• Anonym (Bonus)

    Bonus som inte sköter hygienen

    Hej.

    Jag har två bonusbarn på 11 och 13 år. Även tre egna barn. Nu är det så att bonusbarnen sköter inte sin hygien. 11åringen, en tjej är här varannan vecka. Hon kan gå i samma kläder hela den veckan och hon sover även i dem. Duschar inte alls. Hon vägrar och kör ?jag gör det när jag kommer till mamma?. Underkläder byter hon inte heller, har inte tvättat trosor från henne på två månader! Frågar jag om hon har tvätt på rummet svarar hon alltid nej, och jag har även tittat, finns inget på rummet. Hon säger att hon byter till rena varje dag, men uppenbarligen inte. När jag tar upp det med min sambo kan han bli vansinnig på mig och anklagar mig för att jag inte tycker om hans barn... Alltså, vad fan gör jag?? Mig skiter hon i och pappan tar inte upp det eftersom han inte tror på mig när jag säger att jag aldrig tvättar hennes kläder. Jag sköter tvätten 100%, så jag vet vad som tvättas...

  • Svar på tråden Bonus som inte sköter hygienen
  • Frejv

    Hon kanske byter trosor och lägger i en påse och gömmer tills hon kommer till mamma.

    Hon kanske känner att det är pinsamt om hon har börjat få flytningar och sånt.

    Vet att jag gjorde så när jag var hos mormor i den åldern.

    Men att hon inte duschar eller byter andra kläder känns ju lite konstigt..

    Låt det vara men påpeka ibland för din sambo/pappan ibland att hon inte duschar eller byter kläder. Så får han ju prata med henne i så fall.

    Hur är hans och mammans hygien? Hon kanske aldrig fått lära sig det viktiga med hygien om inte mamma och pappa är så noga?

    Har ni pratat med mamman?

  • Anonym (Svar på tal)

    Krasst sett har du inte med det att göra ts. Barnets hygien är en fråga för pappan att lösa. Det enda du kan kräva är att hon har rena kläder i era gemensamma möbler, t ex soffan. Jag skulle inte vilja ha en sådan liten lortgris sittandes där iaf.

  • Anonym (Benke)

    Min bonus hade en period av sunkighet i ungefär samma ålder och inträffade precis när puberteten började och det var evinnerliga diskussioner om hygien och dusch och några enkla knep hjälpte henne i rätt riktning i alla fall när vi insåg varför.

    *Egen tvättkorg på rummet som töms en gång i veckan och av rätt person

    *stressfri duschtid. Hon behövde privat space och kände sig stressad av att det kunde komma in syskon som störde, gick på toa eller nån annan som hade ärenden. Hon behövde få vara helt ifred med låst dörr, ren handduk framme och kläder med sig in. Så hon fick speciella tidpunkter varje vecka som bara var för henne.

    *Trosskydd och mensskydd i sitt eget rum. Hon fick mens vid 12 års ålder och pinsamheten var skyhög och aldrig i livet att någon fick se att hon gick i skåpet och tog bindor i badrummet. Nu kunde hon enkelt smyga ner i fickan och byta utan att nån visste.

    *Mormor köpte en jätteladdning med trosor så hon inte skulle oroa sig över brist på ombyten av "rätt" trosmodell.

    *Inga gemensamma lådor av kläder. Hon fick en helt egen byrå för bara sina egna kläder på rummet och behövde inte hämta trosor och kläder synligt. (i klädkammaren som vi andra)

  • Miss Skywalker

    Hade pappan fått utbrott på mig för att jag brydde mig om hans barn hade jag aldrig gjort det misstaget igen. Och hans och hans barns tvätt hade han fått sköta i fortsättningen. 

  • Anonym (m)

    Som flera skriver: du gör intrång i hennes privatliv när du rotar i hennes underkläder och förhör henne om hur hon tvättar sig
    Lämna tillbaka ansvaret till hennes föräldrar

  • Anonym (E)
    Anonym (Meh) skrev 2020-04-02 08:33:40 följande:
    Så om ett barn har en blå t-shirt och blå jeans i fem dagar ska läraren märka det? Tänk om barnet har flera blå jeans och blå tshirtar?

    Orimliga förväntningar på en redan pressad yrkeskår.

    Hur vanligt är det? Att ha exakt samma kläder även om jeans går utan problem att ha en vecka om man sköter sin hygien, inte svettas mycket och inte spiller.


    Skolan är redan redo att gå efter såna tecken och på det ett barn som antagligen inte luktar så gott, ja det kan bli oro från skolans håll. Precis som det ska. Barn ska kunna fångas upp av skola och även om vissa har giltiga skäl så har inte alla det.

  • ventilera mera
    Anonym (Meh) skrev 2020-04-02 08:33:40 följande:
    Så om ett barn har en blå t-shirt och blå jeans i fem dagar ska läraren märka det? Tänk om barnet har flera blå jeans och blå tshirtar?

