• Hyllemor

    Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?

    Under de senaste åren har jag sett massor av liknande trådar, både här på familjeliv och i diverse facebookgrupper: att folk på svar som en trådstart skriver "googla" istället för att svara på TS fråga.


    Det jag nu senast upptäckte det hela i, var en tråd där TS frågade om vad numret är till Fröken ur. En del av svaren gör en mörkrädd. Folk skriver att det tar 3 sekunder att googla det. (Frågan är varför de då inte tar 3 sekunder på sig att googla och därefter ge svaret istället för att varenda kotte ska skriva "googla.")


    Det finns massor av anledningar till att folk skriver enkla frågor i forum: kanske för att skapa diskussion, men inte riktigt vet hur man gör, kanske på grund av att man av olika anledningar inte vet hur man ska googla just den saken eller för att man kanske inte får till talsyntesen när man är synskadad och försöker googla, så att det därför är bättre att fråga i ett forum.


    Om TS hade kunnat/vela googla fram ett nummer, så hade TS garanterat gjort det istället för att skriva på ett forum.


    Jag var med om en liknande sak härom året. Ploppen till persiennsnöret hade gått sönder och jag frågade i en tråd i ett byggforum vad en sådan heter. Jag fick precis samma svar av flera personer. Till saken hör att jag hade faktiskt googlat, utan resultat. Först när jag svarade det, så visade det sig att flera av de personer som hade bett mig att googla, faktiskt inte heller kunde hitta svaret på min fråga.


    Det är inte klokt. Varför tar folk sig tid att skriva svaret "googla"? Vad får de ut av det här? Tycker de själva att de är supergooglemänniskor eller vill de passivagressivt påpeka att de tycker att TS fråga är dum? Och varför i så fall?

  • Svar på tråden Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?
  • Anonym (F)

    Det som stör mig mest är folk med attityden att resten av världen är deras assistenter. Googla det, leta fram detta till mig.

  • Anonym (qwerty)
    Hyllemor skrev 2021-08-22 01:09:36 följande:

    Under de senaste åren har jag sett massor av liknande trådar, både här på familjeliv och i diverse facebookgrupper: att folk på svar som en trådstart skriver "googla" istället för att svara på TS fråga.


    Det jag nu senast upptäckte det hela i, var en tråd där TS frågade om vad numret är till Fröken ur. En del av svaren gör en mörkrädd. Folk skriver att det tar 3 sekunder att googla det. (Frågan är varför de då inte tar 3 sekunder på sig att googla och därefter ge svaret istället för att varenda kotte ska skriva "googla.")


    Det finns massor av anledningar till att folk skriver enkla frågor i forum: kanske för att skapa diskussion, men inte riktigt vet hur man gör, kanske på grund av att man av olika anledningar inte vet hur man ska googla just den saken eller för att man kanske inte får till talsyntesen när man är synskadad och försöker googla, så att det därför är bättre att fråga i ett forum.


    Om TS hade kunnat/vela googla fram ett nummer, så hade TS garanterat gjort det istället för att skriva på ett forum.


    Jag var med om en liknande sak härom året. Ploppen till persiennsnöret hade gått sönder och jag frågade i en tråd i ett byggforum vad en sådan heter. Jag fick precis samma svar av flera personer. Till saken hör att jag hade faktiskt googlat, utan resultat. Först när jag svarade det, så visade det sig att flera av de personer som hade bett mig att googla, faktiskt inte heller kunde hitta svaret på min fråga.


    Det är inte klokt. Varför tar folk sig tid att skriva svaret "googla"? Vad får de ut av det här? Tycker de själva att de är supergooglemänniskor eller vill de passivagressivt påpeka att de tycker att TS fråga är dum? Och varför i så fall?


    Du får Googla det.
  • Anonym (XXX)

    Men om det handlar om funktionshinder, talsyntes och sådant - SKRIV det då! Då får du garanterat hjälp. Jag stör mig också, annars, på att folk tar upp plats med rena faktafrågor som är så enkla att googla på själv. På ett debattforum bör det ju finnas något att DEBATTERA, det är själva grejen. Finns inte mycket att debattera om angående Fröken Urs telefonnummer...

  • Glinda från Oz

    Fungerar inte talsyntesen på Google lär den inte gör det på FL heller och nej, alla Googlar inte de föredrar att andra gör jobbet åt dem, vissa är lata helt enkelt. Det är inte kul att ha en massa meningslösa inlägg på ett forum och det förstör om det blir för många. Det bästa vore om sådana trådar rensas bort. 

  • Anonym (Elle)

    Det kan ju faktiskt hända att många som skriver enkla frågor som är lätta att googla gör det för att få mänsklig kontakt.

    Det är lätt att glömma att det finns ensamma människor utan familj och vänner och som har forum som enda kontakt med andra människor.

    Om man tycker en fråga känns onödig, varför inte bara klicka sig vidare? Varför inte ställa en följdfråga så att tråden kan spinna vidare om man nu tycker den var så onödig? Är det så svårt att ge lite mänsklig kontakt eller bara surfa vidare?

  • Anonym (Hjälpsam)
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-23 10:48:59 följande:

    På ett debattforum bör det ju finnas något att DEBATTERA, det är själva grejen.


