• Kampenförettbarn

    Vi som genomgår behandling mot barnlöshet. - Ovitrelle + Letrozole.

    Hej!
    Känner just nu att jag skulle behöva bota min ensamhetskänsla..
    Jag och sambon genomgår behandling för barnlöshet sedan snart ett år tillbaka. Trots att alla värden är bra och att jag har fina äggblåsor så får jag ingen ägglossning. Jag är nu inne på min andra behandlingscykel med Primolut Nor, Letrozole, Progynon och Ovitrelle.
    Finns det någon som vill följas åt och bolla lite tankar?
    Hur mår ni av behandlingen med Letrozole och Ovitrelle?
    Hur har ni hanterat er situation? Berättar ni för era nära?
    Vissa dagar vill jag bara kasta in handduken och ge upp.. Min kropp är så slutkörd och jag som tidigare varit en aktiv person, kört triathlon och är gyminstruktör orkar helt plötsligt ingeting utan att det känns som att hjärtat är påväg ut ur mitt bröst.....

  • Svar på tråden Vi som genomgår behandling mot barnlöshet. - Ovitrelle + Letrozole.
  • Kampenförettbarn
    Längtar efter en bebis skrev 2018-07-11 10:50:46 följande:
    Är det första gången du tar trippel kur eller ?

    Hur många dubbel körde du innan du fick trippel?

    Aah okej så så bra känner mig lite lättat nu trodde jag tog för mycket. Så det är så man tar dubbel kur 3-7 dagar med ..

    Men får du ovitrille sprutan? Hur göre vid ultraljud?
    Jag är inne på min andra omgång med trippel kur. Jag har aldrig haft någon mens eller ägglossning i hela mitt liv så vi började med dubbel kur direkt men eftersom det inte gav något utslag gick vi direkt över till trippel... Idag har jag förmodligen haft min första bortfallsblödning så dessvärre är det nog bara att börja om från början för min del igen.... :(

    Jag har fått Ovitrelle och har varit på Ultraljud runt CD 12-14. Därefter tagit Ovitrelle-sprutan på CD 16. Jag hade en glad gubbe på mina ÄL-test i 4 dagar efter Ovitrellen och blev superglad och såg min chans att äntligen lyckas bli gravid! Men eftersom min slemhinna är för tunn misstänker jag att jag förlorade min graviditet denna gången... :(
  • Kampenförettbarn
    Längtar efter en bebis skrev 2018-07-11 10:55:05 följande:

    Jag ska ta tabletterna till 14 juli sen har jag ultraljud 18 då ska vi kolla när jag ska ta sprutan... Första försöket längtar och har lite stress hehe ...

    Men blir fort gravid, som sagt med första barnen blev på första kuren direkt men bebis nr 2 blev gravid på andra kuren nu ska vi se med.bebis nr 3 hahah


    Det värmer att höra att du brukar lyckas! :) Håller tummarna för dig även denna gången! Du får hålla oss uppdaterade!
    Var det via Ovitrelle-sprutan du blev gravid tidigare försök? Hur ofta burkar ni sexa?
  • barnlösalltförlänge

    vet inte vart jag ska vända mig, så jag tänkte att jag prövar här det kan vara värt ett försök.

    Jag har nu varit ofrivilligt barnlös i nästan 13 år sprungit på olika kliniker fram och tillbaka, senast idag och kommer tillbaka lika ledsen som vanligt.

    Jag försöker kämpa för att få utskrivet Letrozol/Pergotime men inte fått detta.

    får alltid till svar att försökt ett år till, men det funkar inte!!

    Jag och min ex man försökte få barn i 10 år gjorde en undersökning men inga fel hittades utan vi fick höra att vi matchade inte varandra.

    efter vi skilde oss tog inte  lång tid så blev min ex mans nya kvinna gravid.
    jag har själv hittat en ny och vi har försökt nu i ´ca: 2 år och inget händer han har själv barn sen tidigare så det är mig det är fel på.

    på dagens besök hos gyn så såg hon äggblåsor men dom var endast 6  och hon sa att just idag borde dom vara ca 16,

    men ändå får jag inte utskrivet dessa hjälpmedel.

