• Tom Araya

    Underhåll, Försäkringskassans regler - ska det vara så?

    Jag och min två barns pappa separerade för fyra år sedan. Barnen bor hos sin pappa och är hos oss varannan helg, vartannat lov och så har vi även kommit överens om två sammanhängande veckor var och i övrigt varannan vecka under barnens sommarlov.

    Pappan har inte velat göra upp om underhåll, utan går via Försäkringskassan.

    Jag har nu försökt reda ut om  jag verkligen ska betala underhåll för de hela veckor jag har under loven... Vem som helst kan ju räkna ut att det kostar mer att ha barnen mer, i synnerhet när barnen är lediga eller vi har semester.
    Efter samtal med Försäkringskassan framgår det att deras regler är oerhört krångliga och det verkar inte finnas något jag kan göra för att påverka detta.
    Ska det behöva vara så? Jag har det inte fett just nu och nu kommer jag knappt ha råd att ha barnen....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-03 16:16
    Texten blev lite tokig ser jag nu.
    Jag kopierade en text min sambo skrivit, hon är alltså mamma till två barn hon har umgänge med och betalar underhåll för.
    Jag tänkte man kunde söka tips och råd här, då min sambo inte är aktiv på forumet.

  • Svar på tråden Underhåll, Försäkringskassans regler - ska det vara så?
  • Tom Araya
    Fjäril kär skrev 2018-05-03 16:32:10 följande:

    Hon har rätt att göra avdrag på underhållet när barnen är hos henne.


    Hur gör man då och vilket regelverk följer man?

    Vi har läst själva och även pratat med FK, men det låter så krångligt att det blir nästan omöjligt och skulle ta så lång tid att först till hösten kunde det kunna ske någon ändring.
  • Fjäril kär
    Tom Araya skrev 2018-05-03 16:39:30 följande:

    Hur gör man då och vilket regelverk följer man?

    Vi har läst själva och även pratat med FK, men det låter så krångligt att det blir nästan omöjligt och skulle ta så lång tid att först till hösten kunde det kunna ske någon ändring.


    Inte krångligt alls , man fyller i en blankett på hur mycket barnen vistats hos er i tex juni, det regleras och dras av på nästkommande underhåll.
  • Tom Araya
    Fjäril kär skrev 2018-05-03 17:05:11 följande:
    Inte krångligt alls , man fyller i en blankett på hur mycket barnen vistats hos er i tex juni, det regleras och dras av på nästkommande underhåll.
    Då undrar jag varför de inte kunde säga det när vi hade dem på telefon och försökte reda ut hur det skulle fungera...
    Bl.a. pratade de om att man måste skicka med domslut på umgänget i ansökan. Något sådant finns inte.

    Grejen är också att sambon vet redan nu hur mycket barnen kommer att vara hos oss i juni, juli och augusti i år, nästa år, året därpå o.s.v. Det här är inget tillfälligt. Man vill ju slippa krångel.
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2018-05-03 21:23:56 följande:
    Vafan...det verkar som att människan i luren inte har en aning om vad hon talar om... Skrikandes
    Är du förvånad?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Nej!)
    Fjäril kär skrev 2018-05-03 17:05:11 följande:
    Inte krångligt alls , man fyller i en blankett på hur mycket barnen vistats hos er i tex juni, det regleras och dras av på nästkommande underhåll.
    Det där stämmer tyvärr inte. Möjligheten att göra så kallade "umgängesavdrag" togs bort för drygt två år sen. Det funkar alltså inte att skicka in en blankett och så får man avdrag. 

    Till TS: 

    Du fick helt rätt information i telefonen! För att kunna göra avdrag måste man få något som kallas nettoberäkning. För att få det måste man ha en dom eller avtal på umgänget. Läs på den här sidan: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/Barnet_bor_inte_hos_dig/underhallsstodlank 

    Alternativet är om du börjar betala direkt till pappan. Då kan man göra avdrag enligt Föräldrabalkens regler (så som umgängesavdragen var tidigare). Då måste du såklart berätta för Försäkringskassan att du planerar att inte längre betala till dem utan till barnens pappa. 
  • Tom Araya
    Anonym (Nej!) skrev 2018-05-03 21:48:16 följande:
    Det där stämmer tyvärr inte. Möjligheten att göra så kallade "umgängesavdrag" togs bort för drygt två år sen. Det funkar alltså inte att skicka in en blankett och så får man avdrag. 

    Till TS: 

    Du fick helt rätt information i telefonen! För att kunna göra avdrag måste man få något som kallas nettoberäkning. För att få det måste man ha en dom eller avtal på umgänget. Läs på den här sidan: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/Barnet_bor_inte_hos_dig/underhallsstodlank 

    Alternativet är om du börjar betala direkt till pappan. Då kan man göra avdrag enligt Föräldrabalkens regler (så som umgängesavdragen var tidigare). Då måste du såklart berätta för Försäkringskassan att du planerar att inte längre betala till dem utan till barnens pappa. 

    Menar du att dokumentet som Alexi länkar till i inlägg #5 inte längre gäller?
    Vilket gäller då? Sidan du länkar till har jag redan läst allt som finns att läsa på och den ger inte alla svar. Jag söker något som motsvarar det Alexi länkade till, men som är aktuellt och gällande idag.


