• Jovita

    Har mitt barn autism??

    Hej alla föräldrar :) Här är en orolig mamma eftersom jag misstänker att min son har autism. Han är 14 månader gammal (Han är tidigtfödd) han pekar inte, härmar lite ibland, har hyfsat ögonkontakt när vi leker eller sjunger men oftast svarar han inte på när vi ropar. Han leker själv med sina leksaker , gillar allt som snurrar. Är väldigt mammig och tar upp armana när han vill bli uppburen, tappar han något under soffan så sitter han och gråter så vi kan komma och hämtar grejen. Han hämtar inte leksaker till oss när han vill leka, gilla att titta på tv ( barnprogram)Han går lite själv, ibland kryper han för det går fortare , tror jag. Säger inga ord, förut sa han pappa men inte nu längre. Vad tycker ni? Kan det vara en försening i utvecklingen eller är det austim?

  • Svar på tråden Har mitt barn autism??
  • Jovita
    Anonym (A) skrev 2019-06-16 13:23:55 följande:

    Hör han? Är du orolig så be att få kolla hörseln i första hand. Hämmar både språkligt och socialt om den är nedsatt


    Jag tror att han hör bra. Han reagerar när någon öppnar ytterdörren och andra ljud, men kan endå höra med de. Tack för ditt svar
  • hammarhajen
    Jovita skrev 2019-06-16 11:14:00 följande:
    Men om du läser det är inte bara det. Han söker inte så mycket kontakt..
    Hur reagerar han när andra tar kontakt då? Är han nyfiken, blyg, ointresserad?
    Härmar han beteenden, försöker han prata även om det blir bara dadada, verkar han intresserad av vad andra människor gör?

    Barn utvecklas ju olika och han är liten. Om BVC säger avvakta så gör det, det är ju också bara 4 månader till 18-månaderskontroll. 

    Förstår självklart att du vill hjälpa ditt barn redan nu om det skulle vara något. 
    Med de generella tipsen för språkutveckling kommer man långt

    * Prata mycket med barnet. Även i situationer när ni inte "samtalar" med varndra, plockar du t.ex. fram frukost med barnet på höften kan du säga "nu går vi till kylskåpet, nu tar vi fram smöret, det är kallt (låt barnet känna)" och så vidare. Man kan känna sig lite dum, men det är bra för språkutvecklingen

    * Benämn föremål (när du tar på strumpan, säg "strumpa" och håll fram strumpan, säg "fot" när du tar tag i foten och så vidare)

    * Benämn adjektiv, t.ex. "en gul banan", "nu tar vi på den röda stöveln"

    * Läs böcker ofta, peka på bilderna (står det "Elefanten äter tårta" så läs vad som står, peka på elefanten när du läser "elefant" och på "tårta" när du läser tårta)

    * En del gillar bilder. Säger man "äta mat" har en del svårt att förstå, visar man en bild på en mattallrik och säger "äta mat" kan det bli lättare. Man kan visa en bild på tandborste innan man går för att borsta tänder osv. 

    * Tecken är också kommunikation, som till exempel rörelserna vid barnsånger. Prova att sjunga enkla sånger med tydliga tecken (som Imse vimse spindel), en del barn härmar tecknen innan de härmar orden. 
  • Anonym (Yun)

    Det låter inte särskilt konstigt tycker jag. Ungefär sån var min med i den åldern. Han är helt normal.

  • Anonym (Drino)

    Jag har ett barn med den diagnosen och vill bara säga att det inte lönar sig ett dugg att oroa sig. Låt det gå ett år eller två och utvärdera sedan. Han har inte nytta av en diagnos ännu (och skulle knappast få en) om symptomen är så otydliga. Jag VET att det är svårt men jag hade önskat att jag själv inte oroat mig, det tar bara energi och uppmärksamhet från en. Troligen kommer du skaka huvudet åt paniken du hade för då har du insett hur olika barn utvecklas :)

    Eller så får han diagnos någon gång och du inser att han är samma unge ändå och att det kommer bli bra om man bara omger sig med stöttande och kloka människor. När han gått en tid i förskolan blir det mycket lättare att se om något skiljer sig extremt från de andra barnen. Våga fråga personalen! De har ju sett många barn och även de med diagnoser.

    Kan tillägga att ditt barn låter ungefär som mitt barn som INTE har diagnos :) Han lyssnar ofta men kan lika gärna ignorera när något annat är för intressant. De flesta har enstaka personlighetsdrag som passar in på autism, se dig omkring! Det ska ganska mycket till för att det ska klassas som en funktionsnedsättning.

  • Jovita
    hammarhajen skrev 2019-06-16 14:35:14 följande:

    Hur reagerar han när andra tar kontakt då? Är han nyfiken, blyg, ointresserad?

    Härmar han beteenden, försöker han prata även om det blir bara dadada, verkar han intresserad av vad andra människor gör?

    Barn utvecklas ju olika och han är liten. Om BVC säger avvakta så gör det, det är ju också bara 4 månader till 18-månaderskontroll. 

    Förstår självklart att du vill hjälpa ditt barn redan nu om det skulle vara något. 

