• Anonym (Vad ska man göra?)

    Är jag världens sämsta make?

    I 9år har jag varit tillsammans med min hustru.

    Tre fina barn, tvillingpojkar på 7 och dotter på 11 år.

    Är 36 år.

    Fokus i mitt liv är mina barn och hustru. Dom är mitt mål i livet, dom ska må bra och så är det bara. Om jag vill göra nått för mig själv men som försvårar för dem på nått sätt så gör jag det inte. Allt från att kanske gå ut själv eller köpa nått till mig själv så är det nått som löser ut sig i huvudet och jag gör det inte. ?Nä, barnen/frugan kanske behöver nått så bäst att jag låter bli?.

    Jag ber aldrig min fru om nått och jag gör allt min fru ber mig om, varför ska jag säga nej om hon vill att jag handlar, hämtar barn, nattar barn osv osv? Återigen tillbaka till att jag vill att hon ska må bra.

    Vänner säger att jag är för snäll men jag avskyr det uttrycket.

    För snäll, vad fan är det för nått?

    Man kan vara snäll utan att vara en pushover.

    Jag vet när man ska ryta ifrån.

    Älskar min hustru, hon klagar att hon gått upp i vikt(hon är inte alls stor) osv men allt jag ser den snyggaste bruden i världen.

    Jag avgudar henne.

    Men jag känner ju inget från hennes sida.

    Jag känner mig som luft.

    Hon skiner aldrig upp när jag kommer hem, tar aldrig i mig.

    Sex finns knappt.

    Kan inte ha sex mån-tors för då blir hon för trött på jobbet. Fine, jag köper det.

    Fredag och lördag har hon ont i magen eller någon annan krämpa. Söndag mår hon bra igen.

    Blir det sex så ligger hon bara där och jag undrar vart hon är någonstans.

    Förr var det spännande men nu vägrar hon göra saker för mig.

    Hatar ställ upp sexet. Fy fan, då löser jag det hellre själv.

    Men kan erkänna att några gånger har jag nappat när hon ställt upp på sex för att det gått så lång tid sen den senaste gången. Och med det så kommer den tunga skulden. Blir arg på mig själv att jag gav vika och passade på när hon ställde upp. Mår så satans dåligt och vill bara dö av ångest.

    Har frågat flertal gånger om hon vill skiljas men det vill hon absolut inte.

    Har även frågat ett fåtal gånger om hon är otrogen eller träffat någon annan men svaret blev ett argt nej.

    Är ibland tveksam på det ibland med otroheten men kanske att min osäkerhet som strular med min hjärna.

    Det äter mig inombords och jag känner hur jag sjunker djupare och djupare.

    Jag vill inte skiljas, jag vill ju leva lyckligt med min fru.

    Och om jag skulle lämna så vem fan vill ha en ensamstående kille med 3 barn??

    Jag vill inte leva som singel.

    Skönhet bestäms ju ur betraktarens ögon men jag ser mig själv som pretty darn good looking och tjänar bra pengar och framför allt en bra pappa och make. Sen klart att jag kan göra fel och glömma saker osv. Jag är ju en människa jag med.

    Men hon bara skäller och kritiserar mig för allt känns det som.

    Blommor, sneakers o allt annat mellan himmel och jord jag ger henne skapar knappt en reaktion.

    Jag vet att jag är en bra kille. Varför tycker inte hon det?

    Så, nu fick jag skrivit av mig.

    Tack tack.

  • Svar på tråden Är jag världens sämsta make?
  • Fishnet
    Anonym (Hejsanhoppsan) skrev 2017-12-25 12:39:35 följande:

    Har inte läst alla kommentarer. Men om du inte är bekant med "kärlekens fem språk" så är den boken ett tips! Men går iaf ut på att man ger och tar emot kärlek på olika vis. Om man inte nöter varandra i kärleksspråken finns risk att förhållandet känns kärlekstomt som jag ändå tycker det verkar som ni upplever lite av.... Har man tex beröring som kärlekssorpk och partnern bara ger gåvor så känner man sig kanske inte så älskad o sedd. Ni kanske går förbi varandra i detta? Visar kärlek på sätt den andra inte tar emot på ett djupare plan? Isf kan det va en poäng med att utforska detta, görna tillsammans men vill hon inte kan du ju alltid börja ta reda på hennes språk o möta henne, så kanske ni kan utvecklas därifrån.


