• Lovemyson

    vägglöss??? hjälp!!

    Jag tror vi blivit drabbade av vägglöss!!

    Jag och sonen får nya kliande bett på natten kring fotleder och på underarmarna. Sonen får ibland på magen, i svanken oxå.

    Nu har även mina föräldrar som sover i rummet breve oxå fått bett..

    Har pratat med Anticimex men dom vill inte boka in en sanering förns jag e 100% säker på att de e vägglöss så jag måste hitta löss eller dessa svarta små prickar efter dom, men jag hittar INGET!!

    Finns de nån här som har erfarenhet? Varför hittar jag inget? Ok lössen kan va skitsvåra att hitta men svarta prickarna? Kan de va vägglöss även fast man inte hittar prickarna? Vill inte att dom ska bli för många innan Anticimex ingriper :(

    E så äcklad av dehär! !


  • Svar på tråden vägglöss??? hjälp!!
  • levande charader

    Jag har hört att man ska sätta dubbelhäftande tejp längst mer på sängbenen och kolla om det fastnar något där. Lycka till, hoppas att det löser sig och att ni får veta vad det är!

  • Lovemyson

    Tack för synpunkter!! :) vi har inga husdjur, men de går ett par katter här utanför som inte är blyga att gå utanför dörren o ibland lägga sig i utemöblerna.

    Jag kom på att igår när vi satt ute i hammocken så såg jag ett svart kryp i sonens tinning, jag skulle ta bort den men då hoppade den iväg! Måste ju varit en loppa?? O efteråt fick han ett litet rött märke där.

    Jag har kollat i sängarna idag igen men inga spår, så kanske helt enkelt är loppor! Sonen har fått massa bett innanför blöjan Både i, på rumpan o framtill. Stackarn kliar så han blöder på benen :(

    Dör loppor av sig självt eller kan dom föröka sig o hänga kvar här??

  • k ek84

    Låter som fågelloppor. Man ser de inte utan är små som sand korn och ljusa. De måste ha något att hålla i sig i för att kunna bita så under kläder, gärna i linningen är vanligt att få bett.
    Dammsug huset, byt kläder när ni kommer in kan hjälpa. Konstigt att Anticimec inte kunde svara på detta för det var där vi fick hjälp. Trodde också det var vägglöss men efter så lång tid (månader) utan några tecken på vägglöss i varken sängar eller någonstans heller i rummet så blev det självklart att det inte var det. Vi har katt så den fick sig en dusch och sedan loppmedel och efter en storstädning så har vi inte haft ett ända problem.
    Har för mig att hon på Anticimec sa att det är ett övergående problem och kommer främst nu på våren när fåglarna har återvänt hem.

  • Lovemyson

    Ja vi har ett fågelbo några meter från ytterdörren o dom har nyligen flyttat in där.

    Satt ute idag på morgonen o de började klia på underarmen o hade då fått 2 bett, såg ut som myggbett o slutade klia efter en stund igen. Ska man ta bort fågelboet om de e därifrån de kommer? De konstiga är att de e sonen som blir mest biten. Har han massor runt om på rumpan o under pungen, på hela benen o nån enstaka på armen. Ser hemskt ut :/

  • ursula

    Köp flugpapper och linda runt sängbenen så fastnar de i klistret . Titta på sängvirket och se om det finns svarta prickar

  • k ek84

    De klättrar nog in i blöjan. Rekommendationen jag fick var att när fåglarna flyttat att ta ut redet som de byggt (de kan överleva ett år utan mat på tappade fjädrar) och sedan flytta boet längre bort. Vet inte hur effektivt det är då de säkerligen ramlar av när fågeln flyger..
    De blir sterila av människo blod så de överlever 2-3 veckor bara av att äta på oss.

  • k ek84

    Jag tänker att sonen leker i trädgården, sedan går in i sitt rum, eventuellt också ner i sängen där de på natten kan härja fritt. Prova borsta håret/ duscha av honom varje dag och byta kläder när ni varit ute i trädgården så kanske det blir bättre?

  • Lovemyson

    Ja de stämmer han e ute där fogelholken är varje dag.

    Vi ska ta bort holken och sätta den längst bort på baksidan istället, får se om de blir bättre.

    Har storstädat vårat sovrum idag, nu återstår bara resten av stora huset, de tar sin lilla tid haha!

    Nu blir man ju nojig att ha dörren öppen ens för att de ska hoppa in nya loppor :(

  • En struts
    Lovemyson skrev 2014-05-22 17:01:03 följande:
    Ja de stämmer han e ute där fogelholken är varje dag.

    Vi ska ta bort holken och sätta den längst bort på baksidan istället, får se om de blir bättre.
    Har storstädat vårat sovrum idag, nu återstår bara resten av stora huset, de tar sin lilla tid haha!

    Nu blir man ju nojig att ha dörren öppen ens för att de ska hoppa in nya loppor :(
    Jaha, så det var fågelloppor. Intressant. Detta lilla analyserande kunde väl Anticimex hjälpa till med. Suck!
  • Lovemyson

    Ja jag tycker väl inte hon jag pratade med var sådär jääätte hjälpsam.

    När jag och sonen busade på golvet för ett par timmar sen så såg jag eTT litet mörkt avlångt kryp som verkade ha skadat sig så jag hämtade papper o tog upp den, men då hoppade den av pappret så jag hann inte inspektera de. Den måste ju garanterat vart en loppa ellerhur?

    Nu är iaf holken borta. Sonen är nyduschad o sover bara i blöja, från se om vi slipper nya bett inatt!

  • mathan10

    Hej!

    Vi är mitt uppe i en liknande händelse. Blev ni kvitt betten?

    Vi har fått bett i flera månader. Har dock inte hittat några spår av krypen. Anticimex kom hem till oss utan att hitta något. De var helt säkra på att det inte var vägglöss! Men vi fortsatte att bli bitna och tillslut, nu i veckan hittade vi en död vägglus i sängen!!! Lämnade in den till Anticimex och väntar på sanering. Fortfarande inte hittat några prickar eller andra ledtrådar om var de gömmer sig.

Svar på tråden vägglöss??? hjälp!!