• Gårdgubbe

    Outredd väg över vår gård skapar problem!

    Det går en "outredd" (enligt lantmäteriet) väg över vår gård bara någon meter från husdörrarna. På denna kör det motorcrossar, bilar, häst med vagnar ofta i ganska hög hastighet.

    Då vi har barn som just börjar lära sig gå och snart kommer springa omkring på gården, samt djur, hundar, katter m.m så känns det direkt farligt att det kommer travhästar i hög hastighet farandes 2-3 meter från vår husdörr. Vi vill inte att våra barn skall bli ihjälkörda...

    Enligt lantmäteriet så kan man tydligen "reda" ut vem som äger vägen. Antagligen är det inte vi heller. Men det kostar 1000 kr/tim + moms att göra utredningen och den har vi inte lust att stå för.

    Vägen är en "rund slinga" som går från en större grusväg en runda i skogen och ansluter till samma väg lite längre bort. Det vi vill göra är att sätta upp grindar till vår gård. De behöver ej vara låsta, men så att det syns att det är en gårdsplan här och att man bör tänka sig för om man kör in på gården. Frågan är om vi får göra det?

    Om vi "stänger av" vägen över vår gård så går det som sagt att ta sig till alla ställen som vägen leder genom att köra runt och ta vägen från andra hållet. Slingan rör sig om ungefär 1-2 km totalt. Det finns inget speciellt efter vägen förutom vår gård. Möjligtvis en infart till en hage/fält som grannen äger. Men som sagt, han kan ta sig dit utan att köra över vår gård om han åker från andra hållet.

    Hur går vi tillväga för att säkra upp vår gårdsplan? Och vad betyder det egentligen att vägen är "outredd"? Kan vi inte bara säga att vi tycker vi äger vägen eftersom den går på vår gård och till våra hästhagar m.m och är det någon som tycker annorlunda får de gärna göra en utredning hos lantmäteriet och se vad det säger? (så vi slipper betala) :P

  • Svar på tråden Outredd väg över vår gård skapar problem!
  • Gårdgubbe
    Birgitta02 skrev 2016-09-07 13:06:37 följande:

    Det måste väl finnas en gårdsgräns? Hur mycket mark är er? Är vägen en allmänning? Vad står i ert kontrakt? Det måste väl finnas ägohandlingar som visar var era marker gränsar emot?


    Vägen går rakt över vår gård. Marken runtomkring är vår.
  • Gårdgubbe
    Aikido skrev 2016-09-07 13:07:06 följande:

    Vad har du för slags relation med grannarna? Kan ni inte gå ihop och flytta den biten av slingan så den går längre bort från huset?


    Ingen super bra relation antar jag... Och vägen går inte direkt att flytta. Vi har ladugård och hästhagar runtomkring. Sen går det inte direkt att flytta den delen som går över gårdsplan. Skulle säkert kosta tusentals kronor att göra det också...
  • Birgitta02
    Gårdgubbe skrev 2016-09-07 14:51:30 följande:
    Vägen går rakt över vår gård. Marken runtomkring är vår.
    Då borde ju vägen vara er också. Stäng av, sätt upp skylt och ta ev smäll :)
  • Gårdgubbe
    Kjell2 skrev 2016-09-07 13:20:03 följande:

    Om den går på er gård lär den vara del av er fastighet. Finns det sen inget servitut kan ni troligtvis göra vad ni villmed vägen.

    Är det däremot inte er väg kan ni inte göra mycket.

    Knäckfrågan är alltså ägandet.


    Den står som "outredd" hos lantmäteriet. Och servitut finns inte för att köra över vår gård.
  • Kjell2
    Gårdgubbe skrev 2016-09-07 14:54:10 följande:

    Den står som "outredd" hos lantmäteriet. Och servitut finns inte för att köra över vår gård.


    Vägen är troligtvis er. Är ni beredda på granbråk och ev tvist spärra av den.
  • EnGladPingvin
    Gårdgubbe skrev 2016-09-07 14:54:10 följande:
    Den står som "outredd" hos lantmäteriet. Och servitut finns inte för att köra över vår gård.
    Eftersom den ligger på er mark och så nära huset hade jag utan tvekan satt upp grind och skylt om privat mark. Sen hade jag hänvisat de som protesterade till att .visa mig att det finns något servitut eller liknande som visade att de har rätt att använda vägen.