    Jovisst. Men familjeliv är inte ett debattforum. Här är det okej att hjälpa varandra, byta recept, leka ordlekar m.m. m.m. De trådar man inte gillar eller förstår sig på får man helt enkelt hålla sig borta ifrån.

    Vi är många som har gott om fritid och inte har något emot att svara på enkla frågor. Låt oss göra det och lägg din egen tid på trådar som faktiskt intresserar dig!
  • Anonym (L)
    Anonym (Elle) skrev 2021-08-23 11:07:10 följande:

    Det kan ju faktiskt hända att många som skriver enkla frågor som är lätta att googla gör det för att få mänsklig kontakt.

    Det är lätt att glömma att det finns ensamma människor utan familj och vänner och som har forum som enda kontakt med andra människor.

    Om man tycker en fråga känns onödig, varför inte bara klicka sig vidare? Varför inte ställa en följdfråga så att tråden kan spinna vidare om man nu tycker den var så onödig? Är det så svårt att ge lite mänsklig kontakt eller bara surfa vidare?


    Men varför inte skriva en tråd om  att man sitter ensam och har långsamt och vill hitta någon likasinnad att skriva med. Eller om man inte vill prata om sin ensamhet får man väl hitta på något ämne man tycker är intressant att diskutera.


    Det kan ju inte ge så mycket sällskap eller tidsfördriv att få ett svar på vad 33 US dollar motsvarar i SEK .

  • Anonym (L)
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2021-08-23 11:29:47 följande:
    Jovisst. Men familjeliv är inte ett debattforum. Här är det okej att hjälpa varandra, byta recept, leka ordlekar m.m. m.m. De trådar man inte gillar eller förstår sig på får man helt enkelt hålla sig borta ifrån.

    Vi är många som har gott om fritid och inte har något emot att svara på enkla frågor. Låt oss göra det och lägg din egen tid på trådar som faktiskt intresserar dig!

    Diskussionsforum anser jag att det är. En diskussion behöver inte vara en debatt. Man kan diskutera  genom att utbyta erfarenheter, få tips och råd hur man bäst bakar en sockerkaka. Hitta någon att ordleka med.


    Att fråga vad det kostar att gå in på Skansen eller vad de har för öppettider är googlefrågor. En diskussion värd att starta en tråd om kan vara vilken tid som är bäst att gå in. Hur får man ut bäst av besöket. Om man förnedrar att åka Djurgårdfärjan eller spårvagnen dit Vad man ska besöka först, i vilken ordning. Vilka restauranger man gillar och inte gillar. Hur många timmar är lagomt?

  • Kallemjau
    Anonym (Elle) skrev 2021-08-23 11:07:10 följande:

    Det kan ju faktiskt hända att många som skriver enkla frågor som är lätta att googla gör det för att få mänsklig kontakt.

    Det är lätt att glömma att det finns ensamma människor utan familj och vänner och som har forum som enda kontakt med andra människor.

    Om man tycker en fråga känns onödig, varför inte bara klicka sig vidare? Varför inte ställa en följdfråga så att tråden kan spinna vidare om man nu tycker den var så onödig? Är det så svårt att ge lite mänsklig kontakt eller bara surfa vidare?


    Jag tror att det är så. Jag känner en kvinna som jobbade på Eniro och satt på 118 18. Folk ringde egentligen inte för att få svar på frågan, de ville ha mänsklig kontakt. Ett samtal kunde lätt kosta mer än 100 kr. Kanske ska tipsa om 118 18 istället för google Glad
  • Hyllemor
    Kallemjau skrev 2021-08-23 19:14:00 följande:
    Jag tror att det är så. Jag känner en kvinna som jobbade på Eniro och satt på 118 18. Folk ringde egentligen inte för att få svar på frågan, de ville ha mänsklig kontakt. Ett samtal kunde lätt kosta mer än 100 kr. Kanske ska tipsa om 118 18 istället för google Glad

    Det är lite hitåt man vill komma. Man märker det ganska snabbt: att om någon ställer en så kallat dum fråga, så hugger folk direkt. Varför gör man så? Jag har kolleger som kanske inte är de smartaste i världen, men aldrig hade någon på arbetsplatsen svarat otrevligt bara för att de ställer en fråga som det finns ett självklart svar på. 


    Jag är glad att alla ni som också skriver "googla" faktiskt svarar hur ni tänker när ni skriver så, även om det gör att jag tappar hoppet om mänskligheten. (Och nej, bara för att talsyntesen på familjeliv fungerar, så innebär det verkligen inte att det fungerar på diverse hemsidor som man googlar sig fram till, bara så att ni vet det.)

  • Anonym (Efterblivet)

    Ja, det är lika efterblivet som när äldre personer behöver googla om något som borde ingå i allmänbildningen eller som  iallafall borde vara allmänt känt. Som nyligen, då en 50+person i en facebookgrupp inte visste att dagens Coop-Xtra varor är motsvarigheten till tidigare Konsums blåvita varor. Det borde ju alla veta som har levt när Konsum blev Coop.

    Folk som säger att man ska googla är antingen för lata för att orka göra det själva eller skäms över att de inte kan eller vet relativt enkla saker. Internet har fördummat folk, när det hette att vi skulle bli mer upplysta.

  • Anonym (diesel)
    Hyllemor skrev 2021-08-22 01:09:36 följande:
    Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?

     


    de vill vara dryga
Svar på tråden Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?