• Griseknoen35

    Proteinfattig mat, tips och råd?

    Hej! Min man är sjuk och ska äta så lite protein han kan i princip enligt den dietisten som han går hos för sin sjukdom. Han ska också äta mindre kalium Vi äter nog väldigt proteinrik mat här hemma, mycket kött osv. Är det någon som har bra tips och råd kring goda maträtter som innehåller lite protein? Så lite som möjligt. Dietisten är inte mycket till hjälp egentligen, han har bara fått rådet- ät mycket mindre protein. Och mindre potatis (som jag förstått inte innehåller så mycket kalium, speciellt inte om den ligger skalad i blöt ett tag, broccoli är väl tex värre då?) Jag är så borta när det kommer till mat och dess innehåll så alla tips och råd kring protein och kaliumfattig mat (helst maträtter) skulle vara guld värt. Det är säkert inte så avancerat som jag tänker att det är.

  • Svar på tråden Proteinfattig mat, tips och råd?
  • Jag är bara jag

    Vegetarisk mat då i stort sett. Grönsakssoppa t.ex. Pasta- om det nu inte innehåller för mycket kalium. Ris. Grönsaksgratänger med vegetarisk mjölk/grädde. Svamp kanske?  Frukt till mellanmål. Bröd förstås. Dietisten skulle förstås hjälpt er med recept och förslag.

  • nnnnnnnn

    Boka in er hos en ny dietist så fort som möjligt.

    Ett tips är att kolla maten med hjälp av en app tex Lifesum, som finns i gratisvariant.

    Skippa allt som är proteinrikt tex kvarg, ägg, kött, bönor, keso mm. Och allt som har protein skrivet utanpå!

    Kalium har jag noll koll på, så det får ni läsa in er på... Men proteinfattig mat är väl bara att köra på med mer vego?
    Om övriga äter tex stekt torskfilé så kan han ta stekt aubergine eller svamp?
    När ni gör lasagne så gör ni en variant med bara grönsaker mellan lagren, en god tomatsås och skivade färska champinjoner kanske?
    Så byt ut köttet, äggen, fisken, bönorna mot grönsaker med lågt proteininnehåll.

Svar på tråden Proteinfattig mat, tips och råd?