• Skogshedvig

    Vill bli gravid PCOS

    Hej!

    Tänkte höra om någon är i samma sits som jag?Jag fick veta i mars 2015 att jag har pcos. Är 27 år och slutade med P-piller i november 2014 efter att ha ätit dessa i 10 år, och har fortfarande inte haft mens sedan sista pillermensen. Kommer knappt ihåg hur regelbunden mens jag hade innan P-pillerna men har för mig att den kom ganska så regelbundet, jag hade åtminstone inte uppehåll med mensen i månader.

    Jag ska få börja utredning i augusti om jag inte är gravid innan dess. Under tiden går jag på kinesisk akupunktur en gång i veckan, vilket hittills endast gett känningar så som en början till mensvärk och rörelser runt äggstockar/livmoder men ingen mens än. Hoppas dock på att det ska hjälpa mig att få igång äl och mensen.

    PCOS har gett mig symtomen utebliven mens, något ökad akne dock inte så farligt, samt något kraftigare hårväxt på ben och bikinilinje :/ fast ändå överkomligt. När jag slutade med P-piller gick jag ner ca 3 kg bara av att sluta med dem. Jag är normalviktig (62-63 kg till mina 172 cm). Vill verkligen bli gravid, känns så hopplöst när jag inte ens har mens än.

    Nån i samma sits? Vad har ni i så fall gjort för att bli gravida?

  • Svar på tråden Vill bli gravid PCOS
  • Matildafiona
    Iskristall skrev 2015-11-27 17:28:04 följande:
    Jag kunde ha fått det utskrivet av min vanliga gynläkare. Han erbjöd sig, men vi valde att göra en infertilitetsutredning på annat ställe istället. Där skickade de oss till ivf istället pga min ålder. Men hade vi valt pergotime hade vi fått det utskrivet där vi gjorde utredningen också. Tycker inte det verkar så svårt att få det utskrivet, inte här i sthlm iallafall.

    Stå på dig och lycka till!
    Okej, och tack för svar.

    Här har de varit lite klurigare och vill bara att vi ska kontakta IVF kliniken. 
    Men jag ska ringa igen och be att få komma och prata med någon IGEN. Skulle vara skönt att testa pergotime innan man lägger 35.000:- på IVF. Obestämd

    Nu har jag iallafall beställt ProgesterAll som många av er tipsade om. Håll tummar och tår! :)
  • 120512
    Iskristall skrev 2015-10-18 07:35:10 följande:
    Håller tummarna för dig!

    Här har inget hänt heller förutom att vi ska få börja med ivf.
    Ja det är tråkigt. Och frågor ska man ju ställa till henne på hormoni. Men där får man heller inga svar. Har skickat 7 meddelanden till henne. Så jag har kontaktat en annan. Och hoppas på svar..
  • Monchichi

    Matildafiona: När jag fick konstaterat PCO fick och sedan ville ha barn fick jag prova pergo direkt utskrivet av gyn. Fick enkel och sedan dubbel dos som de kontrollerade hur det gick, men jag svarade inte på någon dos. Då fick jag remiss till kvinnokliniken för utredning. Där provade jag inte pergo igen utan gick direkt på sprutor. De två preparaten fungerar på kroppen lite olika men med målet att få äggmognad och ägglossning. Jag svarade på sprutor men fick även ta ägglossningsspruta då kroppen inte lossade själv. Tycker det verkar konstigt att man säger ivf på en gång, men som någon skrev ovan kanske det har med ålder att göra, om man inte vill spilla tid? Efter första två barnen med sprutor/tabletter har vi lyckats få tre barn till spontant då jag ätit LCHF.

  • 120512

    nu har jag kört med krämen ett bra tag men inget. smärtan försvann efter ett tag i början och via gruppen på fb om krämen och graviditetskollen så har jag fått lite mer svar. ska utöka till 30mg per dag i 14 dagar sen ska den komma gör den inte det så får jag nog kolla till hormonerna hos gyn.

  • familjekatt

    Hej! Jag har pcos, fick reda på det i december 2013 efter utredning. Blev väldigt nedstämd och såg ett liv framför mig utan barn (katastoftänk). Jag och min sambo hade intebörjat försöka på den biten än men det blev som en besatthet hos mig och tänkte på det nästan varje vaken minut. Läkaren sa "du kommer aldrig kunna få barn naturlig väg, men vi hjälper dig med medicinering och ivf när det är dags". Jag började med p-piller för att få en regelbunden " mens" för det hade jag inte haft på flera år. Åt p-piller i ca 6 månader sen beslutade jag och min sambo att vi skulle börja försöka få barn och eftersom vi måste vara ofrivilligt barnlösa i minst ett år innan vi får hjälp så tänkte vi att det var dags att försöka. Jag fick mens som vanligt när jag slutade med dem och redan på andra försöket blev jag gravid! Jag fick ett en

  • familjekatt
    familjekatt skrev 2016-01-02 10:33:48 följande:

    Hej! Jag har pcos, fick reda på det i december 2013 efter utredning. Blev väldigt nedstämd och såg ett liv framför mig utan barn (katastoftänk). Jag och min sambo hade intebörjat försöka på den biten än men det blev som en besatthet hos mig och tänkte på det nästan varje vaken minut. Läkaren sa "du kommer aldrig kunna få barn naturlig väg, men vi hjälper dig med medicinering och ivf när det är dags". Jag började med p-piller för att få en regelbunden " mens" för det hade jag inte haft på flera år. Åt p-piller i ca 6 månader sen beslutade jag och min sambo att vi skulle börja försöka få barn och eftersom vi måste vara ofrivilligt barnlösa i minst ett år innan vi får hjälp så tänkte vi att det var dags att försöka. Jag fick mens som vanligt när jag slutade med dem och redan på andra försöket blev jag gravid! Jag fick ett ett hormonpåslag som heter duga när jag sluatde med pillerna. Och nu har jag en dotter på 5 månader :)

    Så ge inte upp hoppet :)


  • 120512

    uppdatering i fredags em fick jag rosa senare på kvällen fick jag mer ljusrött pang bom på natten brakade det loss . när jag vaknade så hade mensen kommit. och ca 2v innan har jag haft en smärta i äggalådan jag inte har haft innan det har gjort så ont så kan det möjligvis vara ägglossning tro..  för läser man på vårdsidorna så kommer mensen när inte ägget blir befruktat.. så kan det vara så att det var det.. så nu borde ju denna vara slut på torsdag senast fredag.  så får vi se om den kommer nästa månad nu kanske man kan känna sig som en kvinna igen.

  • Matildafiona
    Monchichi skrev 2015-12-30 21:58:14 följande:

    Matildafiona: När jag fick konstaterat PCO fick och sedan ville ha barn fick jag prova pergo direkt utskrivet av gyn. Fick enkel och sedan dubbel dos som de kontrollerade hur det gick, men jag svarade inte på någon dos. Då fick jag remiss till kvinnokliniken för utredning. Där provade jag inte pergo igen utan gick direkt på sprutor. De två preparaten fungerar på kroppen lite olika men med målet att få äggmognad och ägglossning. Jag svarade på sprutor men fick även ta ägglossningsspruta då kroppen inte lossade själv. Tycker det verkar konstigt att man säger ivf på en gång, men som någon skrev ovan kanske det har med ålder att göra, om man inte vill spilla tid? Efter första två barnen med sprutor/tabletter har vi lyckats få tre barn till spontant då jag ätit LCHF.


    Tack snälla för svar. Såg det nu, över ett år senare.

    Här är situationen densamma som innan. De på KK i Umeå vill inte skriva ut Pergotime eller andra ägglossningsstimulerande tabletter, de hänvisar enbart till IVF kliniken.

    Jag har bett om att få ta fler hormonprover och få prata med en ny gynekolog men har väntat sen i nov på en tid. De verkar tro att bara för att jag är fortfarande ung (25) så spelarbåset ingen roll om jag får vänta ytterligare tre år på att få hjälp att bli gravid.

    Vet någon om det finns någon privat gyn i Umeå?
  • Monchichi
    Matildafiona skrev 2017-02-19 17:03:14 följande:
    Tack snälla för svar. Såg det nu, över ett år senare.

    Här är situationen densamma som innan. De på KK i Umeå vill inte skriva ut Pergotime eller andra ägglossningsstimulerande tabletter, de hänvisar enbart till IVF kliniken.

    Jag har bett om att få ta fler hormonprover och få prata med en ny gynekolog men har väntat sen i nov på en tid. De verkar tro att bara för att jag är fortfarande ung (25) så spelarbåset ingen roll om jag får vänta ytterligare tre år på att få hjälp att bli gravid.

    Vet någon om det finns någon privat gyn i Umeå?
    Beklagar! Verkligen tråkigt att läkare resonerar så olika. Det är ju betydligt dyrare med ivf för alla, i jämförelse med tabletter/sprutor. Att de är så stelbenta och inte ens är beredda att prova.

    Det bästa tipset jag kan ge då är återigen att prova LCHF. Lägg om kosten, ge det en chans och du ska se att du kickar igång menscykeln. Jag sitter här och har precis fått plus för tredje gången spontant, och jag är 39. Jag är säker på att kostomläggningen hjälpt mig, för jag hade inte heller mens själv för 10 år sedan. Lycka Till!
  • kwonnie

    Hej! När jag frågade läkarna på gyn så gav de mig en lapp om att ansöka om barnlöshet. Man ska fylla i en blankett, både mannen och kvinnan sen gör dom en utredning på varför man inte har fått barn/kan få barn. Troligtvis gör dom IVF vad jag har förstått för oss som har pco. 
    Den blanketten jag har fått gäller endast för västra götaland men prata med en gynekolog så hänvisar dom dig vidare och berättar hur du ska göra om inte naturlig väg fungerar :) lycka till! 

  • MadeleineJ
    120512 skrev 2015-09-22 00:43:22 följande:

    Skogshedvig : Om jag ska om jag ska skriva hur det har gått i två ord.. H***e**s smärtor kan jag lova att jag har haft. men försvann efter ett tag men kommer och går. Jag är inne på min 3e paustid nu från krämen. Annars har jag fått smärtor om någon och lite rosa och mer flytningar efter avslut av krämen. men jag fortsätter med krämen om ca en vecka igen så får vi se om det händer något mer.


    Vad är detta för kräm och vad används den för? :D
Svar på tråden Vill bli gravid PCOS