• HippHipp

    Får era barn sminka sig?

    Hej!

    Jag tycker det är svårt att veta hur jsg ska förhålla mig till ungdomar och smink. Tidigare har jag och min man sagt att det är 15-årsgräns hos oss.

    Vi har en 11-åring och en 12-åring och när hon går på 'party' eller tjejmiddagar hos någon kompis så är de andra tjejerna sminkade. Är det party så ses de tydligen ibland innan och har en mysig tjejstund och gör sig i ordning ihop. Klär sig och sminkar. Tränar på varandra. Vår äldsta vill så gärna också...Funderar på att tillåta henne just vid sådana här tillfällen. Allt förutom mascara, det tycker jag ser alldeles för vuxet ut.

    Jag tycker själv smink är jätteroligt, jag sminkar mig i princip varje dag.

    Hur gör ni andra föräldrar därute?

  • Svar på tråden Får era barn sminka sig?
  • Stårschan

    Mina döttrar är 13 och 15. Själv sminkar jag mig bara vid festliga tillfällen. 15-åringen sminkar sig ungefär lika ofta (ärligt talat blir det oftast teatersmink av någon sort, eftersom det mest blir vid cosplay eller teateruppsättningar). Den yngsta däremot är intresserad av smink och sminkar sig lite då och då till vardags sedan hon började 7:an. Och det är inget jag har några åsikter om eftersom jag tycker att det är helt naturligt. Ärligt talat är det rätt skönt att ha någon i hushållet som förstår sig på smink, så att man kan få lite experttips om man vill göra sig lite extra snygg någon gång.

    De har fått sminka sig lite lätt till kalas och skoldiscon sedan lågstadiet om de har velat.

  • Stårschan

    Finnarna tänkte jag inte ens på, men det är ju direkt taskigt att inte låta en finnig tolvåring försöka snygga till sin hy om det låter sig göras.

  • truffle

    När och om mina barn vill sminka sig ska de få göra det. Finns inget farligt i det. Det man kan göra som förälder är att göra barnet med medveten kring smink och fråga varför barnet vill sminka sig. Du säger själv att du tycker att det är kul med smink och att du gör det varje dag. Låter inte ok med ett förbud då. Sen mina barn kom har jag inte sminkat mig alls. Vill visa att man kan känna sig bekväm utan smink. Vill man göra det för att det är kul så finns inga konsekvenser med smink

  • elyse

    Jag började sminka mig lite grann när jag var 13. Sminkar mig varje dag med concealer, primer, mineralfoundation, mascara och fyller i ögonbrynen.

    Min treåring älskar smink. Hon har eget som hon får använda hemma. Vi har inte satt någon åldersgräns på när hon får ha det regelbundet och offentligt. Vi vet ju inte hur det kommer att se ut i hennes umgängeskretsar och det känns som en väldigt elak sak att indirekt utesluta sitt barn från en gemenskap bara för att man själv fått för sig att en viss ålder är en magisk gräns.

    Det viktigaste tycker jag är att sminkadet kommer från ett genuint intresse. Och att jag som förälder hjälper till att hitta bra produkter. Flytande foundation i fel nyans och blå ögonskugga är ju ingen höjdare på någon...

  • Duckan

    Lite smink för hemmabruk eller på kalas har jag inget emot i den åldern. I skolan får det gärna vara sminkfritt till 13-årsåldern.
    Har en 10-åring.

  • Fru Ve

    Nu har jag pojkar så jag tror inte frågan är aktuell. Men tycker att 15 års gräns känns väl strängt. Skulle tro att de allra flesta tjejer får sminka sig lite från åk 6 eller åk 7. Det tycker jag är rimligt i alla fall. Det kan ju kännas jobbigt för en 13-14 åring som inte får sminka sig när kompisarna får, känns inte snällt.

  • Tildejohansson

    Jag är en mamma på 33 år. Jag och min man har 3 underbara barn. 2 tjejer och en kille. Min äldsta tjej är 11 fyller 12 nästa år. Vi har valt att inte sätta upp gränser gällande smink. Hon är väldigt mogen av sig. Mens har hon, bh startades redan vid 10/9,5 års ålder doch utan byglar. De är hennes kropp hon bestämmer tycker vi. Hemme i hennes rum är de som att gå in i en 15 årings rum. Hon är mogen och behandlas som hon vore äldre. Bh,smink & string. Hon köper för egna pengar. Men string och bhar köper vi! Låt din dotter öva på dig! Du kan även öva på din dotter! Min dotter älskar att fläta och sminka andra! /mamma

  • KCL

    Min 12 åring har visat så litet intresse för smink så jag har känt att vi inte behöver ha några regler kring det. Hon brukar bara sminka sig till party. Då är det max mascara och lite läppglans. Nu är hennes stora intresse cosplay så jag har köpt en del smink till henne i julklapp. 

