• Mint

    Bonus som ABSOLUT INTE vill ha syskon

    Har träffat mannen i mitt liv. Allt är fantastiskt och nu väntar vi barn. Tidigt i graviditeten än så länge så vi har inte berättat för någon än.

    Bonusbarnet är i övre tonåren och ensambarn. Ganska bortskämd om jag får säga det. Inte direkt den som bjuder till och anpassar sig efter andra. Hen har en en rätt knepig relation till sin mamma (eller om det är mamman som är knepig...) så hen bor här på heltid. Vi har en okej relation även om vi inte är jättetajta. Ser det som att jag är en vuxen förebild och vi bor ihop, men jag kommer aldrig att bli hens förälder.

    Till saken hör att hen ABSOLUT INTE vill ha ett litet syskon. Av någon anledning har hen fått för sig att jag inte tänker skaffa barn och är lugn och trygg i den förvissningen. Jag har väl inte haft någon lust att inviga tonåringen i våra barnalstringsplaner eftersom jag tycker att det är en sak mellan de vuxna + att man ju inte vet om det alls blir något bara för att man försöker.

    Pappan och jag är såklart eniga om att tonåringen inte bestämmer det här utan vi är lyckliga och ser fram emot vad som förhoppningsvis kommer, MEN vi fasar lite för att behöva berätta för hen. Pappan tror att det kan vara så illa att hen vill flytta ut.

    Någon som varit med om liknande? Hur tacklade ni det?

  • Svar på tråden Bonus som ABSOLUT INTE vill ha syskon
  • Limajo

    Jag kan tycka att det är lite olyckligt att ni (eller pappan då) inte satt ned foten om detta innan ni blev gravida. Om tonåringen utan egentlig orsak sagt ?Jag vill verkligen inte ha småsyskon!? hade ni ju kunnat lugnt säga att ?Så kan du ju tycka nu, men huruvida det blir syskon eller inte är inte ditt beslut.? Så behöver tonåringen inte både hantera överraskning och besvikelse på samma gång.

    Sen håller jag med de som skrivit ovan att det nog är många tonåringar som resonerar som er, bonus eller inte. Det är ju en väldigt egoistisk period man går igenom som tonåring och en liten bäbis vänder ju upp och ned på hela familjen. Men jag har också sett tonåringar som byter fot helt när bäbisen väl kommer och verkligen avgudar sitt lillasyskon. Så ta inte ut olyckan redan nu. Men sluta hålla tonåringen utanför utan prata med hen så snart som det går.

  • Themis
    nnnnnnnn skrev 2020-01-19 09:47:57 följande:

    Jag hade väntat länge med att berätta, så att det inte kan bli en massa hemska diskussioner om abort för att det fortfarande är en möjlighet. Det är ändå lång tid tills babyn kommer, så om bonussykonet får veta v. 8 eller 18 spelar inte så stor roll.

    Försök att bolla tillbaka negativa diskussioner på bonusbarnet, men då är det väldigt viktigt att era repliker är ärligt intresserade och absolut inte sarkastiska typ:
    * Åh, varför skaffar ni en unge! Jag vill ju inte ha syskon!
    * Vad har du för planer i ditt liv som hindras av ett syskon? Vad tänker du göra om 5 år?

    För om du/ni frågar av geniunt intresse, så märks det. Vad har det stora barnet för framtidsplaner? Vilket stöd i livet tänker hen att hen missar pga syskon? Kanske kan ni stötta ändå? Försöker ni bara vara sarkastiska eller raljera så kommer tonåringen explodera! Men frågar ni av omtanke och intresse så kan ni få fina stunder!


    Jättebra punkter nnn, du har så rätt i att man ska försöka hitta den underliggande känslan i konflikten.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Mint
    Themis skrev 2020-01-19 09:37:46 följande:

    Men är det ett problem om tonåringen vill flytta ut då eller går det att lösa?

    Det är väl ändå inte så lång tid det handlar om innan hen börjar studera på annan ort eller jobba?


    Nä, det vore såklart inget problem. Åtminstone kunde hen ju bo hos mamman varannan vecka så som överenskommelsen var från början... Ville bara illustrera den befarade nivån på krisen. Och visst har du rätt i att det snart är dags att flytta hemifrån. Kan småsyskonet skynda på processen är det ju bara positivt
  • Mint
    Limajo skrev 2020-01-19 09:48:43 följande:

    Jag kan tycka att det är lite olyckligt att ni (eller pappan då) inte satt ned foten om detta innan ni blev gravida. Om tonåringen utan egentlig orsak sagt ?Jag vill verkligen inte ha småsyskon!? hade ni ju kunnat lugnt säga att ?Så kan du ju tycka nu, men huruvida det blir syskon eller inte är inte ditt beslut.? Så behöver tonåringen inte både hantera överraskning och besvikelse på samma gång.