    Jag fattar inte varför Försäkringskassan ska krångla till det? Samma riktlinjer och regelverk borde ju gälla oavsett om separerade föräldrar kan göra överenskommelser direkt med varandra eller om det måste gå genom Försäkringskassan.

    Det finns ett avtal om umgänget, men det är ännu inte uppvisat och godkänt av socialnämnden.
    Vet du eller någon annan här om man kan skicka avtalet till dem för granskning eller om båda föräldrarna personligen måste gå dit med det för att få det granskat och eventuellt godkänt?

  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2018-05-03 21:31:35 följande:
    Är du förvånad?
    En sudd av förvåning finns, men jag borde väl inte vara det...är mer arg...
    Vem ska kunna ge svar om inte FK's personal klarar det?
  • OPP

    Det är helt rätt att avdrag för umgänge togs bort för något år sedan. Använde själv den blanketten flitigt och blev mäkta förvånad när mina avdrag helt plötsligt inte godkändes.

    Oavsett. Så nu är era alternativ att 1: Komma överens med barnets pappa om att betala direkt till honom, och därmed göra avdrag direkt när barnen varit hos er. Tror att FK har räknehjälp på sidan.
    Jag gör så idag. Jag har 2 barn och om jag inte minns fel så får jag dra av 80kr per dygn per barn då de är hos mig.

    Alternativ 2: Att via familjerätten eller liknande instans komma överens med pappan om hur många dagar per år barnen är hos er, och då göra ett avdrag på årsbeloppet. Man brukar ju ha ett överenskommet umgängesschema som ligger till grund. Det ska skrivas papper osv. Och då går betalningen fortsatt via FK men beloppet skrivs ner med avdragen. Dvs ni betalar samma underhåll varje månad, oavsett om barnen varit mycket eller lite hos er.

    Men, även om barnen så är 2 månader i sträck hos er, så slipper ni inte underhåll dessa månader. Boendeföräldern räknas ändå ha löpande utgifter och ska ha underhåll ändå även om barnen inte är där. Det suger, jag vet. Hoppas det löser sig.

  • Kusin Krakel

    Avdrag för umgänge på underhållsstöd finns inte längre. Avdrag för umgänge på underhållsbidrag görs däremot.

    Om din sambo betalar underhållet som hon ska borde FK efter ett tag bestämma att sambon ska betala underhållet direkt till pappan, dvs underhållsbidrag. Det ska numera vara praxis.

    Men är man inte överens om underhållsbidraget kan man ha ett websamtal med FK som kan hjälpa till att räkna ut ett rimligt bidrag samt överenskommelser om avdrag.

    Underhållsstödet är ju ett schablonbidrag vilket innebar att ett barn som aldrig träffar sin andra förälder får samma stöd som ett barn som träffar sin andra förälder varannan helg pch lov. Det är alltså inte direkt kopplat till barnets eller den underhållsskyldiges kostnader.

  • Anonym (mmmm)

    som jag har förstått så kan man inte göra något när betalning går via FK, Om man däremot betalar själv direkt till den andra föräldern ska man kunna dra av när barnen är över ett visst antal dygn hos en själv. 

  • Anonym (Nej!)
    Tom Araya skrev 2018-05-04 00:32:45 följande:

    Menar du att dokumentet som Alexi länkar till i inlägg #5 inte längre gäller?
    Vilket gäller då? Sidan du länkar till har jag redan läst allt som finns att läsa på och den ger inte alla svar. Jag söker något som motsvarar det Alexi länkade till, men som är aktuellt och gällande idag.


    Jag fattar inte varför Försäkringskassan ska krångla till det? Samma riktlinjer och regelverk borde ju gälla oavsett om separerade föräldrar kan göra överenskommelser direkt med varandra eller om det måste gå genom Försäkringskassan.

    Det finns ett avtal om umgänget, men det är ännu inte uppvisat och godkänt av socialnämnden.
    Vet du eller någon annan här om man kan skicka avtalet till dem för granskning eller om båda föräldrarna personligen måste gå dit med det för att få det granskat och eventuellt godkänt?


    Jo, jag menar att det stämmer och gäller. För det som jag skrev är precis det som står i dokumentet. Det står om hur möjligheten att göra umgängesavdrag togs bort 1 april 2016 och att man kan använda nettoberäkning istället. 

    Och borde och borde, det kan man väl kanske tycka. Nu är det ju inte Försäkringskassan som beslutar om lagar och regler utan det är vår Riksdag och Regering. Det är i alla fall inte samma regler som gäller när man betalar via Försäkringskassan eller när man betalar direkt till den andra föräldern. Sen kan man ju tycka vad man vill om det. Men det är ju för att uppmana föräldrar att faktiskt sköta underhållet själva. 

    Så här står det om avtalet: "Ett avtal om umgänge ska vara skriftligt och därmed undertecknat av båda föräldrarna. I övrigt finns inga krav på hur avtalet ska vara formulerat. Men avtalet ska godkännas av socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört annars kan avtalet inte anses gälla (6 kap. 15 a och 17 a §§ FB). Socialnämnden kan delegera frågan till ett utskott, en ledamot eller en anställd inom kommunen som får besluta på nämndens vägnar (6 kap. 17 a § FB, 5 kap. 3 § och 10 kap. 5 § SoL)." 
Svar på tråden Underhåll, Försäkringskassans regler - ska det vara så?