    Vi har en gårdsplan som grannarna måste passera, men det finns ett servitut. Det gäller såklart enbart dem och de som har ärenden till dem, inte övrigt passerande trafik. Vi har även lite längre bort på vår mark en mindre väg. Där kan vi inte hävda tomtmark, då det ligger en bit från huset, men vi har lagt ut hinder (stenblock) och satt ut skyltar som förbjuder alla typer av motorfordon. Vilket är vår fulla rätt. Det hindrar inte de som promenerar eller cyklar, men man får inte köra där med bil, mc eller moped. I praktiken antar jag att hindren även hindrar häst med vagn, vilket inte är ett problem hos oss. Grannen har däremot satt upp skyltar mot ridning på en väg på hans mark, vilket han verkar ha rätt att göra.
  • Haskel

    Det spelar ingen som helst roll om vägen ligger helt på din mark. Om det är en uttagen väg, så få ni absolut inte blockera vägen, med grindar eller liknande.
    Det där med vägar är komplicerat, och fungerar efter väldigt gamla lagar. Vägavgifter och vägärenden går före allt. 
    Det finns tusentals vägar uttagna i detta land, som inte ens syns längre. Den får ändå inte blockeras.
    Du kan ansöka om att få vägen dödad. Vilket inte är omöjligt om alternativa vägar finns. Dock kostar det en del. 

  • Sophan

    Kan du inte ringa Lantmäteriet, beskriva hur det ser och fråga hur de, rent hypotetiskt, ser på det?

  • Flash Gordon
    Gårdgubbe skrev 2016-09-07 13:04:48 följande:
    Ja men om vägen är outredd vad innebär det?

    Vem har rätt säga att de äger vägen? Och om vi stänger av över vår gård, om någon klagar, vad ska det säga? "Vi kan inte ta oss hit eller dit".   Ja men kör via andra infarten så tar ni er vart ni vill efter vägen...
    Det innebär just det. Att ägandeförhållandet är outrett. Det behövs en ägarutredning.

    En hyfsad gissning är att det är en gammal samfällighet som äger vägen men att detta fallit i glömska. Vem sköter om vägen? Plogar den på vintern?

    Vi har haft ett likande fall i närheten och där sattes det upp en gärdesgård runt tomten så vägen gick inte att använda längre. Det slutade med att kommunen helt enkelt tvångslöste in den del av tomten där vägen gick.

    I ert fall blir det en svår lösning om vägen går någon meter framför dörren men jag skulle kontakta såväl kommun som lantmäteri för att försöka få bort vägen från min fastighet.

    Under tiden kan ni sätta ut "farthinder" men någon kommer inte att gilla det och bli sur.

  • Flash Gordon

    Och det kan ju förstås lika gärna vara en gammal arbetsväg från skogsarbete som ingen någonsin bett om tillåtelse att anlägga.

    Ni äger alltså marken som vägen ligger på? Det är inte två fastigheter med en allmänning med vägen på emellan?

    DET har vi nämligen också i närheten av oss. "En" tomt som egentligen är två med en allmänning emellan.

  • Ego Lovers

    Oj! Jag ringde bara Lantmäteriet och de kollade upp vägen helt gratis då jag visste fastighetsbeteckningen på fastigheterna runt vägen. Sedan skrev de intyg på att vägen var en gång och cykelväg och inte bilväg

  • Ego Lovers
    Gårdgubbe skrev 2016-09-07 13:03:22 följande:
    Det finns andra gårdar. Men inte i anslutning till denna väg. Endast vår gård är i direkt anslutning till den. Möjligvis är marker till andra gårdar i anslutning till vägen. Dock så är det som sagt möjligt att ta sig till HELA sträckan av vägen om man kör in på den andra infarten istället för via vår gårdsplan.

    Vägen går rakt över vår gård. 1m från altan, 2-3 meter från husdörren. Nej det går inte sätta upp staket vid vägen utan att totalt förstöra vår gård.
    Ni kan be om att Tragikverket sätter upp hastighetsbegränsning samt skylt gårdsplan. Vet gårdar som har fått skylt samt 30km/h
  • Sophan
    Ego Lovers skrev 2016-09-08 01:51:11 följande:

    Oj! Jag ringde bara Lantmäteriet och de kollade upp vägen helt gratis då jag visste fastighetsbeteckningen på fastigheterna runt vägen. Sedan skrev de intyg på att vägen var en gång och cykelväg och inte bilväg


    Det är ju jättebra! I ditt läge så hade jag lagt någon stor stenbumling på denna gång- och cykelväg precis innan och efter gårdsplanen då :). Man kanske inte får, men de kan få ligga där tills någon myndighet kommer och säger att du måste ta bort dem.
  • Kjell2
    Gårdgubbe skrev 2016-09-07 14:54:10 följande:

    Den står som "outredd" hos lantmäteriet. Och servitut finns inte för att köra över vår gård.


    Vad är outrätt; ägandet, eventuella servitut, gammal rätt, gamla vägavtal?

    Det blir förvirrande när du skriver att vägen går över er gård. För är ägandet inte fastställt för vägen är det inte er gård den går på utan vägen går på en egen fastighet.
Svar på tråden Outredd väg över vår gård skapar problem!