  • LejonSa

    Har inga döttrar men jag fick börja sminka mig lite lätt när jag var 13. Absolut inte mascara eller puder/foundation. Skulle jag få en dotter så skulle jag vänta så länge det går. Absolut inte en dag innan 11-12. Absolut inte. Varför starta med sånt så tidigt? Barn är inte längre barn idag.

    Jag tycker att alla gör som de vill men jag skulle inte vilja att smink introducerades så tidigt som 9-10 eller ens 12. Men inser ju att vi idag lever i ett annat samhälle än när jag var liten.

    String? Till en 10 åring? Nej!

    Som sagt, alla gör som de vill! Jag skulle försöka stärka alla mina barn i att inte behöva följa strömmen. Må inte ha döttrar men har gott om släktingar och vänner till döttrar och jag imponeras av deras flickor. Starka, självständiga, ?inne? tjejer om man så nu vill kalla det så, som är väldigt självständiga och inte faller för grupptryck.

    Trots deras intressen för smink så har de alla väntat till 14-15 års ålder. Sen hade de en period då det var nytt o spännande och nu är de runt 16 och sminkar sig bara till fest.

  • KCL
    LejonSa skrev 2017-12-21 11:29:59 följande:

    Har inga döttrar men jag fick börja sminka mig lite lätt när jag var 13. Absolut inte mascara eller puder/foundation. Skulle jag få en dotter så skulle jag vänta så länge det går. Absolut inte en dag innan 11-12. Absolut inte. Varför starta med sånt så tidigt? Barn är inte längre barn idag.

    Jag tycker att alla gör som de vill men jag skulle inte vilja att smink introducerades så tidigt som 9-10 eller ens 12. Men inser ju att vi idag lever i ett annat samhälle än när jag var liten.

    String? Till en 10 åring? Nej!

    Som sagt, alla gör som de vill! Jag skulle försöka stärka alla mina barn i att inte behöva följa strömmen. Må inte ha döttrar men har gott om släktingar och vänner till döttrar och jag imponeras av deras flickor. Starka, självständiga, ?inne? tjejer om man så nu vill kalla det så, som är väldigt självständiga och inte faller för grupptryck.

    Trots deras intressen för smink så har de alla väntat till 14-15 års ålder. Sen hade de en period då det var nytt o spännande och nu är de runt 16 och sminkar sig bara till fest.


    Men du kan ju vara stark och självständig även om du sminkar dig? Min dotter är allt annat än mainstream. Hon klär sig i cosplaykläder, klippte sig riktigt kort trots att idioten till frisör sa att flickor är så fina i långt hår och har inga problem med att stå ut från mängden. Det stör mig inte att hon sminkar sig eftersom hon gör det för att det är roligt. Hade jag däremot märkt att hon gjorde det pga osäkerhet så hade jag kanske reagerat annorlunda. 
  • Stårschan
    KCL skrev 2017-12-21 11:54:21 följande:
    Men du kan ju vara stark och självständig även om du sminkar dig? Min dotter är allt annat än mainstream. Hon klär sig i cosplaykläder, klippte sig riktigt kort trots att idioten till frisör sa att flickor är så fina i långt hår och har inga problem med att stå ut från mängden. Det stör mig inte att hon sminkar sig eftersom hon gör det för att det är roligt. Hade jag däremot märkt att hon gjorde det pga osäkerhet så hade jag kanske reagerat annorlunda. 
    Tror att våra döttrar skulle trivas väldigt bra ihop! Skrattande
  • LejonSa
    KCL skrev 2017-12-21 11:54:21 följande:

    Men du kan ju vara stark och självständig även om du sminkar dig? Min dotter är allt annat än mainstream. Hon klär sig i cosplaykläder, klippte sig riktigt kort trots att idioten till frisör sa att flickor är så fina i långt hår och har inga problem med att stå ut från mängden. Det stör mig inte att hon sminkar sig eftersom hon gör det för att det är roligt. Hade jag däremot märkt att hon gjorde det pga osäkerhet så hade jag kanske reagerat annorlunda. 


    Absolut kan man det.

    Mitt svar var riktat mer åt kommentarer såsom; det låter lite sträng med 15 års gräns och låt dottern få vara med i gemenskapen...

    Vet inte vilka som skrev det eller liknande. Men det är i såna situationer jag tänker att man faktiskt kan agera annorlunda. Stärka upp snarare än att ge vika för grupptryckets skull. Om vi som föräldrar verkligen tycker att vi vill ha en gräns och sen ruckar på den för att våra barn inte ska hamna utanför så tänker jag att vi ger dom mixade signaler. Om vi däremot INTE har dom gränserna/reglerna/tankarna så är det ju en annan femma.

    Om ni förstår hur jag menar? Men i ts så får jag intrycket av att både hon och partnern egentligen ansett 15 vara en bra ålder för intro av smink men blir sedan osäkra då många kring barnet redan sminkar sig. Förståeligt. Jag hafe kanske reagerat likadant. Men jag vill tro och hoppas att jag inte hade gett vika ifall jag verkligen hade haft den gränsen av en anledning och kunnat förklara den för mitt barn också.

