• Banonym

    Muslimer använder ni slöja/Hijab/Burka pga er kultur/religion eller för att det ser fint ut?

    Topic, och följdfråga om ni använder den utav egen fri vilja skulle ni kunna ta bort inför alldagliga människor precis så som man gör med en mössa/keps vid matbordet?

    Ytterligare frågor:
    Ser ni något problem med slöja/Hijab/Burka?  
    Om ni ser det som frivilligt kan du medge att det är inlärning från kultur/religion att göra detta även om du tror att du använder den frivilligt? 
    Har ni sett någon bli bestraffad för att vilja ta av sig slöjan?

    Nu för att klargöra varför jag undrar är för att jag som ung såg en flicka bli bestraffad av hennes bror på skolgården eftersom hon hade tagit av sig slöjan på idrotten(Detta var första gången jag såg något straff som hade med slöjan att göra och än idag blir jag rädd när jag ser små flickor använda sjal/hijab då jag blir påmind om vilket förtryck det innebär), precis så som jag ser när en kvinna lämna islam så blir hon bokstavligen spottad på och smutskastad av muslimer. 

    Jag har blivit mer och mer anti-islam ju mer jag lärt mig vilka negativa och konkreta straff islam har.

    Men slöjan är det mest konkreta som finns idag och ingenstans har jag sett en frågeställning där man frågar om personer kan faktiskt ta av sig detta plagg för i mina ögon skulle människor vägra detta för att det är deras "finhet" eller dylikt. 

    Om tar av dig slöjan vad blir konsekvenserna tror du i en invandrartät förort? Speciellt om muslimer ser dig ta av den?

  • Svar på tråden Muslimer använder ni slöja/Hijab/Burka pga er kultur/religion eller för att det ser fint ut?
  • K Kalle
    Banonym skrev 2019-04-02 22:49:17 följande:
    Precis, man har blivit så hjärntvättad att man tänker att det är okej. Precis som misshandel i hemmet, man accepterar det till slut och sen är man i en sjukhussäng och beklagar sig själv att det blivit som det blivit när man har haft alla tecken hela tiden. Samma jävla grej med slöja, man är så insmörjd att man tror sina egna lögner om att det är en själv som väljer det. 
    beccagranen skrev 2019-04-02 20:00:16 följande:

    Jag frågade mina två kollegor som är muslimer, vad hijab hade för betydelse för deras del, deras fruar bär. Det första var att hon inte skulle visa upp sitt hår, för att attrahera andra män, endast familjen får se. När vi samtala om att de flesta attraheras av ögon, leende och kropp inte hår, du var det mer en ursäkt om att en bra muslimsk kvinna följer sin mans tro. Ju mer hängiven kvinnan är till sin religion, desto bättre man som följer traditioner och fostrar sin fru och döttrar.



    "för att attrahera andra män", precis dom sexualiserar sig själva vilket leder till kvinnoföraktet vi ser muslimska män har idag. 

    Så skönt att lyssna på kvinnor som inser detta och börjar prata öppet med ett leende på läpparna och vinden tar håret men så synd att Islamister och deras människor gör allt för att smutskasta personen. 
    Alltså bör det vara otillåtet med slöjor på barn. Egentligen ska man inte behöva ha slöja förrän man kommit upp i puberteten. Anledningen till att många väljer slöja på sina småbarn är just för att indoktrinera dem, för att vänja dem så att de inte protesterar när de kommit in i den ålder när slöjan anses vara ett måste.

    Slöja på barn är att sexualisera dem. När man fyllt 18 kan man göra ett förhoppningsvis mer informerat val.
  • K Kalle
    Kawthar skrev 2019-04-03 09:24:28 följande:

    Är revertit och bär den islamiska klädseln sedan flera år tillbaka. Bär den för min religions skull och tolkar det som ett påbud från Gud. Kan tillägga här att jag tog på den innan jag träffade min man, innan någon bestämmer sig för att kommentera att jag gjort det för min pappas/bror eller mans skull. Jag gjorde det helt av min egen vilka utan några som helst påtryckningar från någon annan. Tvärtom hade jag familj, släkt och vänner som gjorde allt för att jag skulle ta av mig den och som totalt vägrade kontakt pga den. Gissar att det inte är lika intressant för media att visa upp den bilden! Men jag har aldrig ångrat mitt val, älskar min slöja och bär den med stolthet!


