• kma

    Kastrering idag men veterinären tyckte inte bry sig så mycket om tratt??

    Hej

    Kastrerade mina två honkatter idag. Veterinären skickade med trattar (som man fick montera ihop själv) hon var inte tydlig med att katterna MÅSTE ha trattarna på sig. Hon sa till och med "dom kommer inte åt såret så mycket ändå". Men när jag kom hem så hag jag sett nu att båda katterna har slickat i såret!

    Jag har ingen möjlighet att få på trattarna. Katterna slingrar sig och jag vet inte ens om jag har monterat rätt. Veterinären sa att till och med dom tycker det är jättesvårt att få ihop dom. Hon visade inte hur man verkligen gjorde.

    Så med detta sagt har alltså inte mina katter några trattar och jag är orolig att något ska hända nu.

    Men tänkte kolla med er om det går bra utan??

  • Svar på tråden Kastrering idag men veterinären tyckte inte bry sig så mycket om tratt??
  • Ebbagr

    Ingen aning om det går utan men detta hände för min vän också, hon kastrerade sin han hund och veterinärerna skickade inte ens med en tratt så hon fick åka och köpa en! Det kan ju vara så att det inte är så noga att dem behöver det när det händer fler, men jag vet inte :/

  • Griseknoen35

    Vi kastrerade vår katt i måndags och där sa veterinären att tratt inte behövdes. Att de slickade på såret inte gjorde så mycket och att vi bara skulle hålla koll de närmsta 5-6 dagarna så det inte blödde eller blev infekterat. Det ser idag fortfarande ut som det ska. Fick rådet att strimla en tidning ner i kattlådan så inte sanden skulle komma upp i såret.

  • Griseknoen35

    De sa även att katter inte var lika på såret som hundar, hundar ska ha tratt. Jag frågade specifikt om det för jag tidigare bara haft hundar.

  • Guldbarb

    Är de på såren behöver de tratt, det kan annars bli infekterat och de skulle kunna få upp stygnen. Att sätta ihop tratten är inte så svårt om man får kläm på det men det kan behövas några försök... Om man har tratten liggande platt så finns en lång plastflärp. Den ska träs genom hålen. Så man viker trattenså den blir som en tratt... där hålen som finns över flärpen och hålen som är på motsatt sida ligger över varandra. Delen med flärpen har du överst, du trär sedan flärpen igenom genom att börja från det som blir insidan till utsidan och fortsätter sedan så hela vägen. De små flärparna som finns gör du liknande med, de ögglor som blir sätter du sedan ett halsband genom. (Jag hoppas detta hjälper dig något)


    Men med tanke på att du har två kan det hända att de hjälper varandra, eller som min hona lärde sig, kliar med trattkanten på såret. Då kan du göra en dräkt i stället, ta en långärmad tröja, som inte används som är tillräckligt töjbar för att katten ska kunna ha den på sig och klipp i lagomlängd. Gör sedan hål för alla fyra tassar och ta på katten den.


    Tratt och klädseln är bra att variera mellan eftersom i klädsen kan de äta och tvätta sig till viss del medans i tratten så luftast såret.


    (De djur jag kastrerat, katter och hund har alla varit hysteriska med såren. Det finns vissa som låter det vara men är djuren på är det bättre att vara på den säkra sidan)

  • Birmafröken

    Många påstår att det är onödigt att hindra katten från möjligheten att slicka på såret, men vid honkattskastrering tar jag inga risker. Något som verkligen är onödigt är om det uppstår komplikationer och läkningsprocessen fördröjs just för att man INTE hindrat katten från att slicka (och bita) i stygnen. Dyrt och besvärligt blir det också att ta katten till veterinären för ytterligare besök.

    Jag har alltid haft "katt med tratt" många gånger, och nackdelen med det är att det är lite jobbigt i början eftersom det tar ett tag innan katten vänjer sig vid den. Att sätta på själva tratten brukar dock inte vara något problem. Man sätter ihop tratten och drar på den över kattens huvud (med nosen först). Sedan behöver man fästa ett knytband eller ett halsband i trattens hällor så att tratten inte ramlar av.

    Nu senast när en av mina hankatter hade ett operationssår på magen provade jag med egentillverkad body istället, och det var så smidigt att jag i framtiden nog kommer använda det alternativet istället även vid honkastreringar.

    En body tillverkar man enkelt genom att t.ex. klippa av ärmen på en långärmad bomullströja. Sedan klipper man hål för frambenen (och eventuellt även svansen)...Klart!



     

  • Minouiee

    Kastrerade mina två honkatter för ett par månader sen. Frågade vet om trattar, men hon sa att det inte behövdes då hon använde specialstygn som katterna inte kan komma åt. Dum som man är så lyssnade jag o woops! Klart ena katten lyckats slita sönder stygnen så det behövde sys igen... Den andra katten brydde sig inte alls o rörde inte stygnen. O klart dom slickar lite på såret o det är ju ingen fara med det, så länge det ej går till överdrift. Katterna vill ju tvätta rent.

    Ett tips om du har svårt med trattarna! Det går att använda papperstallrikar istället, bara att klippa ett lagom stort hål i mitten :)


    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Griseknoen35
    Minouiee skrev 2015-05-15 20:01:46 följande:

    Kastrerade mina två honkatter för ett par månader sen. Frågade vet om trattar, men hon sa att det inte behövdes då hon använde specialstygn som katterna inte kan komma åt. Dum som man är så lyssnade jag o woops! Klart ena katten lyckats slita sönder stygnen så det behövde sys igen... Den andra katten brydde sig inte alls o rörde inte stygnen. O klart dom slickar lite på såret o det är ju ingen fara med det, så länge det ej går till överdrift. Katterna vill ju tvätta rent.