    Sen håller jag med de som skrivit ovan att det nog är många tonåringar som resonerar som er, bonus eller inte. Det är ju en väldigt egoistisk period man går igenom som tonåring och en liten bäbis vänder ju upp och ned på hela familjen. Men jag har också sett tonåringar som byter fot helt när bäbisen väl kommer och verkligen avgudar sitt lillasyskon. Så ta inte ut olyckan redan nu. Men sluta hålla tonåringen utanför utan prata med hen så snart som det går.


    Njä, tycker väl inte direkt att man har något ansvar att inviga någon annan, familjemedlem eller ej, i planer på att skaffa barn.... det är helt en sak mellan de två som gör det.
    Jag utgår ju från att tonåringen kommer avguda sitt syskon när de väl lärt känna varann. Men fram tills dess kanske det behövs lite krisbearbetning. Kan dock inte tycka att det skulle vända särskilt mycket upp och ner på hens tillvaro, det är inte som att vi tre umgås dygnet runt, hen är ju mest på sitt rum eller med kompisar ändå.

  • Mint
    nnnnnnnn skrev 2020-01-19 09:47:57 följande:

    Jag hade väntat länge med att berätta, så att det inte kan bli en massa hemska diskussioner om abort för att det fortfarande är en möjlighet. Det är ändå lång tid tills babyn kommer, så om bonussykonet får veta v. 8 eller 18 spelar inte så stor roll.

    Försök att bolla tillbaka negativa diskussioner på bonusbarnet, men då är det väldigt viktigt att era repliker är ärligt intresserade och absolut inte sarkastiska typ:
    * Åh, varför skaffar ni en unge! Jag vill ju inte ha syskon!
    * Vad har du för planer i ditt liv som hindras av ett syskon? Vad tänker du göra om 5 år?

    För om du/ni frågar av geniunt intresse, så märks det. Vad har det stora barnet för framtidsplaner? Vilket stöd i livet tänker hen att hen missar pga syskon? Kanske kan ni stötta ändå? Försöker ni bara vara sarkastiska eller raljera så kommer tonåringen explodera! Men frågar ni av omtanke och intresse så kan ni få fina stunder!

    Fler exempel:
    * Åhh jag blir galen, varför måste ni ha en skrikande unge just nu???
    * Jag förstår att du är orolig för att det kommer bli förändringar. Vilka problem för dej tror du är störst? Om  vi kan prata om Topp 3-listan på saker du är rädd för att de kommer ändras, så kan vi försöka förebygga och se till att det är så normalt som vanligt.

    Då får ni en diskussion om verklig oro och kan göra en handlingplan. Tex:
    oro1: Inte kunna sova - kan ni ljudisolera mer? Skaffa öronproppar som funkar?
    Oro2: inte få tid med sin pappa - kan ni bestämma en viss tid när de faktiskt får umgås tex tonåringen behöver hjälp med att göra läxorna kl 19-21, funkar det? Eller kan det vara varannan dag? Kan de boka in en minisemester bara de 2 när babyn är äldre (6mån?) tex en långhelg med tält i skogen eller annat som båda uppskattar?
    Oro3: Mindre pengar - kan ni stötta tonåringen till att skaffa ett litet jobb?

    Om ni inte vet vilka rädslor som ligger bakom det trotsiga "vill inte ha syskon" så är det svårt att göra något åt det.
    Om ni inte tar rädslorna på allvar och skaffar en handligsplan så kommer tonåringen få rätt i sin känsla av att det här är inte bra, det blev kass att få syskon.

    Lycka till!


    Tack för tips! Pappan får ta snacket, ska tipsa honom om att fråga vad det är hen är rädd för ska hända och sen adressera de rädslorna. Tillvaron har ju redan påverkats (mer) av att föräldrarna skilde sig och bonusen och hens pappa flyttade ihop med mig. Den grejen tog ett tag att bearbeta.
  • Mint
    Zarch skrev 2020-01-19 09:35:26 följande:
    Du är gravid alltså? Ja men grattis får man väl säga. Ja då måste ni väl berätta sinom tid, trodde mest att ni lite ängsligt tänkte sätta er och böna och be tonåringen om lov till att få skaffa barn och var det jag opponerade emot.

