• Anonym (Frågande kvinna)

    Kan man ta propavan dagtid?

    Som frågan lyder kan man ta propavan dagtid? Om man kan hur blir man? Seg? Konstig? Fixar man vardagen som vanligt med jobb o allt vad vardagen innebär?

  • Svar på tråden Kan man ta propavan dagtid?
  • Monchichier
    Anonym (Frågande kvinna) skrev 2016-11-07 18:40:44 följande:

    Nej precis de min tanke är som ni alla skriver, va hos läkaren idag pga ångest attacker och depression och då skrev han ut propavan o sa att jag ska ta 1 morgon 1 mitt på dagen och 1 till kvällen, men vad jag förstått så är ju propavan till för sömn men han skrev ut det i alla fall, fast jag inte alls har problem med sömnen..


    okej, läkaren skrev ut propavan för dina ångestattacker, inte för sömnproblem. Just att det är propavan tror jag är för att det är starkare än atarax, är inte vanebildande och väldigt mycket mildare än tex ssri.

    Jag fick atarax utskrivet och skulle ta dem så som din läkare sagt. Min läkare förklarade också att atarax använts som sömnmedel, men om man tar det regelbundet så har det en ångestlindrande effekt.

    Mitt råd är att hämta ut medicinen och se hur du känner dig. Är du orolig, dela tabletterna på mitten.

    Jag brukar behöva två tabletter för att bli sömnig så det är mycket möjligt att du kan klara vardagen när du bara tar en i taget. Stora frågan är ju hur du fixar vardagen idag med dina ångestattacker.
  • Monchichier
    Gladhannapanna skrev 2016-11-07 19:05:41 följande:

    Propavan är väl vanebildande dessutom så om det inte vore för tröttheten så skulle jag akta mig på grund av risken för att bli beroende!


    Nej det är det inte. Propavan är starka antihistaminer.
  • Anonym (Diana)
    Monchichier skrev 2016-11-07 19:09:24 följande:

    okej, läkaren skrev ut propavan för dina ångestattacker, inte för sömnproblem. Just att det är propavan tror jag är för att det är starkare än atarax, är inte vanebildande och väldigt mycket mildare än tex ssri.

    Jag fick atarax utskrivet och skulle ta dem så som din läkare sagt. Min läkare förklarade också att atarax använts som sömnmedel, men om man tar det regelbundet så har det en ångestlindrande effekt.

    Mitt råd är att hämta ut medicinen och se hur du känner dig. Är du orolig, dela tabletterna på mitten.

    Jag brukar behöva två tabletter för att bli sömnig så det är mycket möjligt att du kan klara vardagen när du bara tar en i taget. Stora frågan är ju hur du fixar vardagen idag med dina ångestattacker.


    Men propavan och atarax tex är inte alls jämförbart med SSRI. Helt olika saker.
  • Monchichier
    Anonym (Diana) skrev 2016-11-07 19:13:37 följande:

    Men propavan och atarax tex är inte alls jämförbart med SSRI. Helt olika saker.


    Tycker du att jag sagt att det är samma sak?

    Ångestattacker brukar man medicinera med ssri. Då är propavan ett väldigt mycket bättre alternativ, speciellt om problemet ångestattackerna är så pass stora att atarax inte skulle hjälpa.
  • Anonym (Mjo)
    Gladhannapanna skrev 2016-11-07 19:05:41 följande:

    Propavan är väl vanebildande dessutom så om det inte vore för tröttheten så skulle jag akta mig på grund av risken för att bli beroende!


    Nej, de är inte vanebildande.
  • MammAmma
    Anonym (Frågande kvinna) skrev 2016-11-07 18:40:44 följande:

    Nej precis de min tanke är som ni alla skriver, va hos läkaren idag pga ångest attacker och depression och då skrev han ut propavan o sa att jag ska ta 1 morgon 1 mitt på dagen och 1 till kvällen, men vad jag förstått så är ju propavan till för sömn men han skrev ut det i alla fall, fast jag inte alls har problem med sömnen..


    Alltså, Propavan är ju ett antihistamin och har därmed en centralt lugnande effekt, så det är inte helt galet av läkaren att skriva ut det mot ångest. Däremot är det ett väldigt starkt antihistamin, så 75mg/dag (dagtid dessutom) låter som väldigt mycket.
  • klyban

    Min kropp pallar inte med antihistaminer, då jag blir även på små doser galet seg 2 dagar efteråt.
    Men TS du måste ha fått testat atarax före detta?