    Ett tips om du har svårt med trattarna! Det går att använda papperstallrikar istället, bara att klippa ett lagom stort hål i mitten :)


    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
    Såna stygn fick vi med. Det är stygn som sitter på insidan och inte på utsidan. Stygnen försvinner av sig självt.
  • Minza83

    Hade en hankatt som slickade som besatt på sin tomma pung, så pass att han fick sövas och fixas till några dagar efter kastreringen..

    Det var sjukt uppsvullet därbak!

    Sedan fick han ha tratt!

    När jag kastrerat mina honkatter så har de alltid haft tratt efter.. Skulle montera ihop dem och tvinga på dem helt klart

  • Harvester

    Jag jobbar på ett stort akutdjursjukhus och träffar således på de fall där det gått fel.

    Ha ALLTID tratt (eller möjligtvis body om de inte kommer åt då). Har träffat på ett flertal fall med sårinfektioner och brustna operationssår efter att katterna kommit åt såren, oavsett hur det är sytt.

    En katt som hade "osynliga" stygn hade såret gått upp, tarmarna trillat ut och den hade sedan dragit tarmpaketet genom sin låda med klumpbildande sand. Ni kan ju själva tänka er hur det gick...

    Imho är det ett direkt tjänstefel att säga att katterna inte ska ha tratt.

  • Anonym (bee)
    Birmafröken skrev 2015-05-15 19:40:35 följande:

    Många påstår att det är onödigt att hindra katten från möjligheten att slicka på såret, men vid honkattskastrering tar jag inga risker. Något som verkligen är onödigt är om det uppstår komplikationer och läkningsprocessen fördröjs just för att man INTE hindrat katten från att slicka (och bita) i stygnen. Dyrt och besvärligt blir det också att ta katten till veterinären för ytterligare besök.

    Jag har alltid haft "katt med tratt" många gånger, och nackdelen med det är att det är lite jobbigt i början eftersom det tar ett tag innan katten vänjer sig vid den. Att sätta på själva tratten brukar dock inte vara något problem. Man sätter ihop tratten och drar på den över kattens huvud (med nosen först). Sedan behöver man fästa ett knytband eller ett halsband i trattens hällor så att tratten inte ramlar av.

    Nu senast när en av mina hankatter hade ett operationssår på magen provade jag med egentillverkad body istället, och det var så smidigt att jag i framtiden nog kommer använda det alternativet istället även vid honkastreringar.

    En body tillverkar man enkelt genom att t.ex. klippa av ärmen på en långärmad bomullströja. Sedan klipper man hål för frambenen (och eventuellt även svansen)...Klart!

     


    Vilket bra knep, det tar jag med mig.
    Tack så mycket. {#emotions_dlg.flower}
  • Mellepelle

    Jag och min sambo hade skaffat våran första katt (en hona), som vi, eventuellt lite sent (pga kliniken vi bokat hos stängde ner och vi har varken bil eller körkort), kastrerade hos en veterinär som inte heller sa att tratt var nödvändigt. Alla stygnen var interna och riskerna var minimala. Vi höll koll på katten som hökar precis hela dagarna, vi jobbade båda hemifrån i en vecka för att kunna ha koll på henne och såret konstant. Vi tog ner alla katt-träd till hennes stora förargelse eftersom veterinären sa att hon skulle undvika större hopp ner från höga höjder. Vi följde efter och LYFTE ner katten från säng och skrivbord dem första dagarna. Hon slickade på det litegrann men det såg ut att läka utan problem. Lördag, 8 dagar efter operationen, märkte vi mot kvällen att något stack ut ur såret. Vi fick panik, och ringde runt till veterinärer, men inget hade öppet annat än akutmottagningen i Bagarmossen. Fick väcka min mor mitt i natten som rusar mig och katt in till akutkliniken, mer och mer sticker ut ur såret desto längre tiden går, och katten kräktes även hemma troligtvis pga att bukfettet var vad som stack ut. Väl hos veterinären fick vi veta att detta är nåt som händer så sällan att det inte ens skrivs upp som en risk för honkastrering, och att en operation som eventuellt hade kunnat rädda hennes liv hade kostat oss 60.000kr, nåt som inte täcktes under någon försäkring vi hade kunnat skaffa, utan någon faktisk garanti att hon skulle överleva ändå. Det tog alltså från ca 21.00 på kvällen till 03.00 tills det att hon var borta, utan någon förvarning eller några tecken. Min älskade katt blev knappt ett år gammal, jag känner mig otroligt skyldig för att jag inte gjorde mer, trots att jag gjorde allt som jag blev tillsagd att göra och mer. 

    Jag kan inte säga om detta hade förhindrats av en body eller en tratt som hade förhindrat att hon slickade på det, men som nån som behövde sprida askan efter sitt första husdjur alldeles för tidigt och saknar henne mer än livet självt så skulle jag säga att det inte finns någon anledning att inte göra allt man kan tänka sig. Jag hoppas att ingen annan har eller någonsin kommer behöva gå igenom vad jag och min sambo behövde göra, men jag tror det behövs finnas skrivet att det här faktiskt händer, för det är nästan omöjligt att hitta nåt om på veterinärsidor som skriver om ingreppet. Veterinären som gjorde kastreringen på vår katt hade under sin långa karriär aldrig hört det hända förut. 

    Den här tråden kanske är långt död, jag vet inte, men jag kände att det måste finnas nånstans.

Svar på tråden Kastrering idag men veterinären tyckte inte bry sig så mycket om tratt??