• Fjällis

    Hur är det att bo i Karlskrona?

    Hej!

    Min man har fått anställning i Karlskrona & vi funderar på att flytta dit. Men först vill vi veta lite mer om staden & människorna som bor där innan vi beslutar oss.....Ni som bor där/har bott där får gärna tipsa oss om allt möjligt Skrattande som t.ex:

    Bra & fina stadsdelar att bo på för en barnfamilj. Önskvärt vore hus & gärna i Karlskrona tätort. Vi kan tänka oss bo en bit utanför stan också, max 3 mil men närhet till grannar och med bra tåg/bussförbindelser in till stan. Har inte hunnit kolla upp huspriser ännu. Hoppas & tror att det är hyfsade priser. Rätta mig gärna om jag har fel. Ge oss gärna tips på bra förskolor också.

    Hoppas någon orkar ta sig tid att svara!

    Tack på förhand!

    /
    Fjällis

  • Svar på tråden Hur är det att bo i Karlskrona?
  • Anonym (Ert val)

    Hej! 


    Jag tycker att det bästa ni kan göra är att åka och ta en helg i stan och känna er för. Vad som är rätt för vissa är inte rätt för andra. Mycket beror ju också på vad man kommer ifrån och vad man letar efter. Jag är själv inflyttad Karlskronabo och älskar staden så mycket. Har varit här sedan jag var liten och fick för några år sedan möjligheten att flytta hit och det har jag aldrig ångrat. Visst staden är liten men det finns definitivt saker att göra. Det är ett rikt idrottsliv för barnen (och vuxna) och här finns alla "vanliga" restauranger (grekiskt, kinesiskt, thai, fine dine och italienskt) plus sportbar och pubar. I stan finns bio och det vanliga utbudet av hm , lindex etc. Amiralens köpcentrum (och handelsområdet runtomkring) utanför centrum växer med flera nya affärer i år. Jag tycker att människor här är som människor är mest. En del otrevliga men VERKLIGEN INTE så att hela stan behöver smutskastas för det. Jag har till och med avslutat en relation för att han inte ville flytta hit och jag vägrade lämna. Men som sagt det är jag. Jag kanske bara har haft jättetur och träffat de få trevliga människorna som finns. Eller så kan ovanstående personer haft riktig otur och träffat bottenskrapet av personligheter. Något som kan vara intressant att veta är att hyresgästföreningens trygghetsmätning i år visar på att Karlskrona är en av städerna i Sverige där folk både är och känner sig som tryggast i hela landet. Kan vara bra att ha i åtanke med barnen. Så som sagt åk och känner för och gå på magkänslan. Att det känns rätt för er är det viktigaste. 


     


    Lycka till!

  • Anonym (Ert val)

    Och gällande stadsdelar rekommenderar jag verkligen Bergåsa, Björkholmen, Ekholmen, Hässlegården, Hästö, Lyckeby, Långö, Pantarholmen, Rosenholm, Saltö, Verkö eller Vämö. Utanför stan men i närheten är det Nättraby (supermysigt) som gäller för barnfamljen som vill ha liknande grannar. 


     
     
     
     
  • Fjällis
    Anonym (Ert val) skrev 2015-03-31 17:46:59 följande:

    Hej! 


    Jag tycker att det bästa ni kan göra är att åka och ta en helg i stan och känna er för. Vad som är rätt för vissa är inte rätt för andra. Mycket beror ju också på vad man kommer ifrån och vad man letar efter. Jag är själv inflyttad Karlskronabo och älskar staden så mycket. Har varit här sedan jag var liten och fick för några år sedan möjligheten att flytta hit och det har jag aldrig ångrat. Visst staden är liten men det finns definitivt saker att göra. Det är ett rikt idrottsliv för barnen (och vuxna) och här finns alla "vanliga" restauranger (grekiskt, kinesiskt, thai, fine dine och italienskt) plus sportbar och pubar. I stan finns bio och det vanliga utbudet av hm , lindex etc. Amiralens köpcentrum (och handelsområdet runtomkring) utanför centrum växer med flera nya affärer i år. Jag tycker att människor här är som människor är mest. En del otrevliga men VERKLIGEN INTE så att hela stan behöver smutskastas för det. Jag har till och med avslutat en relation för att han inte ville flytta hit och jag vägrade lämna. Men som sagt det är jag. Jag kanske bara har haft jättetur och träffat de få trevliga människorna som finns. Eller så kan ovanstående personer haft riktig otur och träffat bottenskrapet av personligheter. Något som kan vara intressant att veta är att hyresgästföreningens trygghetsmätning i år visar på att Karlskrona är en av städerna i Sverige där folk både är och känner sig som tryggast i hela landet. Kan vara bra att ha i åtanke med barnen. Så som sagt åk och känner för och gå på magkänslan. Att det känns rätt för er är det viktigaste. 


