• Anonym (Rädd!)

    Vet inte om jag vågar föda barn längre..

    Jag har börjat bli väldigt förlossningsrädd och är jätterädd att jag kommer ha så ont att jag svimmar eller tappar kontrollen helt . Tappar man kontrollen/fattningen av smärtan och skriker olämpliga saker? Vilket bedövningsmedel lindrar mest och finns det så man kan få ha bedövningen hemma och ta redan vid dom första värkarna så man slipper ha så ont? Bara tanken av att folk skriver förlossningsbrev får mig att bli livrädd och tänka på att folk skriver brevet för att lämna till läkaren för att dom har så ont att dom inte kan prata eller tänka, är det så??? Det är jätte viktigt för mig att mitt förlossningsbrev läses omedelbart av läkaren och att läkaren gör som mina önskemål om jag ska våga föda. Får man dödsångest av en förlossning ?? Det har jag läst att man kan få.

  • Svar på tråden Vet inte om jag vågar föda barn längre..
  • AndreaBD
    Anonym (Igångsatt) skrev 2018-08-02 22:26:21 följande:
    Man måste inte vänta tills man är i mitten av förlossningen. Jag fick epidural under förlossning nummer 2 redan innan jag blev igångsatt. Det var det absolut första som gjordes. Jag blev igångsatt på grund av en vidrig störtförlossning med barn nummer 1.
    Okej, jag menade en vanlig förlossning utan igångsättning och liknande. Du ger ju själv förklaringen varför man gjorde så. Men om man har helt vanliga värkar som sakta blir starkare (vilket ju är det vanliga), då vill man kanske inte att de avstannar igen, vilket kan hända med epidural. Det är mycket möjligt att man har förfinat det hela numera, det är över 20 sedan jag födde barn. Så det absolut värt att ta reda på i förväg om man kan vara säker att man kan få en epidural om man själv vill det då.

    Nu var jag nyfiken vad en störtförlossning innebär exakt. Kan du berätta lite? Jag hade nämligen en lite för snabb förlossning första gången också. Dvs. det tog visserligen 6 timmar men det blev så att värkarna snabbt avancerade till att bli väldigt täta, och i slutet hade jag en ganska lång fas med så gott som inga pauser emellan.
  • AndreaBD
    BragoP skrev 2018-08-02 22:43:07 följande:
    Jag hade spinalhuvudvärk efter lumbalpunktion, kunde inte resa mig upp på 2 veckor. Vedervärdigt. Inför förlossningen fick jag prata med anestesiläkaren (?) Om skillnaden mellan nålen för epidural samt den de använder till epidural samt skillnaden hur de för in nålen mm. Jag hade bestämt mig för att jag aldrig skulle ta epidural men nu blev min smärta olidlig så jag var "tvungen", trodde jag. Hjälpte inte ett skit när man öppnar sig från 4 till 8 cm medan de lägger den. Fick ingen lindring alls. Huvudvärken fick jag i alla fall inte så det var jag glad för.
    Precis! Man kan knappt resa sig, annars svimmar man nästan av. En gång svimmade jag av och fick sen skäll av nån BVC-sköterska för att mitt barn (som var några månader gammal, hade ramlat av sängen under tiden. Hon fattade inte situationen.

    Så det är inte lika stor risk att få sån huvudvärk efter epidural? Det kan ju vara bra för folk att veta. Jag undrar om de kanske var för försiktiga i ditt fall och missade? Jag har hört att det har hänt några att det inte har funkat. Eller att det funkat ensidigt bara.
  • BragoP
    AndreaBD skrev 2018-08-03 10:08:37 följande:

    Precis! Man kan knappt resa sig, annars svimmar man nästan av. En gång svimmade jag av och fick sen skäll av nån BVC-sköterska för att mitt barn (som var några månader gammal, hade ramlat av sängen under tiden. Hon fattade inte situationen.

    Så det är inte lika stor risk att få sån huvudvärk efter epidural? Det kan ju vara bra för folk att veta. Jag undrar om de kanske var för försiktiga i ditt fall och missade? Jag har hört att det har hänt några att det inte har funkat. Eller att det funkat ensidigt bara.


    Herregud, jag hade inte klarat av att ta hand om ett barn. Och den där BVC sjuksköterskan verkade inte ha någon aning om vad det handlade om. Jag kunde inte ens ta hand om mig själv. Mina föräldrar fick göra det (jag var 25 år då..)

    Nej precis, mycket mindre risk med epidural men risken finns ändå. Jag gick bara med på det eftersom det var överläkaren som jobbade (dagtid). Men det är kanske som du säger att de missade för det hjälpte ingenting.
  • Winnerwoman82

    Jag var också extremt rädd för smärtan, sen gick det ändå hur bra som helst. Det var inte alls så hemskt som jag trodde. Och då hade jag ingen bedövning alls. Det är enligt mig en typ av smärta man inte blir rädd av. Som man kan hantera med andning.

