• Lippstick2016

    Gravid med extremt höga sköldkörtelvärden

    Hej!

    För en vecka sedan konstaterades det att jag har hypoteryos. Mitt tsh låg på 97 och fick 75mg Levaxin utskrivet men fått reda på idag att jag är gravid. Är så himla orolig. Är förbered på missfall, någon som har solskens historia att dela med sig?

    Och även fått höja dosen till 100mg levaxin idag.

  • Svar på tråden Gravid med extremt höga sköldkörtelvärden
  • Jag är bara jag

    97?! Hörde du verkligen rätt? Tsh ska ligga under 3,5, jag har aldrig ens hört att man kan ligga så hög som 97. Om det stämmer är ju ingalunda några 75 mg tillräckligt. Jag fick 75 när jag låg på 3,5. Mitt tsh skulle pressas ner p.g.a infertilitet och missfall.

  • Lippstick2016

    Ja jag vet det låter helt galet. Men förmodligen hade detta ökat direkt efter ägglossning. Endokrin läkare sa att det måste vart så eftersom annars hade det inte ens vart möjligt att bli gravid. Jag ätit 75mg i en vecka nu och ätit 100mg från och med idag =/ Så sjukt orolig! Redan haft missfall två gånger. Vad hade du för symtom då?

  • Cecese

    Det går att bli gravid med högt tsh. Jag har blivit gravid när jag hade 73,3... dock slutade det i MF
    Jag har även blivit gravid med tsh på 18 och då födde jag en frisk pojke. 

  • Jag är bara jag
    Lippstick2016 skrev 2018-12-05 21:30:17 följande:
    Ja jag vet det låter helt galet. Men förmodligen hade detta ökat direkt efter ägglossning. Endokrin läkare sa att det måste vart så eftersom annars hade det inte ens vart möjligt att bli gravid. Jag ätit 75mg i en vecka nu och ätit 100mg från och med idag =/ Så sjukt orolig! Redan haft missfall två gånger. Vad hade du för symtom då?
    Märkligt att det kan gå upp så snabbt, men kroppen kan ju ställa till det ibland. Jag hade egentligen inga symptom, men var infertil och misslyckades kapitalt med IVF och det bara fortsatte genom åren plus att jag fick 4 missfall. Till sist hamnade jag på en klinik utomlands och gjorde ED och de ville att jag skulle ligga så lågt som helst under 1, max 2. Oftast haft 75 mg, men alltid fått höja till 100 som gravid. Så om jag behövt 100 borde du behöva mycket mer, men jag antar att du går på täta kontroller nu.
  • Lippstick2016

    Hade du påbörjat behandlingen med levaxin när du testade positivt? Och vilken vecka fick du missfall? Jag är äl+10 bara och testat positivt idag.

  • Lippstick2016
    Jag är bara jag skrev 2018-12-05 21:38:38 följande:

    Märkligt att det kan gå upp så snabbt, men kroppen kan ju ställa till det ibland. Jag hade egentligen inga symptom, men var infertil och misslyckades kapitalt med IVF och det bara fortsatte genom åren plus att jag fick 4 missfall. Till sist hamnade jag på en klinik utomlands och gjorde ED och de ville att jag skulle ligga så lågt som helst under 1, max 2. Oftast haft 75 mg, men alltid fått höja till 100 som gravid. Så om jag behövt 100 borde du behöva mycket mer, men jag antar att du går på täta kontroller nu.


    Blir ännu mera orolig nu. Läkaren sa idag att 75 är redan högt som ingångsdos och höjde sedan till 100mg . Som sagt jag är väldigt tidigt gravid har bim om 4 dagar. Men jag ska gå och lämna prover igen om 2 veckor. Jag har dock inga positiv känsla längre även läkaren sa att var bered på missfall.
  • Lippstick2016
    Cecese skrev 2018-12-05 21:35:22 följande:

    Det går att bli gravid med högt tsh. Jag har blivit gravid när jag hade 73,3... dock slutade det i MF

    Jag har även blivit gravid med tsh på 18 och då födde jag en frisk pojke. 


    Hade du påbörjat behandlingen med levaxin när du testade positivt? Och vilken vecka fick du missfall? Jag är äl+10 bara och testat positivt idag.
  • Cecese
    Lippstick2016 skrev 2018-12-05 21:43:12 följande:
    Hade du påbörjat behandlingen med levaxin när du testade positivt? Och vilken vecka fick du missfall? Jag är äl+10 bara och testat positivt idag.
    Jo, jag hade ätit levaxin 1 år och om jag inte minns fel åt jag 225 om dagen. Jag fick missfall i vecka 6 tror jag det var. Hade inte alls planerat att bli gravid då eftersom jag hade en 4 månaders, åt minipiller och hade grav fetma. 
  • Lippstick2016
    Cecese skrev 2018-12-05 21:47:52 följande:

    Jo, jag hade ätit levaxin 1 år och om jag inte minns fel åt jag 225 om dagen. Jag fick missfall i vecka 6 tror jag det var. Hade inte alls planerat att bli gravid då eftersom jag hade en 4 månaders, åt minipiller och hade grav fetma. 


    Aha ja får väl bara avvakta då helt enkelt. Vad hade du för symtom? Just nu känner jag mig bara frusen.
  • Jag är bara jag
    Lippstick2016 skrev 2018-12-05 21:42:16 följande:
    Blir ännu mera orolig nu. Läkaren sa idag att 75 är redan högt som ingångsdos och höjde sedan till 100mg . Som sagt jag är väldigt tidigt gravid har bim om 4 dagar. Men jag ska gå och lämna prover igen om 2 veckor. Jag har dock inga positiv känsla längre även läkaren sa att var bered på missfall.
    Vid måttligt förhöjt tsh är 75 kanske högt, men det borde inte vara det vid så skyhögt värde som ditt. Det är ju viktigt att du får det sänkt ganska snabbt. Men du får hoppas läkaren vet vad han gör. Håller en tumme!
  • Lippstick2016
    Jag är bara jag skrev 2018-12-05 21:55:25 följande:

    Vid måttligt förhöjt tsh är 75 kanske högt, men det borde inte vara det vid så skyhögt värde som ditt. Det är ju viktigt att du får det sänkt ganska snabbt. Men du får hoppas läkaren vet vad han gör. Håller en tumme!


    Precis det jag tänker på. Fått lite brunt på papperet idag med så känns redan hopplöst. Tack fina för lite pepp!
  • Blomman44

    Hej, 

    Jag har hamnat i samma situation och känner mig väldigt orolig för hur graviditeten kommer att gå. Hur har det gått för TS och er ovan?

Svar på tråden Gravid med extremt höga sköldkörtelvärden