    Orimliga förväntningar på en redan pressad yrkeskår.
    Jag tillhör själv samma yrkeskår och vi upptäcker väldigt mycket mer än vad du tror isåfall. Är det ett yngre barn ser man redan efter en dag om tröjan är använd, det finns garanterat dagens meny på magen eller kanske nån liten fläck. Ser man samma fläck tre, fyra, fem dagar i rad så har ju barnet uppenbarligen samma kläder hela tiden. Inte raketforskning direkt.
    Äldre barn luktar, och vet man att ett barn BRUKAR lukta såpass illa som en otvättad tolv-trettonåring, då tittar man också till lite extra på kläderna. Jäkligt ovanligt f.ö att en unge i den åldern har ett helt gäng exakt likadana kläder.

    Man märker saker. Man har extra koll. Man känner sina elever helt enkelt. 
  • ventilera mera
    Anonym (Meh) skrev 2020-04-02 08:33:40 följande:
    Så om ett barn har en blå t-shirt och blå jeans i fem dagar ska läraren märka det? Tänk om barnet har flera blå jeans och blå tshirtar?

    Orimliga förväntningar på en redan pressad yrkeskår.
    Jag tillhör själv samma yrkeskår och vi upptäcker väldigt mycket mer än vad du tror isåfall. Är det ett yngre barn ser man redan efter en dag om tröjan är använd, det finns garanterat dagens meny på magen eller kanske nån liten fläck. Ser man samma fläck tre, fyra, fem dagar i rad så har ju barnet uppenbarligen samma kläder hela tiden. Inte raketforskning direkt.
    Äldre barn luktar, och vet man att ett barn BRUKAR lukta såpass illa som en otvättad tolv-trettonåring, då tittar man också till lite extra på kläderna. Jäkligt ovanligt f.ö att en unge i den åldern har ett helt gäng exakt likadana kläder.

    Man märker saker. Man har extra koll. Man känner sina elever helt enkelt. 
  • Anonym (Jenny)

    Att en 11-åring inte kan ta ansvar för sin hygien är inte alls ovanligt. Vissa kan det och vissa är väldigt långt från att klara av det på egen hand.

    Som vuxen i samma hem som ett barn har man ett ansvar för att de tas omhand och sköts om, självklart. När barnens kompisar i den åldern sover över ser jag till att de borstar tänderna och byter om till pyjamas - det ser jag som vuxenansvar. Därför tycker jag inte att det är konstigt alls att du som styvmamma är involverad. Däremot så kanske pappan skulle kunna steppa upp lite om det är lättare för flickan att acceptera. Det bör även vara en uttalad regel att man inte lämnar huset i smutsiga kläder.

    Tips från coachen är annars att sista halvtimmen med skärmtid får man efter tandborstning, dusch och pyjamas.

  • Anonym (Benke)

    Har denna 11-åring fått lära sig HUR man sköter sin hygien från första början?

    Om föräldrarna varit si och så med barnets behov under uppväxten kanske inte barnet riktigt på egen hand tycker att hygien är viktigt. Hon verkar ju bete sig likadant hos mamma.

    Är pappan lika med era barn? Är det viktigt för honom med deras hygien och kläder eller är han clueless?

    Hur är hans egen hygien?

    Att motivera dusch och trosbyte kan vara svårt om hon aldrig lärt sig _varför_ man ska göra det och HUR man gör det.

  • Anonym (Hjälp)

    Jag väljer att bortse helt från bonusproblematiken och vem som bestämmer och gör vad.

    Mina föräldrar är gammeldags och duschade nästan aldrig utan tvättade sig istället. De visade egentligen aldrig mig något utan jag fick upptäcka själv vad man skulle göra. Hade rätt stora problem med hygien. Det var inte så bra ordning så det tvättades inte regelbundet utan snarare när högen blev för stor typ. Jag använde samma trosor länge. När det blev intorkad smuts borstade jag typ bort det. Svettades mycket och hade inte koll på deodorant och dusch. Trodde bara att jag svettades så mycket att det inte gick att göra något åt. När svetten hade torkat tänkte jag på något vis att den var borta.

    Låter som att jag är världens äckel men nu som vuxen är det såklart inte så längre. Men jag önskar så att någon hade visat och förklarat och tvingat mig. Det hade besparat mig mycket elände. Så för flickans skulle hopps jag att någon tar tag i problemet.

  • Anonym (Meh)
    ventilera mera skrev 2020-04-02 13:56:20 följande:
    Jag tillhör själv samma yrkeskår och vi upptäcker väldigt mycket mer än vad du tror isåfall. Är det ett yngre barn ser man redan efter en dag om tröjan är använd, det finns garanterat dagens meny på magen eller kanske nån liten fläck. Ser man samma fläck tre, fyra, fem dagar i rad så har ju barnet uppenbarligen samma kläder hela tiden. Inte raketforskning direkt.
    Äldre barn luktar, och vet man att ett barn BRUKAR lukta såpass illa som en otvättad tolv-trettonåring, då tittar man också till lite extra på kläderna. Jäkligt ovanligt f.ö att en unge i den åldern har ett helt gäng exakt likadana kläder.

    Man märker saker. Man har extra koll. Man känner sina elever helt enkelt. 
    Ok.. 
    Jag antar att det är en dålig skola då som inte reagerat på dotterns bristande hygien. 
Svar på tråden Bonus som inte sköter hygienen