om mina psykiska problem vad det handlade om osv. Då även barnet bor hos oss deltid. Jag undrar om det är rätt?? Jag vill inte att mitt bonusbarn ena förälder ska kunna läsa om mig och speciellt nu när det inte blev något av uppföljande utredning.

  • Svar på tråden Socialtjänsten
  • Glinda från Oz
    Mortiscia80 skrev 2021-09-26 14:10:12 följande:

    Den andra föräldern har inte att göra med ts privatliv. Hon har ingen skyldighet att berätta om sina bekymmer och soc konstaterade dessutom väldigt snabbt att det inte fanns någon som helst risk för barnet, oavsett i den aktuella situationen eller i övrigt.


    Så länge ts har ansvar för barnet har hon det. Man slutar inte att vara förälder för att barnet är någon annanstans.
  • Mortiscia80
    Glinda från Oz skrev 2021-09-26 18:13:05 följande:
    Så länge ts har ansvar för barnet har hon det. Man slutar inte att vara förälder för att barnet är någon annanstans.
    Om de där sakerna inte hade skickats med från soc hade mamman aldrig fått veta något, och det hade varit helt i sin ordning. Man måste inte dela allt med andra. TS har ingen skyldighet att diskutera sitt mående med mamman.
  • complicit
    Alinass skrev 2021-09-26 18:02:55 följande:

    Ja så kan det vara men det var inget allvarligt och rörde inte barnen och hade inte påverkat dom . Hade inget med att ta självmord att göra. Visst ja hade velat veta om de var fara för mina barns liv eller umgänge med pappan men skulle ni läsa vad som står där så är det inte relevant men det kan ju inte jag avgöra men jag ser inte att det är det. Det fanns som sagt ej någon oro de lade ner. Dom kom ju fram till det så jag ser inte varför info skulle nå henne mer än att de lades ner och mamman mår bra. De blev ju ett misstag som de själva höll med om. Ja kan inte se varför hon då ska veta om det mer än att det lades ner. Men vi får se


    Är du säker på att mamman fick likadant brev som du fick hem?
  • nernu
    Alinass skrev 2021-09-26 14:33:28 följande:

    Barnet riskerade inte att råka illa ut. De hade inget med barnet att göra. Barnet bode inte heller hos oss den veckan och blev inte alls påverkad. Ja kan förstå om det var så.att Barnet blev påverkat och råkade illa ut men det var inte på det sättet. Varför ska min sjukjournal spridas till.någon som inte har med den att göra? Det fanns aldrig någon oro för barnet alltså har barnets ena vh inte med den att göra. Ja hamnade fel tom socialtjänsten sa till mig " man ska inte behöva hamna hos socialtjänsten bara för att man mår lite dåligt" de undrade själva vad de gjorde hos oss men eftersom de fått en orosanmälan var de tvungna att titta på det. De gjorde dom och kom fram till att det ej fanns någon oro och la därför ner utredningen. Hade det funnits oro så hade det varit en helt annan sak.


    Hur hamnade din sjukjournal hos socialtjänsten om de inte inledde utredning?
  • nernu
    Alinass skrev 2021-09-26 15:11:31 följande:

    Men vadå uppgifter som är relevanta varför man beslutat att ej inleda utredning? Hon kan väl få veta att det inte blev något? Räcker inte det? Varför berätta om intima saker ? De har ju inget med varför det lades ner? De hade räckt med att mamman sökt hjälp eller nått och det lagts ner.

    Jag ska ringa så får vi se vad dom säger


    Det fungerar inte så. Vårdnadshavare har alltid rätt att begära ut allt som finns i barnets akt. Inte bara om det blev något eller inte. Sen ska en menprövning alltid göras men det borde du har fått information om från början. Vad som gäller kring sekretessen. Pratade de inte om det?
  • Glinda från Oz
    Mortiscia80 skrev 2021-09-26 18:19:39 följande:
    Om de där sakerna inte hade skickats med från soc hade mamman aldrig fått veta något, och det hade varit helt i sin ordning. Man måste inte dela allt med andra. TS har ingen skyldighet att diskutera sitt mående med mamman.
    Så det är okej att barn far illa så länge föräldrarna inte får veta? 
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2021-09-26 20:01:45 följande:

    Så det är okej att barn far illa så länge föräldrarna inte får veta? 


