• fenomena83

    Hur TIDIGT får man väsnas egentligen?????

    Alla vet ju att efter 22 ska det va tyst i ett hyreshus, eller nåt.
    Men jag sitter å funderar på hur TIDIGT man får börja väsnas sen igen.
    I morse klockan sex satte grannarna under mig igång och spela musik. Och det är LÖRDAG. Min sömn är helig för mig då jag inte får nån, i natt låg jag själv eget låst rum men glömde öronpropparna, jag ville så gärna sova tills jag vaknar SJÄLV men självklart vaknar jga av deras j-a musik klockan SEX.
    Herregud. Dom som bor där är ett mkt ungt par, jag fattar inte vad dom gör uppe klockan sex en lördag? Då är ju inte ens jag uppe och jag är småbarnsmamma.
    Men jag lyckades iaf somna om som tur är.
    Grannarna som bor brevid mig är typ hörselskadade eller nåt tror jag för dom har i sin tur på TV:n (UR och sån skit) klockan sex på morgonen.

    Är det verkligen lagligt att väsnas så tidigt?
    Eller är det meningen att alla ska va uppe med tuppen och det är endast SENT som man inte får väsnas (alltså ska man rätta sig efter pensionärernas dygnsrytm?)????

    grrr jag vill ha eget hus!!!!!!!

  • Svar på tråden Hur TIDIGT får man väsnas egentligen?????
  • Mika86

    Tror det brukar va vid 7 på vardagsmornar men helger vet jag inte om det är senare.
    Ring o prata med hyresvärden.

  • sandra1984

    Sånna dä små saker kan man försöka bortse från.
    Det är ju ingen stor grej.Visst,är det skit mycket väsen verenda morgon,röjarfesten med mera så kan man gå upp o prata med grannarna,hjälper det inte kan man kontakta hyresvärden.

    Men lite musik i normal nivå är ju inget fel,eller spring på barnen....

  • Zemiramis

    fenomena83:

    Grundregeln i hyreshus är ju att man aldrig får störa sin grannar. Sen är det klart att ibland måste man göra saker som väsnas, det kan vara allt ifrån att städa eller sätta upp tavlor eller renovera eller dyl. Men då ska detta ske dagtid då man inte riskerar att störa så mycket.

    Jag förstår inte varför man spelar musik så tidigt över huvudtaget (men det är ju jag det...), men stör musiken så gör den. Påtala det för dem, de vet säkert inte att det hörs så tydligt. Min sömn är också helig för mig, det är inte ofta jag får sova mer än 3-4 timmar i sträck, väsnas då grannarna när man någon gång får sova, ja då är tyvärr stubinen kort... Och jag fixar inte folk som stör när man inte får störa dvs kvällar, nätter och tidiga morgnar. Och ja jag vill också bo i hus, hade jag råd hade jag flyttat igår.

  • MARIA99

    Trodde det var iaf framm till kl 8 man ska vara tyst..men är ej säker! Kl 6 borde ju folk fatta andra sover iallafall tycker man =/
    Tur man bor i hus numer *he he*

  • biomedbonus

    Jag tror att man inte får väsnas =spela hög musik, dammsuge eller tvätta före 9.
    pågrund av de som jobbar natt. MEN DET ÄR ANDRA REGLER FÖR DE SOM UTFÖR ARBETEN I HUSET  typ snickare och dylikt då är de klockan 07.

  • carina p

    I mina papper står det kl 07.00. Men sen är det ju skillnad på att väsnas och VÄSNAS. Det står också i mitt kontrakt . Jag hyr av ett kommunalt bolag och det står att det ska vara tyst mellan 22.00 och 07.00 MEN.... vad gäller hög musik, osv, så får man INTE störa sina grannar med det även om det skulle vara under dagtid. Det finns gränser där med.

  • S a C

    Hehe! Appropå det där med arbeten i huset!
    Vi har en illasinnad lövblåsarman som brukar börja blåsa löv med sin stooora lövblåsarmaskin klockan 7.30 på morgnarna. Minst två gånger i veckan när det inte är snö ute.
    Jag blir lika förbannad varje gång, han går precis under vårat fönster och lite runtomkring. Så jag hör honom genom hela hans lövblåsarområde...
    Jag tycker inte att såna högljudda arbeten ska få utföras före vissa klockslag heller!

  • fenomena83

    Livrädd med stil, näee verkligen inte, precis som dom där jäkla snöröjarna som skrapar i gatan klockan fem.........