    Jag brukar också ta upp de 5 kärleksspråken!

    Visste inte att det fanns en bok men visste om de.

    De fem är väl:

    Gåvor

    Tjänster

    Beröring

    Uppskattning / komplimanger

    Gemenskap / upplevelser
  • Akira Öken
    Fishnet skrev 2017-12-25 12:44:54 följande:

    Jag brukar också ta upp de 5 kärleksspråken!

    Visste inte att det fanns en bok men visste om de.

    De fem är väl:

    Gåvor

    Tjänster

    Beröring

    Uppskattning / komplimanger

    Gemenskap / upplevelser


    Nu på senare år har det utvecklats till 6 huvudspråk, om jag inte minns fel.
  • Anonym (Förstår dig)

    Som några andra har frågat dig så undrar jag också vad din fru känner? Har ni haft snacket? Och har du berättat ungefär så här som du skriver för henne vad du känner? Vad är anledningen till att hon tappat lusten? 3 barn gör att man är konstant mer eller mindre, trött. Gynnar inte sexlusten.

    Dock tycker jag nog att du skall börja ta för dig! Gå ut med kompisar, ta en öl, boka squsch-tid (el liknande) eller res på grabbresa. Ibland kan det handla om en "psykologiskt obalans" om du förstår vad jag menar. För mig är det sexigt och attraktivt med en man som har sitt eget liv. Utan att tumma på att vara närvarande hemma och dela delar på hemmets bördor.

    Dig som singel och trebarnsfar - gärna.

    Lycka till.

  • Anonym (Tipsaren)

    Till TS: Du är tråkig och förutsägbar. 

    Det betyder att din fru upplever dig som en praktisk person att ha i sitt liv, som drar in pengar och som tar hand om barn. Handlar och allt annat praktiskt gör du men där tar det roliga slut. Hon vet att hon får det hon vill ha.

    Men tänder hon på en sådan, som hon säkert upplever dig, "trist" person? 

    Fråga dig själv?
    - Vad tillför du som är positivt för henne, förutom det materiella och det praktiska?
    - Får hon något intellektuellt utbyte av att umgås med dig?
    - Om hon skulle skryta över dig inför sina väninnor, vad finns det att berätta?
    - Varför är du spännande och attraktiv i hennes ögon? 

    Att vara "snäll" är en premiss för ett förhållande; ingen vill leva med en elak person. Men vad finns det för positivt att säga om dig utöver att du är snäll?

    Några tips: 

    1. Du behöver bli dig själv igen. Vem var du när ni träffades? Vad var det hos dig som hon tände på då?

    2. Som många andra skriver: Skaffa dig ett liv, sluta vara så förutsägbar och sätt hårt mot hårt. Visa henne att hon inte ska ta dig för given när det gäller ert samliv. Du vill också göra saker som ger dig positiva erfarenheter.

    3. Samtidigt måste du även börja prata med henne. Ställ frågan rakt ut: "Varför tänder du inte på mig längre"?. Svara hon att det gör hon visst, så be henne förklara vad hon tänder på. 

    Det är endast det ärliga samtalet i kombination med att du blir någon hon kan vara stolt över att leva ihop med som gör att du kan ändra på detta. 

  • Anonym (Tipsaren)

    ,,,jo en sak till:

    Det är inte helt otänkbart att hon träffar någon annan. Hon vill kanske uppleva lite spänning och få uppleva något annat än det trista och förutsägbara. 

