• tyojan

    Får man ge blod om man har ADHD?

    Jag har två gånger varit på besök på två olika blodcentraler men blivit nekad, för att jag har ADHD. Då undrar jag, är det verkligen skäl nog att man inte ska få ge blod? Kände faktiskt att jag blev lite diskriminerad, fast de sa att det var för att jag inte skulle bli sjuk. Känns som att några inte har koll på vad ADHD är riktigt.

  • Svar på tråden Får man ge blod om man har ADHD?
  • R3beccaa

    Låter väldigt konstigt.. Särskilt det om att du skulle blir sjuk (??) Jag ska ge blod på torsdag. Tar Concerta och dom sa att det inte ska vara några problem, har till och med ringt en extra gång för att va säker och de sa att jag kunde ta det samma dag ..

  • tyojan
    R3beccaa skrev 2014-12-03 00:03:03 följande:

    Låter väldigt konstigt.. Särskilt det om att du skulle blir sjuk (??) Jag ska ge blod på torsdag. Tar Concerta och dom sa att det inte ska vara några problem, har till och med ringt en extra gång för att va säker och de sa att jag kunde ta det samma dag ..


    Ja jag fattar ingenting.
  • Aileen Allannah

    Enbart adhd är ingen anledning till att inte få lämna blod, däremot kan blodcentralen göra bedömningen att dina mediciner utgör ett hinder. Eller så beror det på något annat.

  • tyojan
    Aileen Allannah skrev 2014-12-03 00:06:47 följande:

    Enbart adhd är ingen anledning till att inte få lämna blod, däremot kan blodcentralen göra bedömningen att dina mediciner utgör ett hinder. Eller så beror det på något annat.


    De sa inget om medicineringen, de sa att det är väl bättre om jag försöker hålla mig frisk. Får gå till en annan central helt enkelt och se vad de säger.
  • tyojan
    Aileen Allannah skrev 2014-12-03 00:09:30 följande:

    De kan ju tyckt att du inte är tillräckligt stabil för att ge blod?


    Stabil hurdå?
  • bängolle

    Det kan va medicinen, inte definitivt. Ibland måste man vänta ett tag efter att ha ändrat sort eller dos.

Svar på tråden Får man ge blod om man har ADHD?