• Mandelskorpan

    Vid vilken ålder kan storasyskon hämta småsyskon på förskolan

    Flera barn på vår förskola hämtas av äldre syskon. De små är sista-års förskolebarn så vissa har redan fyllt 6. Vet inte riktigt hur gamla storasyskonen är, men vid vilken ålder kan barn ta sådant ansvar?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder kan storasyskon hämta småsyskon på förskolan
  • suziz

    Beror helt på barnen och hur vägen från förskolan ser ut. 

    Vår 9-åring har någon gång tagit med vår 6-åring hem från förskoleklass, men eftersom det visar sig att de inte följer instruktionerna och väljer att tar den kortare vägen över en väldigt svår korsning istället för att ta den något längre vägen genom en gångtunnel så undviker vi det. 

  • cosinus

    Min äldsta är 12 (precis fyllt)

    Hon hämtar ibland lillasyster på dagis (fyller 6 i sommar). Hämtar ibland 8-åringen på skolan (byter från den buss hon normalt åker och tar en annan buss till hans skola, åker tillbaka och byter till hembussen igen).

    Rätt säker på att hon och brorsan som snart fyller 10 hämtade yngsta redan för 2 år sen vid något tillfälle (för att de ville, jag var hemma). Men då hade de med vagn så hon slapp gå.

    Han som snart fyller 10 fixar utan problem att hämta lillsyrran han också, men han har inte uttryckt önskemål om det så jag tror aldrig han gjort det själv.

    8-åringen. Näpp, inte en chans i världen han får göra det och ingen hade fått hämta honom sista året på dagis för han är en helt annan sort än yngsta som aldrig hittar på elände. Värsta som kan hända är att hon ramlar och slår sig och behöver tröstas. Men hon gör som man säger. 8-åringen börjar arta sig nu men i den åldern hade han lika gärna kunnat springa in i skogen och vägrat gå hem med syskonen.

  • Trippelmamma76

    Ingen som helst erfarenhet av detta, men är mest förvånad över att förskolan tillåter att barnet hämtas av andra barn...? Känns märkligt att deras ansvar för barnet kan överlämnas till ett annat barn om ni förstår vad jag menar.

  • Fru Ve
    Trippelmamma76 skrev 2016-04-07 13:57:22 följande:

    Ingen som helst erfarenhet av detta, men är mest förvånad över att förskolan tillåter att barnet hämtas av andra barn...? Känns märkligt att deras ansvar för barnet kan överlämnas till ett annat barn om ni förstår vad jag menar.


    Men det beror väl helt på syskonets ålder? "Barn" är man ju juridiskt om man är 17 år också, och då kan man ju absolut hämta på förskolan.

    Svårt att säga en exakt ålder, det beror på hur gammalt det yngre syskonet är också. Men om storasyskonet är 12-13 år och det yngre syskonet 5 känns det spontant OK.
  • cosinus
    Trippelmamma76 skrev 2016-04-07 13:57:22 följande:

    Ingen som helst erfarenhet av detta, men är mest förvånad över att förskolan tillåter att barnet hämtas av andra barn...? Känns märkligt att deras ansvar för barnet kan överlämnas till ett annat barn om ni förstår vad jag menar.


    På förskolan så pratade jag med en pedagog som bara gjorde klart för oss att det var på vårt ansvar vi lät syskon hemma.

    I förskoleklass/fritids får man hos oss skriva på ett papper om barnet får hämtas av syskon/gå hem själv.
  • buggi

    9-åringen hämtar i förskoleklass, men då är de ju stora. Hon hade inte kunnat hämta ett mindre barn.

  • mammalovis

    På den förskola jag jobbade på var det 15-årsgräns plus att föräldrarna var tvungna att skriva ett intyg först samt meddela vem som hämtade. Vi var tvungna att vara rätt hårda då de ville ha betydligt yngre barn att hämta för att själva kunna jobba över. Störst problem var det med barn som skulle hämtas strax innan stängning och vi fick ofta inte tag på föräldrarna, utan personal fick vara kvar EFTER arbetstid.

  • MS

    Det är väl i första hand upp tillföräldrarna att bedöma de äldre barnens mognadsgrad om de klarar av ansvaret. Hos oss får man sedan skriva under ett intyg att syskonen får hämta och lämna till fritids/förskola. Våra stora barn fick hämta från att de var 14 år. Vi hade inte kunnat lösa situationen annars. Det var dock inga problem, gångvägen är utan att korsa ngn väg och båda två är väldigt ansvarsfulla. De fixade sedan mat åt varandra och lillebror innan vi kom hem.

  • modsey
    Trippelmamma76 skrev 2016-04-07 13:57:22 följande:

    Ingen som helst erfarenhet av detta, men är mest förvånad över att förskolan tillåter att barnet hämtas av andra barn...? Känns märkligt att deras ansvar för barnet kan överlämnas till ett annat barn om ni förstår vad jag menar.


    det beror väl på åldern på barnen?
    Mina små har rätt stora syskon och de har hämtats av dem i bland från det syskonen var i 14-15 års åldern, men om vi haft behov så hade jag säkert kunnat be storasyskonen redan från 11-12 års åldern.
  • Alexi

    Hos grannarna som har en tolvåring och en femåring ser jag då och å bröderna komma gående hem från förskolan tillsammans, de är så söta och fina tillsammans och går så lugnt. Så där tror jag inte det är minsta problem att tolvåringen hämtar.

  • Kina79

    Mina döttrar är 12, 10 och snart 6 (om 3 veckor).
    De äldre systrarna hämtar lillasyster rätt så ofta.
    Ca en gång i veckan.
    Då cyklar de hem (5 km).
    Även 10-åringen klarar hämta lillasyster själv.
    Vi har fått skriva på ett papper att det är ok och att vi tar på oss ansvaret helt och hållet

  • elyse

    På förskolan har vi 12 år som gräns. Går barnet på fritids är det upp till föräldrarna.

  • Mandelskorpan

    På vårt fritids får barnen gå hem själva om föräldern skriver lapp om det.

    Vet inte förskolans regler dock. Det beror ju även på det lilla barnets ålder. Min yngsta är bara 4. Stor skillnad att ett storasyskon tar ansvar för en 4-åring mot en 6-åring. Så liten vill jag ska hämtas av vuxen, eller någon i övre tonår minst.

    Att en 12-åring hämtar en 6-åring känns dock helt ok.

  • LillaLoppi

    Här får inte syskon under 15 års ålder hämta på förskola eller första delen av lågstadiet.

  • LillaLoppi

    Varför vår förskola tänkt till och satt åldersgränsen vid 15 år är för att förskolan har ansvar för barnet till- och från förskolan (mellan hemmet och förskolan). En 15-åring är straffmyndig och kan således åtalas om det är pga 15-åringen som det lilla förskolebarnet råkar ut för något på vägen mellan förskolan och hemmet.

Svar på tråden Vid vilken ålder kan storasyskon hämta småsyskon på förskolan