• Anonym (gay?)

    Är jag gay? (kär i lesbiska)

    Jag undrar om jag kanske är lite gay? Först blev jag förtjust i en kollega, sedan en barndomsvän. Bägge dessa är lesbiska. De är enda gångerna jag vart riktigt kär. Har träffat och varit med andra kvinnor, har även ett barn med en men aldrig varit kär i någon av dem. Bara i lesbiska. Har aldrig haft en dragning till män, men väldigt stark till de lesbiska kvinnorna jag varit kär i.

    Är cis-man och 31. Är jag gay? Bi?

  • Svar på tråden Är jag gay? (kär i lesbiska)
  • Karlington
    Anonym (gay?) skrev 2021-06-29 19:33:26 följande:

    Jag undrar om jag kanske är lite gay? Först blev jag förtjust i en kollega, sedan en barndomsvän. Bägge dessa är lesbiska. De är enda gångerna jag vart riktigt kär. Har träffat och varit med andra kvinnor, har även ett barn med en men aldrig varit kär i någon av dem. Bara i lesbiska. Har aldrig haft en dragning till män, men väldigt stark till de lesbiska kvinnorna jag varit kär i.

    Är cis-man och 31. Är jag gay? Bi?


    Gay betyder homosexuell. Med tanke på att du enbart tänder på kvinnor är du heterosexuell. Du är alltså inte gay.

    Sexualiteten på kvinnorna du tänder på avgör inte din egen sexualitet. :)
  • Anonym (Label)

    Det räcker väl att du är du. Måste inte ha en stämpel. Det är underbart att vara kär, överanalysera inte Hjärta

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Label) skrev 2021-06-29 19:36:18 följande:
    Det räcker väl att du är du. Måste inte ha en stämpel. Det är underbart att vara kär, överanalysera inte Hjärta
    Fint skrivet.
  • Anonym (gay?)
    Karlington skrev 2021-06-29 19:36:03 följande:

    Gay betyder homosexuell. Med tanke på att du enbart tänder på kvinnor är du heterosexuell. Du är alltså inte gay.

    Sexualiteten på kvinnorna du tänder på avgör inte din egen sexualitet. :)


    Ok jag är kabske inte gay. Men varför blir jag då så starkt förälskad i någon som är gay? Har ju dessutom hänt 2ggr. Aldrig vart kär i någon annan. Tänd på, attraherad av, tyckt om ja självklart, med andra kvinnor, men aldrig kär.
  • Karlington
    Anonym (gay?) skrev 2021-06-29 19:40:18 följande:
    Ok jag är kabske inte gay. Men varför blir jag då så starkt förälskad i någon som är gay? Har ju dessutom hänt 2ggr. Aldrig vart kär i någon annan. Tänd på, attraherad av, tyckt om ja självklart, med andra kvinnor, men aldrig kär.
    Nej, du är definitivt heterosexuell. Varför du tänder på lesbiska kan nog ingen här svara på. :)
  • Anonym (gay?)
    Karlington skrev 2021-06-29 19:46:44 följande:

    Nej, du är definitivt heterosexuell. Varför du tänder på lesbiska kan nog ingen här svara på. :)


    Tänder gör jag på många kvinnor, där är läggningen de har inte något som avgör. Men bara vart kär 2ggr och då i lesbiska. Heterosexuell men homoromantisk? Inte homo som i man+man utan kär i någon som är homo. Är man homo är man ju gay?
  • Redpilled

    Jag gissar att du som cis-man är heterosexuell men blir kär i lesbiska kvinnor av olika intressanta anledningar - ofarligt, utmanande, upphetsande med lesbiska kvinnor (att se och kanske delta?). Motsvarande finns kanske med omvända kön?

    Begreppsordlista - RFSL : RFSL

  • Karlington
    Anonym (gay?) skrev 2021-06-29 19:56:55 följande:
    Tänder gör jag på många kvinnor, där är läggningen de har inte något som avgör. Men bara vart kär 2ggr och då i lesbiska. Heterosexuell men homoromantisk? Inte homo som i man+man utan kär i någon som är homo. Är man homo är man ju gay?
    Nej, hetero hela vägen. Homoromantisk är någon som får känslor för samma kön. Du får känslor för kvinnor.

    Jag vet inte om det finns någon särskild term för människor som bara blivit kära i homosexuella av motsatta könet. Men med tanke på att det bara är två stycken så är det ju inte ens någon stark trend. :)
  • Anonym (Elli)
    Anonym (gay?) skrev 2021-06-29 19:56:55 följande:
    Tänder gör jag på många kvinnor, där är läggningen de har inte något som avgör. Men bara vart kär 2ggr och då i lesbiska. Heterosexuell men homoromantisk? Inte homo som i man+man utan kär i någon som är homo. Är man homo är man ju gay?

