• OnePiece

    Pappor som lämnar

    Jag har en fråga som jag skulle vilja att pappor som har lämnat sina barn svarar på. Jag önskar ärliga svar. Jag vill inte döma någon, och jag förstår att orsakerna kan vara nästan lika många som det finns pappor som har lämnat. Men jag skulle vilja få en övergripande blick över de vanligaste anledningarna.

    Nu menar jag inte pappor som har sina barn varannan vecka, eller varannan helg eller med annan regelbundenhet. Utan jag menar er pappor som verkligen har lämnat era barn.

    Min fråga till er pappor är:
    Varför gjorde ni det, vilken var er orsak?
    Har ni någonsin ångrat er?
    Tänker ni någon gång på era barn?
    Funderar ni på att ta kontakt med dem?
    Hur går era tankar?

    Därför vill jag att endast pappor som någon gång (nyligen eller för länge, länge, länge sedan) har lämnat sitt barn svarar. Men även ni andra som har insikt i dessa mäns beslut kan också svara, men då ska vi vara säkra på orsaken och känna en sådan pappa mycket väl. Det kan exempelvis vara hans nya kvinna som han har anförtrott sig åt.

    Anledningen till denna fråga är för att jag vill försöka förstå min egen pappa. Han övergav mig, mitt syskon och min mamma när jag var endast en bebis och mitt syskon några år äldre. Jag har ingen som helst kontakt med honom nu, men har haft lite sporadiskt tidigare under åren. Väldigt kärlekslös kontakt måste jag få inflika. Han har aldrig visat att han varken älskar mig eller saknar mig.


    Detta är över 40 år sedan. Min mamma har aldrig velat prata om honom, och jag har aldrig haft den kontakten med honom så att jag har kunnat fråga honom om varför. Jag vet att han träffade en ny kvinna. Han flyttade 50 mil ifrån oss, sedan flyttade de utomlands under många år, och när de väl flyttade hem bosatte de sig i en annan stad. Det var då vi träffades några gånger under mitt tonår.

    Detta har påverkat mig under hela mitt liv. Jag har dåligt självförtroende och känner mig otillräcklig och värdelös. Men framförallt: på "äldre" dagar har jag blivit väldigt ledsen över det och kan gråta mig till sömns på kvällarna. Jag kan gråta när jag ser kärleksfulla pappor i lekparken med sina barn. Jag kan gråta när jag ser filmer med pappor, läser böcker etc, etc. Jag tänker på en pappa (dock inte honom, utan mer en fadersfigur) nästan jämt, hur det hade varit att få ha en pappa som älskade mig.


    Jag har själv barn nu och skulle aldrig, aldrig någonsin kunna lämna dem. Inte ens om vi föräldrar skiljde oss. Jag är så ledsen att mina barn inte får ha någon morfar att busa med, som älskar dem. Lika ledsen att jag aldrig har fått vara "pappas lilla flicka".


    Tack snälla för era svar!


     

  • Svar på tråden Pappor som lämnar
  • Anonym (S)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:16:15 följande:

    Det visste han men som sagt så blev det värre när jag blev gravid.

    Hur det har med saken förstår jag inte heller. Han hade inte i tanken att göra mig gravid och då vara tvungen att lämna sin dotter. Jag tycker att hennes mamma har förstört relationen mellan far och dotter och att det är hon som ska skämmas.


    Ja, utan tvekan. Han har ingen del i det.
  • Anonym (Carl)

    Är inte förvånad att vissa pappor(och mammor )lämnar sina barn.Men tanke på psykisk ohälsa,egoism och att det finns folk till allt.

  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-04-14 08:16:06 följande:

    Så han kände att om han inte fick egen vårdnad + att barnen inte fick umgängesrätt med mamman var det inte värt det menar du? Eller vad menar du led ensamrätt? Vaeför var det enda alternativet?

    Stämde han om ensam vårdnad i tingsrätten alltså och förlorade?

    Jag skakar inte på huvudet och försöker inte generalisera utan är uppriktigt nyfiken hur enstaka individer resonerat i olika sammanhang, precis som jag upplever att ts är. Så jag frågar för att försöka förstå.


