• LucyLoo

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Anonym (FAH)

    Ville bara uppdatera att det verkade funka, plussade idag:)

  • Anonym (CS)

    Hejhej! Jag är gärna med i tråden. Har PCO och har kört en kur Provera och enkeldos Letrozol, var på VUL igår (dag 13) och hade ingen förändring på äggblåsorna, största var 8mm. Så idag började jag en ny vända med Provera och ska testa dubbeldos Letrozol denna gång. Tycker att dagarna kan gå foooort nu!
    Min läkare var väldigt kort tycker jag och sa "en vända enkeldos, funkar inte det så kör en vända dubbeldos och funkar inte det blir det ivf". Vi har redan ett barn sedan tidigare och måste då betala som jag förstått det och dom pengarna finns inte.. Så jag håller verkligen megatummarna nu. Går det inte vägen nu så funderar jag på att byta klinik.

  • Diddi89

    Ser att det hänt en del sedan jag var inne senast, håller verkligen tummarna för er!! Behöver få lite positiva nyheter så man får lite hopp!! Grattis till er som plussat!!

    Har nu själv haft ett avbrott med letrozolen och det har varit rätt tufft.. så fick pausa allt för ett tag, hade samtal med läkaren i torsdags som tyckte jag skulle fortsätta med Letrozol. Vet inte om vi ska testa att pausa en runda till.. Har ju precis kommit igång ordentligt med träning och mår nu bättre psykiskt än innan. Kämpar med att gå ner extravikten som man tröstäter sig till men det händer inget även om jag rör på mig mer och äter bättre. Har mens nu så ska isåfall påbörja letrozolen imorgon.

  • Anonym (CS)
    Diddi89 skrev 2020-10-17 23:41:52 följande:

    Ser att det hänt en del sedan jag var inne senast, håller verkligen tummarna för er!! Behöver få lite positiva nyheter så man får lite hopp!! Grattis till er som plussat!!

    Har nu själv haft ett avbrott med letrozolen och det har varit rätt tufft.. så fick pausa allt för ett tag, hade samtal med läkaren i torsdags som tyckte jag skulle fortsätta med Letrozol. Vet inte om vi ska testa att pausa en runda till.. Har ju precis kommit igång ordentligt med träning och mår nu bättre psykiskt än innan. Kämpar med att gå ner extravikten som man tröstäter sig till men det händer inget även om jag rör på mig mer och äter bättre. Har mens nu så ska isåfall påbörja letrozolen imorgon.


    Heja heja! Jag håller tummarna att det går den här gången! Hur länge har ni försökt?
  • Anonym (C)

    Inte skrivit på ett tag. Fick svagt positivt men blev aldrig starkare så dem uteslöt graviditet. Åt bara min letrozol 2 dagar, vet någon hur det påverkar ägglossning? När man får den?

    Grattis till plusset!!

  • Diddi89
    Mammamadde03 skrev 2020-10-06 16:55:44 följande:

    Idag kunde läkaren sen en äggblåsa på ca 16 mm så fick instruktionen att ta Ovitrelle antingen fredag kväll eller lördag morgon. Hoppas att det växer bra till helgen.


    Hur går det för dig nu? Har du några symptom och var ligger du till i cykeln?
    Anonym (CS) skrev 2020-10-19 09:25:58 följande:

    Heja heja! Jag håller tummarna att det går den här gången! Hur länge har ni försökt?


    Jag med, vill verkligen få till det där plusset. Tänker att det är dags att vi får lite fler plus härinne???? vi har försökt i ca 2,5 år, har en dotter som är lite mer än 3. Är 31 och jag och mannen har varit tillsammans i 11,5 år. Vi fick vår dotter helt utan hjälp efter 8 månader. Blev gravid igen när hon var 1, fick då missfall i v. 8. Har därefter levt i en berg-och-dal bana känslomässigt. Hur länge har ni försökt?
    Anonym (C) skrev 2020-10-20 09:17:53 följande:

    Inte skrivit på ett tag. Fick svagt positivt men blev aldrig starkare så dem uteslöt graviditet. Åt bara min letrozol 2 dagar, vet någon hur det påverkar ägglossning? När man får den?

    Grattis till plusset!!


