• malintherese01

    Chockbesked, tvillingar! Bf augusti. Nån mer?

    Största chocken i mitt liv fick jag igår. Vi väntar enäggstvillingar ????

    Har en flicka på 9 år och en flicka på bara 7 månader sedan innan.

    Nån mer i samma sits som vill göra denna panik-fyllda mamman sällskap? ????

  • Svar på tråden Chockbesked, tvillingar! Bf augusti. Nån mer?
  • malintherese01
    danosani skrev 2016-03-29 11:52:41 följande:

    Spännande med ultraljud, du får uppdatera sen :) Vi ska imorgon. Är också väldigt avig till kejsarsnitt, hu, känns läskigt! Hoppas våra ettor lägger sig med huvudet ner :)

    Jo, sjukhuset jag är knuten till har som rutin att sätta igång tvillinggravida efter 37 fulla veckor. Det blir månadsskiftet för oss :)


    Jaha ok :) ja jag skulle nog också gärna "bara" gå till vecka 37.. Känner redan av de onda i höfterna, och de skrämmer mig eftersom de är så pass långt kvar! :p hur går de för dig med de?

    Allt såg bra ut på ultraljudet, dom är nästan exakt lika stora, så än så länge är de ingen som "snor" näring från den andra :)
  • danosani
    malintherese01 skrev 2016-03-29 19:15:04 följande:
    Jaha ok :) ja jag skulle nog också gärna "bara" gå till vecka 37.. Känner redan av de onda i höfterna, och de skrämmer mig eftersom de är så pass långt kvar! :p hur går de för dig med de?

    Allt såg bra ut på ultraljudet, dom är nästan exakt lika stora, så än så länge är de ingen som "snor" näring från den andra :)

    Vad skönt att allt såg bra ut :) Kommer ni att börja gå varannan vecka på UL eller vad är det för rutiner hos er? 


    Vi var på UL igår och våra bebisar har stark skiljevägg och varsin moderkaka, så vi får väl se om vi någonsin får veta om de är enäggs- eller tvåäggs, haha. De var iaf exakt lika stora och precis som de skulle för graviditetslängden, skönt. Nästa gång blir RUL den fjärde maj, känns som en halv evighet...


    Jag har börjat känna av fogarna idag faktiskt, mitt fram på blygdbenet främst. Vi får hoppas att det lugnar ner sig ett tag till för oss båda :)

  • malintherese01
    danosani skrev 2016-03-31 12:40:14 följande:

    Vad skönt att allt såg bra ut :) Kommer ni att börja gå varannan vecka på UL eller vad är det för rutiner hos er? 

    Vi var på UL igår och våra bebisar har stark skiljevägg och varsin moderkaka, så vi får väl se om vi någonsin får veta om de är enäggs- eller tvåäggs, haha. De var iaf exakt lika stora och precis som de skulle för graviditetslängden, skönt. Nästa gång blir RUL den fjärde maj, känns som en halv evighet...

    Jag har börjat känna av fogarna idag faktiskt, mitt fram på blygdbenet främst. Vi får hoppas att det lugnar ner sig ett tag till för oss båda :)


    Vad skönt att allt såg bra ut :) hos oss var det ingen tvekan om att det var enäggstvillingar tydligen, för "väggen" är så tunn så det ser bara ut som en tunn sytråd som svajar runt där inne :)

    Vi går varannan vecka nu, och senare blir det var tredje vecka sa hon. Är ju jätteskönt att dom kollar så tätt.

    Ja jag förstår att de känns som en evighet :)

    Jag vandrade runt på ullared i 8 timmar igår och hade så ont när jag kom hem så jag trodde jag skulle avlida haha. Men idag känner jag nästan ingenting. Så kanske var bra att få en ordentlig "promenad" :)
  • ankilarsson32

    Jag fick samma chockbesked för några veckor sen. Väntar enäggstvillingar i oktober! Först fick vi kämpa flera år och med hjälp av ivf fick vi en son för precis ett år sen. Så chocken var dubbel på många sätt kan man säga.

  • malintherese01
    ankilarsson32 skrev 2016-05-02 16:18:43 följande:

    Jag fick samma chockbesked för några veckor sen. Väntar enäggstvillingar i oktober! Först fick vi kämpa flera år och med hjälp av ivf fick vi en son för precis ett år sen. Så chocken var dubbel på många sätt kan man säga.


    Åh grattis till er :)

    Vet ni om det blir flickor eller pojkar?
  • Twinsmom

    Åh grattis!!

    Själv väntar vi också ett par tvillingpojkar med bf 8/10. Iom de har/hade TTTS så kan de komma ut tidigare. Hoppas bara att de vill stanna inne i magen tilm v34 :) (är i v24 nu)

  • Oviss01

    Hej.

    Idag fick vi veta att vi väntar tvillingar. Är i vecka 10+4. 
    Jag önskar verkligen att jag var glad, för detta ska vara den lyckligaste stunden i mitt liv. Men jag är bara jätteledsen och oroad.

