• Cherry Cupcake

    Du med fysiskt arbete, hur länge jobbade du?

    Jag är gravid och jobbar som trädgårdsmästare vilket är ett fysiskt krävande arbete. Ibland tunga lyft. Funderar nu på hur länge jag kommer orka med/klara av detta.
    Hur långt in på graviditeten jobbade du med fysiskt jobb?

  • Svar på tråden Du med fysiskt arbete, hur länge jobbade du?
  • BjörkW
    Cherry Cupcake skrev 2014-05-01 18:29:40 följande:
    tack för svaren :)
    men hur funkar det med havandeskapspenning?
    Man får det 60 dagar innan bf?
    Hur påverkar det föräldrapenningen sen? Kan man räkna den som en inkomst`?
    Är det svårt att få havandeskapspenning beviljad?

    Jag väntar första barnet nu och jobbar som avbytare på en mjölkgård med 300 mjölkande + kalvar, ungdjur och sinkor. Min "drömbild" av graviditeten var att jag skulle sluta mjölka  3,5 månad innna BF, sen körra på med lite mindre riskfulla moment, tillexempel kalvskötsel, graviditeten ut på halvtid. Fick tyvärr kraftiga bäckensmärtor redan i v 10 och blev helt sjukskriven från v 16. Har BF i mitten på semptember och är nu i v 21.

    Det man ska tänka på med havandeskapspenning är att man kan få ut den från 60 dagar innan BF, MEN får den bara i 50 dagar. Så det 10 sista dagarna innan BF får man INTE havandeskapspenning. Då får man antingen leva på sparade pengar eller ta av sina föräldradagar. Då ska vi ha i åtanke att barnet kan planera att komma 14 dagar efter BF och då har man ingen ersättninng (allternativt ta från sina föräldradagar) i 28 dagar.
  • Ebba85

    Jobbar på ett lager och bar stora industriella saker hela dagarna. Vägrade gå hemma och vänta så jag jobbade tills dagen innan han föddes

  • Rebbecca

    Jag jobba som florist, med en hel del tunga lyft. Jag jobbade till den dan han föddes ( gick över 10 dagar ) och började jobba en vecka efter förlossningen. :) för min del är det för att jag är sån som person. Gör vad som känns bra!!

  • victory tilly

    Jobbar som veterinärassistent på hästklinik. Mestadels tunga lyft hela dagarna och väldigt riskfyllt med sparkande hästar. Jag var först ut att bli gravid för 10 år sedan. Hade inga problem att få havandeskapspenning. Efter det har jag hjälpt alla kollegor att fylla i ansökan och alla har fått 100% 60 dagar innan BF.
    Andra grav väntade jag tvillingar och blev sjukskriven från v7.
    Senast en kollega var gravid blev hon sparkad av en häst 4 mån innan BF. Hon blev jätterädd för bebisens skull och kontaktade Försäkringskassan som gav henne någon sorts ersättning (vet ej namnet) på 100% direkt, utan problem! Så har man högriskyrke utan möjlighet till omplacering kan man ju alltid kolla. Tror tex ambulanspersonal får gå i v20.

  • Cherry Cupcake

    men får man bara hp om man har riskfyllt arbete?
    godkänner de inte om man har tunga lyft och slitigt?
    jag brukar ju tex kravla runt i trädgårdsland vilket jag gissar är besvärligt med en stor mage. mitt jobb är ju inte farligt, bara jobbigt och svårt att utföra som gravid.

  • BjörkW
    Cherry Cupcake skrev 2014-05-02 17:22:42 följande:
    men får man bara hp om man har riskfyllt arbete?
    godkänner de inte om man har tunga lyft och slitigt?
    jag brukar ju tex kravla runt i trädgårdsland vilket jag gissar är besvärligt med en stor mage. mitt jobb är ju inte farligt, bara jobbigt och svårt att utföra som gravid.