    Du gjorde det för att du anser att det är så en kvinna ska vara klädd. I andra trådar som du skrivit framgår att du inte anser att män och kvinnor ska vara jämställda, att du inbillar dig att män är klokare mm. Du har tagit på dig slöjan för att du på något sätt anser att det är kvinnans ansvar att dölja sig från mäns blickar; att hon ansvarar för männens sexualitet.
  • K Kalle
    Misen1 skrev 2019-04-03 07:57:51 följande:
    Skillnaden på de halvnakna porrbrudarna du snackar om och slöjbärare är väl den att porrbrudarna inte får stryk och straff av sina män/familjer om de klär på sig/slutar sminka sig.
    Skillnaden mellan en kvinna i bikini och en kvinna i burka är att kvinnor inte går klädda i bikini varje dag år ut och år in utan när de ska bada/sola.
  • K Kalle
    Miina97 skrev 2019-04-02 09:01:21 följande:
    Klokt inlägg! Tänker på denna bild när jag läser det.
    Skillnaden mellan en kvinna i bikini och en kvinna i burka är att kvinnor inte går klädda i bikini varje dag år ut och år in utan när de ska bada/sola. Kvinnor som inte vill ha bikini utan kanske baddräkt eller shorts/t-shirt, blir inte misshandlade, hotade utestängda från släktens gemenskap, kallade horor osv.
  • hadhouda
    Kawthar skrev 2019-04-03 09:24:28 följande:

    Är revertit och bär den islamiska klädseln sedan flera år tillbaka. Bär den för min religions skull och tolkar det som ett påbud från Gud. Kan tillägga här att jag tog på den innan jag träffade min man, innan någon bestämmer sig för att kommentera att jag gjort det för min pappas/bror eller mans skull. Jag gjorde det helt av min egen vilka utan några som helst påtryckningar från någon annan. Tvärtom hade jag familj, släkt och vänner som gjorde allt för att jag skulle ta av mig den och som totalt vägrade kontakt pga den. Gissar att det inte är lika intressant för media att visa upp den bilden! Men jag har aldrig ångrat mitt val, älskar min slöja och bär den med stolthet!


    Man har en fördomsfull ton här i tråden gentemot kvinnor som bär slöja. Jag som halv arab halv svensk känner mig så insatt pga att jag VET att så många faktiskt gör det av eget val. Här väljer man att bifoga en annons där våld förekommer pga att lillasyster tagit av slöjan.

    Det säger mig inte mycket. Och nej jag försvarar inte någon sida här. Jag försvarar sanningen. Förtryck förekommer vid fall tyvärr ja, MEN ingen statistik finns som bekräftar att alla muslimska män, familjer är förtryckare som det låter här i tråden.

    Vi måste inse att så många i vårt avlånga vackra land lider av psykisk ohälsa pga ensamhet!

    Vi är statistiskt sett sämst på att skaffa oss vänner.

    Kanske just den där slöjbärande muslimen blir den som vårdar dig i dina äldre dagar för många har faktiskt ett medmänskligt hjärta av guld! Låt oss tänka längre!

    // Ej slöjbärande muslim.
  • Banonym
    Kawthar skrev 2019-04-03 09:24:28 följande:

    Är revertit och bär den islamiska klädseln sedan flera år tillbaka. Bär den för min religions skull och tolkar det som ett påbud från Gud. Kan tillägga här att jag tog på den innan jag träffade min man, innan någon bestämmer sig för att kommentera att jag gjort det för min pappas/bror eller mans skull. Jag gjorde det helt av min egen vilka utan några som helst påtryckningar från någon annan. Tvärtom hade jag familj, släkt och vänner som gjorde allt för att jag skulle ta av mig den och som totalt vägrade kontakt pga den. Gissar att det inte är lika intressant för media att visa upp den bilden! Men jag har aldrig ångrat mitt val, älskar min slöja och bär den med stolthet!