    Jag blev gravid med hjälp av ägglossningsstimulerande och gjorde därför UL redan innan ÄL. Vi såg då att det var risk för att två ägg skulle släppa, men barnmorskan sa att risken är ändå väldigt liten att det blir tvillingar. Så vi körde ändå.

    Allt sambon har pratat om nu inför ultraljudet är att "det får bara inte vara två". Och därför känns det nu så otroligt tungt och jobbigt bara nu, vilket är jättetråkigt förstås. Han såg bara oroad och besviken ut efter ultraljudet idag, och det gör att JAG mår dåligt.

    Jag hoppas att  vi båda två bara är chockade och att det snart släpper, för jag VILL vara lycklig och jag vill att sambon också ska vara det....

  • ankilarsson32

    Förstår din känsla. Jag kände inte heller direkt glädje på en gång, men tro mig det kommer! Klyschigt nog kommer ni att känna er väldigt utvalda. Det är spännande, tänk så! Men förstår chocken, ta en dag i taget nu och tänk inte på allt som kommer bli jobbigt utan gläds åt din/er graviditet för det är viktigt.
    Är det första barnet/barnen?

  • Oviss01
    ankilarsson32 skrev 2016-06-14 11:56:06 följande:

    Förstår din känsla. Jag kände inte heller direkt glädje på en gång, men tro mig det kommer! Klyschigt nog kommer ni att känna er väldigt utvalda. Det är spännande, tänk så! Men förstår chocken, ta en dag i taget nu och tänk inte på allt som kommer bli jobbigt utan gläds åt din/er graviditet för det är viktigt.
    Är det första barnet/barnen?


    Det är första för mig, sambon har ett barn som är 8 år nu, som bor hos oss varannan vecka. Han hade det nog rätt tufft, han o barnets mamma delade på sig när barnet nästan var nyfödd. Kanske han är rädd att samma ska hända igen, jag vet inte. + att det nog var rätt jobbigt i början att vara ensam.

    Tror det mest är hans känslor som gör att jag känner som jag gör... tyvärr. Man är väl lite extra känslosam just nu dessutom.. är rädd att han inte kommer att känna glädje förrän efter födseln.. inbillar mig att det är svårare för killar också, att känna det bandet som man faktiskt gör när man bär på barnen hela tiden..
  • Loppan84

    Grattis!!! Det kommer bli grymt :)

    En lite dum fråga, men såg de inte det på rul eller var detta första ul du gjorde? Vi har mycket tvillingar i familjen och jag har varit så extremt illamående och stor mage tidigt så tänkte att det fanns chans för tvillingar, men på rul såg de bara en. Blev lite nyfiken nu när du fick så sent besked om de kan missa att de är två på rul?

  • Lilloooo

    Grattis! Vad kul jag har själv ett par tvillingflickor på drygt fyra månader. Var också jätte chockad när jag fick reda på det, från att inte ha egna barn, dvs noll erfarenhet till att ha två! Men det har gått bra

  • Pedalen
    Oviss01 skrev 2016-06-14 10:19:06 följande:

    Hej.

    Idag fick vi veta att vi väntar tvillingar. Är i vecka 10+4. 
    Jag önskar verkligen att jag var glad, för detta ska vara den lyckligaste stunden i mitt liv. Men jag är bara jätteledsen och oroad.

    Jag blev gravid med hjälp av ägglossningsstimulerande och gjorde därför UL redan innan ÄL. Vi såg då att det var risk för att två ägg skulle släppa, men barnmorskan sa att risken är ändå väldigt liten att det blir tvillingar. Så vi körde ändå.

    Allt sambon har pratat om nu inför ultraljudet är att "det får bara inte vara två". Och därför känns det nu så otroligt tungt och jobbigt bara nu, vilket är jättetråkigt förstås. Han såg bara oroad och besviken ut efter ultraljudet idag, och det gör att JAG mår dåligt.

    Jag hoppas att  vi båda två bara är chockade och att det snart släpper, för jag VILL vara lycklig och jag vill att sambon också ska vara det....


    Jag var också ledsen och rädd första tiden, kände mig drabbad och ville absolut inte bli tvillingmamma. Sen trodde jag att jag skulle mista barnen i v 14, då fattade jag hur mkt de redan betydde för mig och när allt gick bra såg jag det som ett tecken på att det var meningen.
    Min sambo blev helt ställd när vi fick vårt tvillingbesked, och tyvärr tror jag inte han kände glädje förrän han höll barnen i famnen första gången. Men, han fanns där för mig hela vägen, följde med på alla besök på Mvc och spec.mvc och var engagerad i all planering och alla inköp.
    Jag kunde inte tvinga honom att glädjas, men ville ha honom delaktig då det var viktigt för mig.
    Hoppas din sambo kommer över sin chock och att ni kan glädjas tillsammans, tvillingar är en fantastisk gåva.
Svar på tråden Chockbesked, tvillingar! Bf augusti. Nån mer?