• Grattttiis

    Sluta skaffa barn utan inkomst!

    Varför funderar tonåringar på att skaffa barn?! Jag bli skraj när jag ser alla frågor till yngre tjejer som redan har barn om DOM tycker dessa borde skaffa barn och hur dom känner sig redo och mogna för det och framför allt har ekonomin! Vadå ekonomi! Om man är mellan 15-17 år har man väl knappast ett jobb och alltså då ingen ekonomi överhuvudtaget! Som ett exempel denna 17 åriga tjej som bloggar och ska få sitt tredje barn detta år... Varför?! Ingen utbildning, inget jobb och går på soc. Jätte skoj. Och nej jag är ingen bitterkärring som dom flesta yngre kommerkalla Magnus för, det kallas mognad och erfarenhet något som ni helt saknar som litar på att samhället ska betala så ni kan skaffa hur många barn ni vill och kom inte med erat argument att " yngre mammor orkar leka mer med sina barn" eller att "vi har så mycket kärlek att ge våra barn" för kärlek ger inte mat på bordet eller kläder på kroppen till er och era barn! Jag drar inte alla över en kam, men dom som skaffar unge efter unge utan att ens tänka på jobb eller utbildning äcklar mig! Snälla, utbilda er och försörj era egna barn och mogna till er först!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-13 14:53
    Ska inte stå Magnus, utan bitterkärring * ;)

  • Svar på tråden Sluta skaffa barn utan inkomst!
  • Prutt
    Grattttiis skrev 2014-03-13 15:10:34 följande:

    Låg inkomst? Låt oss säga att en 16 åring utan jobb eller utbildning ska betala för sitt barn. För det första, är det samhället som betalar för henne att hon får föräldrapenningen på lägsta nivå. Hur ska man försörja ett barn utan fast inkomst? Vad ska dom göra när föräldrapenningen är slut för månaden, då är det föräldrarnas ansvar att försörja och vilken förälder skulle vara överlycklig att göra det mot sin vilja? Så för att svar på din fråga, ja pengarna är otroligt viktigt för mig om jag ska kunna skaffa barn. Det hör till mognad och ansvar anser jag.

    För samhället blir det billigare om folk skaffar barn tidigt. Det kostar nämligen mindre, konstigt nog, att betala ut den lägsta föräldrapenningen än att betala ut en högre. Man är för övrigt inte försörjningsskyldig för sina barnbarn.

    Mognad och ansvar är för mig att inse att det finns mycket som är viktigt i ett föräldraskap förutom ekonomin. Egenskaper som man, till skillnad från pengar, i princip alltid saknar innan man uppnått vuxen ålder. Anser man att det är pengarna som avgör undrar jag ärligt talat om man själv har dessa egenskaper.
  • Mamma14

    Men dom som försöker skaffa jobb då? Har du inte sett hur arbetsmarknaden ser ut i dagens samhälle?! Visst, en 16 åring kanske inte ska skaffa barn då dom inte känt på vuxenlivet ordentligt.. Men finns även folk på 20-30+ som skaffar barn utan egen inkomst.

    Själv anser jag att känner man sig mogen för att skaffa barn så gör man det.

  • Alltså003

    Men nej, man skaffar inte barn utan en säker inkomst! Spelar ingen roll hur mogen man är eller vise versa jag skulle aldrig våga chansa och sätta mina barn till världen utan att veta jag kan försörja dom själv också. Och du mamma14, för att få jobb måste du helat ha en fullständig utbildning för att få en chans till ett jobb då arbetsgivarna prioriterar utbildad personal, inget konstigt med det! Men att en tex en 16 åring skaffar barn innebär oftast att dom hoppar av utbildningen och lär med största sannolikhet inte få någon fast anställning. Ytterst svårt! Du måste vara medveten om själv att samhället ställer högre krav idag på dom arbetande och jobben kommer inte flygande till dig direkt utan ansträngning och utbildning. Helst högskoleutbildning dessutom i dagens samhälle. Utbildning är viktigt! Och ingen utbildning så får du inte heller en bra inkomst nog för att ha råd med ett barn anser nog dom flesta.