    Tack för att du erkänner att det är religionen som gör att du sätter dig på en slöja. 
    Hans "påbud" är alltså att täcka dig då män sexualiserar kvinnorna, hur funkar det med din logik i detta sammanhang? Ser du inte en fundemental brist på logik? Att du sexualiserar dig själv genom att lyssna på detta och i och med det ger du män en aning rätt när de sexualiserar kvinnor och förtrycker/ofredar? 

    Igen när man säger "sin egen vilja" så kan du utveckla det? Varför använder du en slöja? Sexualiserar du dina partin som du täcker? Ska män sexualisera ditt hår och känna lust till dig och inte kunna agera logiskt om man ser dig på det sättet? Varför sätter du ett pris på din kropp? Gör du det för "din egen" skull eller för att allmänheten är på ett visst sätt?

    På tal om annat, skulle du vilja ha Sharia? Med tanke på att du konvertera dig och fortfarande lever med det så tycker du att du hittat något som passar dig, du finner ingen oro för vad kulturen för med sig? Hur ställer du dig till det faktum att det inte finns en enda riktig demokrati med Islam som statskultur/ideologi? 

    Vad tycker du om kvinnor som kommer från hedersförtryck och misshandel baserat på att de vill bort ifrån Islam? Tycker du att det är en okej motgärd att slå eller stena människor pga konvertering ifrån Islam?
    hadhouda skrev 2019-04-03 11:58:46 följande:
    Man har en fördomsfull ton här i tråden gentemot kvinnor som bär slöja. Jag som halv arab halv svensk känner mig så insatt pga att jag VET att så många faktiskt gör det av eget val. Här väljer man att bifoga en annons där våld förekommer pga att lillasyster tagit av slöjan.

    Det säger mig inte mycket. Och nej jag försvarar inte någon sida här. Jag försvarar sanningen. Förtryck förekommer vid fall tyvärr ja, MEN ingen statistik finns som bekräftar att alla muslimska män, familjer är förtryckare som det låter här i tråden.

    Vi måste inse att så många i vårt avlånga vackra land lider av psykisk ohälsa pga ensamhet!

    Vi är statistiskt sett sämst på att skaffa oss vänner.

    Kanske just den där slöjbärande muslimen blir den som vårdar dig i dina äldre dagar för många har faktiskt ett medmänskligt hjärta av guld! Låt oss tänka längre!

    // Ej slöjbärande muslim.

    Nej det har vi inte, vi är kritiska till bärandet av slöja. Sluta spela offer, det hjälper inte diskussionen.

    När du säger att du "VET" att så många gör det av eget val, kan du definera detta? Hur "VET" du det? 

    Angående våld förekommer är bifogat då det händer så ofta och det finns tydliga bevis och exempel på vad som händer, som du kan se så länka jag senast igår en rapportering om just det. Varför försöker du skruva bort faktan? Förstår att du har svårt att acceptera att det är som det är men försök möta diskussionen istället för att konstant hitta ursäkter till varför man inte ska vara kritisk.

    Lever du med Islam som kultur i hemmet? Ifall ja, tror du att du kan börja leva så som en kristen lever utan att bli straffad/skadad? 

    Angående din sista kommentar, återigen är det ett löjligt försök för att skruva tråden till en offer roll för slöjbärare. Ingen har sagt att en slöjbärare är mindre värd på något sätt.
  • hadhouda
    Banonym skrev 2019-04-03 18:12:52 följande:

    Tack för att du erkänner att det är religionen som gör att du sätter dig på en slöja. 

    Hans "påbud" är alltså att täcka dig då män sexualiserar kvinnorna, hur funkar det med din logik i detta sammanhang? Ser du inte en fundemental brist på logik? Att du sexualiserar dig själv genom att lyssna på detta och i och med det ger du män en aning rätt när de sexualiserar kvinnor och förtrycker/ofredar? 