     


    Lycka till!


    Tusen tack för svar & tips på trevliga områden! Vi har tänkt åka ner och kolla in stan under april månad.
  • Fjällis
    hårsnodd skrev 2015-02-21 20:00:15 följande:

    Hej TS!

    Jag bor i Karlskrona och trivs toppenbra!

    Beroende på om ni vill bo "på landet" eller i stan så tycker jag att trevliga områden är Långö, Saltö, Nättraby, Sturkö, Hässlegården eller Verkö. Andra orter som är populära är Jämjö och Rödeby. De har bra affärer, service och kommunikationer men hade nog inte hamnat på min favoritlista ändå. Man kan hitta hus för hyfsade priser men visst finns det hus som går iväg i pris.

    Hur gamla är era barn?

    Karlskrona som stad vinner på många sätt tack vare närheten till vattnet. Polenfärjan kör från Verkö och det är ett roligt och enkelt nöje. Det finns en hel del affärer både inne i centrum och ute i köpcenterna. Vill man ha ytterligare shopping är ju närheten till Kalmar positiv och vanligt förekommande bland många Karlskronabor. Jag tycker att kulturlivet i stan har ökat lite och det blir bättre och bättre! Det finns en hel del att hitta på med barn.

    Karlskroniten har ju lite rykte om sig att vara svår att komma in på livet och det är nog sant. Men det finns ju alla sorters människor även här!

    Jag hälsar er välkomna till Karlskrona!

    Detta var ju väldigt lite information och du är välkommen att fråga mer om du vill! Eller ännu hellre, hälsa på!


    Tusen tack! Flyttlasset går i sommar Cool.
  • hårsnodd
    Fjällis skrev 2015-04-01 16:29:25 följande:

    Tusen tack! Flyttlasset går i sommar .


    Kul! Med tanke på ditt nick så blir det en lång flytt.

    Vilket område bestämde ni er för?
  • Anonym (ej k-na bo)

    Jag har bott i K-na,men bor numera ca 3 mil därifrån pga närheten till mitt jobb.

    Karlskrona är ett underbart sommarparadis med havet runt knutarna.

    Staden med de vackra gamla kulturhusen och många trevliga serveringar och restauranger.

    Bostadspriserna är nog normala för läget och till den mellanstora stad den är.

    Lite blåsigt kan det dock vara ibland eftersom havet ligger runt om.

    Åker ofta dit på lediga dagar för shopping

    Längtar tillbaka

  • Bodafors8

    Hej!

    Är delvis uppväxt i Karlskrona, min familj flyttade dit när jag var 8 och själv valde jag att flytta därifrån som vuxen!

    Staden lever på att själva innerstaden ligger naturskönt på öar, i övrigt så är där rätt trist ur alla synpunkter.

    Jag har alltså till stor del växt upp där och har en del år där som yrkesverksam och jag har mest negativt att säga om staden och vill absolut avråda människor som avser att skaffa barn att flytta dit.

    Att skaffa en vettig bostad där är det minsta bekymret, värre är det om man har behov av att skaffa vänner, partners, kanske drömmer om att ha ett trevligt jobb med bra arbetskamrater, då är det värre ....

    Karlskrona ligger alldeles för långt ifrån det mesta så utbudet generellt är starkt begränsat och influenserna utifrån uteblir!

    Jag har många gånger grunnat över varför mina egna föräldrar flyttade dit själva?

    Jag tror ärligt talat att om man känner på sig att man kanske inte är så framstående men ändå har en "flott" utbildning att visa upp så kan man nog flyta upp i den miljön av svagbegåvade lismande figurer men lika väl kan man om man har otur få en kniv i ryggen av sådana människor.