    Som sagt, alla gör som de vill och alla känner sitt barn bäst och anledningarna bakom deras intressen. Cosplay etc är ju för mig skillnad till att vilja göra sig fin för att få uppmärksamhet i sociala sammanhang och det sistnämnda skrämmer mig. Finns gott om tid för det när mognaden är något mer utvecklad.
  • Humörmamman

    Hade min dotter (eller son) velat hade de fått. Nu har det tom hänt att jag har frågat om hon inte vill sminka sig eftersom hennes kompisar gör det, men det vill hon inte. (Jag sminkar mig inte heller, kanske har det påverkat hennes val)

  • BurningDiamond

    När jag var ung så började de flesta tjejerna med smink på högstadiet (detta var på sena 80-talet). Tycker själv att det är lagom ålder att börja tillåta smink. Till fest och speciella tillfällen hade jag nog kunnat vara med tillåtande.

    Det viktiga för mig är att barnet/barnen inte börjar tro att de måste ha smink för att vara vackra, eller för att passa in. Vill de ha smink ska det vara för att de själva tycker att det är kul, inte för att imponera på någon annan. Typ.

  • Lillajag60

    Varför  inte? 
    Jag köpte  smink redan när jag var 8-9 år...ögonskuggor, mascara, puder mm som var populärt då...Och märkväl detta var på 60-talet!
    Tycker dagens mammor är fjantigt  överdrivet överbeskyddande.
    Lägg krutet på viktigare trätoämnen är att era tjejer  vill ha smink. Ni är bara avundsjuka på att era döttrar blir snyggare än  er själva?
    Lät mina döttrar  expriemtera med smink..
    Förbud skapar bara trots trots   .

  • Tukt

    Jag tänker att dina döttrar har ett socialt liv. Det är på snudd sällsynt i dag. Om det kommer med lite smink så är det ändå ett billigt "pris" att betala. Om jag vore du skulle jag rulla hem en skottkärra med smink, bara för att det skulle vårda de där sociala kontakterna. Bättre investering kan man inte göra. Glad

  • blomman 2

    Vår dotter började att upptäcka smink i 6 årsåldern då hon hade en kompis med äldre syskon som tyckte det var roligt att sminka varandra. 


    Jag såg det mest som lek, lite som att klä ut sig, utforska sig själv.
    I 3:an kom lite ögonskugga och läppglans fram på skolfester.
    I 4:an kom lite sparsamt med mascara på skolfesterna.
    I 6:an kom mascaran på några ggr i veckan under skoltid.
    I 7:an kom mascara, lätt foundation och lite rouge på under skoltid. Började även att trimma sina ögonbryn lite grann.
    Där har hon hållit sig stadigt, en lätt och naturlig sminkning. Går i 9:an.
    Det hon lägger mest tid på är hudvårdsprodukter, att de tar bort sminktester skonsamt och inte är djurtestade eller innehåller en massa parfymer eller farliga hormonstörande ämnen.
    Hon är väldigt kunnig inom området och ser även över mina produkter Idag.
    Jag sminkar mig dagligen till arbetet för att se piggare ut, på helgerna och semestern sminkar jag mig mer sparsmakat.
    Jag har inte haft en massa onödiga förbud utan gjort som alltid, lärt ut sunt förnuft och inte använda för många onödiga pekpinnar. 


     

  • sfakianaki

    Min tioåring (snart 11)  får inte sminka sig i skolan. Men när hon umgås med kompisar så sminkar dom sig ibland och om vi ska gå på någon fest så händer det att hon använder lite mascara och läppglans. Även sånna "press on" naglar (korta) är populära när det är fest.

  • Bunny84

    Jag tycker det är bra att de börjar tidigt och lär sig tekniken så de inte går ut över spacklade sen i tonåren utan kan sminka sig fint. Min 15 åring började som 9 åring att sminka sig vid tjejkväll och kalas tex, hade lite mascara i skolan ibland och hon är jätte duktig på att sminka nu, funderar på att bli makeup artist🙂

  • Bunny84
    Lillajag60 skrev 2024-03-21 23:56:46 följande:

    Varför  inte? 
    Jag köpte  smink redan när jag var 8-9 år...ögonskuggor, mascara, puder mm som var populärt då...Och märkväl detta var på 60-talet!
    Tycker dagens mammor är fjantigt  överdrivet överbeskyddande.
    Lägg krutet på viktigare trätoämnen är att era tjejer  vill ha smink. Ni är bara avundsjuka på att era döttrar blir snyggare än  er själva?
    Lät mina döttrar  expriemtera med smink..
    Förbud skapar bara trots trots   .


    Jag sminkade mig också i lågstadiet vid tillfälle men inte varje dag men smink är ju kul i den åldern.  I åk 7 gick jag inte osminkad till skolan men nu som vuxen sminkar jag mig enbart med mascara och ibland lite foundation när jag tycker mig se trött ut i övrigt,  vem orkar alltså 😂😂😂 
Svar på tråden Får era barn sminka sig?