• Pimkies

    Döpa 1-åring?? någon som gjort det...!

    Någon som döpt barnet vid c:a 1 års ålder! Vi har inte döpt Albin, men jag börjar ångra mig lite så vi hade ite småfunderingar på att ha en liten cermoni för dom absolu närmaste i sommarstugan till sommaren, albin är så strax över ett år!

    Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Döpa 1-åring?? någon som gjort det...!
  • mama08

    många som döper efter det oxå,två av mina kompisar har döpt sina barn nu när de e 18-21 månader

  • Vilddjuren

    Våran älsta grabb var ett år och någon månad när vi döpte honom mest för att vi ville att min farmor och farfar skulle kunna vara med och då blev det bäst på sommaren så därför blev det så sent för hans första sommar lixom bara försvann utan att vi änns han tänka på dop ( han är född i maj)
    Han var jätte fin vi hade inte en traditionel dopklänning men vi hyrde en "dopdräkt" såg ut som en dopklänning fast sydd med ben då! Han var jätte fin och glad hela dopet!

  • FoxyLiz

    Vi tänkte döpa Julie i maj.
    Då komemr hon att vara 1½ år
    Roligare när hon förstår lite mera och kan vara närvarande på ett annat sätt.

  • Pimkies

    tack för era svar!
    Albin är oxå född i Maj!
    Men då blir det kanske ett sommardop, synd att man inet tänkte på det i somras! men då var ju allt så nytt!

  • Gulahörlurar

    I och med pandemin var det många barn som blev döpna långt senare än man är van vid. Vi hade bjudit in till dop när 8 personers regeln kom. Fick ställa in och bjöd istället in året därpå i september, sonen som är född i maj var då 1 år och 4 månader. Det var så härligt på alla sätt, både för han själv och gästerna, han gick runt och njöt kändes det som och kunde uppskatta det på ett annat sätt.

    Vi tyckte det var så roligt och mysigt att vi nu gör samma sak med lillasyster. Hon ska döpas till helgen och är nu 1 år och 3 månader. 

    Tveka inte, bjud in! Ni kommer inte ångra er 😊 

  • Hyllemor

    Ett dop kan ske när som helst och om ni har ångrat er, så är det bara att köra på. Allt handlar trots allt om er tro.


    Under pandemin var det många som döpte sina barn när de var 1-2 år gamla. 14-åringar, som inte själva är medlemmar i svenska kyrkan, men som vill konfirmeras döper sig då. Mitt barn är inte döpt (men hans pappa är kristen) och jag har aktivt valt att inte döpa vår son in i svenska kyrkan som bebis, just för att han ska få lov att välja själv. Nu är vår son 9 år och börjar bli mer intresserad av kristendom, särskilt nu när många åker på konfirmationsläger. Om han skulle vilja döpa sig innan konfirmationen, så har jag sagt att det är helt okej, så länge det är hans val.


    Dopet är ju trots allt en trygghet för er föräldrar som är troende och då spelar det ingen som helst roll hur gammalt ert barn är. Vår andra son föddes dödfödd. Han kunde inte döpas, men fick en kristen begravning (vilket egentligen är främmande för mig) för att min man skulle få sinnesfrid. 

Svar på tråden Döpa 1-åring?? någon som gjort det...!