  • JagoTösen

    Tror att det brukar va kl 7 på vardagar sen lite senare på helger. Beror nog helt på vart man bor.

    Min gissning är att de har varit ute och partat hela fredag kvällen och fortsatt enda in på morgonen. Sånna trevliga grannar hade vi ett tag. De kom hem kl 5-6 från city och fortsatte att röja gärnet... Då stod jag ofta med järnröret och banka i ledningarna. Helst då vid kanske tiotiden när de vill sova.

  • fenomena83

    JagoTösen, ja det låter rätt trevligt egentligen, då det ofta är knäpptyst på kvällarna och sen sätter det igång på morgonen, sen är det knäpptyst fram tills klockan 2-3 då kan det sätta igång igen.
    Vilken ju då kan tyda på att dom festar hela natten och sover på dagen....
    Hehe då tycker jag att det va roligt att vi dammsög rätt högljutt klockan tio i morse hoppas dom stördes...

    fortsätter det så ska jag banne mig ringa värden, jag e inte den som vill va en gnällkärring egentligen men när det handlar om SÖMNEN

  • Ceridwen

    Vi har här att vi får börja väsnas kl: 06.00 på morgonen och fram till 23.00 på kvälalrna.

  • Shoegal

    Öronproppar är annars en bra uppfinning för de som har grannar som envisas med att låta tidigt på morgonen, men inte tillräckligt tidigt för att störa enligt några regler.

  • Tant Green

    Jag måste bara berätta en lustig sak (som inte var ett dugg lustig just då), där jag bodde förut ringde det på dörren en lördagmorgon vid 7-tiden. Jag tänkte inte öppna först för jag låg och sov, men så gick jag ändå upp och då var det grannen under som undrade om jag blev störd av att hon spelade musik (jag hade alltså inte hört hennes musik eftersom jag sov, men det var ju svårt att inte bli väckt när hon ringde på dörren....)

  • Runguska

    Själv bara älskar jag att dra igång damsugaren riktigt tidigt då grannarna varit igång och festat och dunsat i golvet till tre ungefär. Unnder dagtid tycker jag dock att man ska få göra lite väsen av sig, anser man inte det bör man kanske flytta ut i skogen eller något. Å andra sidan har jag det fint här, de stör bara mitt i natten och har jag bara somnat så rör det mig inte i ryggen.

    Hade dock en granne vars hund skällde konstant, det ar jobbigt minst sagt! Hunden lärde sig dock snabbt och efter något annonymt brev blev det lugnare (inte vi som skrev brevet dock). Tror att många som klagar inte gör något för att förbättra det som de tycker är fel utan lider i det tysta. Annonyma brev anser jag också vara i det tysta.

    Aja, orkar inte bry mig så massivt eftersom jag anser att alla då och då måste "få" höras. Jobbar jag sent vill jag kunna duscha vid midnatt exempelvis. Samma sak att grannen imellanåt vill festa, inget som stör såvida det inte blir varje dag. Då de klipper gräset tusen timmar under sovrumsfönstret på sommarhalvåret vis typ sex blir jag dock lite butter.

    Kort sagt anser jag att om man inte kan ta lite ljud oavsett om det är tv, festande eller hundskall kanske inte är lämpad att bo i just lägenhet eftersom det är en boendeform där man måste leva tätt inpå varandra. Och ja, jag om någon behöver i och med mitt handikapp lugn och ro...