    När det gäller och testa medicinen, så gör det, testa i en vecka och se vad resultatet blir.
    Är det positivt så är ju det bara och fortsätta och blir du som mig, så kommer du antagligen självmant sluta.
    Om nu inte du upplever effekten att bli av med ångest som tillräckligt bra, och att du kan ta tröttheten och segheten.
    Men oavsett skulle jag tro du behöver dra ned tempot lite i livet om det nu är ett rätt upptaget liv du lever.

  • Anonym (Frågande kvinna)
    klyban skrev 2016-11-08 12:52:56 följande:

    Min kropp pallar inte med antihistaminer, då jag blir även på små doser galet seg 2 dagar efteråt.

    Men TS du måste ha fått testat atarax före detta?

    När det gäller och testa medicinen, så gör det, testa i en vecka och se vad resultatet blir.

    Är det positivt så är ju det bara och fortsätta och blir du som mig, så kommer du antagligen självmant sluta.

    Om nu inte du upplever effekten att bli av med ångest som tillräckligt bra, och att du kan ta tröttheten och segheten.

    Men oavsett skulle jag tro du behöver dra ned tempot lite i livet om det nu är ett rätt upptaget liv du lever.


    Fått atarax vilket inte alls fungerande! Provat nu och jag fixar de inte, skulle kunna somna stående mitt på stan om de vore så, är egen företagare samt 6 barnsmamma och bara 31år gammal, Äldsta barnet är 10 och de yngsta 9 månader så kan väl säga som så att tempo är på max och varit i 10 år... haft eget företag sen jag va 22 då jag startade upp de och då va sonen bara 2 år gammal, sen har de bara varit fullt ös och nu har kroppen och psyket ut sin rätt och kräver att jag ska varva ner, som tur är så är jag inte ensamstående så barnens pappa hjälper så gott han kan, annars skulle jag sldrig ens kunna testa mig fram när de gäller mediciner då man aldrig vet hur man reagerar på dessa.. men dra ner på tempo är inte ett alternativ då företag och barn inte löser sig själva..
  • klyban
    Anonym (Frågande kvinna) skrev 2016-11-08 15:52:08 följande:
    Fått atarax vilket inte alls fungerande! Provat nu och jag fixar de inte, skulle kunna somna stående mitt på stan om de vore så, är egen företagare samt 6 barnsmamma och bara 31år gammal, Äldsta barnet är 10 och de yngsta 9 månader så kan väl säga som så att tempo är på max och varit i 10 år... haft eget företag sen jag va 22 då jag startade upp de och då va sonen bara 2 år gammal, sen har de bara varit fullt ös och nu har kroppen och psyket ut sin rätt och kräver att jag ska varva ner, som tur är så är jag inte ensamstående så barnens pappa hjälper så gott han kan, annars skulle jag sldrig ens kunna testa mig fram när de gäller mediciner då man aldrig vet hur man reagerar på dessa.. men dra ner på tempo är inte ett alternativ då företag och barn inte löser sig själva..

    Men även atarax måste väl ha gjort dig trött?
    Jag sänks av den medicinen i 2-3 dagar, endast efter en enda tablett.
    Sen om man ska gå på starkare mediciner, så kan dessa göra en rätt trötter i början också.
    Aktuellt är väl någon av de "lättare" benzos som finns, som är mycket effektiva men hög beroende potential.
    Så om man ger sig på dessa, så maximalt 1 månads konsumtion, eller som en krycka max 2-3ggr i veckan.


    Sen låter det som du behöver få lite lugn och ro ett tag, men låter inte det är så lätt.
    Kanske någon släkting som kan hjälpa till med att avlasta med barnen någon timma här och där, handla och kanske en helg och vara ledig ifrån allt också.
    Och denna helgen ska då givetvis ägnas åt att återhämta sig, och inte ersättas med massa andra aktiviteter.
    Kanske bara sätta sig ner i soffan och plöja igenom en TV-serie man tycker om, och lite hämtmat så man slipper tänka på detta.
    Och om det inmundigas alkohol, så ska det inte vara mycket i så fall, på sin höjd två glas vin(~17cl glas).

    Det jag menar är relaxation är det som av prioritet vid dessa tillfällen.
    Så det ska inte vara att nu ska jag göra allt annat jag inte hunnit med innan.
    För då är det helt jävla meningslöst att få denna "ledighet", och din negativa spiral kommer fortsätta då.
    Och det är ju den du vill bryta.