  • Mamma14

    Har aldrig sagt att en 16 åring ska skaffa barn heller...

    Så bara för att jag är sjukskriven och min sambo än så länge är arbetslös ska jag göra abort för att han KANSKE inte hittat ett jobb innan september?! Glöm det!

  • Harmagedon

    Visste inte att man kunde få barn med inkomst.... Hade jag vetat det hade jag tagit två sådana istället för de två snyltare jag har.

  • fluu

    Jag tycker att det är en svår fråga, det där med inkomst. Spontant tänker jag, nej skaffa inte barn utan en inkomstkälla och kvinnor bör helst inte sätta ett barn till världen och förlita sig på att pappan försörjer henne och ungen. Så tänker jag spontant.
    MEN sedan tänker jag på exempelvis förtidspensionerade. Som aldrig kommer jobba. Jag kan förstå om de får barnlängtan precis som många andra och väljer att sätta ett barn (eller två) till världen fast de vet att de aldrig kommer jobba igen. Däremot är det skillnad på det och att sätta sju ungar till världen på de villkoren.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • msemse

    "Sluta skaffa barn utan inkomst"... bra råd. Jag ska nog börja skaffa barn med inkomst istället, så kan de bidra till hushållskassan :) (sorry, I had to).

  • Eisa
    msemse skrev 2014-03-13 18:59:53 följande:
    "Sluta skaffa barn utan inkomst"... bra råd. Jag ska nog börja skaffa barn med inkomst istället, så kan de bidra till hushållskassan :) (sorry, I had to).

    hehe...
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-13 14:58:53 följande:
    Det beror ofta på en missriktad önskan att bli älskad. Arbetar med tonåringar och de flesta riktigt unga flickor som vill ha barn vill bli älskade.....i brist från annat håll.
    Jag tror det ligger mycket i det.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Tittuttann
    Grattttiis skrev 2014-03-13 14:51:15 följande:
    Varför funderar tonåringar på att skaffa barn?! Jag bli skraj när jag ser alla frågor till yngre tjejer som redan har barn om DOM tycker dessa borde skaffa barn och hur dom känner sig redo och mogna för det och framför allt har ekonomin! Vadå ekonomi! Om man är mellan 15-17 år har man väl knappast ett jobb och alltså då ingen ekonomi överhuvudtaget! Som ett exempel denna 17 åriga tjej som bloggar och ska få sitt tredje barn detta år... Varför?! Ingen utbildning, inget jobb och går på soc. Jätte skoj. Och nej jag är ingen bitterkärring som dom flesta yngre kommerkalla Magnus för, det kallas mognad och erfarenhet något som ni helt saknar som litar på att samhället ska betala så ni kan skaffa hur många barn ni vill och kom inte med erat argument att " yngre mammor orkar leka mer med sina barn" eller att "vi har så mycket kärlek att ge våra barn" för kärlek ger inte mat på bordet eller kläder på kroppen till er och era barn! Jag drar inte alla över en kam, men dom som skaffar unge efter unge utan att ens tänka på jobb eller utbildning äcklar mig! Snälla, utbilda er och försörj era egna barn och mogna till er först!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-13 14:53
    Ska inte stå Magnus, utan bitterkärring * ;)
    Det kanske inte är smart att skaffa barn i ung ålder, det kanske inte är smart för vissa, men det finns ungdomar som faktiskt klarar av ett barn kanske inte ekonomiskt men att klara av att ge kärlek, precis som alla andra mammor gör, det finns vuxna som är över 30+ som är arbetsslösa och skaffar barn, är det fel att skaffa barn då med? jag anser inte att det är fel att skaffa barn, det spelar ingen roll vilken ålder man är i, det beror på hur man är själv, om man klarar det. sen så behöver man inte vara miljoner för att ha ett barn, jag anser inte då att barn måste kosta så mycket, kärlek är viktigare än pengar, vilket jag hade önskat mig när jag var yngre, mer kärlek, pengar betyder ingenting för mig, men nu är jag gravid och under 18 år, har ett bra förhållande till pappan, varit tillsammans 1 år och några månader, han kommer leta jobb, vilket jag också kommer att göra så småningom, vi letar just nu efter en lägenhet.. jag tycker att det är bra att man kan få bidrag när man behöver det, men det kanske inte är kul att leva på det hela livet, då får man leta jobb helt enkelt vilket vi kommer att göra. Ålder spelar ingen roll i mina ögon. 
  • Moon
    Harmagedon skrev 2014-03-13 18:51:39 följande:
    Visste inte att man kunde få barn med inkomst.... Hade jag vetat det hade jag tagit två sådana istället för de två snyltare jag har.
    Hehe
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-13 14:58:53 följande:
    Det beror ofta på en missriktad önskan att bli älskad. Arbetar med tonåringar och de flesta riktigt unga flickor som vill ha barn vill bli älskade.....i brist från annat håll.
    Jag vet en tjej som gick gymnasiet med mig, hon skaffade barn när hon var typ 20 och hon hade tydligen känt att hon inte hade några andra planer eller drömmar så då var barn en bra idé, typ det som var kvar att göra. Själv hade jag tonvis med andra planer och drömmar och är nöjd med att ha gjort dem först och sen fått barn vid 30.
  • Prutt
    Alexi skrev 2014-03-15 09:40:04 följande:
    Jag vet en tjej som gick gymnasiet med mig, hon skaffade barn när hon var typ 20 och hon hade tydligen känt att hon inte hade några andra planer eller drömmar så då var barn en bra idé, typ det som var kvar att göra. Själv hade jag tonvis med andra planer och drömmar och är nöjd med att ha gjort dem först och sen fått barn vid 30.