    Igen när man säger "sin egen vilja" så kan du utveckla det? Varför använder du en slöja? Sexualiserar du dina partin som du täcker? Ska män sexualisera ditt hår och känna lust till dig och inte kunna agera logiskt om man ser dig på det sättet? Varför sätter du ett pris på din kropp? Gör du det för "din egen" skull eller för att allmänheten är på ett visst sätt?

    På tal om annat, skulle du vilja ha Sharia? Med tanke på att du konvertera dig och fortfarande lever med det så tycker du att du hittat något som passar dig, du finner ingen oro för vad kulturen för med sig? Hur ställer du dig till det faktum att det inte finns en enda riktig demokrati med Islam som statskultur/ideologi? 

    Vad tycker du om kvinnor som kommer från hedersförtryck och misshandel baserat på att de vill bort ifrån Islam? Tycker du att det är en okej motgärd att slå eller stena människor pga konvertering ifrån Islam?Nej det har vi inte, vi är kritiska till bärandet av slöja. Sluta spela offer, det hjälper inte diskussionen.

    När du säger att du "VET" att så många gör det av eget val, kan du definera detta? Hur "VET" du det? 

    Angående våld förekommer är bifogat då det händer så ofta och det finns tydliga bevis och exempel på vad som händer, som du kan se så länka jag senast igår en rapportering om just det. Varför försöker du skruva bort faktan? Förstår att du har svårt att acceptera att det är som det är men försök möta diskussionen istället för att konstant hitta ursäkter till varför man inte ska vara kritisk.

    Lever du med Islam som kultur i hemmet? Ifall ja, tror du att du kan börja leva så som en kristen lever utan att bli straffad/skadad? 

    Angående din sista kommentar, återigen är det ett löjligt försök för att skruva tråden till en offer roll för slöjbärare. Ingen har sagt att en slöjbärare är mindre värd på något sätt.


    Spela offer?? Ogillar verkligen din ton, tycker bara du gör bort dig själv faktiskt!

    Återigen jag bär ej slöja och har redan förklarat att ämnet berör mig då jag känner till väldigt många kvinnor som bär sjal av egen vilja.

    Jag försökte att lyfta fram lite medmänsklighet. Min åsikt är att vi bör öppna upp oss för varandra trots olika tänkande så gott det går. Betyder inte att jag målar upp slöjbärare som offer! på ett löjligt sätt som du "så vänligt påpekar."

    Tråden är präglad av medvetna misstolkningar med lite islamofobi på det som visar sig då och då.

    Förstår du fortfarande inte skillnaden?! Ogillar din ton här i tråden.
  • Ann2

    Detta är mycket lustigt, tjejer som håller på att försvarar andra tjejer. Jag är tjej och jag ser att flera killar/män försöker få svar på frågor som i all välmening är till för att skapa rättvisa mellan könen. Män som är på kvinnornas sida, medans vissa här är riktigt negativa till att de vill ha ett jämlikt samhälle.

  • Banonym
    hadhouda skrev 2019-04-04 05:40:37 följande:
    Spela offer?? Ogillar verkligen din ton, tycker bara du gör bort dig själv faktiskt!

    Återigen jag bär ej slöja och har redan förklarat att ämnet berör mig då jag känner till väldigt många kvinnor som bär sjal av egen vilja.

    Jag försökte att lyfta fram lite medmänsklighet. Min åsikt är att vi bör öppna upp oss för varandra trots olika tänkande så gott det går. Betyder inte att jag målar upp slöjbärare som offer! på ett löjligt sätt som du "så vänligt påpekar."

    Tråden är präglad av medvetna misstolkningar med lite islamofobi på det som visar sig då och då.

    Förstår du fortfarande inte skillnaden?! Ogillar din ton här i tråden.
    Ja, du läs dina inlägg du skriver du lägger in offerkortet när det inte hör till ämnet. Att jag gör "bort mig" hör inte heller till ämnet, sluta hålla på med ad hominem-argument... det leder inte diskussionen någonvart. 

    Om du försökte "lyfta fram lite medmänsklighet" men samtidigt undgår kärnan i ämnet så är det lite awkward och hjälper inte. 