  • Anonym (Frågande kvinna)
    klyban skrev 2016-11-08 17:23:06 följande:

    Men även atarax måste väl ha gjort dig trött?

    Jag sänks av den medicinen i 2-3 dagar, endast efter en enda tablett.

    Sen om man ska gå på starkare mediciner, så kan dessa göra en rätt trötter i början också.

    Aktuellt är väl någon av de "lättare" benzos som finns, som är mycket effektiva men hög beroende potential.

    Så om man ger sig på dessa, så maximalt 1 månads konsumtion, eller som en krycka max 2-3ggr i veckan.

    Sen låter det som du behöver få lite lugn och ro ett tag, men låter inte det är så lätt.

    Kanske någon släkting som kan hjälpa till med att avlasta med barnen någon timma här och där, handla och kanske en helg och vara ledig ifrån allt också.

    Och denna helgen ska då givetvis ägnas åt att återhämta sig, och inte ersättas med massa andra aktiviteter.

    Kanske bara sätta sig ner i soffan och plöja igenom en TV-serie man tycker om, och lite hämtmat så man slipper tänka på detta.

    Och om det inmundigas alkohol, så ska det inte vara mycket i så fall, på sin höjd två glas vin(~17cl glas).

    Det jag menar är relaxation är det som av prioritet vid dessa tillfällen.

    Så det ska inte vara att nu ska jag göra allt annat jag inte hunnit med innan.

    För då är det helt jävla meningslöst att få denna "ledighet", och din negativa spiral kommer fortsätta då.

    Och det är ju den du vill bryta.


    Jo blev väldigt trött av atarax gick på de i två veckor innan jag gav upp o ringde läkaren därför han nu gett mig propavan, så får se om

    Några dagar o försöka stå ut o hålla mig vaken, de med ledighet blir svårt dock jobbar måndag-söndag från ca 05.00 tills 16.00 sen dags för barnen o deras pappa åker till jobbet.. men med tiden så ska jag allt se till att försöka få lite lugn i mitt liv, har självklart myskvällar med

    Barnen på helger o så som vilken familj som helst men sen är de som sagt upp vid fyra för att sen åka till jobbet osv, full rulle.så är inte förvånad över att min kropp säger ifrån.
  • klyban
    Anonym (Frågande kvinna) skrev 2016-11-08 17:48:30 följande:
    Jo blev väldigt trött av atarax gick på de i två veckor innan jag gav upp o ringde läkaren därför han nu gett mig propavan, så får se om
    Några dagar o försöka stå ut o hålla mig vaken, de med ledighet blir svårt dock jobbar måndag-söndag från ca 05.00 tills 16.00 sen dags för barnen o deras pappa åker till jobbet.. men med tiden så ska jag allt se till att försöka få lite lugn i mitt liv, har självklart myskvällar med
    Barnen på helger o så som vilken familj som helst men sen är de som sagt upp vid fyra för att sen åka till jobbet osv, full rulle.så är inte förvånad över att min kropp säger ifrån.

    Du bör lyssna på din kropp INNAN du kraschar.
    För när du väl har kraschat, så brukar det ta mycket lång tid att komma tillbaka.

  • Anonym (Frågande kvinna)
    klyban skrev 2016-11-08 18:11:46 följande:

    Du bör lyssna på din kropp INNAN du kraschar.

    För när du väl har kraschat, så brukar det ta mycket lång tid att komma tillbaka.


    Hej igen.. pratade med läkaren angående ta bort propavan, då ger han mig imovane att ta en morgon och en kväll istället, vad fan de är väl också sömnmedicin? Tagit första precis nu, o är ensam till åtta ikväll med barnen, kommer jag lyckas hålla mig vaken? Och i så fall har jag kontroll på allt som vanligt? Bara tagit en 5mg imovane
  • klyban
    Anonym (Frågande kvinna) skrev 2016-11-11 15:27:19 följande:
    Hej igen.. pratade med läkaren angående ta bort propavan, då ger han mig imovane att ta en morgon och en kväll istället, vad fan de är väl också sömnmedicin? Tagit första precis nu, o är ensam till åtta ikväll med barnen, kommer jag lyckas hålla mig vaken? Och i så fall har jag kontroll på allt som vanligt? Bara tagit en 5mg imovane

    Det är en insomningstablett, som inte får dig att somna bara, utan man måste väl försöka.
    Skippa alkohol på denna, då de kan få dig göra tokiga saker tillsammans.