  • vcent
    Hela grejen med vilka tider det ska vara tyst och så vidare är rätt skev tycker jag. Jag har sett allt ifrån 21-09 till 00-06? och generellt accepterat med oljud på helger. 
    väldigt centrerat kring tider som folk med kontorstid på jobbet lever efter. Och alla vi som inte har kontorstider får helt enkelt leva med att bli störda, eller ?störa? våra grannar? 
    Jag började ofta kl 04 på mitt förra jobb och var därför igång vid 02.30 och lämnade strax efter 03. Trapphuset i det huset var inte så bra isolerat från lägenheterna och trappan knarrade? jag blev anmäld av en eller två grannar flera gånger när jag smög i trappan 20 sekunder kl 03 på morgonen för att åka till jobbet? 
    Detta jobbet innebar även helger ibland? samma tider? så jag gick ju och la mig vid senast 8 på kvällen innan en arbetsdag? nåtrofan hade ju grannarna alltid fest just de helger där jag jobbade? jag försökte snacka med dem, men de ville inte lyssna (vi pratar om 40-åringar) så jag fick ju ringa hyresvärden och där fick jag bara svaret ?det är ju fredag? och sen fick jag en anmälan mot mig när jag väl var påväg till jobbet på morgonen eftersom grannen precis hade somnar och blev störd? 
    Och alla andra människor som jobbar i skift, på natten eller på andra sätt har annorlunda arbetstider? dessa människor måste också ha helt andra rytmer på dygnet. Jag kanske kommer hem från jobbet vid 23.30 och jag vill äta middag när jag kommit hem? men det kan störa grannarna om jag håller på i köket? men när fan ska jag göra det annars? Eller så blir jag istället störd av grannarna eftersom jag kom hem från jobbet kl 05 på morgonen och har precis lagt mig för att sova när de börjar väsnas. 
    Tacka vetja moderna hus där man inte ens märker av att det finns grannar? endast om de har en jävla baslåda på golvet så hela lägenheten skakat så hör man dem. 
    Skit i vad reglerna säger och anpassa sig istället efter vilka grannar man har osv? 
  • Överste Senap
    vcent skrev 2023-08-09 18:49:05 följande:
    Hela grejen med vilka tider det ska vara tyst och så vidare är rätt skev tycker jag. Jag har sett allt ifrån 21-09 till 00-06? och generellt accepterat med oljud på helger. 
    väldigt centrerat kring tider som folk med kontorstid på jobbet lever efter. Och alla vi som inte har kontorstider får helt enkelt leva med att bli störda, eller ?störa? våra grannar? 
    Jag började ofta kl 04 på mitt förra jobb och var därför igång vid 02.30 och lämnade strax efter 03. Trapphuset i det huset var inte så bra isolerat från lägenheterna och trappan knarrade? jag blev anmäld av en eller två grannar flera gånger när jag smög i trappan 20 sekunder kl 03 på morgonen för att åka till jobbet? 
    Detta jobbet innebar även helger ibland? samma tider? så jag gick ju och la mig vid senast 8 på kvällen innan en arbetsdag? nåtrofan hade ju grannarna alltid fest just de helger där jag jobbade? jag försökte snacka med dem, men de ville inte lyssna (vi pratar om 40-åringar) så jag fick ju ringa hyresvärden och där fick jag bara svaret ?det är ju fredag? och sen fick jag en anmälan mot mig när jag väl var påväg till jobbet på morgonen eftersom grannen precis hade somnar och blev störd? 
    Och alla andra människor som jobbar i skift, på natten eller på andra sätt har annorlunda arbetstider? dessa människor måste också ha helt andra rytmer på dygnet. Jag kanske kommer hem från jobbet vid 23.30 och jag vill äta middag när jag kommit hem? men det kan störa grannarna om jag håller på i köket? men när fan ska jag göra det annars? Eller så blir jag istället störd av grannarna eftersom jag kom hem från jobbet kl 05 på morgonen och har precis lagt mig för att sova när de börjar väsnas. 
    Tacka vetja moderna hus där man inte ens märker av att det finns grannar? endast om de har en jävla baslåda på golvet så hela lägenheten skakat så hör man dem. 
    Skit i vad reglerna säger och anpassa sig istället efter vilka grannar man har osv? 
    Tråden är 17 år gammal 
  • Fossil
    Överste Senap skrev 2023-08-09 18:52:13 följande:
    Tråden är 17 år gammal 
    Sant, men det är ett högst levade problem fortfarande...
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • fornminne

    Efter kl 22 ska det I PRINCIP vara tyst i ett flerfamiljshus, men lite ljud får man tåla. Men inte hur mycket som helst.

    Detsamma gäller tidigt på morgonen.

    Hänsyn gäller åt båda håll. Är man väldigt ljudkänslig får man flytta ut i skogen. Väsnas man mycket får man flytta ut i skogen.

    Radio och TV får man ha på låg volym tidigt på morgonen. Eller lyssna i lurar. Då ska det inte störa, om det inte är väldigt lyhört?

    Öronproppar är också en bra idé, men jag vet att det inte stänger ute alla ljud.

    Jag lyssnar ibland på mobilklipp utan lurar, även på natten. Men på låg volym. Det hörs inte ens till rummet bredvid. (Jag har kollat). 

Svar på tråden Hur TIDIGT får man väsnas egentligen?????