• Gryntroll

    Kalorier i frön?

    Någon som är insatt... hur ligger det till med kalorier i frön?

    Det anges ju ett visst kcal värde per 100g på paket av olika slags frön, solroskärnor/solrosfrön, sesamfrön, linfrön (hela) osv, men ungefär hur mycket av dessa kalorier tas egentligen upp av kroppen?

    Av naturen kommer ju de flesta frön ut i avföring hela eftersom det är meningen att de ska spridas med sillningen. Om så är fallet även för människor borde ju inte kroppen ta upp så mycket av de kalorier som nämns på förpackningarna.

    Eller hur fungerar det egentligen? 
    Har nämligen varit ett samtalsämne vid middagsbordet och just nu är fröknäcke väldigt poppis här hemma ...

  • Svar på tråden Kalorier i frön?
  • SvenskaSommaren
    Gryntroll skrev 2014-03-12 12:42:07 följande:
    Någon som är insatt... hur ligger det till med kalorier i frön? Det anges ju ett visst kcal värde per 100g på paket av olika slags frön, solroskärnor/solrosfrön, sesamfrön, linfrön (hela) osv, men ungefär hur mycket av dessa kalorier tas egentligen upp av kroppen? Av naturen kommer ju de flesta frön ut i avföring hela eftersom det är meningen att de ska spridas med sillningen. Om så är fallet även för människor borde ju inte kroppen ta upp så mycket av de kalorier som nämns på förpackningarna. Eller hur fungerar det egentligen?  Har nämligen varit ett samtalsämne vid middagsbordet och just nu är fröknäcke väldigt poppis här hemma ...

    Skriv och fråga 118800. ;)
  • Gryntroll

    Ja det kanske får blir så... googlar runt och blir inte mycket klokare

    Hittade iofs någon sida om nötter och frön där det stog att 10-15% inte tas upp. Men tänker att det är rätt stor skillnad på frön och nötter i och med att nötter är större borde de ju tuggas sönder i större utsträckning än frön... Klurig det här

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Det är rimligen inte svårare än så här:

    Kommer frön/nötter ut i avföringen hela har kalorierna inte tagits upp i någon större utsträckning. Om de inte gör det så är chansen nog stor att kalorierna har tagits upp.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • SvenskaSommaren
    Gryntroll skrev 2014-03-12 13:01:54 följande:
    Ja det kanske får blir så... googlar runt och blir inte mycket klokare Hittade iofs någon sida om nötter och frön där det stog att 10-15% inte tas upp. Men tänker att det är rätt stor skillnad på frön och nötter i och med att nötter är större borde de ju tuggas sönder i större utsträckning än frön... Klurig det här

    Ja, det är nog lite skillnad... Jag brukar (ursäkta informationen) klutta ut hela solrosfrön. ;P Om du får reda på svaret, så kan du väl skriva det här? Vill också gärna veta! :D
  • Gryntroll
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-03-12 13:06:14 följande:
    Det är rimligen inte svårare än så här:

    Kommer frön/nötter ut i avföringen hela har kalorierna inte tagits upp i någon större utsträckning. Om de inte gör det så är chansen nog stor att kalorierna har tagits upp.

    Jo jag tänker också att det borde vara så, men maken är lite mer för att få fram ett mer exakt tal på kroppensverkningsgrad för olika livsmedel...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gryntroll skrev 2014-03-12 13:12:03 följande:
    Jo jag tänker också att det borde vara så, men maken är lite mer för att få fram ett mer exakt tal på kroppensverkningsgrad för olika livsmedel...
    Högst tveksamt om någon sådan forskning finns. Men den är knappast särskilt hög när fröna kommer ut hela, det innebär att de inte behandlats av tarmen i någon större utsträckning.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Gryntroll
    SvenskaSommaren skrev 2014-03-12 13:06:42 följande:

    Ja, det är nog lite skillnad... Jag brukar (ursäkta informationen) klutta ut hela solrosfrön. ;P Om du får reda på svaret, så kan du väl skriva det här? Vill också gärna veta! :D

    Jo, det syns tydligt vid 1½-åringens blöjbyte att han inte spjälker sesamfrön och solrosfrön och maj så vidare värst bra
  • Vickisen

    Har gjorts lite studier på det där de senaste åren, tydligen tas inte alls så mycket energi upp som själva fröet/nöten innehåller (som anges på förpackningen) även om den sönderdelas (d.v.s. inte kommer ut "hel" ^^). Har inte själv lagt så stor energi på just detta, men googla runt lite så hittar du nog en del intressanta studier att ta del av ;)

  • Gryntroll
    Vickisen skrev 2014-03-12 13:22:51 följande:
    Har gjorts lite studier på det där de senaste åren, tydligen tas inte alls så mycket energi upp som själva fröet/nöten innehåller (som anges på förpackningen) även om den sönderdelas (d.v.s. inte kommer ut "hel" ^^). Har inte själv lagt så stor energi på just detta, men googla runt lite så hittar du nog en del intressanta studier att ta del av ;)

    Intressant!
    Kunde annars tänka mig att det var svårforskat iom att mycket hänger på hur "effektivitiv" en person är i sitt tuggande osv.  Men om man redan har kommit fram till att kroppen ändå inte tar upp all energi trots att den är delad så är man ju nästan där

    Ska googla runt lite till, så jag kan glänsa lite med mina nyvunna kunskaper vid middagen ikväll
  • Gryntroll

    Tackar!


    Jag hittade liknande artiklar på engelska sidor om nötter. Verkar som om nötter och frön slås ihop i mångt och mycket... Men vi får kanske nöja oss med att energin från frön i de fall när de kommer ut obearbetade inte har tagits upp och att nötter är kaloririka men dess energi leder inte, i måttliga mängder, till viktökning. 

    Och så var det något flum om att 10-15% av energin inte togs upp, men om det gällde nötter eller frön kunde jag inte få fram... det är nog det närmsta en siffra på kroppens verkningsgrad för att ta upp energi från frön och nötter som man kommer idagsläget med gogglande

  • Linda5

    Någon som hittat nya studier kring frö o nötter?
    Konstaterar att jag åt 700 kcal bara genom brödet i går kväll som vi hade till ostbrickan. 
    Hade bakat ett stenåldersbröd men bara frö, nötter o ägg. Väldigt kompakt så blev tungt. 

Svar på tråden Kalorier i frön?