• Stjärnebo

    Islams syn på livskvalitet? Hemtenta, hjälp mig!

    Hej!


    Jag skriver en hemtenta i Etik och livsåskådningar.
    Just nu söker jag info om hur man inom Islam ser på livskvalitet?
    Vad är livskvalitet för en muslim?


    Det behöver inte vara långt, bara lite grann. 
    Islam är en religion som jag verkligen inte är insatt i alls så lite hjälp från någon som vet hade varit super snällt! Glad


    Jag har självklart googlat men får inte fram något specifikt om just detta. Vill inte gissa med det jag "kan tänka mig" att dom tycker liksom.

  • Svar på tråden Islams syn på livskvalitet? Hemtenta, hjälp mig!
  • Vassochtaggig
    Stjärnebo skrev 2015-01-18 13:33:56 följande:

    Hej!


    Jag skriver en hemtenta i Etik och livsåskådningar.
    Just nu söker jag info om hur man inom Islam ser på livskvalitet?
    Vad är livskvalitet för en muslim?


    Det behöver inte vara långt, bara lite grann. 
    Islam är en religion som jag verkligen inte är insatt i alls så lite hjälp från någon som vet hade varit super snällt! Glad


    Jag har självklart googlat men får inte fram något specifikt om just detta. Vill inte gissa med det jag "kan tänka mig" att dom tycker liksom.


    Snälla du! Gå till din litteratur som du har läst under kursen. Har du inga anteckningar från föreläsningar och seminarer? På vilken nivå studerar du, universitetet eller komvux? Din frågeställning lämnar många frågetecken. "Vad är livskvalitet för en muslim?" Är det verkligen det du ska skriva hemtenta om? Inom islam finns ett flertal inriktningar. Nej, jag förstår inte vad du är ute efter? Skojar du? Jag förstår inte vad du menar att du inte är insatt i islam, men om du ska skriva en hemtenta har du väl studerat ämnet ett tag?
  • Stjärnebo

    Jag pluggar på komvux till undersköterska och jag skriver om hur folk med olika religioner ser på människan och på livet.


    Just denna frågan är "Islams syn på livskvalitet". Jag har inte skrivit om detta innan utan det är något som min lärare vill att jag ska ta reda på och lära mig själv.


    Min egen syn på livskvalitet är t.ex att jag har god hälsa, att jag har personer omkring mig som jag bryr mig mycket om, få göra saker som jag gillar (hobbys) mm..


    Vad jag tror så värderar en muslim ungefär samma och att kanske ha en god tro och relation med Allah mm. Men jag vet inte. Något viktigt som jag missar?


     

  • Hejpådig123123

    Hej! Vet inte ifall du fortfarande har användning av detta för din tenta, men värt ett försök. Muslimer ser livet som ett test och det är viktigt att underkasta sig Allahs vilja. Det kan innebära att följa de regler och plikter Allah beordrat oss såsom att förätta bönen. Det är också viktigt att undvika det som är haram/förbjudet såsom droger, alkohol, att mörda oskyldiga, att våldta osv.
    Något som många missar med islam är hur kärleksfull Allah är, något som muslimer säger många gånger om dagen är "Bismillahi ar-Rahmani ar-Raheem", vilket betyder "i Allahs den Barmhärtiges, den Nåderikes namn" 
    För en djupare förståelse kan jag rekommendera boken "mannen med röda kalsonger"

  • Goneril

    Frågan är för bred för att kunna besvaras egentligen. Islam, världens mest omfattande religion, är svår att fånga i ett koncept. Talar vi om sunni eller shia? Vilken världsdel ska betraktas? Sedan måste man vara medveten om att människor praktiserar islam på många olika nivåer även om de fem pelarna förenar. Alla har inte råd att göra vallfärden till exempel.                                                                                                                     Du får väl nämna mångfalden i trosutövning, många jag känner praktiserar "islam light". Under min tid i näringslivet deltog jag i många internationella konferenser där folk från hela världen var representerade. Muslimerna var noga med kosten, den fick inte vara haram förstås och alkohol avstod de ifrån. Att de därmed skulle leva särskilt sunt anser jag inte; många var överviktiga på grund av alla sötsaker de åt. Du får väl kolla i dina böcker och se hur du kan avgränsa ämnet. Lite stöd i Koranen kanske eller i Haditherna, det vill säga hur Muhammed levde. Det har väl bara bäring på de mest ortodoxa utövarna, många muslimer i västvärlden är inte så strikta.                             För övrigt: vad är det för en bok "Mannen med de röda kalsongerna", existerar den?   
                                                                                                           En egen iakttagelse, Iran, där har jag varit: Teokrati, viktigt att leva efter pelarna. De perser jag träffat har intresse för sköna ting, vackra mattor och poesi
     De var mycket vänliga och hjälpsamma mot västerlänningar. Maten, som intogs på mattor, var oftast god och näringsrik, mycket grönsaker.

Svar på tråden Islams syn på livskvalitet? Hemtenta, hjälp mig!