    Om du verkligen tycker att vi "bör öppna upp oss för varandra trots olika tänkande så gott det går" så borde du väl inte komma med svar som "Tycker bara du gör bort dig själv faktiskt!" utan visa lite hänsyn till vad som faktiskt sägs. Något du kan tänka på framöver kanske? :) 

    Att du inte målar upp slöjbärare som offer är ju rent skitsnack om du tar en titt på ditt inlägg ovan: 
    "Man har en fördomsfull ton här i tråden gentemot kvinnor som bär slöja."

    "Kanske just den där slöjbärande muslimen blir den som vårdar dig i dina äldre dagar för många har faktiskt ett medmänskligt hjärta av guld! Låt oss tänka längre!"

    Och angående:
    "Tråden är präglad av medvetna misstolkningar med lite islamofobi på det som visar sig då och då" 


    Vilka misstolkningar? Specificera.
    Angående Islamofobi, kan mycket väl stämma då jag ogillar delar av religionen samt tror att dess kultur som kommer med Islam inte för med sig en god utveckling. Ordet per se är inget jag tar negativt då jag anser att det finns anledning till att vara rädd för något västvärlden tydligen inte är kunnig inom. 

    Dessutom när man ska föra diskussioner så får man dessa öknamn, Islamofob (som att det ska stämpla en automatiskt som en rasist och dylikt), rasist, nazist, fascist, omedveten, idiot, dum.
    Lite det du håller på med just nu t.om om du vågar göra en ärlig läsning av dina inlägg.

    Skulle även uppskatta om du kunde svara på mina frågor som gavs innan, du vill ju som sagt att en öppen och ärlig diskussion förs ? :) 
  • hadhouda
    Banonym skrev 2019-04-04 18:01:25 följande:

    Ja, du läs dina inlägg du skriver du lägger in offerkortet när det inte hör till ämnet. Att jag gör "bort mig" hör inte heller till ämnet, sluta hålla på med ad hominem-argument... det leder inte diskussionen någonvart. 

    Om du försökte "lyfta fram lite medmänsklighet" men samtidigt undgår kärnan i ämnet så är det lite awkward och hjälper inte. 

    Om du verkligen tycker att vi "bör öppna upp oss för varandra trots olika tänkande så gott det går" så borde du väl inte komma med svar som "Tycker bara du gör bort dig själv faktiskt!" utan visa lite hänsyn till vad som faktiskt sägs. Något du kan tänka på framöver kanske? :) 

    Att du inte målar upp slöjbärare som offer är ju rent skitsnack om du tar en titt på ditt inlägg ovan: 

    "Man har en fördomsfull ton här i tråden gentemot kvinnor som bär slöja."

    "Kanske just den där slöjbärande muslimen blir den som vårdar dig i dina äldre dagar för många har faktiskt ett medmänskligt hjärta av guld! Låt oss tänka längre!"

    Och angående:

    "Tråden är präglad av medvetna misstolkningar med lite islamofobi på det som visar sig då och då" 

    Vilka misstolkningar? Specificera.

    Angående Islamofobi, kan mycket väl stämma då jag ogillar delar av religionen samt tror att dess kultur som kommer med Islam inte för med sig en god utveckling. Ordet per se är inget jag tar negativt då jag anser att det finns anledning till att vara rädd för något västvärlden tydligen inte är kunnig inom. 

    Dessutom när man ska föra diskussioner så får man dessa öknamn, Islamofob (som att det ska stämpla en automatiskt som en rasist och dylikt), rasist, nazist, fascist, omedveten, idiot, dum.

    Lite det du håller på med just nu t.om om du vågar göra en ärlig läsning av dina inlägg.

    Skulle även uppskatta om du kunde svara på mina frågor som gavs innan, du vill ju som sagt att en öppen och ärlig diskussion förs ? :) 


    Lycka till med tråden, känner inte att jag får ut något av att diskutera med dig. "Vågar göra läsning av mina inlägg"..osv. Väldigt otrevlig ton använder du som förmodligen grundar sig i någon slags bitterhet du bär på. Jag har diskuterat på ett respektfullt sätt!

