• MsSelphie

    Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!

    Jag börjar bli desperat och vet varken ut eller in!

    Mitt föräldraskap började med en mardröm. Jag var sjukskriven och isolerad (sängliggandes)
    i sju månader pga Hyperemesis gravidarum (extrema kräkningar).
    När min son sedan föddes och illamåendet försvann så blev jag som pånyttfödd.
    Jag var ute och promenerade flera timmar varje dag till dess grabben blev ca 1,5 månad och bestämde
    sig för att han inte alls var sugen på att ligga i vagnen. Jag är inte den som tänker låta mitt barn ligga och
    skrika så jag accepterade detta ganska fort och köpte mig en Manduca bärsele.
    Nu kunde vi vara ute och promenera igen till en dag då han inte ville vara i selen heller!!
    Mitt sista alternativ var en bärsjal (som han hade ratat tidigare då jag försökt).
    Detta gick också relativt bra under några promenader men sen blev det skrik och gråt i den också.

    Nu vet jag inte alls vad jag ska göra. Till problemet hör att jag även har två hundar som måste komma
    ut om dagarna. Mannen tar ut dem på morgonen kl 6 innan han åker till jobbet men sen måste jag få ut dem
    åtminstone två gånger under dagen innan han kommer hem igen runt kl 17.

    Jag har ingen släkt som kan hjälpa mig (de bor 40mil bort) och egentligen bara en vän som ställer upp
    när det krisar och hon har två egna barn att ta hand om. Dessutom jobbar hon om dagarna.
    På BVC får jag bara höra att det är "en fas" men det hjälper ju varken mig eller jyckarna.
    Dessutom har denna "fas" varat i drygt en månad nu. Borde det inte gå över snart isåfall??
    (Grabben är knappt 4 månader i skrivane stund.)

    Vad ska jag göra? Går det vänja honom vid sjalen/selen på nåt sätt? Finns det någon som haft nåt liknande
    problem? Hur har ni kommit runt det?

    Hundarna måste ju ut! Och jag med för den delen innan jag blir alldeles deppig och ledsen.
    Pojken mår väl också bra av frisk luft, tänker jag?
    Men jag kan ju inte gärna bära honom på armen samtidigt som jag ska hålla i två koppel.

    Tips?! Någon? :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 14:58
    Korrigering: Den här "fasen" har hållit på i drygt 2 månader, inte en.

    Jag känner mig helt instängd och isolerad från omvärlden. Jag har inget stort behov av att träffa en massa människor eftersom jag vet att min son är väldigt lätt överstimulerad men både han och jag mår ju bra av att komma ut i friska luften.

    Jag känner att jag inte kan vara en bra mamma när lägenhetens väggar bara krymper inpå mig. Alla råd och tips tas tacksamt emot. Stora och små! Snälla! :(

  • Svar på tråden Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!
  • MsSelphie
    Tess1985 skrev 2014-04-07 15:44:25 följande:
    Så där var min son 4år och vi vart galen för vi hade oxå två hundar som behövde ut jag la han i ligg vagnen och till slut så fan han sig i situationen att i bland måste man kunde gå och sjunga för han å så. sen gick jag där det inte fanns så mycket folk.

    Ja, det är fruktansvärt när man även har djur att ta hänsyn till. Jag var förberedd på att behöva offra en hel del men att jag inte skulle kunna gå ut var inget jag hade ägnat en orolig tanke åt! Den vetskapen kom som en fet käftsmäll.. :/
  • MsSelphie
    minerva123 skrev 2014-04-07 15:46:47 följande:
    Jag känner igen mig.... Sonen vägrade vagn i 7 månader och gick med på sjal/sele bara om det var sovdags. Efter att han vaknat hade man 10-15 min på sig att ta sig hem innan det blev skrikfest. All vaken tid ville han bli runtburen på armen och inget annat, man fick inte sätta sig ner eller gud förbjude lägga ner honom någonstans. Han sov f ö bara om han blev buren eller fick amma. Jag kan fortfarande bli gråtfärdig när jag tänker på den tiden, det var både psykiskt och fysiskt så oerhört tungt. Sover ditt barn i selen? Kan du tajma in hundrastningen med sovstunderna? Leja ut rastningarna till någon annan låter annars som en bra ide, du slipper känna stress över att hundarna inte får sitt och du kan gå ut när det passar sonen.