    Jag är just nu så uppriven att jag börjat kolla internet för att köpa från utlandet
    på vinst eller förlust.

    Min fråga då till er är har någon gjort det nyligen?
    kan man få tag på medicinen på annat sätt?

    tackar av hela mitt hjärta för svar

  • Kampenförettbarn
    barnlösalltförlänge skrev 2018-07-11 12:30:53 följande:

    vet inte vart jag ska vända mig, så jag tänkte att jag prövar här det kan vara värt ett försök.

    Jag har nu varit ofrivilligt barnlös i nästan 13 år sprungit på olika kliniker fram och tillbaka, senast idag och kommer tillbaka lika ledsen som vanligt.

    Jag försöker kämpa för att få utskrivet Letrozol/Pergotime men inte fått detta.

    får alltid till svar att försökt ett år till, men det funkar inte!!

    Jag och min ex man försökte få barn i 10 år gjorde en undersökning men inga fel hittades utan vi fick höra att vi matchade inte varandra.

    efter vi skilde oss tog inte  lång tid så blev min ex mans nya kvinna gravid.
    jag har själv hittat en ny och vi har försökt nu i ´ca: 2 år och inget händer han har själv barn sen tidigare så det är mig det är fel på.

    på dagens besök hos gyn så såg hon äggblåsor men dom var endast 6  och hon sa att just idag borde dom vara ca 16,

    men ändå får jag inte utskrivet dessa hjälpmedel.

    Jag är just nu så uppriven att jag börjat kolla internet för att köpa från utlandet
    på vinst eller förlust.

    Min fråga då till er är har någon gjort det nyligen?
    kan man få tag på medicinen på annat sätt?

    tackar av hela mitt hjärta för svar


    Hej!
    Det låter konstigt att du inte fått mer hjälp än vad du beskriver?
    De bör ju har kontrollerat dina TSH, Progesteron och östrogennivåer? Har de inte tagit några blodprover på dig?
    Anledningen till att man behandlar infertila patienter med mediciner som Letrozole och Ovitrelle är för att få äggblåsorna att växa till sig och för att skapa en ägglossning. Låter som ju som om du skulle behöva något för att få dem att bli tillräckligt stora?
    Har du provat att skriva en egenremiss till någon privat fertilitetsklinik?
  • nikki06
    Kampenförettbarn skrev 2018-07-10 13:16:54 följande:

    Vad skönt att ni vill dela era erfarenheter med mig! Vi är snart experter på infertilitet så mycket som vi får genomgå.. Flört

    Skönt att höra solskenshistorier där det faktiskt blivit barn av behandlingen. Jag tar precis som ni Letrozolen på dag 3-7. Mår skit veckan efter jag ätit dem.. Hjärtklappning, ont i kroppen och huvudvärk från hell..
    Nikki vad fick du för symtom när du blev överstimulerad? Jag har fått tillägg av ännu en tablett för denna gången var min slemhinna på tok för tunn för att ägget skulle fästa när jag tog Ovitrelle-sprutan... Livrädd att bli överstimulerad och bli liggandes på sjukhus nu också.. Skulle vara grädden på moset..

    Hur har er slemhinna sett ut vid ultraljuden? Har ni fått något för att göra den tjockare?


    Jag blev överstimulerad av pergotime, den bidrar ju bara till ökad LH så jag upplevde inga biverkningar alls med den men jag fick fem mogna folliklar med den, så fick sänka dosen så sen blev det bara två som mognade. Med letrozol så minska östrogenproduktionen vilket kan ge biverkningar, känner helt igen mig i dina krämpor... Blä!

    Åh va tråkigt, det har dom aldrig sagt något om till mig. Kanske dom kan ge dig något gestagentillskott för att bygga upp slemhinnan nästa gång? Hoppas verkligen inte du hamnar på sjukan  :(
  • nikki06
    Längtar efter en bebis skrev 2018-07-10 15:28:41 följande:
    Jag tog dubbel faktisk körde på egen hand själv 3-7 dagar dubbel kur men låter som tok för mycket?