    Det är ingen som påstår detta.

    Men att lämna ut en annan persons journal är inte tillåtet.

    Vi har patientsekretess i det här landet.
  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2021-09-26 20:04:30 följande:
    Det är ingen som påstår detta.

    Men att lämna ut en annan persons journal är inte tillåtet.

    Vi har patientsekretess i det här landet.
    Det står ingenstans att ts journal är utlämnad, det utgår jag från att den inte är. Socialen har lämnat en sammanfattning inte journalanteckningar. 
  • nernu
    sextiotalist skrev 2021-09-26 20:04:30 följande:

    Det är ingen som påstår detta.

    Men att lämna ut en annan persons journal är inte tillåtet.

    Vi har patientsekretess i det här landet.


    Om journalen är utlämnad i sin helhet, vilket är helt otänkbart om utredning inte inletts, så är det sjukvården som gjort fel inte socialtjänsten. Vårdnadshavare har rätt att ta del av barnets journal hos socialtjänsten.
  • Alinass

    Nä hon fick inte exakt samma som jag. Min sambo och hans fd fick samma. Jag vet inte hur den hamnade där eller var de fått sina uppgifter ifrån. De inleder alltid en utredning för de måste men sen blev det inget.Tror inte jag fått info om menprövning vad är det? Alltså saken är också att de skickade hem den där lappen och var det sakfel skulle vi återkomma vilket det var. Så hon har ju fått ta del av saker som inte ens stämmer men det är väl så då. Vad ska man göra. Sen har den där lappen säkert gått till fel adress när den skulle till henne då hon flyttat från sin sambo precis så de skulle inte förvåna mig om den har kommit i fel händer.

    Ja kommer ta det vidare om dom gjort fel. Ja kan ärligt inte förstå vad hon har att göra med mitt mående när det inte blev något. Helt skevt. Ja kanske borde fått titta och ändra sakfelen innan dom skickat ut allting.

  • Drottningen1970
    Alinass skrev 2021-09-26 20:15:08 följande:

    Nä hon fick inte exakt samma som jag. Min sambo och hans fd fick samma. Jag vet inte hur den hamnade där eller var de fått sina uppgifter ifrån. De inleder alltid en utredning för de måste men sen blev det inget.Tror inte jag fått info om menprövning vad är det? Alltså saken är också att de skickade hem den där lappen och var det sakfel skulle vi återkomma vilket det var. Så hon har ju fått ta del av saker som inte ens stämmer men det är väl så då. Vad ska man göra. Sen har den där lappen säkert gått till fel adress när den skulle till henne då hon flyttat från sin sambo precis så de skulle inte förvåna mig om den har kommit i fel händer.

    Ja kommer ta det vidare om dom gjort fel. Ja kan ärligt inte förstå vad hon har att göra med mitt mående när det inte blev något. Helt skevt. Ja kanske borde fått titta och ändra sakfelen innan dom skickat ut allting.


    Nej du har missförstått eller fått felaktiga information. Det som alltid görs är en förhandsbedömning där man bestämmer OM man ska göra en utredning eller ej. Under en förhandsbedömning så får man enbart kontakta anmälaren samt de som anmälningen berör. Dvs barn och vårdnadshavare. Inga ytterligare kontakter får tas. Efter vad jag förstått så har man i ert fall bedömt att utredning EJ ska genomföras? Att begära ut en fullständig journal kan bara genomföras OM man inleder en fullständig utredning.

    Så du kanske behöver klargöra, OM en utredning gjorts eller enbart en förhandsbedömning?

    Om det är en hel utredning som gjorts betyder det att man ansett att de uppgifter som fanns i orosanmälan var så pass allvarliga att man behövde utreda vidare.