    Vad menar du hade vart ett alternativ då? När mamman talade så illa om oss att dottern inte ville vara här? Vad skulle man gjort?
  • Loriyana
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:16:15 följande:
    Det visste han men som sagt så blev det värre när jag blev gravid.

    Hur det har med saken förstår jag inte heller. Han hade inte i tanken att göra mig gravid och då vara tvungen att lämna sin dotter. Jag tycker att hennes mamma har förstört relationen mellan far och dotter och att det är hon som ska skämmas.
    Han var inte tvungen att lämna sin dotter. Har en killkompis vars ex verkligen saboterar umgänget. Hon vill inte att han ska träffa sonen överhuvudtaget och sätter käppar i hjulen hela tiden. Men han vägrar ge upp. Han kämpar dagligen trots att det är fruktansvärt svårt för honom. Jag hade gjort likadant för min dotter och jag gissar att du hade gjort likadant för dina barn. Du sa själv att du aldrig skulle ge upp dina barn, samtidigt som du påstår att din man inte hade något val. Jo han hade ett val, han valde bara en annan väg. Och ja, hon borde absolut skämmas över att saboterat umgängen...det är riktigt illa. Men hans dotter kommer växa upp med vetskapen att hennes pappa inte tyckte att hon var värd att kämpa för...och sådant sätter allvarliga spår...och han VALDE att göra detta mot henne.
  • Loriyana
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:23:55 följande:
    Vad menar du hade vart ett alternativ då? När mamman talade så illa om oss att dottern inte ville vara här? Vad skulle man gjort?
    Han borde ha kämpat vidare. Om han absolut inte fick träffa dottern så borde han sett till att skicka brev, ringa...bara fortsätta insistera på kontakt. Även om mamman kanske kastar breven och inte svarar i telefonen. Någon gång borde något nå fram till barnet. Han borde ha verkligen visat dottern att han inte övergav henne, att han ville vara där för henne. Han borde ha hållit kvar kontakten med hennes skola, bett om information, gått om och om till familjerätten...han borde alltså ha gjort allt som du och jag hade gjort för våra barn.
  • Anonym (Styvmamman)
    Loriyana skrev 2017-04-14 08:31:03 följande:

    Han borde ha kämpat vidare. Om han absolut inte fick träffa dottern så borde han sett till att skicka brev, ringa...bara fortsätta insistera på kontakt. Även om mamman kanske kastar breven och inte svarar i telefonen. Någon gång borde något nå fram till barnet. Han borde ha verkligen visat dottern att han inte övergav henne, att han ville vara där för henne. Han borde ha hållit kvar kontakten med hennes skola, bett om information, gått om och om till familjerätten...han borde alltså ha gjort allt som du och jag hade gjort för våra barn.


    Ja det har du rätt i.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:23:55 följande:

    Vad menar du hade vart ett alternativ då? När mamman talade så illa om oss att dottern inte ville vara här? Vad skulle man gjort?


    Ett så litet (2-5 år ungefär?) barn får ju i regel inte välja vart det ska bo, så stämma på umgånge om man först stämt på vårdnad och boende och förlorat.

    Har han gjort allt detta innan han gav upp och annars varför inte? Det var väl främst det jag var nyfiken på.
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-04-14 08:38:02 följande:

    Ett så litet (2-5 år ungefär?) barn får ju i regel inte välja vart det ska bo, så stämma på umgånge om man först stämt på vårdnad och boende och förlorat.

    Har han gjort allt detta innan han gav upp och annars varför inte? Det var väl främst det jag var nyfiken på.