    Jag flyttade själv till Sveriges andra storstadsregion och har enbart vunnit på detta ur alla synvinklar! Dyrt att köpa villa i en attraktiv storstad, jovisst men på en bra arbetsmarknad så kan man lätt dra in de pengar som krävs och med lite tur så fortsätter villan upp i värde...

    Jag vill på det bestämdaste avråda från Karlskrona och om ni längtar efter en fin småstad så titta gärna på en sådan som ligger Max 5 mil från närmaste storstad,

    Jag bor själv i Göteborg och trivs där men skulle lika gärna kunna rekommendera Skåne som ju har betydligt snällare bostadspriser än här uppe och närhet till kontinenten!

    Kan ni inte släppa tanken ostkusten och inte vill till Mälardalen så skulle jag avgjort hellre välja Kalmar/Öland eller rentav Västervik framför Karlskrona som är en vidrig stad av fastna i.

  • Anonym (Lärd)

    Karlskroniten är turist jästvänlig. Men tyvärr så är det väl känt att det är mycket svårt att komma Karlskroniten innan på livet om man nu är nyinflyttad.

    Min erfarenhet är tyvärr den att man vid möten kan märka ganska lätt om det är en som är inflyttad eller om det är en infödd karlskronit. 

    Efter att nu bott där i många år nu, så är min erfarenhet den att karlskroniten är ganska rädd för det som bryter mönster i hennes vardag.

    Ja jag skulle väll kunna påstå att karlskroniten generellt håller hårt på det hon anser är normalt och anständigt. Allt annat aktar hon sig väldigt för.

    Om hon nu är lättsam, så tycker jag alltså därför att hon allt för ofta det blir på ett ganska tillgjort och konstlat sätt. I mina ögon allt för ofta som fisförnäm.  

  • grennjenn

    Jag vantrivdes där. Bodde undran 2,5 år och ville därifrån varje dag. Bästa var att sova för då slapp jag tänka på att jag var där. Tänkte åh nej varje morgon.
    Stan är långt bort från allt och människorna är väldigt otrevliga och negativa. På min arbetsplats användes all tid att pratat skit om andra och få andra att gråta på jobbet. Folk var väldigt avundsjuka för minsta lilla. At någon anledning tror folk som bor där att Karlskrona är Sveriges huvudstad.
    Är du välutbildad är det ganska lätt att få jobb då ingen utifrån vill flytta dit för att jobba. Jag kom på alla intervjuer och fick bra lön för locka mig. Sa till slut upp mig från bra jobb och flyttade utan någon plan, bara jag kom därifrån.

  • idis78

    Jag flyttade till Karlskrona år 2000 och har bott här sedan dess. Trivs alldeles ypperligt. Trevligt folk och trevlig stad. Finns mycket barnvänliga områden rätt nära. Nättraby, Rödeby, Lyckeby bl.a.

  • Anonym (S)
    grennjenn skrev 2017-04-19 17:39:50 följande:

    Jag vantrivdes där. Bodde undran 2,5 år och ville därifrån varje dag. Bästa var att sova för då slapp jag tänka på att jag var där. Tänkte åh nej varje morgon.

    Stan är långt bort från allt och människorna är väldigt otrevliga och negativa. På min arbetsplats användes all tid att pratat skit om andra och få andra att gråta på jobbet. Folk var väldigt avundsjuka för minsta lilla. At någon anledning tror folk som bor där att Karlskrona är Sveriges huvudstad.

    Är du välutbildad är det ganska lätt att få jobb då ingen utifrån vill flytta dit för att jobba. Jag kom på alla intervjuer och fick bra lön för locka mig. Sa till slut upp mig från bra jobb och flyttade utan någon plan, bara jag kom därifrån.


    De kanske "tror" det pga att det var tanken att Karlskrona faktiskt skulle bli Sveriges huvudstad en gång i tiden.

    Har bara erfarenhet av Karlskrona som sommarstad då vi har stuga där. Älskar stan men inte människorna som bor där ;)

    (Gammal tråd, jag vet).
  • Till Elli47

    Det undrar jag med. Ett tips är att hyra ett rum i lägenhet/villa, eller andrahandslägenhet, i en månad eller två och se hur livet är där. Själv tänker jag  flytta dit när jag närmar mig pensionsåldern.

Svar på tråden Hur är det att bo i Karlskrona?