• Anonym (Nyfiken!)

    Muntlig förberedelse!

    Hej!
    Min sambo har blivit stämd på vårdnaden av bonusdotterns mamma. Vi ska lämna vårt svar och sedan är det muntlig förberedelse i början på december. 

    Vad innebär en sådan? 

    Dottern är 14 snart och har i februari flyttat ner till sin mamma och ungefär en månad senare säger dottern att pappa våldtagit henne vilket jag vet inte är sant. Han har genom åren blivit anmäld till polis 5 gånger varav två gånger inleds förundersökning och bägge har lagts ner. Ett antal soc utredningar då mamman gjort ca 50-60 anmälningar på honom. De utredningar som gjorts hos soc har lagts ner utan åtgärd förutom en gång då det resulterade i familjebehandling.

    Samarbetssamtal mellan föräldrarna. 

    Mamman vill ha ensam vårdnad dessutom vill hon att tingsrätten bestämmer att det är för barnets bästa att det inte fastställs något umgänge alls.

    Vi har varit i kontakt med familjerätten angående umgänge och vill att det ska gå långsamt fram och i början ha ett övervakat umgänge.

  • Svar på tråden Muntlig förberedelse!
  • AKAPrinsessan

    Finns många exempel där en förälder kommit med upprepade falska anklagelser och då i slutändan förlorat vårdnaden helt. Detta eftersom denne anses både sabotera umgänge och vara skadliga för barnens psykiska hälsa och rätt till båda föräldrarna. Såklart svårare efter barnet fyllt tolv år, men inte omöjligt.

  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Nyfiken!) skrev 2020-10-26 17:03:13 följande:

    Jag kan gå med på att hon bestämmer var hon ska bo ja, men inte angående umgänge. 

    I somras när vi pratade med dottern i telefon  såg hon framemot att se sitt nya rum när umgänget kommit så långt vi tar det mycket varligt i början naturligtvis. Vi har flyttat sedan hon flyttade till sin mamma.

    Värt att till lägga är att hon ringde enbart när mamma inte var i närheten.


    Möjligt att tingsrätten fastställer att barnet har rätt till umgänge. Men det är som sagt barnets rättighet inte förälderns. Och ingen myndighet kommer att tvinga en 14 åring att åka.
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Nyfiken!) skrev 2020-10-26 17:28:33 följande:

    Med ditt synsätt så ska man tro att alla är pedofiler det första någon påstår  att dem är det. Kan det inte finnas en del som faktiskt blir oskyldigt anklagade. 

    Jag förstår att man ska vara försiktig med att vara tvärsäker, men vid någon utav alla utredningar som gjorts så borde det kunna finnas något dem skulle kunna se och bli fundersamma över. Dottern har kommit med mycket historier även om vad som hänt hos hennes mamma under alla år hon bott hos pappa.

    Jag tror inte ens hälften är sant.

    Dottern har även påstått att hon haft sex med sin storebror. Storebror bodde hos mamman men inte gjort på ett antal år då han bor på sis  hem.


    Ja vem som helst kan faktiskt vara pedofil. Jag har även träffat på de som blivit oskyldigt anklagade så jag är medveten om att det förekommer. Men ens första instinkt måste ändå alltid vara att tro på barnet. Då kan man inte kosta på sig att vara tvärsäker på att någon är oskyldig.
  • Anonym (been there)
    Anonym (Nyfiken!) skrev 2020-10-26 17:03:13 följande:
    Jag kan gå med på att hon bestämmer var hon ska bo ja, men inte angående umgänge. 
    I somras när vi pratade med dottern i telefon  såg hon framemot att se sitt nya rum när umgänget kommit så långt vi tar det mycket varligt i början naturligtvis. Vi har flyttat sedan hon flyttade till sin mamma.

    Värt att till lägga är att hon ringde enbart när mamma inte var i närheten.
    Om hon uttryckt att hon vill träffa sin pappa så kommer rätten lyssna på det. En 14-åring får bestämma mycket

    Vet inte vad du menar med "jag kan gå med på". Det är som någon redan skrivit, en så gammal dotter som 14 kommer i princip få bestämma, bara hon är tydlig med vad hon vill. 

    Sedan funderar jag på varför ni vill ha övervakat umgänge, om det inte skett några övergrepp? Allt låter konstigt, men jag förstår att du nu skrivit väldigt kort om saken, men du kanske förstår att man inte helt hänger med. Eller menar du att det knappt varit umgänge förut? 
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Nyfiken!) skrev 2020-10-26 16:59:10 följande:
    Jag kan säga att mamman har bra sidor också likaväl som min sambo har både bra och dåliga sidor. men hans dåliga sida är inte att vara pedofil.

    Jag har varit med ett tag i denna familj snart 6 år.  Dottern har påstått saker som är fysiskt omöjliga att göra att lyfta ner någon ifrån en nästan två meter hög loftsäng är inte möjligt inte ens för min sambo. 
    Och jag har umgått mer tid med dottern än hennes pappa gjort genom de år vi har varit tillsammans.

    Jag kan förstå din invändning och ifrågasättande om det verkligen inte är sant.

    Mamman har även sagt att pappan var våldsam mot henne under deras förhållande.

    Något jag vet är att män som slår och är våldsamma brukar vara det i alla sina förhållanden. Han har aldrig lyft ett finger mot mig och då kommer jag ifrån ett misshandelsförhållande sedan innan så jag vet att han inte är våldsam.
    Ja man ska aldrig säga att något är absolut sant eller falskt, vi kan omöjligt ha alla fakta här, bara hoppas, gissa eller tro.