    Svaret på den frågan får du väl under eftermiddag kväll.


    Men tror det kommer gå fint, kanske med en mindre seghet kanske.
    men man vet aldrig hur folk reagerar.

  • Monchichier
    Anonym (Frågande kvinna) skrev 2016-11-11 15:27:19 följande:

    Hej igen.. pratade med läkaren angående ta bort propavan, då ger han mig imovane att ta en morgon och en kväll istället, vad fan de är väl också sömnmedicin? Tagit första precis nu, o är ensam till åtta ikväll med barnen, kommer jag lyckas hålla mig vaken? Och i så fall har jag kontroll på allt som vanligt? Bara tagit en 5mg imovane


    Ja alltså, har man så stora problem med ångest är det bara lugnande som hjälper och det är inga lugnande preparat som inte samtidigt är sövande.

    Ett alternativ är att du inte tar något och försöker få kontroll över ångesten helt själv. Alternativt att du börjar medicinera med antidepressiva, men det kan jag säga är 100 resor värre än att "bara" handskas med trötthet och seghet. Man behöver egentligen kombinera antidepressiva med samtalsstöd, det är en invänjningsperiod, långt många fler bieffekter och utsättningssymptom.

    Så lugnande är det minst jobbiga, med tanke på vilka alternativ som finns.
  • Anonym (Också ångest)

    Har du fått prova tex citalopram? Har också ångestattacker och tar en tablett 20 mg om dagen och jag märker stor skillnad och har faktiskt börjat må riktigt bra :) har även propavan vid behov om jag har svårt att somna. Men jag skulle aldrig klara av att ta propavan dagtid utan att somna på jobbet mm! Be att få nåt annat om det inte känns bra TS.

  • Presens
    Anonym (Frågande kvinna) skrev 2016-11-11 15:27:19 följande:
    Hej igen.. pratade med läkaren angående ta bort propavan, då ger han mig imovane att ta en morgon och en kväll istället, vad fan de är väl också sömnmedicin? Tagit första precis nu, o är ensam till åtta ikväll med barnen, kommer jag lyckas hålla mig vaken? Och i så fall har jag kontroll på allt som vanligt? Bara tagit en 5mg imovane
    Är det en psykiatriker du har som läkare? Låter oerhört konstigt dina ordinationer! 
  • Martenzi

    Propavan är ett lite starkare antihistamin och inte en direkt påverkan på hormoner som styr sömncykeln (tex Melatonin). Effekten av propavanet är att det dämpar bla annat signaler som ger muskler aktivitet, och viss aktivitet i hjärnan, som ger en dämpande/sederande effekt på kroppens muskler. Detta har bieffekten av att man oftast känner sig lugnare och därmed påverkas sinnet, vilket leder till lättare att somna in. Det är alltså både en fysiologisk bieffekt samt en psykologisk bieffekt. Detta är vanligt inom medicin, att man använder preparat för olika kaskad effekter. Vissa har högre tolerans än andra. Jag kan utan problem hålla mig vaken på 50mg propapan, men om jag lägger mig ner och ökar miljöfaktorer för att vila, så ökar sannolikheten märkbart att jag kommer somna in. Att ta den över dagen kan vara lämpligt om man upplever starka ångestkänslor - då arousalkurvan vid ångest blir dämpande. Akut stress (bra stress) eller muskelsedering är oftast de tillstånd som kan kortsiktigt balansera ut ångesttillstånd. Akutstress gör kroppen alert och får man utlopp för något så kan kroppen återhämta sig till balanstillstånd. Det gäller att inte fastna i mellanrummet. 
    Tar du däremot en stark dos av propavan och stannar uppe, så ökar risken för biverkningar då du tvingar din hjärna att processa stimulus under sederat tillstånd. Det är alltså en fråga om dosering och patientens tillstånd. Anledningen till att man inte ska överdosera är att det kan påfresta kroppens autonoma funktioner som andning, balans och motorik, då allt bedövas. Det är inte beroendeframkallade men man kan utveckla tolerans för effekten. Det är inte samma sak. Du kan när som helst sluta utan att kroppen kräver mer för att nå balans. Bieffekten av sedering kan avta pga av att kroppen vänjer sig för bieffekten, som i detta fall är den som önskas. Därav att det betraktas som kortsiktig behandling av sömnstörningar. 

Svar på tråden Kan man ta propavan dagtid?