    Hade du slut på drömmar vid 30?
  • isabelles

    Största frågan är av vilken jäkla anledning du bryr dig om vad andra människor gör och inte. Sköt ditt eget och var glad för andra människors skull istället :)

  • 1978
    Tittuttann skrev 2014-03-15 09:20:43 följande:
    Det kanske inte är smart att skaffa barn i ung ålder, det kanske inte är smart för vissa, men det finns ungdomar som faktiskt klarar av ett barn kanske inte ekonomiskt men att klara av att ge kärlek, precis som alla andra mammor gör, det finns vuxna som är över 30+ som är arbetsslösa och skaffar barn, är det fel att skaffa barn då med? jag anser inte att det är fel att skaffa barn, det spelar ingen roll vilken ålder man är i, det beror på hur man är själv, om man klarar det. sen så behöver man inte vara miljoner för att ha ett barn, jag anser inte då att barn måste kosta så mycket, kärlek är viktigare än pengar, vilket jag hade önskat mig när jag var yngre, mer kärlek, pengar betyder ingenting för mig, men nu är jag gravid och under 18 år, har ett bra förhållande till pappan, varit tillsammans 1 år och några månader, han kommer leta jobb, vilket jag också kommer att göra så småningom, vi letar just nu efter en lägenhet.. jag tycker att det är bra att man kan få bidrag när man behöver det, men det kanske inte är kul att leva på det hela livet, då får man leta jobb helt enkelt vilket vi kommer att göra. Ålder spelar ingen roll i mina ögon. 
    Pengar betyder inget för dig, säger du. Det är lätt att säga för den som alltid har haft så att det räcker.
  • Tittuttann
    1978 skrev 2014-04-07 21:59:13 följande:
    Pengar betyder inget för dig, säger du. Det är lätt att säga för den som alltid har haft så att det räcker.
    Vad är det du säger? förstår inte riktigt nu vad du menar?
Svar på tråden Sluta skaffa barn utan inkomst!