    Om hon gör det så ska du INTE reagera med reptilhjärnan och avsluta relationen. Fortsätt istället prata om varför hon träffade någon annan, vad denne någon kunde ge henne som du inte kunde osv. 

    Försök att förstå varför så kommer du kunna ändra ditt eget beteende till det bättre.  Med eller utan henne i ditt liv.

  • Bolliz

    Skriv ett brev till henne, ungefär som ditt inlägg fast mer personligt om er, och låt henne begrunda och svara när och hur hon vill.

    Jag har själv svårt att uttrycka känslor i tal, men skriftligt närjag kan betrakta mina känslor på ett annat sätt och hitta mer lämpliga ord i sammanhanget, är betydligt lättare.

    Sen är det upp till henne hur hon vill svara dig. Sen tar ni det därifrån.

    Jag kan däremot tillägga att hennes brist på sexlust säkerligen är något som hon själv går o undrar över. Har själv varit i samma sits och förstod inte varför jag aldrig var sugen på sex.

    Sen separerade vi efter 12 årsförhållande och då förstod jag att jag helt enkelt inte tände på honom mer..

  • sådetså

    Lyfter den här tråden.

    Låter nästan som att trådstartaren är mig själv. Känner igen mig på så många punkter. 

    Jag tar på min fru, inte bara sexuellt utan i övrigt också. Pussar och kramar henne, tar på henne när jag går förbi henne men får inget av det tillbaka.

    Det är nästan stående klagomål på att det är stökigt hemma, mest efter våra barn. Men det är hon som har berg med kläder o tvättstugan. 

    Jag skulle säga att hon gör mer av städningen i hemmet men jag gör precis allt annat, men det är som att det inte räknas. Hon jobbar inte heltid, vilket jag gör. Samtidigt tränar jag ena dotterns fotbollslag samt att jag skjutsar båda barnen till alla övriga träningar året runt.

    Jag älskar henne men tror inte hon älskar mig. Känns mest som hon stör sig på allt jag gör och säger. Borde kanske lämna henne men istället går tankarna nästan dagligen på hur pissigt jag mår. Hade det inte varit för barnen hade jag nog resonerat annorlunda. 

  • tuxxe

    Säg till hur du känner och mår och vad du tycker om det hela?.

    och fråga henne om hon tänker lägger den tid,energi och passion på er relation som du behöver eller om hon hellre hade velat se att du söker dig till andra?

  • KimLinnefeldt

    Prata med henne, men prata så lite som möjligt om henne. Berätta istället hur du har det, vad du saknar, vad du längtar efter. Och - om det är så - att kärleksbristen måste åtgärdas, annars vill du inte leva med henne längre. Få henne att förstå att det är allvar, och att ni har lika ansvar.

    Om man separerar så brukar man ha barnen varannan vecka. Så varannan vecka kan man söka ett nytt kärleksliv. (Jag hade två barn och min nya kärlek hade två. No problemos.)

  • Ascendere

    Prata med henne där du är nu kommer garanterat inte att hjälpa, de som gett det rådet är kvinnor och de menar väl men det funkar inte i din situation.

    Vad du behöver är att skaffa ett liv utanför familjen och sätta upp mål som inte enbart handlar om familjen. 
    Vad kan och vill du bidra med till samhället tex? 
    Låt inte ditt mående bli helt avhängigt vad din fru gör och inte gör, utan gör saker som får dig att må bra, gymmet, träffa kompisar osv. 

    Och dra med frun på roliga saker, ordna dejter, danskurs kanske osv. 
    Viktigt att ni umgås som par utan barn och familj i fokus, även tillsammans med enbart andra vuxna i roliga sammanhang. 

    Först när du mår bra i dig själv och har driv inifrån och mål du jobbar mot kan du börja ta upp er situation med frun. 

  • Anonym (X)

    Skaffa en älskarinna som tycker om att bli uppvaktad. Det förtjänar din fru.

Svar på tråden Är jag världens sämsta make?