    Har du tagit någon gång dubbel kur hur gjorde du då ? Från mer vilken dag och till ?
    Jag har aldrig tagit dubbeldos utan jag har bara fördröjt dosen med någon dag för att jag har längre menscykel. Räcker inte enkel dos för dig?
  • Längtar efter en bebis
    Kampenförettbarn skrev 2018-07-11 11:12:06 följande:

    Jag är inne på min andra omgång med trippel kur. Jag har aldrig haft någon mens eller ägglossning i hela mitt liv så vi började med dubbel kur direkt men eftersom det inte gav något utslag gick vi direkt över till trippel... Idag har jag förmodligen haft min första bortfallsblödning så dessvärre är det nog bara att börja om från början för min del igen.... :(

    Jag har fått Ovitrelle och har varit på Ultraljud runt CD 12-14. Därefter tagit Ovitrelle-sprutan på CD 16. Jag hade en glad gubbe på mina ÄL-test i 4 dagar efter Ovitrellen och blev superglad och såg min chans att äntligen lyckas bli gravid! Men eftersom min slemhinna är för tunn misstänker jag att jag förlorade min graviditet denna gången... :(


    Hur tunn var din slemhinna ? Vad är normalt har glömt bort det var ju ett dag sen.
  • Längtar efter en bebis
    barnlösalltförlänge skrev 2018-07-11 12:30:53 följande:

    vet inte vart jag ska vända mig, så jag tänkte att jag prövar här det kan vara värt ett försök.

    Jag har nu varit ofrivilligt barnlös i nästan 13 år sprungit på olika kliniker fram och tillbaka, senast idag och kommer tillbaka lika ledsen som vanligt.

    Jag försöker kämpa för att få utskrivet Letrozol/Pergotime men inte fått detta.

    får alltid till svar att försökt ett år till, men det funkar inte!!

    Jag och min ex man försökte få barn i 10 år gjorde en undersökning men inga fel hittades utan vi fick höra att vi matchade inte varandra.

    efter vi skilde oss tog inte  lång tid så blev min ex mans nya kvinna gravid.

    jag har själv hittat en ny och vi har försökt nu i ´ca: 2 år och inget händer han har själv barn sen tidigare så det är mig det är fel på.

    på dagens besök hos gyn så såg hon äggblåsor men dom var endast 6  och hon sa att just idag borde dom vara ca 16,

    men ändå får jag inte utskrivet dessa hjälpmedel.

    Jag är just nu så uppriven att jag börjat kolla internet för att köpa från utlandet

    på vinst eller förlust.

    Min fråga då till er är har någon gjort det nyligen?

    kan man få tag på medicinen på annat sätt?

    tackar av hela mitt hjärta för svar


    Vilka idioter dom bodde ju skriva direkt ur tabbleter och sprutan .. gå till någon privat ist... jag kan säga från mig så fort jag plussa kan du få mina recept jag kan hämta ut och skicka du får ta risken om du vill .. vill så gärna hjälpa
  • Längtar efter en bebis

    Yes första gången gravideten tog jag pregnyl andra gravideten tog jag ovitrille .. nu ska jag ta med ovitrille

    .

    Vi brukar ha samlag den dagen jag får sprutan och dagen efter .. alltid 2 dagar i rad sen brukar vi vänta en dag spara sperma haha och sen kör vi igen

  • Längtar efter en bebis
    nikki06 skrev 2018-07-12 16:54:33 följande:

    Jag har aldrig tagit dubbeldos utan jag har bara fördröjt dosen med någon dag för att jag har längre menscykel. Räcker inte enkel dos för dig?


    Joo de räcker faktisk enkel dos men men körde på dubbel endå hahah
  • Kampenförettbarn
    nikki06 skrev 2018-07-12 16:52:44 följande:
    Jag blev överstimulerad av pergotime, den bidrar ju bara till ökad LH så jag upplevde inga biverkningar alls med den men jag fick fem mogna folliklar med den, så fick sänka dosen så sen blev det bara två som mognade. Med letrozol så minska östrogenproduktionen vilket kan ge biverkningar, känner helt igen mig i dina krämpor... Blä!