    Det vet jag faktiskt inte, dels var det många år sedan och minnet är inte i topp, men han sökte enskild vårdnad och hade tät kontakt med social osv för att få ensam vårdad. Men det gick inte alls. Så han gav upp.
  • Anonym (Nyfiken)
    Loriyana skrev 2017-04-14 08:31:03 följande:

    Han borde ha kämpat vidare. Om han absolut inte fick träffa dottern så borde han sett till att skicka brev, ringa...bara fortsätta insistera på kontakt. Även om mamman kanske kastar breven och inte svarar i telefonen. Någon gång borde något nå fram till barnet. Han borde ha verkligen visat dottern att han inte övergav henne, att han ville vara där för henne. Han borde ha hållit kvar kontakten med hennes skola, bett om information, gått om och om till familjerätten...han borde alltså ha gjort allt som du och jag hade gjort för våra barn.


    Och detta i nästa skede, om det juridiska inte fungerade. Det är ju sånt jag undrar på, varför vissa personer inte gör eftersom det känns så självklart för en annan att göra det. Det är ju dessa val som i alla fall gör mig nyfiken. Varför väljer man att ge upp utan att göra dessa saker?

    Men det måste nog din man svara själv på, är ju lite svårt för dig att tankeläsa :)
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:41:19 följande:

    Det vet jag faktiskt inte, dels var det många år sedan och minnet är inte i topp, men han sökte enskild vårdnad och hade tät kontakt med social osv för att få ensam vårdad. Men det gick inte alls. Så han gav upp.


    Ok, tack.
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-04-14 08:41:37 följande:

    Och detta i nästa skede, om det juridiska inte fungerade. Det är ju sånt jag undrar på, varför vissa personer inte gör eftersom det känns så självklart för en annan att göra det. Det är ju dessa val som i alla fall gör mig nyfiken. Varför väljer man att ge upp utan att göra dessa saker?

    Men det måste nog din man svara själv på, är ju lite svårt för dig att tankeläsa :)


    Precis, jag ville bara berätta hur det var för oss, ur min vinkel men kan tyvärr inte svara på allt, hur och varför då det inte var jag som gjorde valen.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:44:42 följande:

    Precis, jag ville bara berätta hur det var för oss, ur min vinkel men kan tyvärr inte svara på allt, hur och varför då det inte var jag som gjorde valen.


    Nej det förstår jag,men tack för det du kunde berätta.

    Vore roligt om några pappor vågade skriva här som kan svara lite mer på varför.
  • jagärjagvemärdu

    Det är bara idioter till män som gör så TS, finns inga bra ursäkter. Jag tror det är bäst att du slutar älta det och ganska försöker prata med någon. Knappt någon av mina vänner (mig själv inräknad) har närvarande fäder, tyvärr.

  • Anonym (Tvingad att lämna mina barn.)
    OnePiece skrev 2017-04-13 16:55:46 följande:

    Jag har en fråga som jag skulle vilja att pappor som har lämnat sina barn svarar på. Jag önskar ärliga svar. Jag vill inte döma någon, och jag förstår att orsakerna kan vara nästan lika många som det finns pappor som har lämnat. Men jag skulle vilja få en övergripande blick över de vanligaste anledningarna.

    Nu menar jag inte pappor som har sina barn varannan vecka, eller varannan helg eller med annan regelbundenhet. Utan jag menar er pappor som verkligen har lämnat era barn.

    Min fråga till er pappor är:
    Varför gjorde ni det, vilken var er orsak?
    Har ni någonsin ångrat er?
    Tänker ni någon gång på era barn?
    Funderar ni på att ta kontakt med dem?
    Hur går era tankar?

    Därför vill jag att endast pappor som någon gång (nyligen eller för länge, länge, länge sedan) har lämnat sitt barn svarar. Men även ni andra som har insikt i dessa mäns beslut kan också svara, men då ska vi vara säkra på orsaken och känna en sådan pappa mycket väl. Det kan exempelvis vara hans nya kvinna som han har anförtrott sig åt.

    Anledningen till denna fråga är för att jag vill försöka förstå min egen pappa. Han övergav mig, mitt syskon och min mamma när jag var endast en bebis och mitt syskon några år äldre. Jag har ingen som helst kontakt med honom nu, men har haft lite sporadiskt tidigare under åren. Väldigt kärlekslös kontakt måste jag få inflika. Han har aldrig visat att han varken älskar mig eller saknar mig.


