• reflexkatt

    Praktiska råd till att potträna 11 månaders!

    Behöver handfasta och praktiska tips hur man pottränar en kille på 11 månader. Har provat att sitta på potta några gånger men vill inte sitta still utan vill bara krypa iväg. Men nu har han tyvärr fått en urinvägsinfektion och imorse behövde jag få ett urinprov. Satte honom på pottan och för att få honom att sitta still fick han äta bananbitar och dricka vatten. Då kom det lite kiss. Vill börja potträna honom men hur går man tillväga? Kan ju inte mata honom varje gång. Min treåring har nyss blivit blöjfri men honom har man ju kunnat resonera med och han själv har sagt nej till blöja nu i sommar. Med en 11 månaders är det ju skillnad. Jag har svårt att se tecken innan. Ibland kan han rysta på sig men då har oftast hunnit kissa redan. Behöver alla råd jag kan få! Hur lägger man upp det? När ska jag sätta honom på pottan, vid vilka tidpunkter? Hur får jag honom att inte krypa iväg? Börjar man med nån gång om dagen, sedan ökar till två ggr, sedan tre ggr osv?

  • Svar på tråden Praktiska råd till att potträna 11 månaders!
  • Linalinalina

    Börja med att erbjuda pottan efter mat och efter sovstunder eller när ni byter aktivitet tex när ni kommer hem eller efter att ha suttit i vagn/sele/bilstol. Vet tyvärr inte mer då min dotter bara är 3 mån :) men vi kör babypotting.

    Jag har däremot ett lästips! Boken "oh crap" är väldigt populär och "bebis på pottan" är en svensk superbra bok.

    Oh carp finns som e-bok och är varken lång eller dyr dock på engelska.

    Läs också mer på blojfribebis.se

  • Aileen Allannah

    Sätt honom på pottan direkt på morgonen, efter varje måltid och innan läggning och någon gång däremellan om du tror att det kan fungera. Läs saga för honom på pottan, sjung en sång eller något så han sitter kvar.

  • reflexkatt

    Tack så för era svar! Funderat lite, kanske är det inte fel att erbjuda nåt litet att äta?? Speciellt första pottningen på morgonen? På morgonen är han ju oftast både hungrig och törstig, och nu imorse när jag skulle få urinprovet satt han en bra stund och hade det riktigt bra när han åt banan och drack vatten. Eller tänker jag fel?

  • Det kommer bli bra

    I början införde jag rutiner för pottandet. Morgonen var allra bäst, samt efter sovandet på dagen. Jag sjöng, lekte och läste samt erbjöd dricka/mat på pottan. Allt för att det skulle vara roligt och barnet skulle sitta kvar tills det kom nåt.

    Jag vet att flera råd säger att man inte ska värdera när det kommer kiss/bajs utan bara konstatera: "Nu kom det kiss/bajs" men jag har klappat i händerna och sagt med väldigt glad röst "Nu kom det kiss/bajs". Tycker inte mina barn uppvisat några tecken på prestationsångest på grund av det, snarare har det varit kul att glädjas tillsammans för barnen har ju själva skrattat och klappat när jag gjort det och senare själv när de kissar/bajsar och tex säger till mig "Bra mamma!" när jag går på toa. :) 

    Ett annat tips är att själv gå på toa när de är på toa, då lär de sig att alla går på toa. Det blir nåt naturligt.

    Ganska tidigt började jag ha dem utan blöja vissa stunder hemma och då snabbt tagit dem till pottan om de kissat på sig så det lärt sig att det är dit de ska för att kissa. Då hade jag plastfrotte i säng och soffan samt fåtöljer och plockade bort alla mattor. Sen lät jag dem vara allt mer utan blöja hemma, och satte bara på blöja när de var ute eller till natten eller på besök hos någon annan.

    Båda har slutat med blöja helt innan 2 års ålder.

    Lycka till!

  • Blomman000
    reflexkatt skrev 2016-09-23 20:13:14 följande:

    Behöver handfasta och praktiska tips hur man pottränar en kille på 11 månader. Har provat att sitta på potta några gånger men vill inte sitta still utan vill bara krypa iväg. Men nu har han tyvärr fått en urinvägsinfektion och imorse behövde jag få ett urinprov. Satte honom på pottan och för att få honom att sitta still fick han äta bananbitar och dricka vatten. Då kom det lite kiss. Vill börja potträna honom men hur går man tillväga? Kan ju inte mata honom varje gång. Min treåring har nyss blivit blöjfri men honom har man ju kunnat resonera med och han själv har sagt nej till blöja nu i sommar. Med en 11 månaders är det ju skillnad. Jag har svårt att se tecken innan. Ibland kan han rysta på sig men då har oftast hunnit kissa redan. Behöver alla råd jag kan få! Hur lägger man upp det? När ska jag sätta honom på pottan, vid vilka tidpunkter? Hur får jag honom att inte krypa iväg? Börjar man med nån gång om dagen, sedan ökar till två ggr, sedan tre ggr osv?


    Hur gick det?
Svar på tråden Praktiska råd till att potträna 11 månaders!