• Bunny on speed

    Funderar på att bli fadder

    Nu bränner jag 4000 i månaden på mat, kläder och hobbies. Funderar på att göra något med en del av det och bli fadder. Men vilka organisationer är bra? Vad finns det för nackdelar?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Svar på tråden Funderar på att bli fadder
  • Marlean

    Fördelar är att konkret kunna hjälpa en annan grupp personer eller en individ till ett bättre liv. Nackdelar: Det kostar dig en summa pengar att göra det och du kanske får upp ögonen för bekymmer i andra länder som du inte kände till tidigare. Såsom flyktingläger, parasiter, svält, spädbarnsdödlighet, näringsbrist etc. beroende på vart du skaffar ditt fadderbarn och genom vilken organisation så klart.

  • Bunny on speed

    Tänkte mer om just tex fadder var dåliga organisationer eller mycket på admin :)


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Marlean

    Administrationsavgifterna är olika för olika organisationer. Ofta har mindre något lägre då de tar mycket "ur egen ficka" eller kan tigga till sig lite saker gratis, medans större har mer omkostnader.

  • mamma till 12åring

    Jag har haft olika fadderbarn i många år genom SOS barnbyar. Det känns som en seriös organisation. Även om en viss summa skulle försvinna i administration så försöker jag iallafall hjälpa ett barn att få skolgång, mat, kläder och en trygg miljö. Några gånger har barnet kunnat återvända till sina släktingar (och då får man ett nytt fadderbarn), men annars får de bo kvar i barnbyn tills de är 18 eller däromkring.
    Jag har nog bidragit till att 5-6 barn i olika länder fått skolgång och ett tryggt hem och det känns bara bra. Det finns många barn i världen som behöver din hjälp! Välj någon organisation du känner för!

Svar på tråden Funderar på att bli fadder