    Detta är över 40 år sedan. Min mamma har aldrig velat prata om honom, och jag har aldrig haft den kontakten med honom så att jag har kunnat fråga honom om varför. Jag vet att han träffade en ny kvinna. Han flyttade 50 mil ifrån oss, sedan flyttade de utomlands under många år, och när de väl flyttade hem bosatte de sig i en annan stad. Det var då vi träffades några gånger under mitt tonår.

    Detta har påverkat mig under hela mitt liv. Jag har dåligt självförtroende och känner mig otillräcklig och värdelös. Men framförallt: på "äldre" dagar har jag blivit väldigt ledsen över det och kan gråta mig till sömns på kvällarna. Jag kan gråta när jag ser kärleksfulla pappor i lekparken med sina barn. Jag kan gråta när jag ser filmer med pappor, läser böcker etc, etc. Jag tänker på en pappa (dock inte honom, utan mer en fadersfigur) nästan jämt, hur det hade varit att få ha en pappa som älskade mig.


    Jag har själv barn nu och skulle aldrig, aldrig någonsin kunna lämna dem. Inte ens om vi föräldrar skiljde oss. Jag är så ledsen att mina barn inte får ha någon morfar att busa med, som älskar dem. Lika ledsen att jag aldrig har fått vara "pappas lilla flicka".


    Tack snälla för era svar!


     


    Jag har lämnat mina barn!

    Vi gick isär när yngsta var 10 år den äldre 12 år, först hade vi gemensam vårdnad, och barnen bodde växelvist hos oss, ibland var dom mer hos mamman.

    Efter ett år tog mamman upp en vårdnadstvist och häda att barnen vill bo hos henne heltid, om den äldre dottern blivit påverkat av mamman eller om det var hennes egna beslut, det vet jag inte, vi gick vårdnads tvist och blev varannan vecka för mig, men mitt ex gjorde allt för att förhindra umgänget, med undanflykter som hon vill inte åka till dig, eller dom ska dit nu osv...
    Den äldre dottern berätta att att hon ville välja själv, jag vill bo hos mamma!

    Först bodde jag kvar i samma stad, men efter ett år blev jag lessen, sorgsen , sakna verkligen barnen, jag fick inte träffa dom.
    Bestämde mig för och flytta, jag fick så många frågor av folk varför jag inte träffa mina barn, precis som det var något fel på mig.

    Jag flyttade, bytte stad, berätta inte till någon att jag hade barn, jag vill inte leva med frågan varför jag inte träffar barnen, folk förstår inte det egna valet, "min dotter har valt bort mig", mamman gör allt för att stödja hennes beslut och vägrar samarbeta,gör allt för att förhindra umgänget.

    Nu efter åt har barnen ringt upp mig, undrat varför jag försvann, berätta att det var hennes egna val.
    Barnen vill träffas.

    Dina frågor !
    1 varför gjorde ni det, vilken orsak? = Det var barnets egna val, stött av mamman.
    2 Har ni ångrat er? =   Jag har levt med sorg för att jag blivit bort vald av mina barn, jag har fått leva med frågor varför jag inte träffar mina barn, jag har blivit smutskastad för att mina barn valt bort mig. har gått hos psykolog för att hitta tillbaka till livet igen, det var inte mitt val !!!
    3 Tänker jag på barnen? Ja jag tänker på barnen.
    4 Om jag tänker ta kontakt? Nej, jag har blivit bortvald av barnen och mamman, mamman stödde och kriga hårt för att jag skulle försvinna ur deras liv, många år levde jag med sorg, kämpade för att hitta meningen med livet igen, var en tuff väg tillbaka, verkligen tuff väg.Nu har jag hittat tillbaka, jag var tvingad att starta ett nytt liv utan barnen, jag har tappat hela deras uppväxt, jag känner inte dom mer, jag vet inte vad det är för människor, hur dom utvecklats, dom är främlingar, jag är en främling för dom. dom såra mig så hårt som inget annat i hela världen kan göra. jag vågar inte träffa dom igen, rädd att det väcker upp den sorg jag lämnat bakom.
    5 Tankarna är nästan glömda nu, jag tänker på barnen, ofta. men jag vågar inte ha kontakt för att det kan väcka sorgen igen, jag vill inte att min nya familj ska veta om dom, dom har sårat mig så hårt, dom får inte såra mig igen, eller skada min nya familj, jag ser inget positivt att dom nu vill ha kontakt, hur ska det umgänget se ut? viss vi kan träffas och fika, presentera dom för min familj och nya liv, men kommer det komma något gott ur det, eller kommer det förstöra.

