• Ninjatigern

    Vilken behandling av endometrios är bäst om man vill bli gravid?

    Hej.
    Jag är helt ny här, men hr suttit ett längre tag tillbaka och läst i många trådar. Och vet att ni är experter på många områden. Skrattande
    Började en bebisverkstad i mars i år, och inget hände på några månader. Mensen kom som en klocka. Vet att det inte är så länge men kände ändå att det var något som inte stämde. En mens nu i höst fick jag åka in akut med enorma smärtor i buken och hög feber. Visade sig att jag hade en kraftig UVI som nått njurarna och blev inlagd. De fann samtidigt  tre cystor på röntgen och kunde konstatera att det var chokladcystor via VUL. Av dessa cystor sitter en på varje varje äggstock och en mot tarmen. De är cirka 3 cm. Alltså så har jag även endometrios. Rynkar på näsan
    I o med att jag är 31 så sa de att jag skulle bli gravid så fort som möjligt.....NÄHÄ det hade jag ju inte kunnat räkna ut själv.
    Snart är det dags för återbesök för att se hur mina "älskade" cystor mår därinne, och mensen fortfarande kommer som en klocka så börjar jag känna smått panik. Bryter ihop totalt vid varje mens då jag vet att jag möjligtvis kan bli barnlös. Och det gör desto ondare att veta att jag varit gravid när jag var 20, och valde bort det. 
    Min fråga till er, hur hade ni gjort. 
    Ska man ägna några månader att sätta mig själv i klimakteriet för att svälta ut dem? Eller operera? (vilket jag förstått kan vara ännu mer fertilitetssänkande, vill helst inte detta)
    Eller hormoner som man äter 3 månader i sträck och hoppar över mensen för att minska cystorna på det viset?
    Har ni några erfarenheter som ni kan tipsa om. Behöver verkligen råd från några medsystrar. Hjärta

  • Svar på tråden Vilken behandling av endometrios är bäst om man vill bli gravid?
  • Cyanea

    Vad tråkigt att höra :( Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av endometrios, så jag ska inte ge råd i det, det finns det mycket bättre folk till här på forumet. Jag vill bara försöka lugna dig med att det finns fantastiskt bra hjälp att få. Får du dålig prognos eller ännu sämre nyheter finns IVF i sista hand. De kan göra fantastiskt mycket nu för tiden, så försök att inte tappa hoppet om att det kommer gå bra för dig. Stort lycka till!! 

  • Ninjatigern

    Tack dina ord värmer. Hjärta
    Ja jag kan absolut tänka mig IVF också om inget annat hjälper. Det är bara att även där skulle jag behöva tips med en behandling som svälter ut endon så mycket som möjligt innan vi påbörjar den isåfall. 

  • Cyanea

    Kan som sagt inte mycket om endo, men om det är till någon hjälp brukar man gå in i medicinskt klimakterium innan man börjar behandla. Jag har inte endo men gjorde det långa protokollet. Då tog jag Suprecur i 4 veckor tror jag innan jag började spruta för ÄL :)

  • Anonym (...)

    Jag har endo och har haft "tur" ändå. De upptäcktes månaden efter jag slutat med mina ppiller och läkaren sa att vi skulle ha sex varannan dag hela månaden om vi ville bli gravida.. Vi hade ju inte tiden på vår sida! Det funkade på första försöket! Var så inställd på att det aldrig kommer funka så kände inte direkt nån press heller.

    Jag ammade vilket svälter ut dom då man inte har mens. Direkt efter amningsstopp blev nr 2 till! Efter första barnet så verkar de inte ha kommit tillbaka så som innan. Jag hoppas det håller sig så..

    Min läkare rekommendera att vi först skulle försöka varannan dag hela månaden i sex månader. Därefter börja på ppiller 3 månader sen göra nytt försök. Därefter tyckte han att man kunde diskutera vidare åtgärder så som operation m.m.

    3cm cystor är inte jättestort heller. Tror det kommer gå bra för er!! Testa ett tag till sen börja med piller, det är nog mest skonsamt för kroppen till en början.

  • Jag är bara jag
    Ninjatigern skrev 2015-10-20 12:36:34 följande:
    Vad skönt att det försvann. :) Hade du hemska biverkningar av synarela?
    Nej,lite vallningar, men det går ju leva med. Det var sååååå skönt att slippa mensvärken och besök på akuten!
  • Cottiz

    Har diagnoserad Endometrios.

    1. Om jag var du skulle jag inte nedreglera helt, för gör du det tar det tid om du vill ha barn snart och köra IVF. Just för att vid nedreglering så måste du ta hormoner för att kompani fas från nedregleringen. Mycket krångligt och tar tid!

    2. Ur egen erfarenhet:

    Jag ville inte nedreglera mig, valde minsta hormontabletterna, kombinerade P-piller som heter "Estrelen" 0,02/3mg". Jag åt dessa innan själva IVF behandlingen under hela tiden för att inte få en massa cystor pga äl och mens. Jag åt de kombinerade P-pillren till en vecka innan väntad blödning. På blödningsdag 2 starta jag med hormoner. (Korta protokollet) själva behandlingen går snabbare än långa och jag blev rekommenderad detta av min ferlitetsläkare som vet om min problematik av Endometriosen.

    Idag är jag ruvare till 2 stycken små embryo.

    Hoppas detta lugnar dig något. Skicka annars PM.

    /från en endosister till en annan <3 ????????

  • Cottiz

    ????

    Frågetecken skulle det visst inte bli i inlägget ovan!

    Det är en gul Endometrios symbol via min iPhone emoji som tydligen inte ville funka.

  • Ninjatigern

    Tack för ditt svar. 
    Det lät väldigt logiskt när du säger det så. Glad
    Ska diskutera med dem vid nästa återbesök. Skönt att man kan få kontakt med andra i samma situation med tips och idéer. Uppskattas ska ni veta! 
    Kram på er. Hjärta

Svar på tråden Vilken behandling av endometrios är bäst om man vill bli gravid?