• Mackan87

    Andas min nyfödda normalt?!

    Min son är 10 dagar gammal och jag är så orolig över hans andning. Jag har förstått att en nyfödd andas oregelbundet men ofta andas han väldigt snabbt och ytligt. Har inte klockat men det torde vara ca 80-90 andetag per minut. Men i detta nu ligger han och sover bredvid mig och jag klockade just till lite drygt 40 andetag per minut.

    Han verkar ha ont i magen på kvällarna och då får han nästan panik och hyperventilerar och efteråt kvarstår den snabba andningen. Men kan inte låta bli att undra om hans panik beror på att han inte får luft eller liknande?

    I övrigt äter han väldigt bra och har ingen feber. Han har torsk i munnen dock och sover oerhört mycket (äta-sova-byta blöja är hans rutin dagarna igenom) och det har även hänt att jag fått väcka honom på natten för att just byta blöja och äta. I nuläget vaknar han bara en gång på natten så jag och min man får lätt ca 7 h sömn totalt. Har inte oroat mig för detta innan men tillsammans med andningen börjar jag undra om det är normalt?

  • Svar på tråden Andas min nyfödda normalt?!
  • 1234568

    En normal andningsfrekvens för en nyfödd är vid vaket tillstånd 30-60/minuten. Sovande låter 40 lite i högre kanten.

    80-90 ska den inte vara. Men bekräfta det med klocka. Och kolla några omgångar. Alltså så att du vet att det inte är ett engångstillfälle. Bebisar kan ibland få jätte snabb andning under 10-20 sekunder, för att sedan inte andas på 5-10 sekunder, detta är rätt vanligt. Andningen är oregelbunden hos en nyfödd.

    Men 80-90 andetag/minuten bör kontrolleras.

    Hur ser det ut på magen när han andas? Ser det ut som om han tar hjälp av musklernavunder revbenen för att andas?

  • Anonym (...)

    Om du är orolig och misstänker att något inte känns bra så måste du kolla upp det

  • tusenordförsnö
    Mackan87 skrev 2018-04-02 09:57:28 följande:
    Min son är 10 dagar gammal och jag är så orolig över hans andning. Jag har förstått att en nyfödd andas oregelbundet men ofta andas han väldigt snabbt och ytligt. Har inte klockat men det torde vara ca 80-90 andetag per minut. Men i detta nu ligger han och sover bredvid mig och jag klockade just till lite drygt 40 andetag per minut.

    Han verkar ha ont i magen på kvällarna och då får han nästan panik och hyperventilerar och efteråt kvarstår den snabba andningen. Men kan inte låta bli att undra om hans panik beror på att han inte får luft eller liknande?

    I övrigt äter han väldigt bra och har ingen feber. Han har torsk i munnen dock och sover oerhört mycket (äta-sova-byta blöja är hans rutin dagarna igenom) och det har även hänt att jag fått väcka honom på natten för att just byta blöja och äta. I nuläget vaknar han bara en gång på natten så jag och min man får lätt ca 7 h sömn totalt. Har inte oroat mig för detta innan men tillsammans med andningen börjar jag undra om det är normalt?
    Det kan tvärtom vara bra med att ha lite ojämn aning som bebis. I af fick vi veta detta. Vårt barn var prematur och det var mkt fokus på andningen innan vi fick komma hem till slut. Barnläkarna sa att det var ett bra tecken, det var en mer mogen cch önskvärd "vuxen" andning än det helt jämna..
    Med detta sagt så vet jag absolut  ingenting o just din situation, och jag är inte medicinskt kunnig. Men ville ändå säga det att ojämn andning inte behöver vara ett varningstecken.

    Är du orolig så sök vård. De är vana vid att man söker när man är orolig i början, och kommer råda dig och ge hjälp så du får ro.  :)
  • Anonym (Tjej)
    tusenordförsnö skrev 2018-04-02 13:42:28 följande:

    Det kan tvärtom vara bra med att ha lite ojämn aning som bebis. I af fick vi veta detta. Vårt barn var prematur och det var mkt fokus på andningen innan vi fick komma hem till slut. Barnläkarna sa att det var ett bra tecken, det var en mer mogen cch önskvärd "vuxen" andning än det helt jämna..

    Med detta sagt så vet jag absolut  ingenting o just din situation, och jag är inte medicinskt kunnig. Men ville ändå säga det att ojämn andning inte behöver vara ett varningstecken.

    Är du orolig så sök vård. De är vana vid att man söker när man är orolig i början, och kommer råda dig och ge hjälp så du får ro.  :)


    För vuxna är det så att ju mer stressad man är i kroppen desto jämnare puls får man. Kanske något liknande med spädbarn och andning?
  • 1234568

    Nej nej nej. Alltså oregelbunden andning och snabb andning är två olika saker. Oregelbunden är normalt för ett spädbarn (se mitt inlägg ovan). Men snabb (över 60 andetag i minuten vid vaket tillstånd) ska den inte vara.

    Vid sömn är redan 40 andetag på gränsen till för många.

    Sedan finns det mönga olika saker som kan orsaka snabb andning. Allvarliga och mindre allvarliga. Men söka hjälp ska du för den sortens andning. Gränsen för när man söker hjälp för spädbarn ska vara mycket låg.

  • Mackan87

    Tack för era svar! Ska absolut kolla upp detta. Tror dock inte det är akut (andningen har inte varit sådär otrevligt snabb sedan igår kväll) så jag tänker att jag kan vänta tills BM ringer imorrn för att planera in första hembesöket?

  • 1234568

    Om det händer igen, så filma det. Läkaren har bra hjälp av ett klipp på vad i andningen som gör en orolig.

    Åk in om det upprepas, barnet ändrar färg, barnet andas med hjälp av musklerna under revbenen/övre magen, eller barnet får feber.

  • Louisejp

    Tror absolut inte att det är någon fara, oroade mig också över andningen med första barnet, men nu med andra (snart 3 veckor gammal) så vet jag att det är helt normalt. Och var glad att han sover på nätterna istället ;) jag var lyckligt lottad med sömnen med dottern, inte lika lyckligt lottad denna gång med sonen haha.. han sover typ hela dagarna med är istället vaken ett par timmar mitt i natten!

  • Mackan87

    Tack för alla era råd! Särskilt tipset att filma! :) Vi fick en tid hos barnläkaren direkt på morgonen och allt såg bra ut. Läkaren trodde bara att det var en omognad (i lungorna..?) så vi behövde inte oroa oss.

  • Anonym (g)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-17 22:41:56 följande:

    Undrar hur det gick 



    vad sägs som att läsa tråden?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (g) skrev 2024-04-17 23:00:23 följande:

    vad sägs som att läsa tråden?
    Var står hur det gick? Det enda jag kan se är att läkaren inte ansåg det var något att oroa sig för. Det framgår inte hur andningen utvecklades. Eller har jag helt missat något?
Svar på tråden Andas min nyfödda normalt?!