    Sedan låter jag kanske lite dryg igen men se till att själv fokusera över din graviditet och kommande bebis och lägg bekymret över tonåringens reaktion på din partner istället. Han har uppfostrat och skapat det där lilla monstret till att tro att hela världen cirkulerar kring denne så då får han också vara den som parerar eventuella utspel som kan komma där. Tycker dock att du kan skita fullkomligt i det!
    Jadå, klart att det är pappans ansvar. Jag känner inga sådana förpliktelser alls gentemot barnet.
  • nnnnnnnn
    Mint skrev 2020-01-19 17:53:24 följande:
    Tack för tips! Pappan får ta snacket, ska tipsa honom om att fråga vad det är hen är rädd för ska hända och sen adressera de rädslorna. Tillvaron har ju redan påverkats (mer) av att föräldrarna skilde sig och bonusen och hens pappa flyttade ihop med mig. Den grejen tog ett tag att bearbeta.
    verkar vara en bra plan!
    Heja er!

    Det är viktigt att man visar respekt även mot respektlösa tonåringar, att man själv föregår med gott exempel.
  • Fliselisan

    Min bonusdotter var lite så också, helt övertygad om att jag och pappan inte skulle få något barn och ville inte heller ha något syskon,

    När sen syskonet föddes (då hon var 14) så har hon bara vara gullig och omhändertagande, allt har fungerat bra.

  • Limajo
    Mint skrev 2020-01-19 17:51:22 följande:

    Njä, tycker väl inte direkt att man har något ansvar att inviga någon annan, familjemedlem eller ej, i planer på att skaffa barn.... det är helt en sak mellan de två som gör det.

    Jag utgår ju från att tonåringen kommer avguda sitt syskon när de väl lärt känna varann. Men fram tills dess kanske det behövs lite krisbearbetning. Kan dock inte tycka att det skulle vända särskilt mycket upp och ner på hens tillvaro, det är inte som att vi tre umgås dygnet runt, hen är ju mest på sitt rum eller med kompisar ändå.


    Jag fattar att du tycker det, själv förstår jag inte varför det ska vara ett sånt hysh-hysh inom familjen om en så viktig sak... Och iom att ni vet att tonåringen har starka känslor kring detta kan det ju ändå ha varit vettigt att kratta vägen lite innan ni släpper bomben. Nu har ni ställt hen utanför och sånt kan slå tillbaka. Och nej det kommer knappast inte vända upp och ned på hens tillvaro här och nu men hen kommer förmodligen att få leva med sitt syskon längre än ni om ni...

    Jag menar givetvis inte att tonåringen ska få bestämma något om detta, vara få veta att det är på gång.
  • Prickigt block
    Mint skrev 2020-01-19 17:48:32 följande:

    Nä, det vore såklart inget problem. Åtminstone kunde hen ju bo hos mamman varannan vecka så som överenskommelsen var från början... Ville bara illustrera den befarade nivån på krisen. Och visst har du rätt i att det snart är dags att flytta hemifrån. Kan småsyskonet skynda på processen är det ju bara positivt


    Det låter som att du vill bli av med din partners barn, stämmer det?

    Du skulle bli glad om flyttlasset gick.

    Vad jag förstått är ungdomen 17 år och då är det inte snart dags att flytta till eget.

    Självklart bestämmer ungdomar inte över sina föräldrars beslut men att det inte är särskilt populärt, är det så svårt att förstå? Räkna inte med några glada miner, och än mindre med någon hjälp bara. För det kan ni inte kräva.
    Mint skrev 2020-01-19 17:56:04 följande:

    Jadå, klart att det är pappans ansvar. Jag känner inga sådana förpliktelser alls gentemot barnet.


    Du opponerar dig inte när andra kallar tonåringen för "monster"... Jag tror din sambos barn har det bättre utan dig. Och att när din sambo genomskådar din aversion mot hans barn, ja då blir det nog lite jobbigt för dig. Förbered dig på det.
  • Mint
    Prickigt block skrev 2020-01-20 07:38:28 följande:

    Det låter som att du vill bli av med din partners barn, stämmer det?

    Du skulle bli glad om flyttlasset gick.

    Vad jag förstått är ungdomen 17 år och då är det inte snart dags att flytta till eget.

    Självklart bestämmer ungdomar inte över sina föräldrars beslut men att det inte är särskilt populärt, är det så svårt att förstå? Räkna inte med några glada miner, och än mindre med någon hjälp bara. För det kan ni inte kräva.Du opponerar dig inte när andra kallar tonåringen för "monster"... Jag tror din sambos barn har det bättre utan dig. Och att när din sambo genomskådar din aversion mot hans barn, ja då blir det nog lite jobbigt för dig. Förbered dig på det.


    ok
  • BDN
    Prickigt block skrev 2020-01-20 07:38:28 följande:
    Det låter som att du vill bli av med din partners barn, stämmer det?

    Du skulle bli glad om flyttlasset gick.

    Vad jag förstått är ungdomen 17 år och då är det inte snart dags att flytta till eget.