    Åh va tråkigt, det har dom aldrig sagt något om till mig. Kanske dom kan ge dig något gestagentillskott för att bygga upp slemhinnan nästa gång? Hoppas verkligen inte du hamnar på sjukan  :(
    Okej vad jobbigt när en hel cykel går till spillo för att man får "för mycket av det goda" som ska göra att man ska lyckas egentligen.. :(
    Ja jag har fått ytterligare en tablett som ska hjälpa slemhinnan på traven nu till kommande cykel. Jag mår bra men tvingas inse att jag förmodligen varit gravid dessa två veckorna som gått. Eftersom jag inte hade förväntat mig något så känns det inte överväldigande tungt. Snarare känner jag att jag kanske också kan bli gravid!
    Nu är det dags att börja om på ny kula med Primolut nor för min del. Bara att köra på igen! Vi ska klara dethär!!

    Vart är du i din cykel just nu Nikki? Har du fått blödningar efter Ovitrellesprutan?
  • Kampenförettbarn

    Min slemhinna var 3mm tunn. 4mm är gränsfall för att man ska få ägget att fästa men läkarna vill gärna se en slemhinna på 7mm för att vara helt nöjda..


    Längtar efter en bebis skrev 2018-07-12 18:37:07 följande:
    Hur tunn var din slemhinna ? Vad är normalt har glömt bort det var ju ett dag sen.
  • nikki06
    barnlösalltförlänge skrev 2018-07-11 12:30:53 följande:

    vet inte vart jag ska vända mig, så jag tänkte att jag prövar här det kan vara värt ett försök.

    Jag har nu varit ofrivilligt barnlös i nästan 13 år sprungit på olika kliniker fram och tillbaka, senast idag och kommer tillbaka lika ledsen som vanligt.

    Jag försöker kämpa för att få utskrivet Letrozol/Pergotime men inte fått detta.

    får alltid till svar att försökt ett år till, men det funkar inte!!

    Jag och min ex man försökte få barn i 10 år gjorde en undersökning men inga fel hittades utan vi fick höra att vi matchade inte varandra.

    efter vi skilde oss tog inte  lång tid så blev min ex mans nya kvinna gravid.
    jag har själv hittat en ny och vi har försökt nu i ´ca: 2 år och inget händer han har själv barn sen tidigare så det är mig det är fel på.

    på dagens besök hos gyn så såg hon äggblåsor men dom var endast 6  och hon sa att just idag borde dom vara ca 16,

    men ändå får jag inte utskrivet dessa hjälpmedel.

    Jag är just nu så uppriven att jag börjat kolla internet för att köpa från utlandet
    på vinst eller förlust.

    Min fråga då till er är har någon gjort det nyligen?
    kan man få tag på medicinen på annat sätt?

    tackar av hela mitt hjärta för svar


    Usch va dåligt! Privat mott. säger jag bara... Ibland får man söka till olika men där är de i regel mer hjälpsamma.

    Jag har egentligen inga hormonförändringar och mina nivåer ligger som de ska men min äggkvalité  är inte den bästa då jag har PCO, plus att jag bara har en fungerande äggledare så för mig har de alltid erbjudit hjälp.

    En av klinikerna jag var hos ville inte bevaka min stimulering med UL och då jag blev överstimulerad innan första inseminationen så sökte jag tillbaka till min gamla (fastän jag flyttat). Så jag tycker du ska boka tider till de närmaste privata gynmottagningarna du bor kring. Du förtjänar hjälp!!
  • nikki06
    Kampenförettbarn skrev 2018-07-13 08:31:38 följande:
    Okej vad jobbigt när en hel cykel går till spillo för att man får "för mycket av det goda" som ska göra att man ska lyckas egentligen.. :(
    Ja jag har fått ytterligare en tablett som ska hjälpa slemhinnan på traven nu till kommande cykel. Jag mår bra men tvingas inse att jag förmodligen varit gravid dessa två veckorna som gått. Eftersom jag inte hade förväntat mig något så känns det inte överväldigande tungt. Snarare känner jag att jag kanske också kan bli gravid!
    Nu är det dags att börja om på ny kula med Primolut nor för min del. Bara att köra på igen! Vi ska klara dethär!!