    Jag har inte märkt att letrozolen påverkat min cykel eller ägglossning i datum. Mer gällande symptom. Hur kommer det sig att du bara åt den i två dagar?
  • Mammamadde03
    Diddi89 skrev 2020-10-20 22:29:22 följande:

    Hur går det för dig nu? Har du några symptom och var ligger du till i cykeln?Jag med, vill verkligen få till det där plusset. Tänker att det är dags att vi får lite fler plus härinne???? vi har försökt i ca 2,5 år, har en dotter som är lite mer än 3. Är 31 och jag och mannen har varit tillsammans i 11,5 år. Vi fick vår dotter helt utan hjälp efter 8 månader. Blev gravid igen när hon var 1, fick då missfall i v. 8. Har därefter levt i en berg-och-dal bana känslomässigt. Hur länge har ni försökt?Jag har inte märkt att letrozolen påverkat min cykel eller ägglossning i datum. Mer gällande symptom. Hur kommer det sig att du bara åt den i två dagar?


    Är i vänteperioden nu :) har beräknad mens på måndag den 26:e så får väl se om den kommer eller ej. Har mått/mår illa av och till sedan ca en vecka tillbaka och har som en molande mensvärk av och till + huvudvärk och ett pendlande humör haha
  • Javelina

    Hej,

    Jag har tagit en dubbelkur letrozol och ovitrelle förra onsdagen. Tog gravtest igår för att se om det gav utslag pga ovitrelle, det var tvärblankt. Tog ett nytt i dag som visar ett supersvagt streck. Tänker att det ändå kan vara ovitrelle som spökar men då borde det väl ha visat nåt igår?

    Hur tidigt kan man egentligen plussa? 8 dagar efter äl låter omöjligt. Misstänker att äl var förra onsdagen, dvs samma dag som jag tog sprutan, det kändes då verkligen så på alla vis. Kommer så klart testa vidare så det visar sig men man blir ju lite nyfiken.

    Håller tummarna för alla som kämpar härinne!

  • Anonym (C)
    Diddi89 skrev 2020-10-20 22:29:22 följande:

    Hur går det för dig nu? Har du några symptom och var ligger du till i cykeln?Jag med, vill verkligen få till det där plusset. Tänker att det är dags att vi får lite fler plus härinne???? vi har försökt i ca 2,5 år, har en dotter som är lite mer än 3. Är 31 och jag och mannen har varit tillsammans i 11,5 år. Vi fick vår dotter helt utan hjälp efter 8 månader. Blev gravid igen när hon var 1, fick då missfall i v. 8. Har därefter levt i en berg-och-dal bana känslomässigt. Hur länge har ni försökt?Jag har inte märkt att letrozolen påverkat min cykel eller ägglossning i datum. Mer gällande symptom. Hur kommer det sig att du bara åt den i två dagar?


    Fick ett svagt positivt test då ville dem jag skulle avbryta om jag var gravid, tyvärr blev det inget så var nog bara ovitrelle som lurade längre.
  • Anonym (C)

    Så fascinerad över dessa gravtest nu. Jag avbröt ju min kur efter 2 dagar. Läste på att man hade ägglossning inom 7 dagar efter sista tablett och då borde jag vara på bim -2 idag. Då jag var hos barnmorskan sist sa hon att mina äggblåsor redan spruckit ( haft ägglossning) vänta på mensen. Sedan har jag bara mått lite konstigt trott jag varit sjuk så tog ett test idag. Är ju inte jätte positivt men ser definitivt.. säkert inget men detta är vanliga, inte testa tidigt

  • Anonym (C)
    Mammamadde03 skrev 2020-10-21 14:41:50 följande:
    Är i vänteperioden nu :) har beräknad mens på måndag den 26:e så får väl se om den kommer eller ej. Har mått/mår illa av och till sedan ca en vecka tillbaka och har som en molande mensvärk av och till + huvudvärk och ett pendlande humör haha
    Då ska vi typ ha samtidigt våran BIM :) Hoppas allt går vägen för dig.  
  • Mammamadde03
    Anonym (C) skrev 2020-10-23 13:11:59 följande:

    Då ska vi typ ha samtidigt våran BIM :) Hoppas allt går vägen för dig.  


    Detsamma för dig :) håller tummarna för oss <3
  • Diddi89

    Hur har det gått för er? Har ni fått några nya besked ännu? Var är ni nu i era cyklar?