    Jag har inte kallat dig för ngt öknamn. Tolkar du islamofob som idiot, dum, rasist så är du verkligen ute och cyklar och jag får bekräftat att du har mycket att lära.

    För mig är det extremt tydligt att det är du som "på ett slugt sätt sätter på dig offerkoftan."

    Lycka till :) !! Tack för mig.
  • Banonym
    hadhouda skrev 2019-04-05 12:27:08 följande:
    Lycka till med tråden, känner inte att jag får ut något av att diskutera med dig. "Vågar göra läsning av mina inlägg"..osv. Väldigt otrevlig ton använder du som förmodligen grundar sig i någon slags bitterhet du bär på. Jag har diskuterat på ett respektfullt sätt!

    Jag har inte kallat dig för ngt öknamn. Tolkar du islamofob som idiot, dum, rasist så är du verkligen ute och cyklar och jag får bekräftat att du har mycket att lära.

    För mig är det extremt tydligt att det är du som "på ett slugt sätt sätter på dig offerkoftan."

    Lycka till :) !! Tack för mig.
    Ja, folk trycker på bitterhet av de anledningar som tas upp och du inte vill bemöta det  som sägs. Du kommer in som något slags pk och säger saker i stil med 'kumbaja' och tror att allt ska bli bra för det och sedan när man försöker förklara för det så kommer du med ett såna här besvär "misslyckas, otrevlig, bitter, offerkoftan". 

    Nej du diskuterar inte på ett respektfullt sätt om du inte kan bemöta det som sägs övh utan istället slänger ur dig Ad hominem-argument och tror att det ska bemötas med berömmelse. Det om något är en bekräftelse på att du har mycket att lära. 

    Sa inte heller att det var du som kom med dessa öknamn som jag namnger, men som sagt så bemöter du inte det man säger övh så det är inte konstigt vid det här laget. 

    Att du säger att tråden är präglad av Islamofobi säger du för att du vill ha det som en ursäkt för dina dåligt upplagda argument som inte har med ämnet att göra ändå. Ja, Islamofob används i debatter som ett nytt ord som ska vara laddat och stämpla människor om du inte är medveten om detta så är det bara att titta på debatter som går dessutom så är det ofta hänvisning till rasistiska inslag (titta upp ordet). 

    Ja, bättre att du sjunger din kumbaja någon annanstans!
  • Misen1
    hadhouda skrev 2019-04-04 05:40:37 följande:

    Spela offer?? Ogillar verkligen din ton, tycker bara du gör bort dig själv faktiskt!

    Återigen jag bär ej slöja och har redan förklarat att ämnet berör mig då jag känner till väldigt många kvinnor som bär sjal av egen vilja.

    Jag försökte att lyfta fram lite medmänsklighet. Min åsikt är att vi bör öppna upp oss för varandra trots olika tänkande så gott det går. Betyder inte att jag målar upp slöjbärare som offer! på ett löjligt sätt som du "så vänligt påpekar."

    Tråden är präglad av medvetna misstolkningar med lite islamofobi på det som visar sig då och då.

    Förstår du fortfarande inte skillnaden?! Ogillar din ton här i tråden.


    Ok att du vill lyfta fram lite medmänsklighet, men lyft då även fram verklighet. Också. Och verkligheten är ju den att många muslimska kvinnor måste använda sjal för att undvika straff. Vad kommer härnäst, att hedersmord inte existerar utan är falska rykten av islamfobiker?

    Även om dessa kvinnor VILL använda sjal så blir det likförbannat straffåtgärder den dagen de kanske öppnar ögonen och inser att de blivit förvillade av en falsk sekt.

    Sen finns det säkert kvinnor som inte blir straffade om de avstår från slöjan. Men det kan ju bero på att deras familjer/äkta män inte är så starkt troende. De kanske har en bättre relation också där de visar -medmänsklighet- mot varandra.
Svar på tråden Muslimer använder ni slöja/Hijab/Burka pga er kultur/religion eller för att det ser fint ut?