    Vart är du i din cykel just nu Nikki? Har du fått blödningar efter Ovitrellesprutan?
    Jaa eller hur, men vad är någon månad extra när man försökt x antal år... ;)

    Usch va tråkigt... just av den anledningen är jag inte någonstans i min cykel, inte under hormonstimulering i alla fall. Jag känner mig så nedslagen av missfallet och det har gått ut lite över förhållandet tyvärr. Jag ligger runt ÄL men är nog inte redo att ta Letrozol vid nästa mens, vill att vi ska hamna på banan igen även om jag längtar ihjäl mig efter att bli gravid igen. Är så tudelad, men sorgen efter missfallet har fått sambon och mig att glida isär lite vilket är jättetråkigt. Vill bara att allt ska bli bra igen, men tomhetskänslan ligger där och ekar och det känns som något saknas.

    Jag fick aldrig blödningar efter sprutan nej :)
  • Kampenförettbarn
    nikki06 skrev 2018-07-13 16:26:48 följande:
    Jaa eller hur, men vad är någon månad extra när man försökt x antal år... ;)

    Usch va tråkigt... just av den anledningen är jag inte någonstans i min cykel, inte under hormonstimulering i alla fall. Jag känner mig så nedslagen av missfallet och det har gått ut lite över förhållandet tyvärr. Jag ligger runt ÄL men är nog inte redo att ta Letrozol vid nästa mens, vill att vi ska hamna på banan igen även om jag längtar ihjäl mig efter att bli gravid igen. Är så tudelad, men sorgen efter missfallet har fått sambon och mig att glida isär lite vilket är jättetråkigt. Vill bara att allt ska bli bra igen, men tomhetskänslan ligger där och ekar och det känns som något saknas.

    Jag fick aldrig blödningar efter sprutan nej :)
    Åh jag kan känna mig in i er situation! :( Det så SÅ jobbigt när hela situationen speglar av sig på förhållandet. Det är nog en av de största prövningarna (förutom sjukdom) som ett förhållande kan genomgå.. I helgen har jag och sambon också haft det riktigt tufft. Och jag har bestämt att jag ska göra ett uppehåll med mina mediciner under tre veckors tid för att vi ska försöka hitta tillbaka till den relationen vi har bortom all barnlängtan och stress.. Jag känner själv att jag behöver en paus för att hämta kraft för att orka med ytterligare en behandlingsomgång själv också!
    Jag pratade med min gynläkare i Fredags och nu ska vi äntligen blir skickade för IVF. Ett steg på vägen.
    Hur längesedan är det du hade missfallet? Har du fått någon hjälp att bearbeta det hela eller lämnar de allt det ansvaret till paret? Det är tufft att genomgå ett missfall! En klen tröts är att kroppen förmodligen valde att stöta ut fostret pga. att det kanske inte skulle blivit en helt frisk liten bebis. Kroppen är helt otrolig! Om den bara kunde hjälpa oss att bli gravida också...!!
  • nikki06
    Kampenförettbarn skrev 2018-07-16 09:26:51 följande:

    Åh jag kan känna mig in i er situation! :( Det så SÅ jobbigt när hela situationen speglar av sig på förhållandet. Det är nog en av de största prövningarna (förutom sjukdom) som ett förhållande kan genomgå.. I helgen har jag och sambon också haft det riktigt tufft. Och jag har bestämt att jag ska göra ett uppehåll med mina mediciner under tre veckors tid för att vi ska försöka hitta tillbaka till den relationen vi har bortom all barnlängtan och stress.. Jag känner själv att jag behöver en paus för att hämta kraft för att orka med ytterligare en behandlingsomgång själv också!

    Jag pratade med min gynläkare i Fredags och nu ska vi äntligen blir skickade för IVF. Ett steg på vägen.

