• Cherry Cupcake

    Du med fysiskt arbete, hur länge jobbade du?

    Jag är gravid och jobbar som trädgårdsmästare vilket är ett fysiskt krävande arbete. Ibland tunga lyft. Funderar nu på hur länge jag kommer orka med/klara av detta.
    Hur långt in på graviditeten jobbade du med fysiskt jobb?

  • Svar på tråden Du med fysiskt arbete, hur länge jobbade du?
  • BjörkW
    Cherry Cupcake skrev 2014-05-01 18:29:40 följande:
    tack för svaren :)
    men hur funkar det med havandeskapspenning?
    Man får det 60 dagar innan bf?
    Hur påverkar det föräldrapenningen sen? Kan man räkna den som en inkomst`?
    Är det svårt att få havandeskapspenning beviljad?

    Jag väntar första barnet nu och jobbar som avbytare på en mjölkgård med 300 mjölkande + kalvar, ungdjur och sinkor. Min "drömbild" av graviditeten var att jag skulle sluta mjölka  3,5 månad innna BF, sen körra på med lite mindre riskfulla moment, tillexempel kalvskötsel, graviditeten ut på halvtid. Fick tyvärr kraftiga bäckensmärtor redan i v 10 och blev helt sjukskriven från v 16. Har BF i mitten på semptember och är nu i v 21.

    Det man ska tänka på med havandeskapspenning är att man kan få ut den från 60 dagar innan BF, MEN får den bara i 50 dagar. Så det 10 sista dagarna innan BF får man INTE havandeskapspenning. Då får man antingen leva på sparade pengar eller ta av sina föräldradagar. Då ska vi ha i åtanke att barnet kan planera att komma 14 dagar efter BF och då har man ingen ersättninng (allternativt ta från sina föräldradagar) i 28 dagar.
  • Ebba85

    Jobbar på ett lager och bar stora industriella saker hela dagarna. Vägrade gå hemma och vänta så jag jobbade tills dagen innan han föddes

  • Rebbecca

    Jag jobba som florist, med en hel del tunga lyft. Jag jobbade till den dan han föddes ( gick över 10 dagar ) och började jobba en vecka efter förlossningen. :) för min del är det för att jag är sån som person. Gör vad som känns bra!!

  • victory tilly