    Jag var inne på kontroll i förra veckan för att se om det var dags för ägglossning, vilket det inte alls var. Hade en äggblåsa på 13mm och fick ganska tråkiga besked av läkaren, hon menade att jag borde börja med IVF istället. Hade ett väldigt konstigt samtal där jag kände att jag inte förstod något.. fick fråga och be henne repetera flera gånger. Efter en stund säger hon att de kan se om jag haft ägglossning genom blodprov efter en vecka. Tog det provet igår, fick ett diffust svar, säger progesteron värde på 17 er något? Eller det är så testet heter? Vet inte vilka värden man borde ha...

    Min ägglossning var sen i 5 dagar enligt ägglossningtester. Väntar nu på BIM som är den 17/11. Har inga direkta symptom av letrozolen fast jag tog en dubbeldos. Har iofs börjat träna regelbundet om det kan påverka?!

  • Gullvivan89

    Hej började äta min första kur letrozol idag. Så följs gärna åt här i tråden :) en fråga, när bör man börja ta ägglossningtester? Med vänlig hälsning, en förväntansfull Tjej :)

  • Mammamadde03
    Diddi89 skrev 2020-11-06 18:29:05 följande:

    Hur har det gått för er? Har ni fått några nya besked ännu? Var är ni nu i era cyklar?

    Jag var inne på kontroll i förra veckan för att se om det var dags för ägglossning, vilket det inte alls var. Hade en äggblåsa på 13mm och fick ganska tråkiga besked av läkaren, hon menade att jag borde börja med IVF istället. Hade ett väldigt konstigt samtal där jag kände att jag inte förstod något.. fick fråga och be henne repetera flera gånger. Efter en stund säger hon att de kan se om jag haft ägglossning genom blodprov efter en vecka. Tog det provet igår, fick ett diffust svar, säger progesteron värde på 17 er något? Eller det är så testet heter? Vet inte vilka värden man borde ha...

    Min ägglossning var sen i 5 dagar enligt ägglossningtester. Väntar nu på BIM som är den 17/11. Har inga direkta symptom av letrozolen fast jag tog en dubbeldos. Har iofs börjat träna regelbundet om det kan påverka?!


    Här kom mensen den 27:e så nu får det bli som det blir ett tag, får se om jag tar letrozol någon mer gång framöver.
  • Diddi89
    Mammamadde03 skrev 2020-11-09 20:10:21 följande:

    Här kom mensen den 27:e så nu får det bli som det blir ett tag, får se om jag tar letrozol någon mer gång framöver.


    Åh så typiskt!! Hoppas verkligen saker och ting löser sig för dig!! ?? Håller tummarna på att en tid utan Letrozol funkar!! Ta hand om dig om vi inte hörs!! Tänkte själv inte ta mer Letrozol detta året... funderade på att släppa tankarna om syskon helt och fokusera på annat!! ??
  • Anonym (Första)

    Jag åt min första kur Letrozol denna cykel. Nu är min mens sen, vilket den aldrig brukar vara. Jag är alltid väldigt punktlig på den fronten. Är det vanligt att mensen blir förflyttad åt nåt håll när man börjat med Letrozol?

    Var på vul dag 13 men hade väldigt små ägg tyvärr. Är nu på dag 31, vilket då är mycket för mig.

  • Mammamadde03
    Anonym (Första) skrev 2021-03-01 21:13:25 följande:

    Jag åt min första kur Letrozol denna cykel. Nu är min mens sen, vilket den aldrig brukar vara. Jag är alltid väldigt punktlig på den fronten. Är det vanligt att mensen blir förflyttad åt nåt håll när man börjat med Letrozol?

    Var på vul dag 13 men hade väldigt små ägg tyvärr. Är nu på dag 31, vilket då är mycket för mig.


    När jag använde letrozole så hade jag cyklar på omkring 33-35 dagar ibland. Hur gick det för dig?
  • petle83

    Så länge sen jag va här inne så jag minns knappt hur man hittar här inne ????

    Kämpat med barnverkstaden i typ 10 år. Har pco o har varit ganska överviktig så trots hjälp med letrozol och peegotime innan dess så har d inte blivit en liten.

    Nov -19 genomgick jag en GBP o har nu gått ner drygt 50 kg.

    Kommit igång med verkstaden igen o ätit Letrozol första månaden nu. BIM typ Torsdag eller Fredag nästa vecka. Fler som vill följas åt? ????

    Kram på er

Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020