    Hur längesedan är det du hade missfallet? Har du fått någon hjälp att bearbeta det hela eller lämnar de allt det ansvaret till paret? Det är tufft att genomgå ett missfall! En klen tröts är att kroppen förmodligen valde att stöta ut fostret pga. att det kanske inte skulle blivit en helt frisk liten bebis. Kroppen är helt otrolig! Om den bara kunde hjälpa oss att bli gravida också...!!


    Tack snälla!!! Så skönt att läsa dina ord, och usch vad tråkigt för er samtidigt som det är skönt att veta att det inte bara är vi... Visst är det prövande?! Just att det här med missfall och infertilitet är något som vi båda drabbats av så förväntar man sig liksom att sin partner ska drabbas av samma känslor som en själv, samtidigt som man är fullt medveten om att det JAG som går igenom allt det fysiska medans mannen slipper.

    Åh va skönt att vara en bit på vägen, hoppas ni kan släppa all osämja tills dess. Är ju en himla resa ni har framför er!

    Jag åkte till akuten och fick konstaterat MA 24e maj, så snart två månader sen. Jag har blivit erbjuden samtal vid skrapningen men jag var nog fortfarande i chock då. Jag skulle på en efterkontroll på mvc efter en månad men var inte välkommen där, blev väldigt missnöjd efter samtalet med den barnmorskan.
  • ranten

    Jag har fått två barn med enkel kur pergotime. Första barnet på första försöket och andra barnet på femte, dock två missfall innan dess på tredje och fjärde försöket.

    Nu vill vi ha en trea så väntar på att få mensen och ta pergotime. Av pergotime har jag inte kännt någon biverkningar som jag tänkt så på.

  • Kampenförettbarn
    nikki06 skrev 2018-07-16 20:32:32 följande:
    Tack snälla!!! Så skönt att läsa dina ord, och usch vad tråkigt för er samtidigt som det är skönt att veta att det inte bara är vi... Visst är det prövande?! Just att det här med missfall och infertilitet är något som vi båda drabbats av så förväntar man sig liksom att sin partner ska drabbas av samma känslor som en själv, samtidigt som man är fullt medveten om att det JAG som går igenom allt det fysiska medans mannen slipper.

    Åh va skönt att vara en bit på vägen, hoppas ni kan släppa all osämja tills dess. Är ju en himla resa ni har framför er!

    Jag åkte till akuten och fick konstaterat MA 24e maj, så snart två månader sen. Jag har blivit erbjuden samtal vid skrapningen men jag var nog fortfarande i chock då. Jag skulle på en efterkontroll på mvc efter en månad men var inte välkommen där, blev väldigt missnöjd efter samtalet med den barnmorskan.
    Precis. Jag tror att det är vi tjejer som tar största smällen och ibland känner jag mig faktiskt ganska ensam i alla känslor och fysiska påfrestningar jag tvingas genomlida trots att jag och min sambo vanligtvis har bra kommunikation.. :(
    Han har tyvärr en tendens att stänga av när han känner att det blir för mycket för honom,. och det kan ju inte vi tjejer på samma sätt eftersom att vi till 99 är påverkade av mediciner och ofta sköter kontakt med gyn osv..

    Det är lätt att beskylla sig själv också för det vi som par tvingas genomgå eftersom min sambos prover är fina och det uppenbarligen är jag som inte har någon ägglossning.. :(
    Det är skönt att ha några att ventilera med som genomgår samma sak även om jag aldrig hade önskat någon av er detta!

    Vad tufft med ditt missfall Nikki! Det är så olika hur jag tacklar en sån situation och man kan ju aldrig förbereda sig innan!! För mig inträffade blödning så tidigt att jag inte hann förvänta mig någon graviditet. Det är förstås skillnad att behöva genomgå ett ingrepp :/
    Du ska se att bearbetningen underlättar den dagen du lyckas bära en liten knodd hela vägen, det kommer det nog göra för oss alla! För det är ju inga tvivel om att vi ska lyckas så småningom!!

    Ska du genomgå IVF när du är redo att försöka igen eller blir det cykler med eget samlag?
Svar på tråden Vi som genomgår behandling mot barnlöshet. - Ovitrelle + Letrozole.