    De gånger han har somnat har jag bäddat ner honom i vagnen med filtar (även runt huvudet då han även blir galen när jag drar på honom mössan) och smugit ut med vagnen och hundar. I sjalen kan han enbart somna (nån enstaka gång) om jag går ut genom dörren genast. Ja, det är verkligen påfrestande. Jag har varit så van att röra mig ute flera timmar om dagen då jag har hundar som kräver det så den här omställningen (att bara vandra runt inomhus) har tärt oerhört på psyket. Att leja ut rastningen är en bra idé om jag kan hitta rätt person för jobbet. Det är inga taxar jag har utan starka och aktiva Amstaffs. Jag vill inte att fel person ska gå runt och "leka cool" med den typen av hundar. Det slutar aldrig bra... Men jag får börja undersöka det alternativet. :/
  • MsSelphie
    camelCase skrev 2014-04-07 15:35:49 följande:
    Om du har barnet i sele eller sjal så att han känner din närhet och trygghet så tycker jag att du helt enkelt får låta han skrika den lilla stund det tar att kissa hundarna. Inte optimalt kanske men förhoppningsvis så går den här fasen över snart. Kanske vill barnet sitta framåtvänd i sele? Jag vet att detta förslag är lite kontroversiellt då den positionen dels inte är ergonomisk och dels menar vissa att barnet får för mycket intryck. Men desperate times...

    Att bära honom framåtvänd i famnen är det som alltid har fungerat bäst så jag ska se över de alternativet i sjalen. Intrycken är jag inte så orolig för då han mest kommer se träd och vatten. Dessutom så handlar det inte om att jag prompt MÅSTE vara ute timtals på dagen (jag har gett upp den tanken). Jag vill bara kunna vara ute en stund i lugn och ro utan skrik och tjaffs. :/ Man behöver ju även rensa tankarna själv och det är ju omöjligt med en skrikande bebis... :/
  • MsSelphie
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-07 15:47:41 följande:
    Men utan spädbarnsinlägg så ska dragkedjan vara ihopdragen med ett så litet barn. Har du inte det med ett så litet barn så förstår jag att han protesterar . "Buddha" ser lite festligt ut, men ergonomiskt för barnet, och jag har i alla fall haft glada galoscher på det viset. Man behöver ju inte åka kollektivtrafik eller gå och trängas på en stormarknad med liten framåt .

    Jag har visst läst instruktionerna lite för dåligt. Grabben är lång men liten så senast jag provade Manducan så använde jag fortfarande spädbarnsinlägget. Jag behövde liksom höjden för att han skulle få stöd bakom huvudet ordentligt. Men jag ska prova utan och med kedjan ihopdragen. Det kanske fungerar bättre. Ja, buddha ser onekligen skitflummigt ut men det spelar ingen roll. Jag ska prova. Är ungen nöjd så så får det va så! :)
  • MsSelphie
    accept skrev 2014-04-07 15:55:14 följande:
    Lägg honom i vagnen och gå. Han överlever jag lovar.
    Julia April 2011, tvillingarna Olivia och Alicia, Februari 2014

    Jag tror säkert att han överlever men om jag tyckt att det var okej att låta honom skrika så hade jag inte haft ett problem (och hade inte bett om hjälp. Jag har en vagn, jag har en skrikande bebis = inget problem. :/
  • MsSelphie
    scanmia skrev 2014-04-07 15:58:50 följande:
    Hundarna kommer att klara det fint med morgon- och kvällspromenader och kortare kissrundor under dagen. Dra fram aktiverande leksaker, klickern, och aktivera inomhus under de veckor som den här perioden varar. Ingen orsak att ha dåligt samvete för ett sådant hundliv

    Nä, de kanske har lättare att anpassa sig än vad jag har. Ångest för de jag bryr mig om är mitt mellannamn så det är svårt att inte tänka på det. Men du kanske har rätt. Jag får göra vardagen inomhus för dem så rolig jag bara kan. Tack.
  • MsSelphie
    nevermind skrev 2014-04-07 16:21:41 följande:
    Då är det andra alternativet att sitta inne och uggla.