    Jag vågar inte chansa, vägen tillbaka var både svår och lång, jag har lärt mig och leva utan dom och kommer knappt ihåg vem dom är, jag vågar inte öppna den dörren igen, även om det finns fina minnen så överskuggar sorgen allt, kort och gott jag vågar inte ha kontakt igen, jag är glad och lycklig nu, inget får förstöra det igen.Barnen blev besvikna på svaret att jag inte ville träffa dom igen, men dom fick svaret varför, det var det egna valet, ni valde bort mig.
  • Anonym (Tvingad att lämna mina barn.)

    Glömde nämna, varför man inte vill ha kontakt mer, oftast blir barnet utan pappa för att föräldrar inte kan samarbeta, får mamman med socialtjänsten på sin sida så kan man aktivt hindra umgänge, det finns inga straff för att man försvårar umgänget, kan man bara förklara varför man försvårar umgänget så är det med lagens goda ord bakom samt socialtjänsten.
    Du kan ha argument att barnen mår dåligt av varannan veckas liv, kommer dom efter i skolan är det styrkt. berättar barnet själv vilken förälder dom vill bo med så styrker detta ännu mer, nu kan man aktivt prata med sitt barn för att förstärka valet, men använd rätt ord, finns inget PAS  i sverige, umgängessabotage måste styrkas för att det ska kunnas bevisas, man har rätt att hjälpa sitt barn om barnet mår dåligt, som vid ex.. vv liv, bara du aldrig nekar umgänge, utan säger ,,, det kommer umgänge men inte just nu medans dom mår dåligt av allt tvistande, dom måste få en stabil grund först.

    När en pappa blir sviken på detta sätt, barnen hålls ifrån han så finns ingen hjälp och få, visst du kan prata med psykolog, det hjälper dig själv men inte relationen till dina barn.
    Därför lär man sig leva utan barnen, därför öppnas aldrig den dörren igen, därför säger man nej när dom ringer och vill träffas.

    Enda sättet för folk och förstå är att tänka om dina barn togs ifrån dig på deras egna val, ska man stå med öppna armar 10 år senare i livet? säga att man saknat dom?
    Finns människor som klarar av det, som blir jätte glada, finns även dom som inte klarar av det, sveket var för hårt, man dög inte som förälder när dom var ung, varför ska man duga nu, nu när man fått lämna staden man var uppväxt i , lämnat vänner och kompisar, för man klarade inte av alla frågor och fördömanden.
    Man har startat ett nytt liv, en ny familj, man har levt med den länge, bara för att barnen nu saknar pappa så ska han stå klar och ta emot dom, jag klarar inte av det,utan lärd av psykolog att leva utan dom.

    Ja det är tragiskt, men ett öde många barn har, man kan inte bara skylla på att det är pappans fel, mamman är lika med skyldig i relationen.

  • Anonym (Man)

    En pappa som överger barn är själv ett barn och han överger främst för att han inte orkar med att ta hand om barn. Pappan skyller oftast ifrån sig på mamman, att hon är galet svartsjuk eller galen på annat sätt. Allt för att få sympatier för sitt oansvariga beteende. Till alla övergivna barn därute kan jag bara säga grattis, ni slapp en mansbäbis. Grattis också till alla nya kvinnor (läs ligg) som tror att dessa mansbäbisar är något att hålla i när det blåser. Dem kommer lämna er när en ny kvinna (läs ligg) dyker upp. Cool

Svar på tråden Pappor som lämnar