• Citiies

    Separation och föräldraledighet? Hjälp!

    Mitt ex och jag separerade i vecka 12. Jag är nu i vecka 19 och har undringar om hur det ska bli efter att barnet föds! Är menat att jag ska kontakta försäkringskassan och fråga men tänkte se om någon här har erfarenhet av min fråga!

    Eftersom föräldradagarna är uppdelade på både fader och moder, hur funkar det? Han vill få vara hemma alla sina dagar, utan att ge mig några. Jag måste ta ut till föräldrapenning för att ha råd att ens vara hemma. Kan jag då bara vara hemma mina 6 månader och sen "tar han över" barnet och jag går tillbaka och jobbar? Har han rätt att bara göra så? Jag vill ju få vara hemma men han har ju andra tankar..

    Så svårt att formulera frågan rätt men, är det då alltså så att han bara kan "ta över" och gå hem 6 månader och jag bara har rätt att besöka barnet då och då? Precis som han praktiskt taget har det dem första månaderna med mig då jag har föräldraledighet? Känns konstigt att det skulle ligga i barnets bästa intresse att byta boende och förälder vid 6 månaders ålder?

    Har föreslagit att han ger mig sina dagar, då han ändå har sina speciella dagar han inte kan ge bort. Dem kan han ju bruka hur han vill när barnet är över året tänker jag.

    Är jätteförvirrad! Någon med erfarenhet eller som kan sånt här?

  • Svar på tråden Separation och föräldraledighet? Hjälp!
  • Anonym (Brit)

    Ge honom inte gemensam vårdnad första året. Då kan du ta ut alla föräldradagar (kanske ev. spara 90 till honom). Tar du inte ut full FP kan du då vara hemma ett år iaf. Efter det året vet du bättre hur exet funkar i sin ofrivilliga papparoll. Är han bra (vilket vi får hoppas för barnets skull) så ger du honom gemensam vårdnad då.

  • Citiies
    Anonym (H) skrev 2018-12-06 19:40:50 följande:

    Kontakta familjerätten och diskutera hur ni ska lösa barnets boende. Ett sådant litet barn behöver en fast punkt de första åren innan man börjar dela boendet rakt av. Oftast blir boendeföräldern mamman under de första åren och pappan får successivt mer och mer tid. Barnet har naturligtvis rätt till tid med sin pappa så han ska inte ge bort några dagar. Dagarna kan ju tas ut upp till barnet är 12 år så han har god användning för dem.


    Förstår, men problemet blir att mina dagar räcker ju bara till ca 6 månader, sen måste jag ju g¨å tillbaka och jobba så därför undrar jag ju hur det blir då
  • Anonym (Gifta?)

    Om han inte är vårdnadshavare så får han inga dagar. Det är jag säker på. (Och om ni är gifta blir han automatiskt vårdnadshavare, i annat fall måste ni skriva på om gemensam vårdnad hos familjerätten) Det är inte ovanligt att man gör upp om det så att mamman ska ha enskild vårdnad även med stöd av familjerätten just för att boendeföräldern ju behöver dagarna. Finns män som skulle vägra skriva över dagar på mamman utan att ens ha för avsikt att själv vara föräldraledig med barnet, bara för att jävlas med mamman tyvärr.


    Citiies skrev 2018-12-06 19:27:57 följande:

    Är du helt säker på det? På försäkringskassans hemsida verkar det som att han har rätt till alla sina dagar även om vi inte är gifta? Jag vet att det som du säger stämmer överens med hur det fungerade förr, men är det verkligen så nu för tiden?


  • Citiies
    Jemp skrev 2018-12-06 19:56:45 följande:

    Alternativ är ju att ni båda jobbar deltid, kanske tom halvdagar?


    Han har inte möjlighet till detta då han jobbar borta mycket och är ensam i sitt arbete. Det gör ju också hela situationen med umgänge under min föräldraledighet mer krånglig eftersom han inte kan vara här när som. Också därför han vill få vara hemma ett halvår
  • Anonym (Brit)
    Citiies skrev 2018-12-06 20:42:54 följande:

    Han har inte möjlighet till detta då han jobbar borta mycket och är ensam i sitt arbete. Det gör ju också hela situationen med umgänge under min föräldraledighet mer krånglig eftersom han inte kan vara här när som. Också därför han vill få vara hemma ett halvår