    Enda gången man MÅSTE inleda utredning är om orosanmälan handlar om våld i någon form.
  • Alinass

    Okej..vet inte. Dom är alltid skyldiga att påbörja en utredning om det blir en orosanmälan sa de. Dom ringde oss och sa detta och vi fick ett videosamtal med 2 st socialsekreterare. Vi pratade i 10 minuter där de ställde sig frågande till varför det blivit en orosanmälan. Dom sa " man måste kunna få må dåligt utan att hamna hos oss". Samma personer kom på hembesök till mig och bebisen inga andra. Där förklarade dom att utredningen skulle läggas ned att ingen oro fanns och att de inte skulle blanda in sonen. Thats it. Sen kom det hem papper där det stod" hej här kommer barnens utredningar".

  • Drottningen1970
    Alinass skrev 2021-09-26 21:13:14 följande:

    Okej..vet inte. Dom är alltid skyldiga att påbörja en utredning om det blir en orosanmälan sa de. Dom ringde oss och sa detta och vi fick ett videosamtal med 2 st socialsekreterare. Vi pratade i 10 minuter där de ställde sig frågande till varför det blivit en orosanmälan. Dom sa " man måste kunna få må dåligt utan att hamna hos oss". Samma personer kom på hembesök till mig och bebisen inga andra. Där förklarade dom att utredningen skulle läggas ned att ingen oro fanns och att de inte skulle blanda in sonen. Thats it. Sen kom det hem papper där det stod" hej här kommer barnens utredningar".


    Jadu låter sjukt luddigt och oklart. I mina öron låter det som en förhandsbedömning där man beslutar att EJ inleda utredning. Det du beskriver kan man knappast kalla utredning. Men under en förhandsbedömning brukar man heller inte göra hembesök. Och socialtjänsten själva benämner dokumenter ni fick som utredning.

    Inte för att vara sån, men var 17 bor du? Låter som du bor på en väldigt liten ort där man ligger lite efter i rättssäkerheten och i uttedningsförfarande.
  • Alinass

    Ja jag tycker det är konstigt att det kommer hem papper där det står utredningar när det aldrig blev nån? Hur kan man utreda utan att prata med sonen tex? Jag vet inte riktigt hur det går till dock. De har heller inte fått tag I mamman tror jag. Då kanske de var en utredning när de kom hem till mig då? Men jag berätta inte de som står i pappren de har de tagit nånstans ifrån. Ja berätta vissa av de sakerna men inte allt. Ja berättade även den gången de ringde men tror inte jag berättade om allt det som står där. Nä jag bor i huvudstaden faktiskt:) konstigt nog

  • Drottningen1970
    Alinass skrev 2021-09-26 21:32:47 följande:

    Ja jag tycker det är konstigt att det kommer hem papper där det står utredningar när det aldrig blev nån? Hur kan man utreda utan att prata med sonen tex? Jag vet inte riktigt hur det går till dock. De har heller inte fått tag I mamman tror jag. Då kanske de var en utredning när de kom hem till mig då? Men jag berätta inte de som står i pappren de har de tagit nånstans ifrån. Ja berätta vissa av de sakerna men inte allt. Ja berättade även den gången de ringde men tror inte jag berättade om allt det som står där. Nä jag bor i huvudstaden faktiskt:) konstigt nog


    Otroligt märkligt.

    Utifrån vad du säger tänker jag att det ändå var en förhandsbedömning.

    Den information om din hälsa som finns där kan bara sådan som sjukvården berättade i samband med anmälan. Nån annan förklaring kan jag inte hitta.
  • elsi
    Alinass skrev 2021-09-24 15:24:34 följande:

    Hej. För en tid sedan hamnade jag på psykakuten pga dåligt mående under en längre tid. Ja har ett bonusbarn och ett eget barn. Socialtjänsten blev inblandad då min läkare skrev en orosanmälan. Det blev inget av den då de visade sig att det inte fanns något att oroa sig över. Socialtjänsten måste ändå utreda och kom fram till att de i te behövde gå vidare. De sa till mig att man måste få må dåligt utan att hamna hos Socialtjänsten. De hela blev överdrivet men man kan ju aldrig veta vilka barn som far illa osv. Hur som helst fick vi idag hem papper på utredningen att den skulle läggas ner och där de stod information om mig vad jag sökt hjälp för. Inga problem man ska ju få ta del av det dom skriver. Mitt problem är att samma papper även skickades hem till mitt bonusbarns förälder där det framgår om mina psykiska problem vad det handlade om osv. Då även barnet bor hos oss deltid. Jag undrar om det är rätt?? Jag vill inte att mitt bonusbarn ena förälder ska kunna läsa om mig och speciellt nu när det inte blev något av uppföljande utredning.


    Det låter rimligt att föräldern till ditt bonusbarn vet om att hens barn bor med en person med långvariga psykiska besvär som yttrat sig så starkt att man hamnar på psykakuten. Jag skulle definitivt vilja veta en sån sak och kanske agera så att mitt barn skyddas från en sådan situation. Det är inte bara ditt privatliv om det riskerar att gå ut över andra människor, i synnerhet barn. 
  • elsi
    Alinass skrev 2021-09-24 16:32:08 följande:

    Ja de ja menar. Ja är helt klart fine med att dom skriver typ att jag mått dåligt psykiskt men nu mår bra. De blev ju inget av det hela och de har lämnat ut saker på den där lappen som vad jag tänkte om mitt eget mående och vad för undersökning jag gick på för att bli av med en oro jag haft. Vad jag gör vidare för att må bra. Intima saker. Visst barnets bästa men de står att de valde att inte blanda in barnet pga av de fanns ingen oro. De hade räckt med något kort typ. Idag mår mamman bra i gen vidare utredning.


    Att socialtjänsten inte ser anledning till oro betyder ju inte att föräldern till ditt bonusbarn inte ser anledning till oro. 
  • nernu
    Alinass skrev 2021-09-26 20:15:08 följande:

    Nä hon fick inte exakt samma som jag. Min sambo och hans fd fick samma. Jag vet inte hur den hamnade där eller var de fått sina uppgifter ifrån. De inleder alltid en utredning för de måste men sen blev det inget.Tror inte jag fått info om menprövning vad är det? Alltså saken är också att de skickade hem den där lappen och var det sakfel skulle vi återkomma vilket det var. Så hon har ju fått ta del av saker som inte ens stämmer men det är väl så då. Vad ska man göra. Sen har den där lappen säkert gått till fel adress när den skulle till henne då hon flyttat från sin sambo precis så de skulle inte förvåna mig om den har kommit i fel händer.

    Ja kommer ta det vidare om dom gjort fel. Ja kan ärligt inte förstå vad hon har att göra med mitt mående när det inte blev något. Helt skevt. Ja kanske borde fått titta och ändra sakfelen innan dom skickat ut allting.


    Nej ni får inte samma papper. Du och sambon får det som rör ert barn och din sambo och mamman får papper kring sitt barn.

    Det låter ändå på det du skriver som att de har inlett en utredning som de sedan har avslutat utan insats. Annars hade de inte skickat hem ett papper där det stod hej här kommer utredningen.

    I en utredning har socialtjänsten möjlighet att begära in information från skola sjukvård privatpersoner osv. Det är inget konstigt alls. Det jag reagerar på är att det första man brukar få information om är hur socialtjänsten arbetar och vad som gäller kring sekretess. Alltså att de har sekretess men att vårdnadshavare har rätt att ta del av det som finns i barnets akt. Sjukvården brukar vara lite försiktiga med att lämna ut journaler i sin helhet just av den här anledningen. Men att du tycker att hon inte ska veta saker betyder inte att någon har gjort fel. Vi vet ju inte exakt vilka uppgifter det handlar om och om de faktiskt är relevanta för bedömningen av ditt mående. De kan inte bara skriva det är ingen fara så det blev inget. De måste göra en bedömning av ditt barns situation och de måste ta med vilken information den bedömningen grundas på.
Svar på tråden Socialtjänsten