    Homo betyder lika. Alltså man+man eller kvinna+kvinna. Det kan hända att det finns något karaktärsdrag du faller för som är vanligare hos lesbiska kvinnor, men det gör dig inte till homosexuell.
  • Anonym (gay?)
    Anonym (Elli) skrev 2021-06-29 20:07:49 följande:

    Homo betyder lika. Alltså man+man eller kvinna+kvinna. Det kan hända att det finns något karaktärsdrag du faller för som är vanligare hos lesbiska kvinnor, men det gör dig inte till homosexuell.


    Men homoromantisk då? Jag har inte stenkoll på terminologin men ok Homo betyder lika men är också slang för homosexuell. Är man då kär i någon som är homo är man då homoromantisk?
  • Anonym (gay?)
    Karlington skrev 2021-06-29 20:04:44 följande:

    Nej, hetero hela vägen. Homoromantisk är någon som får känslor för samma kön. Du får känslor för kvinnor.

    Jag vet inte om det finns någon särskild term för människor som bara blivit kära i homosexuella av motsatta könet. Men med tanke på att det bara är två stycken så är det ju inte ens någon stark trend. :)


    Ok. Så jag är inte homoromantisk?
  • Anonym (Nä)

    Du är man som blir kär i kvinnor. Då kallas det heterosexuell.

  • Anonym (S)
    Anonym (gay?) skrev 2021-06-29 20:14:49 följande:

    Ok. Så jag är inte homoromantisk?


    Nej, du är en heterosexuell man som blivit förälskad i två kvinnor som är lesbiska. Finns väl like mycket ett namn för det som om du varit kär i två tjejer som kom från Karlskoga eller som jobbade som läkare.

    Om du alltid och bara blir kär i personer som du vet aldrig kommer bli förälskade i dig (oavsett om det är en lyckligt gift heterosexuell kvinna eller en lesbisk kvinna) skulle det ju kunna säga något om dig och eventuella rädslor osv, men har nu inget som helst med honosexualitet att göra.
  • Spucks
    Anonym (gay?) skrev 2021-06-29 19:40:18 följande:
    Ok jag är kabske inte gay. Men varför blir jag då så starkt förälskad i någon som är gay? Har ju dessutom hänt 2ggr. Aldrig vart kär i någon annan. Tänd på, attraherad av, tyckt om ja självklart, med andra kvinnor, men aldrig kär.
    Enkelt: du har inte varit ihop med dem, därför höja du dem upp till något helt perfekt. Om du är ihop med någon så lär du dig automatisk att ingen är perfekt, det saknar du med de lesbiska kvinnor du varit kär i.
  • Anonym (say what)

    Ok TS, du är 31 år. Du vet mycket väl vad gay/homosexuell betyder. Man blir kär i någon av andra könet. Du är man som blivit kär i två kvinnor. Du är hetero. Att en kvinna är lesbisk innebär ju inte att hon blir man. Hur kan du ens tro att du är gay? Eller bi?

  • Karlington
    Anonym (gay?) skrev 2021-06-29 20:14:49 följande:
    Ok. Så jag är inte homoromantisk?
    Nej. Du är ingenting homo* överhuvudtaget.
  • Anonym (Elli)
    Anonym (gay?) skrev 2021-06-29 20:12:43 följande:
    Men homoromantisk då? Jag har inte stenkoll på terminologin men ok Homo betyder lika men är också slang för homosexuell. Är man då kär i någon som är homo är man då homoromantisk?

    Återigen: Homo betyder lika. Alltså man+man eller kvinna+kvinna. Om det gäller sex eller romantik kvittar. Om du vill ha ett ord för att du råkat falla för två olika flator så kan jag ge dig ett: otur.
  • Anonym (tttt)
    Anonym (gay?) skrev 2021-06-29 19:56:55 följande:
    Tänder gör jag på många kvinnor, där är läggningen de har inte något som avgör. Men bara vart kär 2ggr och då i lesbiska. Heterosexuell men homoromantisk? Inte homo som i man+man utan kär i någon som är homo. Är man homo är man ju gay?

    Har jag fattat detta rätt? Du är karl, undrar om du är gay, du blir inte kär i din partner (som är kvinna) utan du blir kär i lesbiska kvinnpr? Rätt?
    Det låter som du blir kär i sånt du inte kan få. Det tänder dig. 
    Det gör dig inte till gay. 

Svar på tråden Är jag gay? (kär i lesbiska)