    Man kan ju förstå honom men det spelar ingen roll. Ni är separerade och man flyttar inte ett sexmånadersbarn från sin anknytningsperson, i det här läget måste man sätta barnet främst även om det är trist för en själv.
  • Jemp
    Citiies skrev 2018-12-06 20:42:54 följande:

    Han har inte möjlighet till detta då han jobbar borta mycket och är ensam i sitt arbete. Det gör ju också hela situationen med umgänge under min föräldraledighet mer krånglig eftersom han inte kan vara här när som. Också därför han vill få vara hemma ett halvår


    Om han har bättre ekonomi kanske han kan betala dig lite/högre underhåll så du kan ta ut färre dagar. SGI dagar är som sagt 6,5 mån (med 7 dagar per vecka), plus 45 med 225kr/dag. De kan dock inte tas ut direkt har jag för mig.

    Första året kan man även vara föräldraledig samtidigt, sk dubbeldagar. I en övergångsperiod tänker jag. Då går ju dock dagarna åt fortare om han behöver ta ut dagar ekonomiskt. De måste ju räcka åtminstone till ett år när bebisen kan börja på förskola.
  • Anonym (H)
    Citiies skrev 2018-12-06 20:39:21 följande:

    Förstår, men problemet blir att mina dagar räcker ju bara till ca 6 månader, sen måste jag ju g¨å tillbaka och jobba så därför undrar jag ju hur det blir då


    Vet inte hur man exakt löser det. Man kan kanske få hjälp på annat sätt. Dina dagar räcker i 8 månader om du tar ut fullt men måste du ta ut 7 dagar i veckan?
  • Anonym ((J))

    Som många andra redan skrivit. Ge honom inte gemensam vårdnad första året så får du alla dagar själv. Förstår om du inte vill förvärra er situation men jag tycker det låter som att han vill jävlas med dig och du måste tänka på ditt barns bästa. Sen efter ett år när du börjat jobba och barnet börjat på förskola så kan du ordna med gemensam om du vill det. Men tänk då på att du måste ha pappans godkännande om du vill flytta till annan ort och ordna pass till barnet för en semester tex. Men som sagt! Ta det säkra före det osäkra, jag råder dig verkligen att ha enskild vårdnad i början! Lycka till!

  • Anonym (Håk)

    Nej nej nej, det betyder inte att barnet behöver bo hos honom. Du lämnar barnet till honom när du går till jobbet bara.

  • Fiakakan

    Jag var också med om en separation och ångrar idag att jag skrev under på gemensam vårdnad. Pappan vägrade vara föräldraledig och vägrade dela med sig av föräldradagarna. Till slut gick han med på att vara ledig 1-2 dagar i veckan tills vi fick en plats på förskolan. Nu visade sig ju mitt ex vara ett egoistiskt svin, men generellt tror jag det är bra med gemensam vårdnad och att pappan är hemma med barnet, så de får möjlighet att skapa en nära relation till varandra. Usch och fy för pappor som säger att de "passar" sina barn.

  • Anonym (Cissi)

    När ni skriver under faderskapspapperen ska du inte skriva på om gemensam vårdnad! Så länge du har enskild vårdnad (som du har från början om ni inte är gifta) är alla föräldradagar dina. Vill han ha gemensam vårdnad så måste han stämma dig i tingsrätten och det kan ta lång tid, upp till något år. Då hinner du vara hemma med barnet under den tiden och använda alla dagar du behöver. Ett litet barn behöver sin mamma så är det bara.

  • Anonym (Cissi)

    Man kan när som helst skriva under för gemensam vårdnad i framtiden, men det är fruktansvärt svårt att få enskild vårdnad igen om man en gång haft gemensam med pappan. Så skriv för sjutton inte på gemensam vårdnad utan bara faderskapet. Annars kommer du få ångra dig bittert sen, talar av egen erfarenhet....

  • Anonym (Håk)
    Anonym (Cissi) skrev 2018-12-08 16:36:08 följande:

    När ni skriver under faderskapspapperen ska du inte skriva på om gemensam vårdnad! Så länge du har enskild vårdnad (som du har från början om ni inte är gifta) är alla föräldradagar dina. Vill han ha gemensam vårdnad så måste han stämma dig i tingsrätten och det kan ta lång tid, upp till något år. Då hinner du vara hemma med barnet under den tiden och använda alla dagar du behöver. Ett litet barn behöver sin mamma så är det bara.


    Det är väl ingen som sagt att barnet ska tas ifrån sin mamma?
Svar på tråden Separation och föräldraledighet? Hjälp!