    Beviljas om fk anser att ditt jobb är tungt, jobbigt, olämplig eller farligt. Och då gäller det att din arbetsgivare inte kan oplacera dig till lättare arbetsuppgifter. Jag vet inte exakt vilka yrken som fk tycker räknas till "tunga" men jag som avbytare får det godkänt, medan jag vet en förskolärare men massa lek och lyftande med barnen inte fick det. Så viktigast är att direkt när du fått havandeskapsbeviset så skicka in det och ansök om hp så får du veta efter 30 dagar.
  • Cherry Cupcake
    BjörkW skrev 2014-05-02 17:40:05 följande:

    Beviljas om fk anser att ditt jobb är tungt, jobbigt, olämplig eller farligt. Och då gäller det att din arbetsgivare inte kan oplacera dig till lättare arbetsuppgifter. Jag vet inte exakt vilka yrken som fk tycker räknas till "tunga" men jag som avbytare får det godkänt, medan jag vet en förskolärare men massa lek och lyftande med barnen inte fick det. Så viktigast är att direkt när du fått havandeskapsbeviset så skicka in det och ansök om hp så får du veta efter 30 dagar.
    aha tack :)
  • Cherry Cupcake
    BjörkW skrev 2014-05-02 17:40:05 följande:
    Så viktigast är att direkt när du fått havandeskapsbeviset så skicka in det och ansök om hp så får du veta efter 30 dagar.
    Får man det av barnmorsan föressten, när?
    Tycker inte arbetsgivaren att det är konstigt om man vill ansöka innan man ens vet hur man kommer att klara arbetet senare?
  • BjörkW
    Cherry Cupcake skrev 2014-05-03 08:24:17 följande:
    Får man det av barnmorsan föressten, när?
    Tycker inte arbetsgivaren att det är konstigt om man vill ansöka innan man ens vet hur man kommer att klara arbetet senare?

    Du får det av BM efter att du gjort rul. Här i kalmar län är det så iaf att vi träffar BM runt v 25 och då har vi gjort rul och då får vi ett intyg som vi skickar till fk och en plankett där vi fyllt i våra arbetsuppgifter. Så tar fk beslut om vi har rätt till havandeskapspenning eller inte. Får du rätt till det betyder det inte att du måste ta ut alla dagar. Du anmäller sedan nr du gick hem så får du i så fall pengar för dom dagarna du inte jobbade i efterhand.
    Så man ansöker i förebyggande syfte eftersom överläggningstiden på fk är 30 dagar så allt är klart den dagen du känner att du inte kan jobba längre, om den dagen kommer :)
  • Elmiina

    Jobbade som städerska, trappor/hemstäd/flytt osv. Tunga lyft varje dag samt högt tempo. Bm ville att jag skulle sjukskriva mig rätt tidigt och ringde mig ofta för att hålla koll. Jag gick på semester 4v innan bf.

  • Cherry Cupcake
    BjörkW skrev 2014-05-03 10:58:10 följande:

    Du får det av BM efter att du gjort rul. Här i kalmar län är det så iaf att vi träffar BM runt v 25 och då har vi gjort rul och då får vi ett intyg som vi skickar till fk och en plankett där vi fyllt i våra arbetsuppgifter. Så tar fk beslut om vi har rätt till havandeskapspenning eller inte. Får du rätt till det betyder det inte att du måste ta ut alla dagar. Du anmäller sedan nr du gick hem så får du i så fall pengar för dom dagarna du inte jobbade i efterhand.
    Så man ansöker i förebyggande syfte eftersom överläggningstiden på fk är 30 dagar så allt är klart den dagen du känner att du inte kan jobba längre, om den dagen kommer :)
    aha vad bra :) tack!
  • Anonym (MB)

    Jag har också haft frågor kring detta, då jag har ett väldigt fysiskt jobb. Typ att arbetsgivaren skriver intyg på att jobbet är riskfyllt och att man inte kan omplaceras/få andra arbetsuppgifter så får man bli sjukskriven? 

    Jag jobbar på en bygghandel och har rätt många tunga lyft varje dag och känner att bara en mindre kula kommer vara i vägen. Upp och ner ur trucken, dra ut tunga reglar, stå på stegar, hjälpa kunder att plocka grejer osv. Samt jobba med tryckt virke känns inte så nyttigt heller även om impregneringen har blivit bättre mer åren och inte lika miljöfarlig. 
    Någon med liknande jobb och erfarenhet?

Svar på tråden Du med fysiskt arbete, hur länge jobbade du?