    Men låt mig fortsätta vända lite på det, jag vet inte vad dottern sa om sammanhanget med sängen men nog kan man lyfta ner "barn" från en hög loftsäng (vilken ålder hon var då vet jag ju inte) och även om just den grejen inte är sann betyder inte att hon ljuger om allt som händer i hennes liv. Man ska vara försiktig med att lägga allt i en och samma hög där.

    Och misshandel har ju inget med pedofili att göra, det finns självklart pedofiler som slår sina offer till lydnad men som jag förstått är det inte vad som händer i de flesta fall. Mer vanligt då med indirekta hot (Om du berättar för mamma kommer vi inte att få träffas mer) och en normalisering från ung ålder. Om du menar att pappan är anklagad för att ha misshandlat sin dotter så är det inte säkert att han är våldsam mot vuxna bara för att han (ev.) varit det mot ett barn, det är två skilda situationer som inte måste vara relaterat.
  • Anonym (Nyfiken!)
    Anonym (Famrätt) skrev 2020-10-26 17:47:07 följande:
    Ja vem som helst kan faktiskt vara pedofil. Jag har även träffat på de som blivit oskyldigt anklagade så jag är medveten om att det förekommer. Men ens första instinkt måste ändå alltid vara att tro på barnet. Då kan man inte kosta på sig att vara tvärsäker på att någon är oskyldig.
    Tro på barnet därför startades en förundersökning både när hon var 3 år och nu när hon var 13.

    jag vet vad jag tror och jag förstår att du vill göra mig uppmärksam p´å att det kan faktiskt stämma det dottern säger. fine.
  • Anonym (Nyfiken!)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-10-26 18:51:40 följande:
    Ja man ska aldrig säga att något är absolut sant eller falskt, vi kan omöjligt ha alla fakta här, bara hoppas, gissa eller tro.

    Men låt mig fortsätta vända lite på det, jag vet inte vad dottern sa om sammanhanget med sängen men nog kan man lyfta ner "barn" från en hög loftsäng (vilken ålder hon var då vet jag ju inte) och även om just den grejen inte är sann betyder inte att hon ljuger om allt som händer i hennes liv. Man ska vara försiktig med att lägga allt i en och samma hög där.

    Och misshandel har ju inget med pedofili att göra, det finns självklart pedofiler som slår sina offer till lydnad men som jag förstått är det inte vad som händer i de flesta fall. Mer vanligt då med indirekta hot (Om du berättar för mamma kommer vi inte att få träffas mer) och en normalisering från ung ålder. Om du menar att pappan är anklagad för att ha misshandlat sin dotter så är det inte säkert att han är våldsam mot vuxna bara för att han (ev.) varit det mot ett barn, det är två skilda situationer som inte måste vara relaterat.
    Det är så himla mycket som hänt genom åren så det är svårt att skriva ner allt som hänt. Den höga loftsängen det handlade om precis innan hon flyttade till sin mamma då var hon 170 lång och ca 60 kilo. 

    Jag vet många saker som dottern ljugit om. Pappan anklagats för att slagit mamman inte dottern. Det vet jag att mamman ljuger om till sin dotter om.
  • Anonym (Nyfiken!)
    Anonym (been there) skrev 2020-10-26 17:48:53 följande:
    Om hon uttryckt att hon vill träffa sin pappa så kommer rätten lyssna på det. En 14-åring får bestämma mycket. 

    Vet inte vad du menar med "jag kan gå med på". Det är som någon redan skrivit, en så gammal dotter som 14 kommer i princip få bestämma, bara hon är tydlig med vad hon vill. 

    Sedan funderar jag på varför ni vill ha övervakat umgänge, om det inte skett några övergrepp? Allt låter konstigt, men jag förstår att du nu skrivit väldigt kort om saken, men du kanske förstår att man inte helt hänger med. Eller menar du att det knappt varit umgänge förut? 
    För det första har dottern sagt till familjerätten att hon gärna träffar pappa det gör hon de gånger mamman inte är i närheten.

    Varför övervakat umgänge  ifrån vår sida: På grund utav alla anklagelser som varit genom åren vill vi skydda pappa ifrån  ännu fler.
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Nyfiken!) skrev 2020-10-26 20:15:11 följande:

    För det första har dottern sagt till familjerätten att hon gärna träffar pappa det gör hon de gånger mamman inte är i närheten.

    Varför övervakat umgänge  ifrån vår sida: På grund utav alla anklagelser som varit genom åren vill vi skydda pappa ifrån  ännu fler.


    Du tänker att det är görligt att en 14 åring ska typ sitta i en umgängeslokal med en tredje okänd person som ska titta på när pappa och 14 åring umgås?
  • Anonym (Nyfiken!)
    Anonym (Famrätt) skrev 2020-10-26 21:26:52 följande:
    Du tänker att det är görligt att en 14 åring ska typ sitta i en umgängeslokal med en tredje okänd person som ska titta på när pappa och 14 åring umgås?
    Jag vet att det verkar extremt med tanke på hennes ålder men familjerätten såg inga problem med det.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Nyfiken!) skrev 2020-10-26 20:11:54 följande:
    Det är så himla mycket som hänt genom åren så det är svårt att skriva ner allt som hänt. Den höga loftsängen det handlade om precis innan hon flyttade till sin mamma då var hon 170 lång och ca 60 kilo. 

    Jag vet många saker som dottern ljugit om. Pappan anklagats för att slagit mamman inte dottern. Det vet jag att mamman ljuger om till sin dotter om.
    Ok, då missuppfattade jag vem det gällde, men hur vet du att det är en lögn...? Det händer mycket i en relation som andra inte vet om, och han skulle knappast erkänna om det vore sant.
Svar på tråden Muntlig förberedelse!