  • Anonym (Rädd!)
    Winnerwoman82 skrev 2018-08-05 23:08:56 följande:

    Jag var också extremt rädd för smärtan, sen gick det ändå hur bra som helst. Det var inte alls så hemskt som jag trodde. Och då hade jag ingen bedövning alls. Det är enligt mig en typ av smärta man inte blir rädd av. Som man kan hantera med andning.


    Hade du inte jätte ont?
  • Anonym (BM)

    Det är barnmorskan som har hand om din födsel, inte läkaren. BM kontaktar läkare om förlossningen avviker från det normala. De flesta kvinnor träffar ingen läkare under sin förlossning.  Brev lämnar du alltså till BM och undersköterska. 

  • Anonym (BM)

    Det är barnmorskan som har hand om din födsel, inte läkaren. BM kontaktar läkare om förlossningen avviker från det normala. De flesta kvinnor träffar ingen läkare under sin förlossning.  Brev lämnar du alltså till BM och undersköterska. 

  • Anonym (BM)
    Anonym (Ja) skrev 2018-08-01 18:39:07 följande:
    Läkarna kan bara neka dig om dom anser att det är fara för dig eller ditt barn. Vill du verkligen ha en bedövning till varje pris? Är det inte bättre att läkaren gör sin bedömning om vad som är bäst?

    Vid första förlossningen fick jag inget pga att barnet var stressat. En bedövning hade kunnat påverka barnet alt förlängt förloppet. Jag hade inte velat vara smärtfri på bekostnad av mitt barns liv eller hälsa. Andra förlossningen fick jag heller inget då jag så pass nyligen blivit snittad. En bedövning hade ökat risken för att jag skulle missa en eventuellt sprickande livmoder.

    Det är viktigt att dom respekterar dina önskemål. Är det inte viktigare att dom tar beslut utifrån beprövad erfarenhet och lång utbildning?

    Tänk att du är i det närmaste medvetslös av smärta och skriker efter bedövning. Läkaren ser att något är väldigt fel och anser att en bedövning är för riskfyllt. Ska läkaren då börja förklara och berätta vad och varför du inte få och vänta på din förståelse och godkännande? Eller ska dom köra över dig för barnets skull? Detta hände mig och jag är glad över att läkarna och min make körde på och hanterade situationen utifrån barnets bästa.
    Det är aldrig läkare som avgör bedövning eller ej. Det gör barnmorskan. Det är barnmorskans arbete att ge dig rådgivning i rätt bedövning. Jag kan som BM avråda en ryggbedövning om jag bedömer att den inte hinner ha effekt, men det är i slutändan kvinnans val. 
  • Anonym (BM)
    Anonym (Rädd!) skrev 2018-08-01 18:53:39 följande:
    Men det är väl läkaren som bestämmer och beslutar om medicinering?
    Nej, det är barnmorskans arbete att sköta omvårdnaden kring dig. Barnmorskan har kunskap och befogenhet att "välja" bland olika bedövningar. Barnmorskan lägger tex bäckenbottenbedövning, sterila kvaddar, akupunktur, tens. Narkosläkare lägger ryggbedövning.
  • Anonym (BM)
    Anonym (Rädd!) skrev 2018-08-01 19:19:10 följande:
    Kan min bm på min mödravård bestämma vilken medicinering jag ska ha eller gör bm på förlossningen det? För jag vill gärna va med och planera och föra fram önskemål innan förlossningen
    BM på MVC kan skriva dina önskemål (obs önskemål!) i din förlossningsplanering i journalen. Väl på plats diskuterar du med den barnmorska som har hand om dig. 
  • Anonym (Trebarnsmamma, Sthlm)

    Jag var också livrädd innan min första förlossning 2013. Jag var i London och blev rekomenderad att pröva Hypnobirthing. Jag ville ju försöka naturligt men var tveksam att snitta för att komma undan smärtan. 


     


    Men när jag gick en kurs om Hypnobirthing lärde vi oss att vi har en naturlig bedövning i oss som kroppen producerar flitigt om man kan uppnå ett totalt avslappnad tillstånd. Och hur i h***te gör man det vid barnafödsel... jag vet.. inte lätt. Men man KAN träna sig själv att gå ner i en djup 'trans' med meditation. Lärde mig 'hur' i en helg kurs, sen tränade jag mig själv hemma. Jag har mediterat genom tre födslar nu- har inte spruckit, eller använt nån annan smärtlindring än varmt vatten bad. Helt fantastiskt, och kan fortfarande inte fatta att JAG gjort det som knappt klarar av att ta sprutor! Konceptet heter Hypnobirthing och det är populärt bland kändisar i USA, Storbritanien. Kate Middleton och kungafamiljerna gör det. Kika på hypnobaby.se för workshops i Stockholm eller Malmö. 

Svar på tråden Vet inte om jag vågar föda barn längre..