    Självklart bestämmer ungdomar inte över sina föräldrars beslut men att det inte är särskilt populärt, är det så svårt att förstå? Räkna inte med några glada miner, och än mindre med någon hjälp bara. För det kan ni inte kräva.
    Mint skrev 2020-01-19 17:56:04 följande:

    Jadå, klart att det är pappans ansvar. Jag känner inga sådana förpliktelser alls gentemot barnet.


    Du opponerar dig inte när andra kallar tonåringen för "monster"... Jag tror din sambos barn har det bättre utan dig. Och att när din sambo genomskådar din aversion mot hans barn, ja då blir det nog lite jobbigt för dig. Förbered dig på det.
    Vad spelar det för roll vad ts eventuellt har för känslor inför barnet? Har partnern inte märkt det ännu så kommer han troligen ej märka det senare heller och om partnern vet så är det troligtvis inte så allvarligt eftersom han valt att skaffa barn med ts.

    ag kan absolut relatera till ambivalenta känslor och bristande anknytning för bonusbarn, och då har jag känt mitt bonusbarn sedan hen var 3 år. Dessutom kan jag förstå känslan av att det inte skulle vara en förlust om en bortskämd och negativ familjemedlem flyttade hemifrån om hen ändå var i åldern för det.

    Jag tänker inte att du kan göra så mycket ts, mer än att ta till dig av råden du fått här om att pappan pratar med sin tonåring om det och försöker få ungdomen att mentalisera sina aversioner och hantera dem därefter. Kärnan i budskapet från pappa bör vara att det inte är ungdomens beslut, att ni är lyckliga och förväntansfulla och att det såklart blir förändringar men att pappa inte slutar älska tonåringen för det. 

    Sedan kan jag ändå tänka att ni drar en vinstlott i att ungdomen är så pass gammal som hen ändå är, dvs hen är/ska ändå bli självständig och vill troligen inte ha ensamrätt till sin pappa på samma sätt som exempelvis ett svartsjukt låg- eller mellanstadiebarn (som det är i vårt fall) kan känna inför kommande halvsyskon. 

    Vi kommer minst vänta till RUL i vecka 20 för att berätta för min sambos barn om hens kommande helsyskon. Dels för att öka sannolikheten för att allt är ok och dels för att hen inte egentligen har någon anledning att få veta det tidigare. Då är det 4-5 månader kvar tills barnet kommer och personligen tänker jag att den tidsfristen räcker för utomstående som själva inte är föräldrar till det kommande barnet.
  • Mint
    BDN skrev 2020-01-22 06:52:15 följande:

    Vad spelar det för roll vad ts eventuellt har för känslor inför barnet? Har partnern inte märkt det ännu så kommer han troligen ej märka det senare heller och om partnern vet så är det troligtvis inte så allvarligt eftersom han valt att skaffa barn med ts.

    ag kan absolut relatera till ambivalenta känslor och bristande anknytning för bonusbarn, och då har jag känt mitt bonusbarn sedan hen var 3 år. Dessutom kan jag förstå känslan av att det inte skulle vara en förlust om en bortskämd och negativ familjemedlem flyttade hemifrån om hen ändå var i åldern för det.

    Jag tänker inte att du kan göra så mycket ts, mer än att ta till dig av råden du fått här om att pappan pratar med sin tonåring om det och försöker få ungdomen att mentalisera sina aversioner och hantera dem därefter. Kärnan i budskapet från pappa bör vara att det inte är ungdomens beslut, att ni är lyckliga och förväntansfulla och att det såklart blir förändringar men att pappa inte slutar älska tonåringen för det. 

    Sedan kan jag ändå tänka att ni drar en vinstlott i att ungdomen är så pass gammal som hen ändå är, dvs hen är/ska ändå bli självständig och vill troligen inte ha ensamrätt till sin pappa på samma sätt som exempelvis ett svartsjukt låg- eller mellanstadiebarn (som det är i vårt fall) kan känna inför kommande halvsyskon. 

    Vi kommer minst vänta till RUL i vecka 20 för att berätta för min sambos barn om hens kommande helsyskon. Dels för att öka sannolikheten för att allt är ok och dels för att hen inte egentligen har någon anledning att få veta det tidigare. Då är det 4-5 månader kvar tills barnet kommer och personligen tänker jag att den tidsfristen räcker för utomstående som själva inte är föräldrar till det kommande barnet.


    Tack :) upplever också att situationen förenklas av att bonusen är så pass ?vuxen?. Klart hen behöver sin pappa men inte alls på samma sätt som en 5- eller 10-åring.

    Det är ju inte så att jag inte bryr mig om bonusen, jag månar om hen men det borde inte behöva förklaras (annat än på Familjeliv?) att mina känslor för bonusen skiljer sig från de jag känner för hens far och för vår kommande bebis och att det inte är något konstigt med det.
Svar på tråden Bonus som ABSOLUT INTE vill ha syskon