    Med de generella tipsen för språkutveckling kommer man långt

    * Prata mycket med barnet. Även i situationer när ni inte "samtalar" med varndra, plockar du t.ex. fram frukost med barnet på höften kan du säga "nu går vi till kylskåpet, nu tar vi fram smöret, det är kallt (låt barnet känna)" och så vidare. Man kan känna sig lite dum, men det är bra för språkutvecklingen

    * Benämn föremål (när du tar på strumpan, säg "strumpa" och håll fram strumpan, säg "fot" när du tar tag i foten och så vidare)

    * Benämn adjektiv, t.ex. "en gul banan", "nu tar vi på den röda stöveln"

    * Läs böcker ofta, peka på bilderna (står det "Elefanten äter tårta" så läs vad som står, peka på elefanten när du läser "elefant" och på "tårta" när du läser tårta)

    * En del gillar bilder. Säger man "äta mat" har en del svårt att förstå, visar man en bild på en mattallrik och säger "äta mat" kan det bli lättare. Man kan visa en bild på tandborste innan man går för att borsta tänder osv. 

    * Tecken är också kommunikation, som till exempel rörelserna vid barnsånger. Prova att sjunga enkla sånger med tydliga tecken (som Imse vimse spindel), en del barn härmar tecknen innan de härmar orden. 


    Han söker inte kontakt själv. Vill leka själv och vill inte bli störd. Han lyssnar inte ofta när man ropar hans namn och tittar inte heller ofta på vad man pekar på. När jag har honom i famnen och någon pratar med honom han blir lite blyg och ler men han visar ingen intresse efter det. Med mig är han lite annorlunda , är väldigt mammig, söker efter mig med blicken och kommer till mig. Då vill han att jag tar upp honom eller vill sitta på mina knä....sedan är det så att han får 3 språk om det blir så. Jag pratar mitt språk, pappa sitt och svenska så klart. Han börjar på dagis i augusti, vi får se hur det blir då....
  • Jovita
    Anonym (Drino) skrev 2019-06-16 14:53:42 följande:

    Jag har ett barn med den diagnosen och vill bara säga att det inte lönar sig ett dugg att oroa sig. Låt det gå ett år eller två och utvärdera sedan. Han har inte nytta av en diagnos ännu (och skulle knappast få en) om symptomen är så otydliga. Jag VET att det är svårt men jag hade önskat att jag själv inte oroat mig, det tar bara energi och uppmärksamhet från en. Troligen kommer du skaka huvudet åt paniken du hade för då har du insett hur olika barn utvecklas :)

    Eller så får han diagnos någon gång och du inser att han är samma unge ändå och att det kommer bli bra om man bara omger sig med stöttande och kloka människor. När han gått en tid i förskolan blir det mycket lättare att se om något skiljer sig extremt från de andra barnen. Våga fråga personalen! De har ju sett många barn och även de med diagnoser.

    Kan tillägga att ditt barn låter ungefär som mitt barn som INTE har diagnos :) Han lyssnar ofta men kan lika gärna ignorera när något annat är för intressant. De flesta har enstaka personlighetsdrag som passar in på autism, se dig omkring! Det ska ganska mycket till för att det ska klassas som en funktionsnedsättning.


    Jag vet men man läser så mycket så man blir paranoid. Vi får se vad de säger på bvc, ska dit den 25 juni, snart...Hur var ditt barn som har diagnosen vid 14 månader?
  • Anonym (Drino)
    Jovita skrev 2019-06-16 16:09:50 följande:

    Jag vet men man läser så mycket så man blir paranoid. Vi får se vad de säger på bvc, ska dit den 25 juni, snart...Hur var ditt barn som har diagnosen vid 14 månader?


    Han var full fart jämt, busig och växlade mellan olika känslor väldigt fort. Intensiv men tappade plötsligt orken och blev ledsen eller vild/okontrollerad. Tittade oftast på oss om vi sa/ropade hans namn men struntade ändå oftast i vad vi ville. Noga med att saker gjordes likadant varje gång annars fastnade han i låsningar och kunde skrika/gråta flera timmar. Snurrade på saker. Mammig. Rädd för nästan alla andra barn.

    Men det är ju så att han inte riktigt liknat något annat barn vi träffat som har samma diagnos. En del söker kontakt väldigt mycket (men kanske lite udda/för mycket) medan andra inte kommunicerar alls. Några är rädda för allt medan andra saknar förmågan att vara rädda ens när de verkligen borde. Och så vidare.
  • Anonym (öh)
    Jovita skrev 2019-06-16 16:09:50 följande:

    Jag vet men man läser så mycket så man blir paranoid. Vi får se vad de säger på bvc, ska dit den 25 juni, snart...Hur var ditt barn som har diagnosen vid 14 månader?


    Kan man ens upptäcka autism vid 14 månader? Barnet måste väl ha blivit några år iallafall för att man ska kunna upptäcka autism.
  • Anonym (Drino)
    Anonym (öh) skrev 2019-06-16 18:22:59 följande:

    Kan man ens upptäcka autism vid 14 månader? Barnet måste väl ha blivit några år iallafall för att man ska kunna upptäcka autism.


    Nejdå. Men det kan vara svårt att avgöra om det är grund för diagnos eller inte. Men ibland är det så tydligt att ett barn kan få diagnos så tidigt. Barn som sitter och bankar med huvudet i saker dagligen eller inte verkar märka att det finns andra människor. Som struntar i vem dens mamma (pappa) är och är likadan även om föräldern försvinner på obestämd tid. Sedan är det skillnad på landsting vilka rutiner man har.
  • Jovita
    Anonym (öh) skrev 2019-06-16 18:22:59 följande:

    Kan man ens upptäcka autism vid 14 månader? Barnet måste väl ha blivit några år iallafall för att man ska kunna upptäcka autism.


    Jag tror att det är bättre om man upptäcker det så tidigt som möjligt
  • Anonym (Leo)

    Hur gick det för din son? Har en i samma ålder som också har dessa symtom och har googlat sönder😵

Svar på tråden Har mitt barn autism??