    Läser du svaren i tråden så har jag fått flera förslag på andra alternativ så... 'Nuff said!
  • MsSelphie
    mliten skrev 2014-04-07 21:54:26 följande:
    Hade precis samma problem. Lösningen för mig var faktiskt Babybjörn. Ville inte använda Babybjörn alls men då sonen ratade vagn, ergo-babyn och sjal så lånade jag en BB och prövade med sonen vänd utåt. Det funkade! Kortare perioder tänkte jag var ok med BB:n så man iaf kunde röra lite på sig. Lycka till.

    Tack! Jag ska se om jag hittar nån att låna eller till en billig peng om inget annat fungerar. Jag har egentligen också ratat BB men som du säger...korta stunder.
  • MsSelphie
    nozpa skrev 2014-04-07 22:00:37 följande:
    Min första var likadan. Var bara att bära henne eller ta bilen. I nödfall så fick hon sitta i vagnen, men hon skrek sig blå. Hon fyller snart 3 och har egentligen aldrig gillat vagn. Bortsett från en kortare period när lillasyster föddes. Kvittade hur vi gjorde med vagnen, hon vägrade. När hon lärde sig gå så gick hon, gick, gick och gick. Gör fortfarande. Kan gå i evigheter. Andra var tack o lov ett "vagnbarn". :)

    Jag hade liksom aldrig ens tänkt tanken på att det fanns barn som vägrade åka vagn. Den biten missade jag heeeelt. Nu i efterhand kan jag väl ha större förståelse men det gör inte saken lättare. Alltid lär man sig nåt under tidens gång... Hoppas min lilla kille är tidig och börjar gå fort. Det skulle göra mitt liv lite lättare. :)
  • suziz

    Har du provar att palla upp honom i vagnen med kuddar så han kommer upp lite? Det var det som fungerade för vår yngsta som gallskrek i vagnen annars. Hon var då tre månader så det kändes lite dumt men det var ju bara det som fungerade, alternativt bära henne framåtvänd.

  • Lizzie 83

    Vår dotter var likadan. När hon var fyra månader började vi vända henne framåt i babybjörn och det gillade hon. Dock gick jag inte promenader med henne så utan bar henne bara så när jag grejade inomhus. Vid promenader gick jag med vagn när hon behövde sova. Hon skrek alltid i vagnen, men somnade efter en stund och då kunde jag gå länge sedan när hon väl sov. Det var jättejobbigt att hon alltid skrek men det gjorde jon alltid när hon skulle somna oavsett om det var vagn eller famn eller annat...

  • shine

    Vår son var likadan. Hade all utrustning man kan tänka sig. Varje gång jag gjorde nått ärende blev jag sjukt stressad på grund av hans skrik. Det visade dig vara allergi mot mjölkprotein. Stackarn hade ont i magen. Ni med bebis nr 2 förstår jag mysiga barnvagnspromenader :) Har självfallet uteslutit alla mjölkprotein produkter.

  • Macelido

    Hej, är nyfiken på hur det gått för dig? Har samma problem med min lilla som nu är två månader, har ratat promenad i barnvagnen sedan start och bara skriker i sjal/sele även hemma, så jag får ju inte röra mig mycket inomhus heller. Kommer bars ut när han sover vilket sällan är mer än korta stunder om jag lägger honom ifrån mig på dagen. Har funnit mig i att inte få komma ut mycket under den här perioden, (sjukt svårt att acceptera först då jag inte heller förstått innan att det kunde vara ett sånt problem att få komma ut) men är nyfiken på när det kan gå över och hur promenaderna kommer bli sen Glad

  • Alexi
    Macelido skrev 2022-10-03 07:50:21 följande:
    Hej, är nyfiken på hur det gått för dig? Har samma problem med min lilla som nu är två månader, har ratat promenad i barnvagnen sedan start och bara skriker i sjal/sele även hemma, så jag får ju inte röra mig mycket inomhus heller. Kommer bars ut när han sover vilket sällan är mer än korta stunder om jag lägger honom ifrån mig på dagen. Har funnit mig i att inte få komma ut mycket under den här perioden, (sjukt svårt att acceptera först då jag inte heller förstått innan att det kunde vara ett sånt problem att få komma ut) men är nyfiken på när det kan gå över och hur promenaderna kommer bli sen Glad
    Tråden skrevs 2014...
Svar på tråden Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!