• mamma till 12åring

    välgörenhet utan att det kostar

    Det finns sätt att ge till välgörehet utan att det kostar något.
    Jag brukar gå in på "ett klick för skogen" som finns på naturarvet.se och då skänks en liten summa pengar varje gång till att bevara gammelskog. (Man kan "klicka" en gång per dag.)
    IKEA skänker 25 öre eller nåt till Rädda barnen varje gång man drar sitt familykort i varuhuset.
    Jag fattar ju att det är i reklamsyfte osv., men tycker ändå det är bra eftersom det inte kostar personen i fråga något, och om man är 100 000 pers som gör det så blir det 25 tusen kronor ändå.till välgörande ändamål.
    Jag vill ha fler tips på liknande välgörenhet! Någon av er som vet?

  • Svar på tråden välgörenhet utan att det kostar
  • kaffeamanda
    Grappa skrev 2014-04-28 23:15:52 följande:
    Fast Rädda Barnen är väl inte en förkämpe för urskog, eller har jag missat något?
    Bättre då att inte handla de där värmeljusen och servetterna som ligger och skräpar i skåpen och lägga nån krona på rädda barnen, eller den välgörenhetsorganisation man väljer. Jag säger inte att det är dåligt att dra kortet om man ändå är där, men jag tycker inte att man ska gå dit.
  • Grappa
    kaffeamanda skrev 2014-04-28 23:18:24 följande:
    Bättre då att inte handla de där värmeljusen och servetterna som ligger och skräpar i skåpen och lägga nån krona på rädda barnen, eller den välgörenhetsorganisation man väljer. Jag säger inte att det är dåligt att dra kortet om man ändå är där, men jag tycker inte att man ska gå dit.
    Ok, då fattar jag  vad du menar. :)
  • Madmoiselle

    Jobba ideelt. Det finns många organisationer som behöver volontärarbete.

  • Tonårsmamman1
    Grappa skrev 2014-04-28 23:15:52 följande:
    Fast Rädda Barnen är väl inte en förkämpe för urskog, eller har jag missat något?
    Jag tänkte mer på TS som månar om gammelskogen, och sedan tycker man ska handla på Ikea för att de skänker pengar.
  • mamma till 12åring
    Tonårsmamman1 skrev 2014-04-28 23:21:28 följande:
    Jag tänkte mer på TS som månar om gammelskogen, och sedan tycker man ska handla på Ikea för att de skänker pengar.

    Sist jag var där köpte jag 2 burkar ekologisk hallon och blåbärssylt för 10 kr styck (2 månader kvar till bäst-före-datumet).  Jag var ganska nöjd.
  • kaffeamanda
    Madmoiselle skrev 2014-04-28 23:21:24 följande:
    Jobba ideelt. Det finns många organisationer som behöver volontärarbete.
  • mamma till 12åring

    Nu har jag hittat godstart.se som man kan göra till sin startsida. Man väljer en organisation eller förening man vill stödja, och får några ören varje gång man surfar lite. Varje gång man beställer från en massa företag på nätet (t.ex adlibris, bokus, olika reseföretag, hotell etc.) så blir det några procent av det beställda beloppet som går till min valda välgörenhet. Superbra! Det kostar inte mig något extra. och blir en slant till välgörenhet. Det var precis sånt jag letade efter!!

  • Marlean

    Det är mycket man kan göra, finns eller har ju funnits massvis med "klicka gratis för att skänka" där man ger pengar genom att se på annonser (vilket man bombarderas med online i vilket fall som helst så varför inte låta pengarna gå till något bra?) Dessutom kan man samla använda frimärken som man sedan skickar till IM (Individuell Människohjälp) som de säljer och låter pengarna gå till handikappade barn i Amman, Jordanien.

    Har en jättegammal lista som fungerade förr men gissar på att många länkar nu är döda, men du kan ju kolla här iaf: http://www.geocities.ws/marsaphir/Charity.htm

  • Marlean

    Så lite så. Har inte varit aktiv där på länge, men funderar då och då på att fixa en hemsida igen.

Svar på tråden välgörenhet utan att det kostar